Annons

sRGB eller Adobe RGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozo

Avslutat medlemskap
Adobe RGB. Större färgrymd. Kör du RAW, vilket jag rekommenderar, så har du automatiskt aRGB. sRGB är en mindre färgrymd tänkt för webben.
Om du är tveksam ang jpg eller RAW. Tänk att du köper en fin och dyr musikanläggning och endast spelar komprimerad mp3 på den. Eller en dyr sportbil som du endast kör på 30 väg. Lite trist ;-)
 

VisualD

Aktiv medlem
Fotar du jpeg för att direkt skriva ut eller ladda upp på webben kan man dock stanna på sRGB istället då det är vad som hanteras.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fotar du jpeg för att direkt skriva ut eller ladda upp på webben kan man dock stanna på sRGB istället då det är vad som hanteras.
För webben ja. För skrivare nej. En bra fotoskrivare idag har ungefär aRGB som resultat.
Så använd inte sRGB för då kan inte skrivaren skriva ut i sin fulla potential.
aRGB är betydligt större än sRGB.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Fördelen med aRGB är att du alltid kan konvertera ner till sRGB vid behov. Svårt att göra tvärtom ;-)
Du har dessutom mer information att jobba med vid redigering. Det finns enbart fördelar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om man av någon anledning vill ha JPG direkt i kameran så brukar nästan alltid sRGB vara det rätta. Då har man ett snabbt och enkelt arbetssätt som ger ett bra resultat till det mesta. Är man ute efter mer brukar RAW-formaten vara den rätta vägen att gå och då behöver man inte bry sig om färgrymden vid fotograferingstillfället.
Det finns säkert några undantag där JPG aRGB direkt i kameran kan vara att föredra även om jag inte kommer på något nu.

/Karl
 

ingthi

Medlem
Om man av någon anledning vill ha JPG direkt i kameran så brukar nästan alltid sRGB vara det rätta. Då har man ett snabbt och enkelt arbetssätt som ger ett bra resultat till det mesta. Är man ute efter mer brukar RAW-formaten vara den rätta vägen att gå och då behöver man inte bry sig om färgrymden vid fotograferingstillfället.
Det finns säkert några undantag där JPG aRGB direkt i kameran kan vara att föredra även om jag inte kommer på något nu.

/Karl
Kan man dra slutsatsen att även om man har kameran inställd på sRGB så kan man konvertera till AdobeRGB i tex Rawhanteraren i Photoshop och få samma resultat som om kameran vore inställd på Adobe RGB? Jag tänker att man inte har fångat in den större färgrymden vid själva fotograferingen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
I raw fångar kameran så stor färgrymd som dess sensor kan prestera. Det vill säga mer än aRGB.
Därför bör man jobba i raw-konverterararen i ProPhoto RGB.
 

joakim d

Aktiv medlem
Nej man kan inte konvertera från något som innehåller färre färgtoner till något som innehåller fler färgtoner. Poängen är att om man bara ska lägga ut sina jpeg bilder på webben utan någon bildbehandling så kan man lika gärna använda sRGB så är dom färdiga från början.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nja, med RAW jobbar du med skärmens färgrymd och konverterar bilden först till en standardfärgrymd i slutskedet.

/Karl
Min raw-konverterade jobbar inte i skärmens färgrymd. Skärmens färgrymd är det jag ser.
För att ta hand ta hand om och redigerar med tillgång till hela den färgrymd kameran fångade så måste jag ha raw-konverteraren att jobba i ProPhoto RGB. Det gör att du har nyanser som inte du kan se på din skärm men som LR har tillgång till och jobbar med.

Gör sedan en softproof i t.ex. LR så ser du att det finns en hel del nyanser som slår fullt också i aRGB och naturligtvis ändå värre i sRGB.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej man kan inte konvertera från något som innehåller färre färgtoner till något som innehåller fler färgtoner. Poängen är att om man bara ska lägga ut sina jpeg bilder på webben utan någon bildbehandling så kan man lika gärna använda sRGB så är dom färdiga från början.
Nja
sRGB & aRGB innehåller lika många färger men aRGB har större steg mellan färgerna. OM jag har förstått Stefan Ohlson rätt.

Dessutom så kan man minska färgmättnaden för en färg som får problem vid konverteringen till en mindre färgrymd. Men startar du i den mindre färgrymden så kan du inte fixa ngt sådan i post.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här kommer ett exempel som jag skapade snabbt för en annan diskussion om färghantering.

Bilden var något jag gick ut och knäppte i trädgården snabbt.

Så här ser den ut i jpg
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3157705.htm
Den här bilden innehåller alltså betydligt färre nyanser och detaljer än vad kameran lyckades fånga.

För att illustrera detta har jag gjort en softproof som visar vad som LR varnar för är nyanser som inte kommer med om jag skriver ut på skrivaren på bra papper som kommer prestera lite mer än aRGB i vissa nyanser och lite mindre i andra. Allt som markeras rött, lila eller blått är områden där jag har nyanser som inte ryms i den färgrymden (aRGB)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3157639.htm

Tar vi sedan slutligen sRGB så är det naturligtvis ändå mer som lyser rött. Nyanser av olika färger som inte kan rymmas i sRGB. Färgtoner jag bör böra något åt för att på ett kontrollerat sätt få in dem i sRGB. Annasrs kommer jag tappa en mängd detaljer i dessa områden.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3157640.htm?_p=3157639

Så den bild ni såg som bild 1 saknar alltså en mängd nyanser och också detaljer som jag kunde uppleva med mina ögon när jag såg motivet och som också kameran fångade till en stor del men som jag idag inte kan återge varken på papper, skärm och framförall inte på webben.
 

Falumas

Aktiv medlem
Min raw-konverterade jobbar inte i skärmens färgrymd. Skärmens färgrymd är det jag ser.
För att ta hand ta hand om och redigerar med tillgång till hela den färgrymd kameran fångade så måste jag ha raw-konverteraren att jobba i ProPhoto RGB. Det gör att du har nyanser som inte du kan se på din skärm men som LR har tillgång till och jobbar med.

Gör sedan en softproof i t.ex. LR så ser du att det finns en hel del nyanser som slår fullt också i aRGB och naturligtvis ändå värre i sRGB.
Låter konstigt men jag är ingen LR-expert. Jobbar du med sensordata och skärmens färgrymd uppnår du samma sak utan att ens begränsas av ProPhoto RGB om nu motivet skulle hamna utanför även ProPhoto.
I mina redigeringsprogram sätter jag inte färgrymd innan jag skriver ut eller sparar ner i JPG/TIF.

/Karl
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror en illustration kan hjälpa till att förstå de olika färgrymdernas förhållande till varandra.
Detta är givetvis en förenkling. Det går inte återge i bilden hur de färgnyanser som ligger utanför en viss färgrymd egentligen ser ut. Fast det är ofta nyanser vi kan se med blotta öga och se skillnad mellan. Kameran kan också återge många av dem och skillnaden mellan dem.

NI ser också varför både aRGB och sRGB hade stora problem med blomman i förra inlägget. Både aRGB och sRGB är svaga nere i området rött/magenta.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/335513/3383697.htm
 
Har en D7100 och undrar lite ang RGB-val.
Vad är skillnaden och vilket är mest gångbart?

Med vänlig hälsning Kent
"sRGB is the Worlds default color space. Use it and Everything looks great everywhere,all the time". (KenRockwell).

Personligen så använder jag sRGB rakt igenom. Fotar i RAW-format och kameran inställd på sRGB. Minst krångel.
Bilderna visas lika på min bildskärm, när jag exporterar dem till fotosidan, skickar in dom till någon tävling eller tidning etc. Och när någon annan tittar på dem i sin dator etc.
Gå gärna in på webben och läs vad KenRockwell skriver om det hela.
Mvh. R.J.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att Ken Rockwell tycker ngt är inte samma sak som att det är bra eller rätt.
Tillräckligt bra för honom men det duger inte om man vill ge kunder maximal kvalité.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Låter konstigt men jag är ingen LR-expert. Jobbar du med sensordata och skärmens färgrymd uppnår du samma sak utan att ens begränsas av ProPhoto RGB om nu motivet skulle hamna utanför även ProPhoto.
I mina redigeringsprogram sätter jag inte färgrymd innan jag skriver ut eller sparar ner i JPG/TIF.

/Karl
LR jobbar som default med ProPhoto RGB. Det är först om du skall skicka över till något annat redigeringsprogram du kan välja.

Skärmens profil och färgrymd styr hur du ser vad LR visar, inte vad den använder i redigeringen.
 
ANNONS