Annons

FS lever eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

JAWAS

Medlem
Är Fotosidan på väg att självdö?!

Har intresset minskat, eller är det jag som har fel.
Bara inte facebook håller på att ta över, gratis och man behöver inte skriva massa mer eller mindre rövslickar inlägg för att lägga in nya bilder. Hoppas jag har fel, skulle fallet vara så att intresset för FS minskar, hoppas att ansvariga fixar, trixar till det.

Pentax is the best, fuck the rest
 

cmosen

Aktiv medlem
Fotosidan har varit på nedåtgång länge.
Bara en sån sak att man måste skriva en kommentar om man gillar en bild.
Jag kör instagram o fejjan.
 

afe

Aktiv medlem
Fotosidan har varit på nedåtgång länge.
Bara en sån sak att man måste skriva en kommentar om man gillar en bild.
Jag kör instagram o fejjan.
Du menar under de hela två år du varit med? Jag har varit med nästan sedan start, och min uppfattning är att det går upp och ned. Medlemmar kommer och går, och sidan förändras. Tanken har nog aldrig varit att konkurrera med det snabba bildflödet och gillandet på FB och Instagram.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Är Fotosidan på väg att självdö?!

Har intresset minskat, eller är det jag som har fel.
Bara inte facebook håller på att ta över, gratis och man behöver inte skriva massa mer eller mindre rövslickar inlägg för att lägga in nya bilder. Hoppas jag har fel, skulle fallet vara så att intresset för FS minskar, hoppas att ansvariga fixar, trixar till det.
Fotosidan består av flera delar, en del växer andra minskar. En del tillkommer.

Vår nyhetssidor blir allt populärare, medan forum och bildkritik har minskat något. För en tid sedan så tillkom Fotosidan Akademi och nyligen gjordes bildkritiken om.

Omvärlden förändras och Fotosidan förändras. På de 16 år som Fotosidan funnits så har det hänt en hel del. Med bra trafik och sunda finanser så talar mycket för att Fotosidan kommer att leva ett antal år till.

Kom gärna med förslag till förbättringar.
 

cmosen

Aktiv medlem
Du menar under de hela två år du varit med? Jag har varit med nästan sedan start, och min uppfattning är att det går upp och ned. Medlemmar kommer och går, och sidan förändras. Tanken har nog aldrig varit att konkurrera med det snabba bildflödet och gillandet på FB och Instagram.
Ja nu har jag ju hängt på Fotosidan sen juni 2001, men då med annat nickname.
 

Alkyone

Ny medlem
Hur fungerar Akademin?

Hej Magnus!
Har varit relativt inaktiv medlem på Fotosidan, men nu ville jag av ren nyfikenhet testa Akademin och gatufotokursen. Som duktig elev la jag snabbt upp två omgångar bilder och väntar nu på bildkritiken. Den utlovade veckan är passerad och jag väntar fortfarande. Kanske är jag lite otålig? Försökte i a f få tag i läraren, men det är inte meningen att hon ska kontaktas. Inga andra kontaktmöjligheter med Akademin finns heller. Har jag missförstått något hoppas jag du kan berätta vad det är.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hej Magnus!
Har varit relativt inaktiv medlem på Fotosidan, men nu ville jag av ren nyfikenhet testa Akademin och gatufotokursen. Som duktig elev la jag snabbt upp två omgångar bilder och väntar nu på bildkritiken. Den utlovade veckan är passerad och jag väntar fortfarande. Kanske är jag lite otålig? Försökte i a f få tag i läraren, men det är inte meningen att hon ska kontaktas. Inga andra kontaktmöjligheter med Akademin finns heller. Har jag missförstått något hoppas jag du kan berätta vad det är.
Vi har bytt lärare i kursen för gatufoto, och jag har blivit utsedd till ny lärare. Jag ska bara sätta mig in i hur det fungerar så ska jag ta och ge feedback på bilderna.
 

JAWAS

Medlem
Fotosidan består av flera delar, en del växer andra minskar. En del tillkommer.

Vår nyhetssidor blir allt populärare, medan forum och bildkritik har minskat något. För en tid sedan så tillkom Fotosidan Akademi och nyligen gjordes bildkritiken om.

Omvärlden förändras och Fotosidan förändras. På de 16 år som Fotosidan funnits så har det hänt en hel del. Med bra trafik och sunda finanser så talar mycket för att Fotosidan kommer att leva ett antal år till.

Kom gärna med förslag till förbättringar.
JAG hoppas du har fullständigt rätt... Tack för svaret.
 

JAWAS

Medlem
Är inte på topp ialla fall

Hej
FS är tyvärr som våra folkparker, på väg att försvinna, vilket jag tycker är skit (inte för jag gillar folkmusik) Har varit kul att titta på alla nya bilder på FS, nu är det inte många som lägger in bilder per dag (om man ser mot tidigare)

Kom igen FS o gör så det blir bra igen................................
 
Är Fotosidan på väg att självdö?!

Har intresset minskat, eller är det jag som har fel.
Bara inte facebook håller på att ta över, gratis och man behöver inte skriva massa mer eller mindre rövslickar inlägg för att lägga in nya bilder. Hoppas jag har fel, skulle fallet vara så att intresset för FS minskar, hoppas att ansvariga fixar, trixar till det.

Pentax is the best, fuck the rest
Jag är ny här och jag gillar denna sida, dålig själv att ge feedback och kommentera men hoppas på att förändra det.
Men jag tycker att folk i allmänhet nu för tiden har väldigt dåligt tålamod att stanna eller vara kvar på plattformer för att dom inte får SINA ideer på ändringar på en gång...och hoppar vidare, stressade adhd tendenser.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej
FS är tyvärr som våra folkparker, på väg att försvinna, vilket jag tycker är skit (inte för jag gillar folkmusik) Har varit kul att titta på alla nya bilder på FS, nu är det inte många som lägger in bilder per dag (om man ser mot tidigare)

Kom igen FS o gör så det blir bra igen................................
Jag föredrar att det är färre bilder men med lite tanke bakom urvalet. När det kommer in tusen bilder efter en fotohelg varav stora delar är samma motiv (t.ex. från en fotbollsmatch) försvinner guldkornen i mängden.
Jag brukar titta på "alla nya bilder" eftersom alla bra bilder inte läggs upp i "bildkritik", men då får man tyvärr också med "serietagningar" som några envisas med att lägga upp.
Så det är inte antalet som räknas.
 

tocar

Aktiv medlem
Jag har varit medlem länge men bara lagt upp några få bilder, tycker det är för svårt att fatta hur man får någon att titta på en upplagd bild. Hela bildforumet är i mitt tycke helt fel! På Facebook är det hur simpelt som helst med olika grupper och forum i forumet och aviseringar som visar direkt.
Även Flickr är smartare.
Sen att man inte får ha ram (om det är kvar), krav på storlek osv.. ni styr hela processen. Fotosidan har ballat ur!
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag hade faktiskt en diskussion med en bekant om just FB som plattform för publicering av bilder!

Är huvudanledningen till att man publicerar sina bilder att de ska nå en så stor publik som möjligt på så kort tid som möjligt? Då kanske man bör lägga upp ett FB-konto och gå med i så många relevanta grupper som möjligt världen över.
En bild i Fotosidans Favorit-galleri som legat uppe länge kanske har 50-500 visningar, och en vanlig bild kanske 5-50 visningar. På FB går det snabbt att komma upp i tusentals visningar.

En stor nackdel tycker jag är att FB har rätt att använda mina bilder eller att upplåta dom till tredje part. Varför just mina bilder skulle vara intressanta vet jag inte, men tråkigt om det skulle hända.

En annan nackdel är kanske att upplösning, kvalité och storlek inte är i närheten av vad man kan lägga upp på Fotosidan, och det saknas struktur för album och portfolios. Det blir liksom inget sätt att visa upp sina bilder för folk man träffar på eftersom de snabbt försvinner i flödet.

Att däremot lägga upp lite mindre bilder med rejäla vattenstämplar på FB och länka till bilder och album på fotosidan kanske kunde vara en bra kombination?

Den största nackdelen jag ser personligen är väl att jag måste skaffa Facebook i så fall :)
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag har varit medlem länge men bara lagt upp några få bilder, tycker det är för svårt att fatta hur man får någon att titta på en upplagd bild. Hela bildforumet är i mitt tycke helt fel! På Facebook är det hur simpelt som helst med olika grupper och forum i forumet och aviseringar som visar direkt.
Även Flickr är smartare.
Sen att man inte får ha ram (om det är kvar), krav på storlek osv.. ni styr hela processen. Fotosidan har ballat ur!
Jag tycker att du är lite orättvis. Ditt val av motiv ( och mitt) har en smalare "gilla-grupp" än andra motiv som väcker mer känslor, t ex barn. Det är bara att gilla läget.

Sen det här på din profilsida: "Väljer att presentera mina bilder hårt komprimerade och i litet format, trots stor förlust i skärpa och färgrymd pga flera bildstölder."

Det kanske inte lockar någon att titta lite extra. Kanske vore det bättre att lägga in en rejäl vattenstämpel över en i övrigt minimalt komprimerad bild?

Krav på maximalt tillåten storlek måste ju Fotosidan naturligtvis ha, annars ballar det ju ur fullständigt. 2880x1920 är rejält stora bilder, du kommer inte i närheten av den kvaliteten på sociala medier.

Hur man får någon att titta på en upplagd bild? Den måste väl vara intressant för publiken. En del av mina bilder är skitintressanta för fågelskådare men av mycket ringa intresse för en landskapsfotograf. Live with it.

Ett sätt är väl att vara aktiv och titta på och kommentera andras bilder. Jag brukar då kolla profiler på de som tittar på min profil och mina bilder och de har alltid i sin tur bilder som väcker intresse.

Men jag tycker definitivt att man borde kunna betygsätta en bild utan att behöva skriva en kommentar.
 

Hankki

Aktiv medlem
En stor nackdel tycker jag är att FB har rätt att använda mina bilder eller att upplåta dom till tredje part. Varför just mina bilder skulle vara intressanta vet jag inte, men tråkigt om det skulle hända.

En annan nackdel är kanske att upplösning, kvalité och storlek inte är i närheten av vad man kan lägga upp på Fotosidan, och det saknas struktur för album och portfolios. Det blir liksom inget sätt att visa upp sina bilder för folk man träffar på eftersom de snabbt försvinner i flödet.
Jag har varit på FB mindre än ett år och inte riktigt brytt mig om hur allt fungerar. Facebook har väl "rätt" att använda bilderna som publiceras som offentliga men inte de som bara kan ses av vänner.
En annan sak är att dela en bild från FS, stor och med bra kvalitet, så länkas bara bilden in till FB och på så sätt finns ju inte bilden på FB och de borde ju då inte kunna använda den, rätta mig om jag har fel.
 

JAWAS

Medlem
Ej OK

Jag har varit på FB mindre än ett år och inte riktigt brytt mig om hur allt fungerar. Facebook har väl "rätt" att använda bilderna som publiceras som offentliga men inte de som bara kan ses av vänner.
En annan sak är att dela en bild från FS, stor och med bra kvalitet, så länkas bara bilden in till FB och på så sätt finns ju inte bilden på FB och de borde ju då inte kunna använda den, rätta mig om jag har fel.
Hej Har inte fattat/över huvud tagit funderat på att FS kan använda mina bilder.......... Är så fallet så tycker jag att det är as sjukt och va fan står den finstilta texten att det är så. Är detta sant så tar jag en funderare på att hitta ett annat forum.
Ha en skön fotosommar.
 

Hankki

Aktiv medlem
Hej Har inte fattat/över huvud tagit funderat på att FS kan använda mina bilder.......... Är så fallet så tycker jag att det är as sjukt och va fan står den finstilta texten att det är så. Är detta sant så tar jag en funderare på att hitta ett annat forum.
Ha en skön fotosommar.
Det är facebook, FB, som kan använda dina offentliga bilder intefotosidan
 
ANNONS