Annons

Rykten om att Samsung skall lämna kamerabranschen

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det känns lite som att ett knippe klipska ingenjörer hos Samsung fick fria händer att göra en så bra kamera de bara kunde (och ett par objektiv), men bara det. Sedan väntar vi och ser vad som händer, och det händer ju inte så mycket om det inte följs upp ...

Synd tycker jag (som också gillade NX1 skarpt under den korta tid jag testade den).
 

Bengf

Aktiv medlem
Svar till Lennart.

.

PÅ deras hemsida kan man dock läsa att viss medvetenhet fanns: Man rekommenderade adapter för att använda objektiv manuellt i avvaktan på att deras sortiment skulle bli mer komplett. 3 snabba objektiv för att utnyttja den snabba AF räckte inte Förutom 16-50- och 50-150 zoomen fanns även en snabb 85/1.4.
Även om de övriga 10 gluggarna var/är bra optiskt är de inte så blixtsnabb som de 3 nämnda.

Det är svårt att ta sig in på en pro/semi-pro/entusiastmarknad som är så pass inmutad.[/QUOTE]


Som jag ser det, och som yppades även av andra var ju att kameramarknaden hade kommit in i en mättnadsfas, till VISSA DELAR störd av att många anser en modern telefon vara tillräcklig även som kamera ( ständigt skicka bilder för Face book som vuxit enormt ).

Det är svårt att ta sig in på en Pro/semi-pro/entusiastmarknad som är så pass inmutad som du skriver, Det gäller nog för alla övriga andra märken också. Om nu NX1 var så fullproppad med geniala lösningar, varför frågar då ingen C/N cheferna att hoppa på det framtids tåget, är C/N ägare mera konservativa eller vad. NX1 är en spegellös kamera som ändå är en mycket tänkbar konkurrent till en likvärdig DSLR, NX1 hade börjat att sudda ut snacket om att skilja på spegellöst och DSLR tycker jag. Så verkligen synd att satsningen inte ser ut att fortsätta.
 

Photocon

Aktiv medlem
... varför frågar då ingen C/N cheferna att hoppa på det framtids tåget, är C/N ägare mera konservativa eller vad. NX1 är en spegellös kamera som ändå är en mycket tänkbar konkurrent till en likvärdig DSLR, NX1 hade börjat att sudda ut snacket om att skilja på spegellöst och DSLR tycker jag. Så verkligen synd att satsningen inte ser ut att fortsätta.
Man ska visserligen ta rykten för vad de är. Och rykten sprids av olika uppgiftslämnare, men en vanligtvis pålitlig ÅF på Cyberphoto hade viss info att det förekommit diskussioner på seriös nivå om att Nikon eventuellt skulle vara en potentiell "kund" till att överta Samsungs lilla kameradivision.

Men även om NX1 (Samsung) inte tas över så har kameran sannolikt satt sina spår även hos C och N. Hursomhelst är jag övertygad om att båda dessa tillverkare kommer att svara upp om de märker att de måste ha liknande kameror i sitt sortiment.

Man må kalla C och N för aningen konservativa, men faktum är ju att de säljer sina alster med framgång vilket alltså tyder på att efterfrågan finns. Den dag EVF har övertagit alla fördelar en OVF har (och givetvis behållit de fördelar EVF har samt förfinat dem ytterligare) och sensorbaserad AF är helt likvärdig med de snabbaste mer konventionella AF-systemen på snabbrörliga objekt så tror jag både N och C är med på tåget.

Tror inte att de sitter och rullar tummarna. Tvärtom är det troligare att de just i detta skedet tänker konsekvent/ekonomiskt och rationellt.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Om nu NX1 var så fullproppad med geniala lösningar, varför frågar då ingen C/N cheferna att hoppa på det framtids tåget, är C/N ägare mera konservativa eller vad.
Syftet med ett kommersiellt företag är att tjäna pengar. Inte att hårt driva den tekniska utvecklingen. Det senare kan vara ett medel för att uppnå det förra, men det räcker att driva den tekniska utvecklingen tillräckligt mycket för att vara konkurrenskraftig.
 

martinot

Aktiv medlem
Man ska visserligen ta rykten för vad de är. Och rykten sprids av olika uppgiftslämnare, men en vanligtvis pålitlig ÅF på Cyberphoto hade viss info att det förekommit diskussioner på seriös nivå om att Nikon eventuellt skulle vara en potentiell "kund" till att överta Samsungs lilla kameradivision.

Men även om NX1 (Samsung) inte tas över så har kameran sannolikt satt sina spår även hos C och N. Hursomhelst är jag övertygad om att båda dessa tillverkare kommer att svara upp om de märker att de måste ha liknande kameror i sitt sortiment.

Man må kalla C och N för aningen konservativa, men faktum är ju att de säljer sina alster med framgång vilket alltså tyder på att efterfrågan finns. Den dag EVF har övertagit alla fördelar en OVF har (och givetvis behållit de fördelar EVF har samt förfinat dem ytterligare) och sensorbaserad AF är helt likvärdig med de snabbaste mer konventionella AF-systemen på snabbrörliga objekt så tror jag både N och C är med på tåget.

Tror inte att de sitter och rullar tummarna. Tvärtom är det troligare att de just i detta skedet tänker konsekvent/ekonomiskt och rationellt.

//Lennart
Stämmer nog väldigt väl.

Så här säger Canons Herr Go (Mr. Go Tokura, Group Executive ICP Group 2, Image Communications Products Operations, Canon Inc.) i en intervju med DPR under CP+ nyligen:

"If we assume that at some point in the future Canon will create an enthusiast or professional mirrorless camera, what are your benchmarks?

This is just my personal opinion. In my view there are two key features that have to be addressed. The first is autofocus, particularly tracking of moving subjects. The other is the viewfinder. The electronic viewfinder would have to offer a certain standard. If those two functions were to match the performance of EOS DSLR camera performance, we might make the switch.

Tremendous progress has been made in electronic systems. However in terms of AF, pro-level AF functions, and the range of shooting situations that professional photographers can respond to, there’s still a gap between DSLRs and mirrorless systems."
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är svårt att ta sig in på en Pro/semi-pro/entusiastmarknad som är så pass inmutad som du skriver, Det gäller nog för alla övriga andra märken också. Om nu NX1 var så fullproppad med geniala lösningar, varför frågar då ingen C/N cheferna att hoppa på det framtids tåget, är C/N ägare mera konservativa eller vad.
Då och då kommer det kameramodeller som förmodligen får konkurrenterna att hoppa till lite och sporrar dem att driva på sin egen utveckling. Jag märkte ju till exempel på introduktionseventet för A7R II att flera av Sony-människorna där var mycket största av att Samsung hade kommit före dem med en stor BSI-sensor (nu kom ju Sony med en ännu större, men det var ju ett drygt halvår senare och det tycktes irritera dem).

Sedan är nog inte Canon och Nikon mer eller mindre på framtidståget än någon annan. Ser vi till ny teknik i kamerorna skulle jag säga att Samsung visserligen fick till ovanligt många nyheter i en och samma kameramodell med NX1. Men överlag och sett till genomsnitt över några år är nog de olika tillverkarna ungefär lika påhittiga och benägna att bygga in nya tekniklösningar.

Är Canon- och Nikon-ägare mer konservativa? Nja, jag tror inte det i första hand är konservatism det handlar om. Fotoentusiaster i allmänhet och yrkesfotografer i synnerhet tenderar helt enkelt att vara mer resultatorienterade än teknikorienterade. De väljer inte kamera eller kamerasystem efter teknik, utan efter vad kameran/systemet är väldokumenterat bra på att uppnå. Ser man en stor och uppenbar fördel, ja då kan man byta kameramärke eller kamerateknik. Annars väljer man generellt det man ser att likasinnade (om det nu är fågel- gatu, sport- eller landskapsfotografer) uppnår bra resultat med.

Bland videonördar blev ju NX1 snabbt populär eftersom den där bjöd på så stora och uppenbara fördelar för just den målgruppen. Bland stillbildsfotografer var väl intresset mer ljumt eftersom den trots all ny teknik kanske inte uppvisade så mycket bättre konkreta resultat än sina konkurrenter.

Skall man vinna över entusiaster och yrkesfotografer måste man alltså antingen kunna visa upp tydliga och uppenbara fördelar eller så måste man vara envist uthållig och sakta men säkert vinna förtroende med kameror som (i snitt över all funktionalitet) är lite bättre och lite mer prisvärda än konkurrenterna.

NX1 är en spegellös kamera som ändå är en mycket tänkbar konkurrent till en likvärdig DSLR, NX1 hade börjat att sudda ut snacket om att skilja på spegellöst och DSLR tycker jag. Så verkligen synd att satsningen inte ser ut att fortsätta.
Utsuddandet av gränsdragningen mellan DSLR och spegelfritt är en gradvis process och handlar nog mest om att nyhetsvärdet med spegelfritt gradvis har ersatts med ett bruksvärde: Först var spegelfritt en nyhet, nu är det en vardaglig etablerad teknisk lösning som värderas efter vad den uträttar. NX1 har nog spelat en rätt marginell roll i den processen i och med att det är en såpass ovanlig och (för många) okänd kamera, där tror jag Sony spelat den största rollen med god hjälp av Fujifilm och MFT-bröderna Olympus och Panasonic. Och inte att förglömma Eos M/M3 och Nikon 1-systemet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu är det väl inte egentligen så att N/C är konservativa eller inte gör lika stora tekniska framsteg som andra. Sony gör sina framsteg på kamerasidan medan Canon, som oftast anklagas för konservatism, gör och har gjort tydliga framsteg på objektivsidan: först med fluoritglas, först med OIS (IS), först med ringformad USM fokusering, först med elektromagnetisk bländare, först med diffraktionsoptik, först med material för att minska LoCA i 35/1,4II och en större sensornyhet - dual pixel AF. Sedan var Canon först med att använda CMOS i stillbildskameror i större skala. F u STF och klokopplad autofokus till objektiven är jag inte medveten om att Sony eller Minolta gjorde större landvinningar i objektivteknik. Det är nog en perceptionsfråga detta med innovation.

Samsung NX1 var inte revolutionerande i någon enskild funktion heller - det var mer att den var "lite extra" i så många avseenden.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
För inte så länge sedan kunde jag möta 10-20 personer med "riktiga" kameror vid liknande fotopromenader. Idag inte ens EN. Det är mobil hit och mobil dit- och det är väl bra i och för sig att folk fotograferar, men känns ödesbetonat för de renodlade kameratillverkarna.
....
//Lennart
Exakt.... Ang generationsfrågan... är man medlem i någon fotoklubb ser den demografiska stapeln lite konstig ut. De flesta med kamera åbäken är ju i min ålder... Men glädjande många kvinnor i olika åldrar

En fotokompis har en hybrid kamera. Både vidvinkel samt 2000 mm tele i ett och samma om jag jämför med min FF. Vi tittar på våra bilder i en stor smartTV. Bläddrar fram och tillbaka för att jämföra. "Jo, din bild är bättre" skrockar han men inte så mycket bättre tänker jag tyst. Även bilder från smartphone´n ser oförskämt bra ut på stor TV´n. Hans kamera kostar förresten ung lika mycket som mitt stativ och kulled.

Själv tycker jag det är värt priset att både köpa och bära men inte alla och det är mot bakgrund av detta som kamera branschen snart kommer att få problem och som säkert låg i vågskålen för Samsung. Köparna av proff och entusiast kameror blir färre och färre om inte något speciellt händer.

Var intresserad av Samsungén som komplement och kommer tyvärr att ansluta mig till "trenden" om mitt kameramärke lanserar spegellöst CMOS. Då lämnar jag FF.
 

iSolen.se

Guest
Exakt.... Ang generationsfrågan... är man medlem i någon fotoklubb ser den demografiska stapeln lite konstig ut. De flesta med kamera åbäken är ju i min ålder... Men glädjande många kvinnor i olika åldrar

En fotokompis har en hybrid kamera. Både vidvinkel samt 2000 mm tele i ett och samma om jag jämför med min FF. Vi tittar på våra bilder i en stor smartTV. Bläddrar fram och tillbaka för att jämföra. "Jo, din bild är bättre" skrockar han men inte så mycket bättre tänker jag tyst. Även bilder från smartphone´n ser oförskämt bra ut på stor TV´n. Hans kamera kostar förresten ung lika mycket som mitt stativ och kulled.

Själv tycker jag det är värt priset att både köpa och bära men inte alla och det är mot bakgrund av detta som kamera branschen snart kommer att få problem och som säkert låg i vågskålen för Samsung. Köparna av proff och entusiast kameror blir färre och färre om inte något speciellt händer.

Var intresserad av Samsungén som komplement och kommer tyvärr att ansluta mig till "trenden" om mitt kameramärke lanserar spegellöst CMOS. Då lämnar jag FF.
Det är ju som vanligt, ska man bara visa bilderna i litet format och inte är så intresserad av efterredigering så att man inte drar i kurvor kan man ju i de flesta fall fota med mobilen...vilket många gör och det syns knappt. Min profilbild är t ex fotad med en mellanformatskamera. Självklart omöjligt att se här eller på facebook, det krävs att man tittar på orginalet som ligger på en bildbyrå för att se skillnad.
 

Bengf

Aktiv medlem
Exakt.... Ang generationsfrågan... är man medlem i någon fotoklubb ser den demografiska stapeln lite konstig ut. De flesta med kamera åbäken är ju i min ålder... Men glädjande många kvinnor i olika åldrar

En fotokompis har en hybrid kamera. Både vidvinkel samt 2000 mm tele i ett och samma om jag jämför med min FF. Vi tittar på våra bilder i en stor smartTV. Bläddrar fram och tillbaka för att jämföra. "Jo, din bild är bättre" skrockar han men inte så mycket bättre tänker jag tyst. Även bilder från smartphone´n ser oförskämt bra ut på stor TV´n. Hans kamera kostar förresten ung lika mycket som mitt stativ och kulled.

Själv tycker jag det är värt priset att både köpa och bära men inte alla och det är mot bakgrund av detta som kamera branschen snart kommer att få problem och som säkert låg i vågskålen för Samsung. Köparna av proff och entusiast kameror blir färre och färre om inte något speciellt händer.

Var intresserad av Samsungén som komplement och kommer tyvärr att ansluta mig till "trenden" om mitt kameramärke lanserar spegellöst CMOS. Då lämnar jag FF.

Ja det är lite knepigt det där med TV-bilder, 1920X1080 som många TV klarar är bara 2mp, så liten sensor och även lägre antal mp blir tacksammare då TV:n ändå inte klarar mera än 2MP. En 24mp 6000X4000 är inte ens vad 4k klarar. min gamla 6mp kamera fick sig ett lyft när jag bytte skärm till 1920X1200. Min gamla platt TV 1068X720, där blev inte bilderna något bra, så det var inge kul att titta på.


EVF:n som det surras mycket om passar mycket bra till små kameror, där ofta OVF-sökare varit mera av sugrörs karaktär tidigare. spar vikt och utrymme gör den också.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man ändå skall visa bilder på en HD TV med ca 2 miljoner dots som blir ca 2mp vad behöver man 2000mm tele till? Har man 20mp och ca 600mm tele och beskär till 2mp så blir det motsv 2000mm. Man kan komma undan mycket billigare med en kompakt med mindre zoom i så fall än P900.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Nu kan vi inte vara säkra på att Samsung drar sig ur.
Själv har jag en Samsungs budget Leica", EX1. Den är seg, men har en del fördelar, EX2 rättade nog till det mesta, men jag köpte den inte.
Samsung har åtminstone hos mig fått dåligt anseende tex. var in på Samsungs monter på Photokina och skulle bla kika på NX1, blev handgripligen bortföst eftersom dom skulle filma montern, skulle köpa ny mikro, andrahandsinfo; Råd&Rön skrev visst att elsäkerheten var dålig och risk för strålningsläckage på en intressant modell, Samsung Kies, ett program på datorn för överföringar från/till mobil är på ca 80-100Mb istället för ett par Mb och funkar dåligt och kraschar, Samsung kom med tvättmaskiner för några år sen som har silverjoner som ska döda bakterier... väldigt bra för vattendrag och sjöar. ... ( använt fix med silver i mörkrummet var det viktigt att man lämnade in på 80-90 talet). Jag kan ta fler exempel....
Samsung är Koreanskt och Korea verkar ha den värsta hierarkin i företag efter USA. Jag lovar ingenting, men kommer antagligen inte köpa nåt från Samsung igen.
Men, visst synd om Samsung drar sig ur, men en högre chef behöver bara knäppa med två fingrar så är det nedlagt.

Ja, Fuji har haft analoga mellanformatare som en 645 kompaktkamera och landskapskameran 680 och för några år sen vettiga digitala kompakter. På photokina -12 tror jag det var så visade Fuji upp X100 utan förvarning, en fantastisk kamera verkade det som med spak för växling mellan analog och digital sökare till ett ganska högt pris visade det sig senare. Men den var inte färdig, det var en ren prototyp dom släppte, även om uppföljaren ett par år senare var färdig så tappade jag förtroendet för Fuji.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, Fuji har haft analoga mellanformatare som en 645 kompaktkamera och landskapskameran 680 och för några år sen vettiga digitala kompakter. På photokina -12 tror jag det var så visade Fuji upp X100 utan förvarning, en fantastisk kamera verkade det som med spak för växling mellan analog och digital sökare till ett ganska högt pris visade det sig senare. Men den var inte färdig, det var en ren prototyp dom släppte, även om uppföljaren ett par år senare var färdig så tappade jag förtroendet för Fuji.
Nej, vi vet förstås inte säkert om Samsung upphör med sina systemkameror. Vad jag däremot vet med säkerhet är att jag köpte en Fuji X100 2011 och att det definitivt inte var en prototyp. Det var en fullt fungerande kamera som jag tog många bra bilder med.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Nej, vi vet förstås inte säkert om Samsung upphör med sina systemkameror. Vad jag däremot vet med säkerhet är att jag köpte en Fuji X100 2011 och att det definitivt inte var en prototyp. Det var en fullt fungerande kamera som jag tog många bra bilder med.
Med prototyp menade jag att den inte var färdig att använda. På Photokina visade dom upp kameran som då inte fungerade fullt ut men var riktigt intressant. Eftersom minnet inte är på topp nu när jag är vuxen så kommer jag inte ihåg riktigt vad tex Foto anmärkte på i testerna. Men jag tror det var dålig ergonomi/meny och kanske fel finesser (knappar eller i menyn eller troligen både och), alltså en icke färdig kamera. Men antagligen var processor, objektiv och tex slutare av högsta klass och då går det naturligtvis att ta bra bilder ibland. Med dom nackdelar som rapporterades så hade jag köpt kameran för max ca 5000 riksdaler, men blev besviken på Fuji.
Det var tydligen Photokina -10...

Det kanske var Photokina -10 eller -12 som jag upptäckte en monter (Asiatisk) med häftiga stativ. Dom var i kolfiber och hade finesser och lösningar som nog gjorde Manfrotto gröna i ansiktet. Men när jag kände på ett stativ gick ena benet av. ............
Killen i montern var lugn och sa att "jag sa ju att dom inte är färdiga". ....
Jag tog inte en broschyr och hittade inte firman i katalogen, kanske dom gick i konkurs...
 

Bengf

Aktiv medlem
Mjaa.. låter som arbetskamraten som glömde ta ur plastpåsen med inälvor ur kycklingen för många år sedan, dömde ut kyckling som maträtt, och har inte köpt kyckling på 20 år sedan den händelsen. är nog bråttom i bland när man skall bunkra upp en massa prylar på borden vid mässor och liknande, hade du greppat ett annat stativ vid sidan om så hade upplevelsen blivit en annan, skillnad på bra och dåligt kan vara hårfin i bland.


Den som är van med sin egen kamera kan så klart uppleva att en annan kamera modell verkar lite knepig med hanteringen innan man vant sig så att säga.



//Bengt.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Mjaa.. låter som arbetskamraten som glömde ta ur plastpåsen med inälvor ur kycklingen för många år sedan, dömde ut kyckling som maträtt, och har inte köpt kyckling på 20 år sedan den händelsen. är nog bråttom i bland när man skall bunkra upp en massa prylar på borden vid mässor och liknande, hade du greppat ett annat stativ vid sidan om så hade upplevelsen blivit en annan, skillnad på bra och dåligt kan vara hårfin i bland.


Den som är van med sin egen kamera kan så klart uppleva att en annan kamera modell verkar lite knepig med hanteringen innan man vant sig så att säga.

//Bengt.
Nej, det var inte dåliga stativ när det gäller finesser, men dom var prototyper. Så när benet gick av som jag lyfte stativet med så höjde inte representanten på ögonbrynen. ...

Om jag går in i en bilhall och öppnar dörren på en Porsche så förväntar jag mig inte att dörren ramlar av. ... Men stativen var som sagt prototyper.

När Foto skriver ner Fuji X100 för att den inte är genomtänkt konstruerad, så kan jag ändå tänka mig att köpa den om priset är riktigt lågt. Jag blev som sagt riktigt imponerad på mässan, men. ....
Jag köpte en enkel kompaktkamera på Fotomässan i Älvsjö för några år sen, ny kostade den kanske 3000, men mässans 500:- var prisvärt för mig när jag bara använder den sporadiskt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu kommer jag inte i håg just den testen från Foto, nya Kameratyper som dyker upp kan nog hända att dom får en del påpekande så där i början, KM5D köpte jag utan att ha läst någon test alls, men ringde Nilsson på Foto om den, klart bättre än en kompakt sade han. KM7D kom som sagt före, så det fans ju liknande specar mellan dom.


//Bengt.
 
ANNONS