Annons

Kass sensor !?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej

Kollat över min sensor då jag sett några strån på mina bilder och ser detta !

Är det bara att försöka rengöra el vad tror ni !?

Edit: Det gäller en D3 !

Tackar !
 

Bilagor

Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hm, det där ser ju nästan ut som spår efter en mindre lyckad rengöring ...

D3 är ju en ganska känd damm-magnet, och jag har nog gjort rent mina ett tjugotal gånger genom åren.
 

Erik X

Aktiv medlem
så det finns hopp om räddning ? :)
Vad har du att förlora? :)
Jag skulle gissat på någon slags mikroorganismer / fungus eftersom de sprider sig cirkelformigt.. eller kanske de omtalade oljestänken? Har själv några skumma vita prickar och trådar i ett hörn av sensorn men så länge de inte syns på bilderna får de väl sitta där. Funderar om fukt kan bli instängd bakom slutaren så att mikrober börjar frodas :p
erik
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
så det finns hopp om räddning ? :)
Om det är något som torkat fast i sensorns skyddsglas, eller om det är som Erik misstänker, någon slags svamp ... Nej. Men om det bara är typ lite fettfläckar efter någon slarvig rengöring är det bara att rengöra ordentligt och det är borta.

Har du haft kameran länge, eller nyss köpt den?
 

nicotin

Aktiv medlem
Om det är något som torkat fast i sensorns skyddsglas, eller om det är som Erik misstänker, någon slags svamp ... Nej. Men om det bara är typ lite fettfläckar efter någon slarvig rengöring är det bara att rengöra ordentligt och det är borta.

Har du haft kameran länge, eller nyss köpt den?
haft den i ett par månader minst bara märkt av att det är lite fläckigt på bilderna som säljaren också sa inga konstigheter där men jag reagerade bara på hur sensorn såg ut bildmässigt är det ett par fläckar som jag lätt plockar bort i PS !
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Märkligt mönster. Har du fotat nedbländat till t ex bl 16 och ser inte mer än några strån? Skulle tro att detta borde vara mycket mer framträdande på bilder än så. Med tanke på mönstret skulle jag instämma i att något biologiskt torse vara mest sannolikt men det skulle vara möjligt att t ex skyddsfiltret eller lågpassfilret släpper. Är det levande kanske en rengöring med sensor swab med den medföljande metanollösningen kanske hjälper. Annars får du lämna den för reparation. Skulle sensorn behöva bytas lär det inte löna sig då jag minns att ett sådant byte går loss på ca 8000kr inkl moms men du kan ju alltid skicka in och betala de 600kr de begär för en bedömning.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Ja, det är inte bara vi människor som åldras utan elektroniken gör det också.................En digitalkamera kanske har en livstid mellan 10-15 år (sen beror det säkert också på hur mycket den används och hur den förvaras).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja, det är inte bara vi människor som åldras utan elektroniken gör det också.................
Elektroniken i sensorn (eller i kameran i allmänhet) åldras knappt alls, möjligen får man över tid, och då talar vi mycket, mycket lång tid, ett långsamt växande problem med döda pixlar i sensorn. Det jag misstänker "åldras" snabbast i en sensor är nog färgfiltren, som att de sakta bleknar över tid, men även där pratar vi nog snarare om 50 år eller mer :)

Så de största problemen är snarare mekaniska än att saker åldras - som att det uppstår elektriska glappkontakter där sensorn och andra komponenter är ihopkopplade (pga skakningar, stötar osv). Plus då att man får smuts och med tiden repor på skyddsglaset framför sensorn. Och med tanke på att man kan få mögel på glasytor i optik borde det kunna bli samma problem på sensorers skyddsglas, men det är ju mest ett problem i varmfuktiga klimat.

Det som verkligen åldras är ju det omgivande kamerahuset - det kommer ju med tiden bli allt mer slitet, luckor lossnar, tätningar torkar och upphör att fungera, skärmar spricker, själva stommen börjar kanske ge sig och interna komponenter börjar röra sig i förhållande till varandra osv. Knappar och rattar börjar glappa, rörliga delar som spegel och slutar slits, och deras motorer och fjädrar ger upp. Kort sagt, vanligt klassiskt mekaniskt slitage.

En digitalkamera kanske har en livstid mellan 10-15 år (sen beror det säkert också på hur mycket den används och hur den förvaras).
Jag har en digitalkamera som redan är myndig (18 år) och en som fyllt moppe (15 år) och bägge fungerar precis lika bra (så bra de nu var, den äldsta har 1,3 megapixel och sjukt dåligt DR :) som när de var nya. Jag håller med om att förvaring spelar roll (damm, smuts, fukt, värme påverkar) men hur mycket de används påverkar nog mest bara den mekaniska sidan av saken. Skulle jag gissa så kommer nog de flesta digitala kameror - som inte direkt misskötts - att fungera minst lika länge (troligen lite längre) som gamla filmkameror gjorde. Och där har vi ju i praktiken fungerande exemplar kvar från nästan hela fotografins historia :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Ser onekligen skumt ut. Det har inte sugits in någon vätska bakom skyddsglaset?
Rapportera gärna hur det gått efter rengöringsförsök. (har en D3 själv).
Ibland kan man få fläckar som inte går att få bort i AR-skiktet på filter. Men de påverkar inte bilden.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Elektroniken i sensorn (eller i kameran i allmänhet) åldras knappt alls, möjligen får man över tid, och då talar vi mycket, mycket lång tid, ett långsamt växande problem med döda pixlar i sensorn. Det jag misstänker "åldras" snabbast i en sensor är nog färgfiltren, som att de sakta bleknar över tid, men även där pratar vi nog snarare om 50 år eller mer :)

Så de största problemen är snarare mekaniska än att saker åldras - som att det uppstår elektriska glappkontakter där sensorn och andra komponenter är ihopkopplade (pga skakningar, stötar osv). Plus då att man får smuts och med tiden repor på skyddsglaset framför sensorn. Och med tanke på att man kan få mögel på glasytor i optik borde det kunna bli samma problem på sensorers skyddsglas, men det är ju mest ett problem i varmfuktiga klimat.

Det som verkligen åldras är ju det omgivande kamerahuset - det kommer ju med tiden bli allt mer slitet, luckor lossnar, tätningar torkar och upphör att fungera, skärmar spricker, själva stommen börjar kanske ge sig och interna komponenter börjar röra sig i förhållande till varandra osv. Knappar och rattar börjar glappa, rörliga delar som spegel och slutar slits, och deras motorer och fjädrar ger upp. Kort sagt, vanligt klassiskt mekaniskt slitage.



Jag har en digitalkamera som redan är myndig (18 år) och en som fyllt moppe (15 år) och bägge fungerar precis lika bra (så bra de nu var, den äldsta har 1,3 megapixel och sjukt dåligt DR :) som när de var nya. Jag håller med om att förvaring spelar roll (damm, smuts, fukt, värme påverkar) men hur mycket de används påverkar nog mest bara den mekaniska sidan av saken. Skulle jag gissa så kommer nog de flesta digitala kameror - som inte direkt misskötts - att fungera minst lika länge (troligen lite längre) som gamla filmkameror gjorde. Och där har vi ju i praktiken fungerande exemplar kvar från nästan hela fotografins historia :)
Jag har jobbat/jobbar med el/elektronik under många år så jag VET att elektronik åldras (där kör du INTE över mig :) ). Framför allt är det då kondensatorer som slits snabbt, men även andra komponenter slits (elektrostatiska störningar sliter på dom IC kretsar som sitter i kamerorna). Vissa mätinstrument räknas som slut efter ett visst antal års användande. Så mig lurar du INTE! ;-).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har jobbat/jobbar med el/elektronik under många år så jag VET att elektronik åldras (där kör du INTE över mig :) ). Framför allt är det då kondensatorer som slits snabbt, men även andra komponenter slits (elektrostatiska störningar sliter på dom IC kretsar som sitter i kamerorna). Vissa mätinstrument räknas som slut efter ett visst antal års användande. Så mig lurar du INTE! ;-).
Lösa komponenter (typ kondensatorer) åldras väl ändå betydligt snabbare än integrerade kretsar? Dessutom beror det väl också väldigt mycket på vilka spänningsnivåer och temperaturspann man arbetar med?

Det finns ju bevisligen gott om processorer, minneskretsar och mycket annat som är allt från 20, 30 och uppemot 40 år gamla som fortfarande snurrar på obehindrat. Är det inte snarare den typen av komponenter som ger en ledtråd om hur länge en sensor kan fungera?

Min huvudpoäng är att sensorn i sig förmodligen är en av de minst åldringskänsliga delarna i en modern kamera. Det är mekaniskt slitage som är huvudproblemet. Sedan kan jag gott tänka mig att det finns annan elektronik (mindre och billigare komponenter) i kameror som kan vara mer känsliga, i synnerhet att det uppstår glapp (på grund av mekaniskt slitage) eller att de t.ex. skadas av statisk elektricitet. Men om vi ser till vad som går sönder så att man ger upp en gammal kamera så har jag faktiskt aldrig ens hört talas om en kamera där sensorn slutat fungera av åldersskäl :)

(Däremot finns det förstås sensorer som har fabrikationsfel, men det brukar ju visa sig ganska snabbt och är ju inte en åldringsfråga)
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Hej

Kollat över min sensor då jag sett några strån på mina bilder och ser detta !

Är det bara att försöka rengöra el vad tror ni !?

Edit: Det gäller en D3 !

Tackar !
Jag brukar lämna in kameran på kamerateknik i malmö . Kostar någon hundralapp och fikat tvärs över gatan är utmärkt .
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Lösa komponenter (typ kondensatorer) åldras väl ändå betydligt snabbare än integrerade kretsar? Dessutom beror det väl också väldigt mycket på vilka spänningsnivåer och temperaturspann man arbetar med?

Det finns ju bevisligen gott om processorer, minneskretsar och mycket annat som är allt från 20, 30 och uppemot 40 år gamla som fortfarande snurrar på obehindrat. Är det inte snarare den typen av komponenter som ger en ledtråd om hur länge en sensor kan fungera?

Min huvudpoäng är att sensorn i sig förmodligen är en av de minst åldringskänsliga delarna i en modern kamera. Det är mekaniskt slitage som är huvudproblemet. Sedan kan jag gott tänka mig att det finns annan elektronik (mindre och billigare komponenter) i kameror som kan vara mer känsliga, i synnerhet att det uppstår glapp (på grund av mekaniskt slitage) eller att de t.ex. skadas av statisk elektricitet. Men om vi ser till vad som går sönder så att man ger upp en gammal kamera så har jag faktiskt aldrig ens hört talas om en kamera där sensorn slutat fungera av åldersskäl :)

(Däremot finns det förstås sensorer som har fabrikationsfel, men det brukar ju visa sig ganska snabbt och är ju inte en åldringsfråga)
När en sensor går sönder.............är det oftast en del av den som åldrats i förtid, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Vet att en del kameror kan bli riktig varma........................och värme gör att vissa material åldras snabbare. Du pratar om kretsar som fortfarande håller efter 40 år, dom är nog lite kraftigare byggda en den mikroskopiska elektronik som sitter i dagen kameror.................Tillbaka till den D3 som vi pratar om det inte är smuts på den sensorn så kan det vara fukt som förstört ytbeläggningen eller att kameran blivit väldigt varm vid användning. Vet att folk haft problem med överhettade pixlar på både D700/D3, det borde betyda att hela sensorn blir het? Ska bli spännande å höra vad felet är och för ägarens skull hoppas jag att det bara är nån form av smuts.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
När en sensor går sönder.............är det oftast en del av den som åldrats i förtid, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Vet att en del kameror kan bli riktig varma........................och värme gör att vissa material åldras snabbare. Du pratar om kretsar som fortfarande håller efter 40 år, dom är nog lite kraftigare byggda en den mikroskopiska elektronik som sitter i dagen kameror.................
Sensorer - i alla fall i systemkameror - är fortfarande väldigt "glesa" komponenter jämfört med till exempel processorer. Vete sjutton om man ens kommit ned under 100 nm ännu :) (dvs där processorer var runt år 2000 ungefär)

Jag känner till gamla styrdatorer (i industri och t.ex. hos Banveket) som stått och gått sedan sedan 1970-tal eller tidigt 1980-tal och där största problemen tycks handla om otidsenliga interface (gamla kontakter) som är svåra att få till idag (enkelt uttryckt: de har inga USB-kontakter :) och att man måste ringa in gamla pensionärer som vet hur man gör när man startar om dem :)

Tillbaka till den D3 som vi pratar om det inte är smuts på den sensorn så kan det vara fukt som förstört ytbeläggningen
Håller jag med om, för mig ser det ut som något eller någon kombination av a) smuts, b) intorkad fukt, c) fett (typ fingeravtryck) eller värsta scenariot, d) mögel/svamp

eller att kameran blivit väldigt varm vid användning. Vet att folk haft problem med överhettade pixlar på både D700/D3, det borde betyda att hela sensorn blir het?
De är kända för "hot pixels" ja, men det har inget med temperatur att göra utan betyder bara att enskilda sensorpixlar har slutat fungera och då antingen ger en ljus ("hot") eller en mörk ("dead") bildpixel.

D3-sensorn blir på sin höjd ljummen om du kör live view tills batteriet tar slut (jag har vid några tillfällen glömt någon av mina med live view igång). Det är först med mycket snabbare utläsning, som när man försöker få ut 50-60 fps (eller mer) video från hela ytan som man kommer upp i sådana utläsningshastigheter att sensorer blir verkligt överhettade. Jag tror inte det finns någon systemkamera där det ens är teoretsikt möjligt att överhetta den genom att ta stillbilder - största problemen brukar ju vara vid mörkerfotografering med riktigt långa exponeringstdier där man kan få färgskiftningar på grund av värmeinducerat färgbrus - med det orsakas oftast av kamerans processor (som oftast sitter fysiskt nära bildsensorn). Och även i sådana sammanhang rör det sig om relativt måttliga temperaturer jämfört med vad vi regelbundet utsätter kretsar i datorer för.

Ska bli spännande å höra vad felet är och för ägarens skull hoppas jag att det bara är nån form av smuts.
Håller helt med, det troligaste är ju någon form av smuts som en väl utförd rengöring borde kunna få bort.
 
ANNONS