Annons

Vilken bärbär? Så svårt!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Har kollat ett bra tag nu, men tycker det är så svårt!!!!

Här på dessa två är det ganska stor prisskillnad.. men vad är jätteskillnaden på innehållet?

Någon som har tips på hur jag kan hitta det jag behöver? Någon butik ni kan rekommendera eller nåt annat bra sätt?

https://www.komplett.se/product/927056/gaming/gaming-pc/barbar/hp-pavilion-156-full-hd-matt#technical-details

http://www.dell.com/se/business/p/xps-15-9560-laptop/pd?oc=bnx95602&model_id=xps-15-9560-laptop&l=sv&s=bsd

Jag behöver en laptop. 15-17" för bildredigering. Photoshop ska få plats & ev lightroom.
Det spelar ingen roll om den väger mycket då den inte ska bäras runt allt för ofta.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tittade själv i vintras och var nära på att skaffa en Dell XPS15 med 4K då skärmen skall ha bra färgtäckning. Dock är den inte individuellt fabrikskalibrerad så detta kan behöva göras. Nu blev det en Lenovo X1 Yoga i7 16/512 OLED eftersom jag fick ett bra pris på den och för mig var bärbarhet också viktigt. Dell har dock i sin 15" en fyrkärnig i7 mot min 2 kärniga. Sedan skall det vara ett stort lyft med intels 8:e processorgeneration för bärbara som släpptes nyss men frågan är huruvida de extra kärnorna i nya generationen hjälper vid bildbehandling.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Datorer är värsta djungeln ... det enda du kan vara helt säker på är vad du än köper kommer det något bättre inom 6 månader ...

Hursomhelst. Jag köpte en ny bärbar dator i våras. En 15" HP Pavilion som jag är nöjd med. Känns som HP generellt ger mycket för pengarna (om det har någon betydelse).

Jag satte upp följande kravspecifikation (läs önskemål)

Skärm: IPS, 4K (3840*2160 i 16/9 format)
Processor: I7, 4 kärnor
RAM: 16 GB
Hårddisk: SSD + SATA 1 TB

Med den här specen får man en dator som fungerar helt OK med krävande bildbehandling som (typ PS) mår bra av en snabb processor, mycket internminne (RAM) och en snabb SSD disk. Dessutom är det ortoligt praktiskt att ha en stor SATA lagringsdisk (mekanisk) för alla bildfiler, RAW och JPG.

Jag köpte föregångaren till den här http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=1AQ14EA&opt=UUW&sel=NTB vilken får anses som riktigt prisvärd, finns även som 17" vilket är att föredra om storleken inte är något problem.

Det är inget fel på prestandan men chassit är inte det mest påkostade och skärmen hör sannolikt inte till de allra bästa ... men helt OK för hobbybruk!

/Sven
 

lonian

Aktiv medlem
"Det spelar ingen roll om den väger mycket då den inte ska bäras runt allt för ofta."

I så fall hade jag rekommenderat dig köpa en stationär dator.
 

Melmis

Aktiv medlem
"Det spelar ingen roll om den väger mycket då den inte ska bäras runt allt för ofta."

I så fall hade jag rekommenderat dig köpa en stationär dator.
Jag har en stationär som huvuddator så klart. Men jag behöver en laptop för att kunna ta med mig jobbet när jag är på resande fot. Kan vara 1v/månad eller kanske varannan helg.
 

Mas71

Aktiv medlem
Har kollat ett bra tag nu, men tycker det är så svårt!!!!

Här på dessa två är det ganska stor prisskillnad.. men vad är jätteskillnaden på innehållet?

Någon som har tips på hur jag kan hitta det jag behöver? Någon butik ni kan rekommendera eller nåt annat bra sätt?

https://www.komplett.se/product/927056/gaming/gaming-pc/barbar/hp-pavilion-156-full-hd-matt#technical-details

http://www.dell.com/se/business/p/xps-15-9560-laptop/pd?oc=bnx95602&model_id=xps-15-9560-laptop&l=sv&s=bsd

Jag behöver en laptop. 15-17" för bildredigering. Photoshop ska få plats & ev lightroom.
Det spelar ingen roll om den väger mycket då den inte ska bäras runt allt för ofta.

Mellan dessa två modeller kommer du knappast att märka någon revolutionerande skillnad.
Den ena är dyrare primärt för en lite vassare processor samt att den har Windows Pro istället för Windows Home. För normalt hemmabruk kommer du inte behöva Windows Pro.

Tror du kan bli nöjd med båda dessa.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Skulle välja DELL’s. Är ganska stor skillnad mellan dem helt ärligt. Processorn är betydligt snabbare i XPS15 och om jag minns rätt har den mer RAM.

Största anledningen jag skulle välja dell över hp är docl byggkvalite. Har en HP o det är bara plast o den är väl okej men inget emot min farsas DELL, allt är bättre med den. Snyggare skärm, mindre lättare, mindra laddare, kvalitets material istället för billigaste möjliga osv.

Det kanske allt är ”små saker” om man ser dem för sig själv, men slår du samman alla små saker gör det stor skillnad. Jag tror på o köpa kvalitetsprodukter sällan istället för o köpa billigare saker ofta
 

Melmis

Aktiv medlem
Mellan dessa två modeller kommer du knappast att märka någon revolutionerande skillnad.
Den ena är dyrare primärt för en lite vassare processor samt att den har Windows Pro istället för Windows Home. För normalt hemmabruk kommer du inte behöva Windows Pro.

Tror du kan bli nöjd med båda dessa.
Skillnad på Windows pro & home?
Vad gör processorn? Är det den som gör datorn snabbare? Tänker om Photoshop mår bättre av det eller är det inte såååå stor skillnad?
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Den här då?
https://www.inet.se/produkt/1961031/asus-rog-strix-gl702vm-17-3-i7-16gb-256gb-ssd-1tb-hdd-gtx-1060

Acer,Hp, Dell, Asus, Lenovo???
Är det som att välja Sony,Canon, Nikon?
Det är en smakak liksom... eller är det nåt som alltid är skillnad på dem olika märkena på datorerna?
Man får titta på specifikationerna, men det är inte helt lätt när det gäller bärbara.
Satsa på i7 med quad-core (benämning HQ på slutet), iaf 8Gb minne, dedikerad grafik, och SSD disk.
Sedan titta efter typ av skärm du vill ha (storlek/upplösning/paneltyp) och hur mycket lagring du behöver.
Samt givetvis annat du ev vill ha i datorn.
 

martinot

Aktiv medlem
Skulle välja DELL’s. Är ganska stor skillnad mellan dem helt ärligt. Processorn är betydligt snabbare i XPS15 och om jag minns rätt har den mer RAM.

Största anledningen jag skulle välja dell över hp är docl byggkvalite. Har en HP o det är bara plast o den är väl okej men inget emot min farsas DELL, allt är bättre med den. Snyggare skärm, mindre lättare, mindra laddare, kvalitets material istället för billigaste möjliga osv.
Av dessa två som TS listar så skulle jag också välja XPS:en.

Sedan så har alla större varumärken (förutom Apple och Microsoft) såväl billiga datorer i rapplig enkel plast, som dyra professionella datorer i gedigen byggkvalitet.

Du kan inte göra som du gör ovan jämföra en konsumentdator från HP med en professionell dator från Dell (eller tvärt om en professionell dator från HP med en billig konsumentdator från Dell). Det blir en helt galen och totalt orättvis jämförelse!

Du får (oftast) vad du betalar för. Så enkelt är det i de flesta fall.
 

Mas71

Aktiv medlem
Skillnad på Windows pro & home?
Vad gör processorn? Är det den som gör datorn snabbare? Tänker om Photoshop mår bättre av det eller är det inte såååå stor skillnad?

Här ser du skillnaden, det handlar mest om saker som används på ett företag, t ex extra säkerhetsfunktioner:

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/compare

Ja, processorn är det som gör datorn överlag snabbare och har påverkan på Photoshop.
Det som är den viktiga skillnaden är om du kommer att uppleva att skillnaden är värd 4000:-

Dom har båda 8 Gb RAM minne vilket är i lite snålaste laget för Photoshop, det gör också att en vassare processor med fler kärnor som Core i7 inte får svängrum att bli snabbare för ett program som Photoshop.

Om datorn främst ska användas för bildredigering så kommer du att uppleva skillnaden mellan en 15" skärm och en 17" skärm som ganska stor. Eftersom värdet på datorer sjunker dramatiskt efter inköp så finns det möjlighet att göra kap på begagnadmarknaden. Jag blir inte förvånad om du skulle hitta en 17" dator med minst lika hög prestanda som dessa två för under 10 000:-
 

cardazio

Aktiv medlem
Föreslår att du tittar på benchmarktester istället för specifikationer. Finns så många variabler att betänka vad gäller t.ex. processor att du lär inte välja den bästa hur man än försöker titta på busshastighet, olika nivåer av cacheminnen, klockfrekvens m.m.

En genväg jag brukar ta är att titta på vad som används i spellaptops t.ex. ASUS ROG och sedan leta upp datorer med schysst skärm och samma processor som dem - då har man en hyffsad grund.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den här då?
https://www.inet.se/produkt/1961031/asus-rog-strix-gl702vm-17-3-i7-16gb-256gb-ssd-1tb-hdd-gtx-1060

Acer,Hp, Dell, Asus, Lenovo???
Är det som att välja Sony,Canon, Nikon?
Det är en smakak liksom... eller är det nåt som alltid är skillnad på dem olika märkena på datorerna?
Det du länkade till är en speldator. Prestandamässigt är de säkert snabba men på skärmsidan prioriteras på dessa snabb uppdatering och hög FPS samt att det oftast är 1080p. Detta är inte vad du behöver för bildredigering. Här behövs vare sig hög FPS eller snabb uppdatering. Istället krävs färgäkthet, stor förgrymd och kanske upplösning. På 15" och uppåt skulle jag satsa på minst QHD(+) eller 4k/UHD.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Den här då?
https://www.inet.se/produkt/1961031/asus-rog-strix-gl702vm-17-3-i7-16gb-256gb-ssd-1tb-hdd-gtx-1060

Acer,Hp, Dell, Asus, Lenovo???
Är det som att välja Sony,Canon, Nikon?
Det är en smakak liksom... eller är det nåt som alltid är skillnad på dem olika märkena på datorerna?
Det finns två stora tillverkare av processorer Intel och AMD, dessa processorer sitter i de flesta datorer oavsett märke, detsamma med minne och hårddiskar med flera komponenter fast med fler alternativa tillverkare. Det vill säga det som skiljer skilda datormärke är framförallt skärm, tangentbord och själva chassiet, något förenklat ... vilket innebär att man kan bilda sig en god uppfattning om datorns prestanda baserat på vilka komponenter den är uppbyggd av.

Att en dator är professionell (business) innebär inte att den har bättre prestanda, ofta tvärtom faktiskt, utan att den är byggd för att hålla i dagligt bruk i några år, dvs. betydligt mer påkostat chassie och tangentbord än motsvarande för hemmabruk och kostar betydligt mer. Oftast har en proffsdator även inbyggd kontakt för dockningsstation vilket de flesta hemdatorer saknar.

Så vill man ha bästa möjliga hållbarhet är det en proffsdator som gäller, men man får betala bra för det, mycket bra!

Om du inte behöver släpa runt på datorn speciellt ofta känns det självklart att gå på 17" för bildbehandling. Men hur mycket får den kosta, var går din smärtgräns?

/Sven
 

lofling

Aktiv medlem
Om du inte behöver släpa runt på datorn speciellt ofta känns det självklart att gå på 17" för bildbehandling. Men hur mycket får den kosta, var går din smärtgräns?

/Sven
Det här förstod jag inte riktigt varför det skulle vara självklart. Om man inte ska släpa på datorn speciellt mycket köper man väl en liten bärbar laptop, med en bra skärm till? Eller satsar på en stationär i alla fall. För 17" laptop blir inte särskilt bärbart i alla fall.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Det här förstod jag inte riktigt varför det skulle vara självklart. Om man inte ska släpa på datorn speciellt mycket köper man väl en liten bärbar laptop, med en bra skärm till? Eller satsar på en stationär i alla fall. För 17" laptop blir inte särskilt bärbart i alla fall.
1. Man kan naturligtvis köpa en "liten" bärbar och koppla till skärm, tangentbord och mus. Det kanske du har gjort, men jag skulle inte göra det eftersom de små kompakta datorerna oftast har lägre prestanda och lagringskapacitet beroende på både formatet och svårigheter att kyla ned en kraftfull processor i det lilla formatet (då tänker jag typ 13"). Skulle jag köra detta koncept skulle jag satsa på en 15" där det går att hitta prisvärda datorer med hög kapacitet, gärna med dockningsmöjlighet.

2. En 17" bärbar dator är i allra högsta grad bärbar, de flesta väger väl in omkring 2,5 kg eller däromkring, mindre än 3 liter mjölk ...

Ytterligare en aspekt är om man har en fast arbetsplats eller sitter på lite olika ställen. Hemma har jag både en stationär dator och en 15" bärbar och använder den bärbara lite härochdär med den stationära står stadigt i arbetsrummet kopplat till sin 27".

jag är lite på stridshumör idag ... så skjut på! :)

/Sven
 
ANNONS