Annons

Google slutar att utveckla Nik Collection

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Japp. Så här i efterhand så är det synd att Google köpte upp företaget och produkterna.

Visst är det trevligt att det är gratis, men samtidigt tråkigt att all utveckling läggs ner.

Trist slut!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Agree, tråkigt att produkten inte utvecklas längre, tror jag betalade nån tusenlapp för min Nik C.

Det är väl så att "vinnaren tar allt", nu när PS/LR sitter ihop som bundle. Men Topaz fortsätter att utveckla sina produkter, får förslag titt som tätt.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Trist, det blir ju så när de gör gratisprodukt av den. Jag betalade för den, och det var det värt. Helt klart den plugin jag använder mest.
 

Cambo

Aktiv medlem
Innan dom nu lägger ner så hann dom med att försämra bla penselfunktionen som var ett av de smartaste verktygen i programmen.
 

steffe53

Aktiv medlem
Agree, tråkigt att produkten inte utvecklas längre, tror jag betalade nån tusenlapp för min Nik C.

Det är väl så att "vinnaren tar allt", nu när PS/LR sitter ihop som bundle. Men Topaz fortsätter att utveckla sina produkter, får förslag titt som tätt.
Kollade på Topaz lite nyss och det var ju inte billigt precis...
Finns det nått annat liknande Nic Collection som man kan använda som ersättning...gillar ju Nic Collection skarpt synd att de lägger ner/slutar utveckla det.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Verkar dock som om de fortsätter att uppdatera appen Snapseed. Enligt mitt tycke en av de bästa fotoapparna till mobila enheter. Alltid nåt isf...
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kollade på Topaz lite nyss och det var ju inte billigt precis...
Finns det nått annat liknande Nic Collection som man kan använda som ersättning...gillar ju Nic Collection skarpt synd att de lägger ner/slutar utveckla det.
Tjena :)

Har ett par plugins av Topaz, men deras produkter utvecklas hela tiden. Det släpps en del spännande men jag har inte riktigt koll längre. Tror jag har Topaz Adjust och den är rätt okay. Egentligen gör programmen lite samma sak. Nu använder jag uteslutande PS/LR.

Ibland släpper dom pluggar förmånligt, du får vänta in Black Friday :)
 

steffe53

Aktiv medlem
Tjena :)

Har ett par plugins av Topaz, men deras produkter utvecklas hela tiden. Det släpps en del spännande men jag har inte riktigt koll längre.

Ibland släpper dom pluggar förmånligt, du får vänta in Black Friday :)
Jag kollade lite noggrannare nu och det finns ju Topaz Studio med Pro för 137 dollar (med kupong 70) och det ligger ju inom det rimliga...sen kan man väl köpa "styckvis" också om jag inte fattat fel...
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag kollade lite noggrannare nu och det finns ju Topaz Studio med Pro för 137 dollar (med kupong 70) och det ligger ju inom det rimliga...sen kan man väl köpa "styckvis" också om jag inte fattat fel...
Det brukar vara förmånligare när man köper en bundle, men vissa program kanske man inte behöver. Som sagt, ibland drivar dom loss med bra priser.

Som jag skrev i förra posten, har för mig att jag har Adjust och det är ett inspirerande program, ett "click" och en ny look.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det brukar vara förmånligare när man köper en bundle, men vissa program kanske man inte behöver. Som sagt, ibland drivar dom loss med bra priser.

Som jag skrev i förra posten, har för mig att jag har Adjust och det är ett inspirerande program, ett "click" och en ny look.
Fast Topaz är inte alls lika bra som NIK.. min personliga åsikt dock. Ni får gärna tipsa om ni snubblar övet fler bra plugins..
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Fast Topaz är inte alls lika bra som NIK.. min personliga åsikt dock. Ni får gärna tipsa om ni snubblar övet fler bra plugins..
Det är väl en smaksak. Topaz ligger inte o softar utan jobbar vidare med sina produkter. NIk C har väl legat still i flera år. Programmen gör lite samma sak tycker jag. Det är mer vad som passar en. Idag tycker jag PS/LR gör det man behöver :)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det är väl en smaksak. Topaz ligger inte o softar utan jobbar vidare med sina produkter. NIk C har väl legat still i flera år. Programmen gör lite samma sak tycker jag. Det är mer vad som passar en. Idag tycker jag PS/LR gör det man behöver :)
Nja, Topas har te x ingen hdr del mm.
Visst kan man göra allt direkt i photoshop men det tar längre tid, men Lightroom, nej not even close.

En sak håller jag dock med om, att Topaz kan fortsätta utvecklas, då kan det bli intressant med ett byte.
 

iSolen.se

Guest
Vad är det ni använder i Nik C?

Jag har använt det stundtals för mycket, är lite för lätt att slänga på ett filter som man egentligen bara tyckte var coolt.

Frequency splitting-filtret vill jag dock inte vara utan, bra om man använder det varsamt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nja, Topas har te x ingen hdr del mm.
Visst kan man göra allt direkt i photoshop men det tar längre tid, men Lightroom, nej not even close.

En sak håller jag dock med om, att Topaz kan fortsätta utvecklas, då kan det bli intressant med ett byte.
Agree, ingen HDR. Nu kommer tydligen Photomatix Pro med ett nytt släpp, nr 6 och sedan finns ju nya Aurora HDR, som även skall släppas till PC i höst.

Filtrerna är mer PS än LR, håller med.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sedan LE fick HDR har jag faktiskt slutat använda photomatix eller Mik. Jag har inte uppdaterat Nik på länge och även om Google slutat supporta den så lär den nog fungera flera år till.
Tills dess då den slutar fungera får vi hoppas på att andra kan fylla tomrummet den kommer skapa.

/Stefan
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vad är det ni använder i Nik C?

Jag har använt det stundtals för mycket, är lite för lätt att slänga på ett filter som man egentligen bara tyckte var coolt.

Frequency splitting-filtret vill jag dock inte vara utan, bra om man använder det varsamt.
Jag har gjort en mängd olika presets som jag använder för olika typer av bilder, sedan justerar jag lite för varje bild.

Men de vanligaste filtren jag använder i color efex är:
- Dynamic skin softner
Contrast color range
-High key
- Foilage
-tonal contrast

Utöver det så har ju Nik en jätte bra output sharpner där man skärper efter vilken typ av printer man har och vilket media man ska printa ut på,

Det är märkligt att de lägger ned denna istället för att ta betalt, för ingen annan konkurrent kommer i närheten av att var så komplett som Nik är.
 

Benny p

Aktiv medlem
Favoriten i Nik C är helt klart silver efex. Det första tyckte jag det var skit. Men man måste ge allt lite tid😀
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Vad är det ni använder i Nik C?

Jag har använt det stundtals för mycket, är lite för lätt att slänga på ett filter som man egentligen bara tyckte var coolt.

Frequency splitting-filtret vill jag dock inte vara utan, bra om man använder det varsamt.
Jag använder Silver Efex ibland, tycker om förinställningarna och brukar inte göra så mycket enskilda inställningar. Och så tycker jag om ramarna.

Kanske inte mer nödvändigt än att jag började använda det när det blev gratis och sedan fortsatt, tycker det är synd att Google inte fortsatte att utveckla det.

Upptäcker ofta att jag inte känner mig lika "nöjd" när jag går tillbaka och kollar på kort som legat ett tag,
 
ANNONS