Annons

Google slutar att utveckla Nik Collection

Produkter
(logga in för att koppla)

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag använder Color efex konstant. Pro contrast, brilliance warmth och polarization kan göra underverk. White neutralizer likaså.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag har och har haft NIK i många år men har väl inte använt det konsekvent i mitt arbetsflöde (i Lightroom). För en tid sedan blev jag lite nyfiken på en ny programvara som heter Luminar så jag chansade lite och köpte en licens för EURO 69.
Har inte hunnit grotta ner mig totalt i alla finesser men har fått uppfattningen att programmet känns kraftfullt. Och, har definitivt inte sett det som en ersättare till NIK. Men nu läste jag en recension för en tid sedan som gav mig lite nya tankar. Ur recensionen;

"Since I’ve started using it (Luminar, min anm.) I am using it almost exclusively now instead of Nik/Google’s Colour Efex Pro 4 which was my favourite plug-in before this. Luminar does most of the functions of that software, but adds a lot more and gives you ways to control it with masks and layers."

Länk till hela recensionen;

http://blog.thomasfitzgeraldphotography.com/blog/2017/2/luminar-review

Länk till Luminars (Macphun's) sida;

https://macphun.com/luminar

Observera, Luminar finns f.n. bara till Mac men en Windows-beta släpps i juli för att komma i skarp version i höst.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Har inte PS/LR tagit över helt, för ett par år sedan tyckte jag olika plugins kändes som ett alternativ. Var inne på Onoleos hemsida igår, ett bra HDR-program, men sidan är inte uppdaterad sedan 2016.

Alla tutorials idag är PS/LR med undantag kanske för vissa raw-konverterare.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Har inte PS/LR tagit över helt, för ett par år sedan tyckte jag olika plugins kändes som ett alternativ. Var inne på Onoleos hemsida igår, ett bra HDR-program, men sidan är inte uppdaterad sedan 2016.

Alla tutorials idag är PS/LR med undantag kanske för vissa raw-konverterare.
Kollar man grejjer från Lynda och Fstoppers som kommit ut de senaste åren så är det väldigt ofta Nik color efex används som extraprogram inuti photoshop. något som jag verkligen själv tagit till mig.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kollar man grejjer från Lynda och Fstoppers som kommit ut de senaste åren så är det väldigt ofta Nik color efex används som extraprogram inuti photoshop. något som jag verkligen själv tagit till mig.
Absolut, det är bra program. Har det själv, några plugins från Topaz, Photomatix och Onoleo, men inget installerat :)

Menar alla fototidningar idag som sysslar med redigering (och det är många), verkar uteslutande jobba med PS/LR. Vet inte varför det är så, men det förstärker Adobes dominans.

Kanske är det så att PS/LR CC till förmånligt pris, blev knäcken för andra utvecklare. Även om delar i andra program tom är bättre än Adobe.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Absolut, det är bra program. Har det själv, några plugins från Topaz, Photomatix och Onoleo, men inget installerat :)

Menar alla fototidningar idag som sysslar med redigering (och det är många), verkar uteslutande jobba med PS/LR. Vet inte varför det är så, men det förstärker Adobes dominans.

Kanske är det så att PS/LR CC till förmånligt pris, blev knäcken för andra utvecklare. Även om delar i andra program tom är bättre än Adobe.
Har alltid haft Nik och jobbar med Photoshop. Det är ju inte så att man jobbar med Nik och inte Photoshop, Nik är ju en plugin i Photoshop, så du kan ju inte ha det utan att ha Phothoshop. Dessutom kan inte allt göras i Nik, men den gör ju vissa saker mycket snabbare och smidigare än om man ska göra allt med endast Photoshop funktioner.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Har alltid haft Nik och jobbar med Photoshop. Det är ju inte så att man jobbar med Nik och inte Photoshop, Nik är ju en plugin i Photoshop, så du kan ju inte ha det utan att ha Phothoshop. Dessutom kan inte allt göras i Nik, men den gör ju vissa saker mycket snabbare och smidigare än om man ska göra allt med endast Photoshop funktioner.
Det är så jag också har använt NIk, idag settings-möjligheterna så ofantligt många. PS är trögare, men tycker det i kombination med LR slår ut det mesta. Gillar bilder med stort dynamiskt omfång, men samma där, tycker PS/lager slår ut HDR-programmen, även om Aurora verkar intressant när det släpps till PC. Bilderna blir renare i PS, mot att slå ihop bilder med HDR.

Däremot tycker jag både NIK och Topaz är "inspirerande" program, en knapptryckning och ett nytt utseende.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det är så jag också har använt NIk, idag settings-möjligheterna så ofantligt många. PS är trögare, men tycker det i kombination med LR slår ut det mesta. Gillar bilder med stort dynamiskt omfång, men samma där, tycker PS/lager slår ut HDR-programmen, även om Aurora verkar intressant när det släpps till PC. Bilderna blir renare i PS, mot att slå ihop bilder med HDR.

Däremot tycker jag både NIK och Topaz är "inspirerande" program, en knapptryckning och ett nytt utseende.
Vet inte riktigt vad du menar, men PS har ju en HDR funtkion, merge to HDR, och den funktionen tycker jag ger sämre resultat än HDR Efex pro 2.
 

iSolen.se

Guest
Vet inte riktigt vad du menar, men PS har ju en HDR funtkion, merge to HDR, och den funktionen tycker jag ger sämre resultat än HDR Efex pro 2.
Gillar inte heller PS HDR. Nu är ju den stilen lite ute (tackolov) men rätt använd kan det hjälpa. Jag gör istället flera raw-framkallningar som jag maskar ihop, ofta kombinerat med just Nik Collections frequency splitting filter försiktigt. (Inte för mycket det får ju inte se ut som bilderna på SvD såg ut ett tag)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad du menar, men PS har ju en HDR funtkion, merge to HDR, och den funktionen tycker jag ger sämre resultat än HDR Efex pro 2.
Tycker inte den är bra, alltså Merge, vissa partier men inte rakt av. Det är ju lite av en smaksak.

Har provat flera HDR, men tycker PS/lager rules...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
I så fall (har inte provat i LR) är det jag som inte lärt mig använda den rätt, tycker inte det blir bra i PS i alla fall. Sen kan man ju roa sig med att definiera "bra".
Testat den mot Photomatix plugin, den jag då tyckte var bäst på den tiden.
HDR alltså, inte att förväxla mot tonemapping.
Använt HDR Effex också, men den applicerar by default en viss tonmapping. Den går att överskriva så man får sina 32 bits TIFF filer som inte är tonmappade.

/stefan
 

Abe Normal

Aktiv medlem
HDR kom med sista LR-släppet och behåller HDR-filen som RAW-DNG, men filen blir gigantisk. Jag tycker att den är bra, men den geggar sönder vissa partier. Tidigare vet jag att PS sparade HDR i TIFF, som också blev väldigt stor.
 
ANNONS