Annons

Behöver tips om Söderåsens nationalpark

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag tog den lata vägen till Liagården, och körde så långt jag kunde med bil. På Eniros karta syns (om man zoomar in tillräckligt) en serpentinväg i skogen, man svänger vänster från länsväg 108 något hundratal meter innan man kommer fram till Råröd. Den sista biten fram till Liagården är avstängd, så du får gå sista 600-700 metrarna.

Jag hade med mig ett Trangia och diverse mat. Det funkade bra tyckte jag, och skulle det behövas så tar det inte så lång tid att åka in till ICA i Röstånga och handla. Det blev en och annan glass där i somras....

På Eniros karta har parkeringen närmast Liagården GPS-position 56°1'22.5"N 13°14'18.7"E. Där du skall svänga av 108:an har position 56°2'2.8"N 13°15'37.9"E. Båda positionerna är angivna enligt WGS84.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack så mycket för den infon. Kanske jag också tar den lata vägen. :)

Körde upp för en serpentinväg sist gång jag var där. Om jag kör på vägen förbi naturum och har naturum på min högersida så ligger det en sepentinväg upp till höger ett par hundra meter . Undrar om det är den vägen du menar?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Du har ju Spångens gästgivaregård alldeles i närheten (http://www.spangen.se/). Ta chansen att rå om dig själv, äta god skånsk äggakaka och lyssna på Edvard Persson innan du går och lägger dig. Njut lite av vistelsen!
Det är när jag är ute i naturen som jag njuter.
Jag rår om mig själv när jag ligger ute i tält och kryper ut ur tältet tidigt på morgonen och dricker en kopp kaffe. Då mår jag bra och trivs.

Att bo på flådiga hotell och ligga i en mjuk säng och få mat serverad framför sig är inget direkt nöje för mig.


Som sagt så undviker jag gärna att betala för boende om jag kan när jag är ute såhär. Inte för att jag är snål, utan för att jag tycker det är väldans mycket trevligare att tälta eller som i detta fall, bo i en stuga där man kan tända i kaminen.

Vem är Edvard Persson förresten? Låter som en som är född långt innan mig i alla fall ;)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hur är det med värmen i liagården. Finns det ingen värme alls så jag kommer frysa ihjäl där om jag ska övernatta? Finns det ström? Vet att det finns en eldstad och ved, är det enda uppvärmningen kanske?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det finns solceller på en av väggarna, men vad jag kunde se används den elen bara för att driva en ventilationsfläkt. Vill du slippa frysa så måste du ha med dig varma kläder och en varm sovsäck.

Den uppvärmning som finns i Liagården är gjutjärnspannan i köket, så mitt tips är att du sover i köket om det är kallt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det finns solceller på en av väggarna, men vad jag kunde se används den elen bara för att driva en ventilationsfläkt. Vill du slippa frysa så måste du ha med dig varma kläder och en varm sovsäck.

Den uppvärmning som finns i Liagården är gjutjärnspannan i köket, så mitt tips är att du sover i köket om det är kallt.

ok så då eldar man bara i pannan i köket? har aldrig eldat så förr men det kanske bara är att kasta in några vedträ och tända på ? :)

sover man på liggunderlag på golvet?
 

andreassofus

Aktiv medlem
japp liggunderlag och en halvbra sovsäck. (komforttemperatur +5grader)
tänkte åka nu på fredag , fast det beror ju på om färgerna har blommat ut då. kanske är för tidigt fortfarande
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Liagården stängd

Hej

Liagården är permanent stängd och ska rivas. Tyvärr kan inte den informationen kommit ut på nationalparkens hemsida än. Eftersom det är en fantastisk tid just nu att besöka parken och bo där ville jag sprida informationen. Det blir ju lite surt om man åkt långt och inte har tält eller annat skydd med sig... Man får fortfarande tälta och det finns ett permanent vindskydd med plats för 6-8 personer
/Jenny
 
ANNONS