Annons

Överhettningsproblem med A6300

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Japp, det verkar vara så tyvärr. Finns ett flertal som rapporterat om det.
Det påverkar nog inte så mycket i praktiken för något spelfilmsprojekt där man filmar olika scener som var och en inte blir så långa och har lite ställtid emellan, men det är väldigt trist om det i praktiken inte funkar att filma ett event som en konsert eller så.

Det finns ett par andra issues också som inte är så bra med A63 Rolling shutter är väldigt framträdande, precis som A7s och A7SII och ställer till vid filmnig av saker som rör sig horisontellt som bilar om åker förbi, eller vid panorering osv.

Sedan skulle det ha varit väldigt trevligt med pekskärm för fokusering, men det finns å andra sidan ett antal bra AF-finesser som face registration och tracking osv.

Den är inte alls perfekt i sitt handhavande, men kvaliteten på filmmaterialet i 4K är helt enorm.

Har bara provat litegrann än så länge. Grabben åker utomlands under påsken och har kameran med sig, så det blir han som får testa mer än jag.


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja vi får väl höra om och hur bra det funkar. Har faktiskt filmat mer med min A6300 mer än med någon av mina Sony-kameror tidigare. Hittills inga indikationer på överhettning som jag en gång fick med min NEX 7. Filmar dock inte i 4K än (för jag har ingen 4K-TV än så jag har inte sett någon poäng med 4K ännu). Det är väl främst i 4K man får överhettningsproblem eller hur.

Tycker också att det är lite konstigt att man aldrig verkar lyckas fixa problem som dessa innan man släpper kamerorna för försäljning. Är det något problem man vet att man har att ta hand om så är det väl just överhettningsproblemen?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja vi får väl höra om och hur bra det funkar. Har faktiskt filmat mer med min A6300 mer än med någon av mina Sony-kameror tidigare. Hittills inga indikationer på överhettning som jag en gång fick med min NEX 7. Filmar dock inte i 4K än (för jag har ingen 4K-TV än så jag har inte sett någon poäng med 4K ännu). Det är väl främst i 4K man får överhettningsproblem eller hur.

Tycker också att det är lite konstigt att man aldrig verkar lyckas fixa problem som dessa innan man släpper kamerorna för försäljning. Är det något problem man vet att man har att ta hand om så är det väl just överhettningsproblemen?
Det finns de som inser problemen med sådant innan. De heter Fuji.
X-PRO2 kan rent tekniskt mycket väl filma 4K. Fast de valde att inte låta den göra det på grund av värmeutvecklingen. De ansåg att det var viktigare att kameran var kompakt och valde därför att inte öka på storleken med extra kylning.
I X-T2 hade de mer plats. Där valde man att ha med 4k eftersom man hade plats för mera heatsink.
Så utan grepp kan man filma 10 min. i 4k. Med batterigrepp som är designat för att föra bort värmen så kan man filma 30 min.

För mig är Sony företaget med en stark uteveklingsavdelning som styr företaget och spottar ur sig innovationer.
Medan Fuji styrs av några starka produktchefer som hela tiden lysssnar in marknaden och deras kunders reaktioner.
Här har man kontroll på utveckligsavdelningens arbete. De fokuseras på marknadens behov. verkar vara hos Sony ibland.
Det är inte uppfinner jockes versktad som det
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
För mig är Sony företaget med en stark uteveklingsavdelning som styr företaget och spottar ur sig innovationer. Medan Fuji styrs av några starka produktchefer som hela tiden lyssnar in marknaden och deras kunders reaktioner. Här har man kontroll på utveckligsavdelningens arbete. De fokuseras på marknadens behov. verkar vara hos Sony ibland. Det är inte uppfinner jockes versktad som det
Verkligheten är nog mer komplex än så. Som att för Sony är video och branschledande videofunktioner en central del av identiteten hos deras kameror, medan det verkar som Fujifilm snarare ser det som en trevlig men långt ifrån central funktion som man inte lägger speciellt mycket fokus på. Vilket har att göra med att man redan från början har identifierat och siktat in sig på lite olika målgrupper.

Sony är med och driver utvecklingen med högkvalitativ video i systemkameror framåt och det ligger i sakens natur att de då ofta hamnar nära gränsen för vad kombinationen av hårdvara och mjukvara klarar av. Fujifilm är drivande inom andra områden (sökarupplevelse, generellt handhavande m m).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns de som inser problemen med sådant innan. De heter Fuji.
X-PRO2 kan rent tekniskt mycket väl filma 4K. Fast de valde att inte låta den göra det på grund av värmeutvecklingen. De ansåg att det var viktigare att kameran var kompakt och valde därför att inte öka på storleken med extra kylning.
I X-T2 hade de mer plats. Där valde man att ha med 4k eftersom man hade plats för mera heatsink.
Så utan grepp kan man filma 10 min. i 4k. Med batterigrepp som är designat för att föra bort värmen så kan man filma 30 min.

För mig är Sony företaget med en stark uteveklingsavdelning som styr företaget och spottar ur sig innovationer.
Medan Fuji styrs av några starka produktchefer som hela tiden lysssnar in marknaden och deras kunders reaktioner.
Här har man kontroll på utveckligsavdelningens arbete. De fokuseras på marknadens behov. verkar vara hos Sony ibland.
Det är inte uppfinner jockes versktad som det
Men ofta är ju säljare och marknadsfolk väldigt på när det gäller att ha något nytt att sälja så det är snarare min uppfattning att dessa ofta ligger på för att ha något nytt att ge kunderna. Teknikerna i de sammanhang jag varit i har snarast varit lite bromsande eftersom att de ofta på goda grunder varit noga med kvaliteten för att slippa en massa strul efter lanseringarna.

Jag var tekniker när jag jobbade och fick ofta höra praktfloskeln: "Det finns inga problem - bara möjligheter", när man antydde att vi inte kunde leverera riktigt än och jag har mer än en gång kontrat med: "Det finns inga möjligheter innan vi har fixat problemen". Det här gällde ju förstås de specifika saker vi utvecklade då och inte generellt. Normalt är jag mer ödmjuk än så. :)

Jag tror snarare att det finns ett så stort momentum i Sony när det gäller teknisk innovation att man har svårt att kvalitetssäkra allt. Sedan beror det ju väldigt mycket på hur marknaden reagerar på sånt som inte är helt 100. Sony är ju inte de enda som utnyttjat sin kundkrets som slutkontrollanter och betatestare. Även Canon har ju tidvis låtit sina kunder slita sitt hår över exv. taskigt fungerande AF. Det har dessutom pågått under många år innan man lyckades att bygga bort de sämsta lösningarna (just nu ligger det ett eko från detta, där en som köpt en gammal Canon 5D (första 5D) har problem med just AF.

Men sedan kan det ju också vara så att en stor leverantör som Canon drabbas extra hårt när saker går fel eftersom de säljer betydligt mer än både Fuji och Sony.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det här är inget Sonyproblem. Problemet finns mer eller mindre hos alla tillverkare.
Det blir helt enkelt för varmt när elektroniken jobbar i kameran.
Det jag ahr sett i kommentarer är att desto billigare DSLR, desto mer problem.
Min D3100 har problemet, D800 har aldrig protesterat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det här är inget Sonyproblem. Problemet finns mer eller mindre hos alla tillverkare.
Det blir helt enkelt för varmt när elektroniken jobbar i kameran.
Det jag ahr sett i kommentarer är att desto billigare DSLR, desto mer problem.
Min D3100 har problemet, D800 har aldrig protesterat.
Visst, värmen är där i alla kameror i olika omfattning och till olika mycket problem men det jag undrar över är vad de nu gjort i den där firmwaren som gjort att det där irriterande värmeproblemet "simsalabim" nu inte längre är något problem. Inget har skett med kameran i övrigt eller hur? Inte ens ett försök med något annat minneskort.

"Äh, vi lägger inte upp nån varningsblaffa längre", vore ju ingen kul lösning även om det säkert skulle göra en del glada ändå. Så vad fan är det man gör när man löser värmeproblemet i A6300 som de av något skäl inte fixat vid leverans och i princip alltid missar att fixa före skeppning.

Undrar hur länge det tar innan vi slipper användare rapportera om problem av denna typ som tillverkaren själv borde märkt innan skeppning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Visst, värmen är där i alla kameror i olika omfattning och till olika mycket problem
Det jag ibland upplever är att om ett problem först konstateras med en kamera (eller ett kameramärke) så blir de ibland lite orättvist ensamt utpekade för det problemet som om de är ensamma om det.

En annan sak: Jag minns debatten för många, många år sedan om väghållning hos BMW, vissa av deras modeller var ju inblandade i oproportionerligt många singelolyckor (avåkningar). Jag minns att jag ett antal år senare läste en genomgång av det här där den som skrev artikeln hade gått igenom bokstavligen hundratals polisrapporter. Han gjorde det enkla konstaterandet att huvudproblemet sannolikt inte var väghållningen hos de utpekade modellerna utan snarare hur ägarna till just de modellerna tenderade att köra ... :)

Att Sony upplevs ha mer värmeproblem under videoinspelning kan nog till inte så liten del bero på att de kamerorna helt enkelt i mycket högre grad än andra används just för att spela in video. Kanske både oftare och med längre klipplängder. De blir i viss mån straffade för att de är bra på att spela in video :)

men det jag undrar över är vad de nu gjort i den där firmwaren som gjort att det där irriterande värmeproblemet "simsalabim" nu inte längre är något problem. Inget har skett med kameran i övrigt eller hur? Inte ens ett försök med något annat minneskort.
Jag vet inte heller, men om jag får gissa kan det vara en kombination av att man justerat hur själva utläsningen från sensorn görs och i synnerhet hur man sedan bearbetar insamlade sensordata till video. Det är sjukt mycket matematik inblandat i att omvandla sensordata till en videofil (jämför till exempel hur hårt en dator får arbeta bara för att packa upp ett komprimerat videoformat, det är ju rimligen en enklare operation). Jag misstänker att man kan uppnå rätt stora skillnader bara genom att finjustera en del av alla de algoritmer som används och kanske genom att uppgradera till en lite modernare codec m m. Kan man minska mängden processorarbete med kanske 10 % kan nog enbart det vara skillnaden mellan problematisk överhettning och att kameran bara blir varm,
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag tror snarare att det finns ett så stort momentum i Sony när det gäller teknisk innovation att man har svårt att kvalitetssäkra allt. Sedan beror det ju väldigt mycket på hur marknaden reagerar på sånt som inte är helt 100.
Det där tror jag är en viktig del av det här. Jag har vid ett par tillfällen framfört till Sony-representanter att en del av deras kunder upplever sig som lite av försökskaniner. Jag har väl aldrig fått något riktigt konkret kommentar till det, men av svaren har jag fått en känsla av att de dels är medvetna om att kunder har den upplevelsen, men också att de lite artigt försöker säga att det tyvärr lätt blir så när man så att säga bryter ny terräng.

De balanserar så att säga mellan att vara försiktigt konservativa (och enbart lansera sådant de hunnit testa omsorgsfullt) och att vara marknadsledande (och därmed ibland riskera att ha lite buggar man inte hunnit hitta och reda ut i förväg).

Sony är ju inte de enda som utnyttjat sin kundkrets som slutkontrollanter och betatestare.
Det var ju intressant att någon nämnde Fujifilm nyss, om det är något märke som använt sina kunder som försökskaniner så är det ju de :) Fast, det kan sägas till deras försvar, de har inte förnekat den saken heller och de har varit oerhört ihärdiga med att uppdatera firmware i efterhand och på det sättet löst väldigt många problem, ofta även långt i efterhand.

Men sedan kan det ju också vara så att en stor leverantör som Canon drabbas extra hårt när saker går fel eftersom de säljer betydligt mer än både Fuji och Sony.
Håller med, volym är nog en faktor, det räcker att 100 (en siffra jag bara högg till med ur tomma luften) exemplar av en kameramodell har ett problem för att det skall bli mycket uppmärksamhet om det på nätet. Om det sedan är 100 av 20000 sålda exemplar eller 100 av 1000 sålda spelar nog ingen större roll för hur omdebatterat problemet blir. Och då jämför vi en halv procents felfrekvens jämfört med tio procent.

Sedan tror jag användares lite olika förväntningar spelar stor roll: Jag misstänker att Sony-kameror nog i snitt används oftare för video än många andra kameror, och sannolikt också av mer krävande användare. Samma med Canon och autofokus. Eller Fujifilm och hanteringsmissar. Eller Nikon och blixtproblem (SB-900 som ju hanterade överhettning på ett irriterande sätt).
 
ANNONS