Annons

Uppgradera mig från Lumix Gm1

Produkter
(logga in för att koppla)

AngelicaF

Medlem
Behöver hjälp i kameradjungeln !
Har haft Lumix gm1 ett bra tag nu och verkligen gillat den.
Nu börjar den lida mot sitt slut och jag måste införskaffa mig en ny inom de närmsta. Jag använder kameran främst till sociala medier där jag fotar barn, mat, mode. Älskar ljusa bilder, men vill bli ännu bättre på detta.

Nu är jag ute efter en kamera som är snäppet vassare (jag är inte så speciellt kunnig, men väldigt kräsen)
Kompakt systemkamera, wifi är ett måste, funkar bra att fota i rörelse.
Som ger klara, djupa bilder i rättvisa färger med stor bländare

Så står du på nåt tips?
Vad ska jag tänka på, vilken kamera är likvärdig min gm1 fast ännu bättre ?
Budget ca 12.000

Vill ha ärliga, seriösa tips :)
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Första frågan är ifall du redan äger några objektiv och isåfall vilka?

Det avgör lite om du ska stanna kvar i Panasonics eco system eller inte.

Har du inga jättedyra objektiv skulle jag personligen luta åt en Fujifilm XT-20 istället för en Panasonic eftersom fujin har större sensor.

Framförallt har Fuji otroligt bra APS-C glas till sina hus som tyvärr Sony saknar. Enda anledningen o välja Sony är om man har planer på att köpa fullformat i framtiden anser jag.

En Fuji XT-20 med ett 18-55 f/2.8-4 tror jag är ett bra alternativ ifall du inte är djupt investerad i Panasonic. Sedan kan man komplettera detta med en snabb prime runt 30mm när man har råd.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Ts: Eftersom du har typ det minsta som går att skaffa när det gäller spegellös kamera så blir det oundvikligen en lite större kamera för dig nästa gång. Som föregående person sa, vilka objektiv till kameran äger du? Har du flera stycken objektiv så kanske det är dumt att byta system och finns det idag i stort sett inget mer prisvärt än en Panasonic Lumix GX80, den är dock ganska mycket större. Om du däremot bara äger ett objektiv till Gm1:an så tycker jag du borde titta åt Fujifilm X-T20 som nämnts tidigare. Det är en grymt prisvärd och behändig kamera! X-T20 och ett 35mm /f2.0 objektiv till den kommer du få bildkvalité på en helt ny nivå som håller även för professionellt bruk.

Lycka till!
 

AngelicaF

Medlem
...

Första frågan är ifall du redan äger några objektiv och isåfall vilka?

Det avgör lite om du ska stanna kvar i Panasonics eco system eller inte.

Har du inga jättedyra objektiv skulle jag personligen luta åt en Fujifilm XT-20 istället för en Panasonic eftersom fujin har större sensor.

Framförallt har Fuji otroligt bra APS-C glas till sina hus som tyvärr Sony saknar. Enda anledningen o välja Sony är om man har planer på att köpa fullformat i framtiden anser jag.

En Fuji XT-20 med ett 18-55 f/2.8-4 tror jag är ett bra alternativ ifall du inte är djupt investerad i Panasonic. Sedan kan man komplettera detta med en snabb prime runt 30mm när man har råd.


Tack för svar :)

Jag har ett pannkaksobjektiv till min kamera i dagsläget. Har väl fastnat lite kring pansonic och olympus bubbla men kände att jag krävde experthjälp och kan absolut tänka mig nåt annat än panasonic.
Är så svårt att välja bland alla kameror som finns så är så tacksam för all hjälp jag får här :)
 

AngelicaF

Medlem
....

Ts: Eftersom du har typ det minsta som går att skaffa när det gäller spegellös kamera så blir det oundvikligen en lite större kamera för dig nästa gång. Som föregående person sa, vilka objektiv till kameran äger du? Har du flera stycken objektiv så kanske det är dumt att byta system och finns det idag i stort sett inget mer prisvärt än en Panasonic Lumix GX80, den är dock ganska mycket större. Om du däremot bara äger ett objektiv till Gm1:an så tycker jag du borde titta åt Fujifilm X-T20 som nämnts tidigare. Det är en grymt prisvärd och behändig kamera! X-T20 och ett 35mm /f2.0 objektiv till den kommer du få bildkvalité på en helt ny nivå som håller även för professionellt bruk.

Lycka till!
Tack snälla för ditt svar.

Förstår ! De gör mig inget om kameran är något större. Men gärna i någorlunda litet skick då den ska hänga med mig överallt varje dag. Jag har ett pannkaksobjektiv till min kamera idag men kollar på allt just nu , så länge den är bättre än de jag har idag :)

Tack för tipsen, ska läsa på lite mer om detta nu och testa. Låter ju hur bra som helst, vart lite för insnöad på panasonic och olympus och inte alls tänka på fujifilm.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför behöver du en ny kamera? Svaret på den frågan gör det lättare att ge bra tips.

En anledning till att hålla kvar vid Micro Four Thirds är att alla Olympuskameror och de flesta Panasonickameror har inbyggd bildstabilisering. I en del andra system sitter bildstabiliseringen enbart i objektiven, och inte i alla objektiv.
 

AngelicaF

Medlem
Varför behöver du en ny kamera? Svaret på den frågan gör det lättare att ge bra tips.

En anledning till att hålla kvar vid Micro Four Thirds är att alla Olympuskameror och de flesta Panasonickameror har inbyggd bildstabilisering. I en del andra system sitter bildstabiliseringen enbart i objektiven, och inte i alla objektiv.

Kameran jag har idag börjar krångla och jag kan inte jobba med den som förr. Känner samtidigt att det är dags för mig att prova något nytt då det är något jag saknat med Lumix Gm1, jag vill ha nåt ännu bättre.

Okey ! Tack för ditt svar. Har du någon erfarenhet av olympus ? :)
 

Leaflet

Aktiv medlem
Fujicombon som föreslagits i tidigare inlägg är nog ett bra alternativ. Jag har själv ingen erfarenhet av Fuji men den har fått många goda recensioner.
Om du kan tänka dig Olympus så skulle jag föreslå en titt på deras E-PL8. Jag har föregångaren, E-PL7, som jag är väldigt nöjd med.
Kamerahuset ligger på runt 5000 kr vilket betyder att det ryms ett bra objektiv i din budget. Båda Olympus och Panasonic har ett brett utbud av bra optik av såväl fasta som zoomar.
Länk Cyberphoto:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL8brun
 

AngelicaF

Medlem
Fujicombon som föreslagits i tidigare inlägg är nog ett bra alternativ. Jag har själv ingen erfarenhet av Fuji men den har fått många goda recensioner.
Om du kan tänka dig Olympus så skulle jag föreslå en titt på deras E-PL8. Jag har föregångaren, E-PL7, som jag är väldigt nöjd med.
Kamerahuset ligger på runt 5000 kr vilket betyder att det ryms ett bra objektiv i din budget. Båda Olympus och Panasonic har ett brett utbud av bra optik av såväl fasta som zoomar.
Länk Cyberphoto:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL8brun
Tack snälla ! Det är precis den jag hade kikat på, den verkar intressant. Härligt du är nöjd med din! De enda negativa jag läst om den är att den är svår att fota i rörelse?

Ja nu när jag läst på lite om fuji verkar ju den toppen den med. Svårt det här :) Hoppas jag ska kunna prova, känna och klämma lite i butiken så man hittar rätt :)
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Fuji har ju både XT-20 som tidigare nämnts, och XE-3, som är ganska små och behändiga modeller. De har lite olika handhavande, XE-3an är lite mer slimmad, men XT-20 har vinklingsbar skärm. Båda ligger under 10 000, och Fuji kör dessutom en cashback-kampanj på åtminstone XT-20 just nu.

Bildmässigt är det svårt att få så mycket mer för pengarna om du inte köper en väldigt mycket större kamera: de här kamerorna har samma sensor och bildprocessor som Fujis större och dyrare modeller XPro-2 och XT-2 (och dessa ligger runt 17 000 för bara huset). Fuji har som sagt dessutom ett antal väldigt bra objektiv i mindre storlek, något som blir väldigt viktigt om du vill ha ett portabelt system. Alternativt har de en (också väldigt bra, men något större) zoom på 18-55mm, som dessutom har bildstabilisering.

Om du inte är jätteteknisk men vill lära dig har Fuji dessutom en väldigt stor fördel: deras kameror har fysiska reglage för de inställningar som faktiskt påverkar bilden: slutartid, bländarstorlek och ljuskänslighet (ISO). Det gör det betydligt enklare att experimentera med hur olika inställningar påverkar bilden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast skulle du inte fota personer eller annat i rörelse? Då behövs ju följande autofokus. Mig veterligt saknas detta i Olympus E-PL husen. Flera Panasonic har en variant som heter Depth from Defocus men funkar bara med Panasonics objektiv men vet inte om alla Panasonic har det och i så fall hur bra den är på de enklare husen. Annars finns ju Olympus E-M1 som finns beg för ca 4500kr och den har följande autofokus. Annars, som nämnts, Fuji XT 20.
 

PMD

Aktiv medlem
Kameran jag har idag börjar krångla och jag kan inte jobba med den som förr. Känner samtidigt att det är dags för mig att prova något nytt då det är något jag saknat med Lumix Gm1, jag vill ha nåt ännu bättre.
Det är nog bra att försöka konkretisera var det är du har saknat. Annars riskerar du att bli besviken på nästa kamera.

Men om kameran krånglar är det ju inte så bra att fortsätta med den. Om det var mindre än tre år sen du köpte den så kan du dock reklamera den enligt konsumentköplagen.

Okey ! Tack för ditt svar. Har du någon erfarenhet av olympus ? :)
Ja, jag köpte min första Olympuskamera i mitten av 1970-talet. :)

I lite mer modern tid så har jag två stycken digitala systemkameror från Olympus som jag tycker rätt bra om. Båda är dock lite till åren nu, så följande autofokus är inte direkt något att skryta med. Nyare Olympuskameror är dock mycket, mycket bättre på den här punkten.

Om du inte har fler än ett objektiv till din GM1 så finns det ingen jättestor anledning att hålla fast vid m4/3 (Olympus och Panasonic). Det systemet har dock fördelen att det finns ett stort utbud av objektiv om du har tänkt att skaffa fler objektiv för olika ändamål.

Fujifilm, som nämnts, gör bra kameror och mycket bra objektiv även om utbudet är lite mindre än det för m4/3.

Sony gör också mycket bra kameror men objektivutbudet är ännu något mindre.

Om du kan tänka dig lite större kameror, dvs spegelreflexkameror, så finns också Nikon, Canon och Pentax. Det båda förstnämnda har ett väldigt stort utbud av objektiv och deras system har funnit väldigt länge vilket innebär att det finns rätt många begagnade objektiv ute på marknaden. Pentax har ett något mindre objektivutbud (men Pentax objektivfattning har funnits sen 1975 så det finns rätt många begagnade manuellt fokuserade objektiv där ute) men har den jättestora fördelen att bildstabiliseringen är inbyggd i kamerahusen.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Vill du ha kompakt systemkamera så är det olympus/Panasonic du ska satsa på. Bla Sony och Fujifilm har kompakta hus men eftersom deras sensor är större blir också objektiven större.

Det mest prisvärda du kan köpa är Panasonic GX-80, runt 4000:-. Kolla vilka objektiv som funkar med Panasonic DFD så löser du fokus även på rörliga mål. Du kan köpa några riktigt bra objektiv för de 8000:- du får över. Eller bara ett Panasonic 12-35/2,8 II om du kan sträcka din budget lite.
 

AngelicaF

Medlem
Det är nog bra att försöka konkretisera var det är du har saknat. Annars riskerar du att bli besviken på nästa kamera.

Men om kameran krånglar är det ju inte så bra att fortsätta med den. Om det var mindre än tre år sen du köpte den så kan du dock reklamera den enligt konsumentköplagen.


Ja, jag köpte min första Olympuskamera i mitten av 1970-talet. :)

I lite mer modern tid så har jag två stycken digitala systemkameror från Olympus som jag tycker rätt bra om. Båda är dock lite till åren nu, så följande autofokus är inte direkt något att skryta med. Nyare Olympuskameror är dock mycket, mycket bättre på den här punkten.

Om du inte har fler än ett objektiv till din GM1 så finns det ingen jättestor anledning att hålla fast vid m4/3 (Olympus och Panasonic). Det systemet har dock fördelen att det finns ett stort utbud av objektiv om du har tänkt att skaffa fler objektiv för olika ändamål.

Fujifilm, som nämnts, gör bra kameror och mycket bra objektiv även om utbudet är lite mindre än det för m4/3.

Sony gör också mycket bra kameror men objektivutbudet är ännu något mindre.

Om du kan tänka dig lite större kameror, dvs spegelreflexkameror, så finns också Nikon, Canon och Pentax. Det båda förstnämnda har ett väldigt stort utbud av objektiv och deras system har funnit väldigt länge vilket innebär att det finns rätt många begagnade objektiv ute på marknaden. Pentax har ett något mindre objektivutbud (men Pentax objektivfattning har funnits sen 1975 så det finns rätt många begagnade manuellt fokuserade objektiv där ute) men har den jättestora fördelen att bildstabiliseringen är inbyggd i kamerahusen.

Tack för svar ! Åhh Härligt ju!

Ja den är 6 år gammal nu så den har några år på nacken. Så himla svårt de här när man inte kan så mycket om ämnet. Är som du säger såklart rädd för att bli besviken över nästa kamera, då jag har kanske lite svårt att uttrycka mig över vad det är jag saknar med den jag har idag. De största problemet med den är att den upplevs lite svårare att fota med då de lätt blir suddigt. Jag har 12 andra i min omgivning som har samma kamera och upplever samma sak. Detta är något jag stört mig på då jag använder den såpass mycket. I många fall behöver min sambo använda min kamera för att fota mig inför jobb och då ska vi inte tala om hur många suddiga bilder som tas ;) hehe
Så måste även tänka på att han ska kunna klara av att fota med den :)

Fujin låter lockande! Hade en nikon d60 tidigare men blev för otympligt att ta med sig
 

Sabud

Aktiv medlem
Verkar som om du vill ha en kompakt kamera optiken inkluderad så jag tycker att du skall stanna kvar hos Panasonic/Olympus. Har själv en GM1 men också Fujifilm-systemet med X-T1 och X-T20 med bland annat 18-55.

Kan bara säga att X-T20 med 18-55 inte är speciellt kompakt om man är van vid m 4/3 (Olympus-Panasonic)

(gå in på camera-size och jämför kamerastorlekar)

/Stephan
 

PMD

Aktiv medlem
Ja den är 6 år gammal nu så den har några år på nacken.
Eftersom GM1 kom på hösten 2013 så kan den vara högst cirka 4 år gammal. :)

De största problemet med den är att den upplevs lite svårare att fota med då de lätt blir suddigt.
Om det inte är något fel på kameran som gör att bilderna blir suddiga så hänger det helt och håller på att fotografen ställer in fokus och slutartid rätt för att det ska bli skarpt. Ingen kamera i världen ger skarpa bilder om man ställer in den fel.

Poängen är att det hjälper knappast med en ny kamera för att få skarpare bilder (om det nu inte är något fel på din nuvarande kamera förstås).

Sen finns det förstås en uppsjö av andra anledningar till att köpa en ny kamera, t.ex. att ens nuvarande känns tråkig och att det kan vara kul med en ny. :)
 

AngelicaF

Medlem
Om det inte är något fel på kameran som gör att bilderna blir suddiga så hänger det helt och håller på att fotografen ställer in fokus och slutartid rätt för att det ska bli skarpt. Ingen kamera i världen ger skarpa bilder om man ställer in den fel.

Poängen är att det hjälper knappast med en ny kamera för att få skarpare bilder (om det nu inte är något fel på din nuvarande kamera förstås).

Sen finns det förstås en uppsjö av andra anledningar till att köpa en ny kamera, t.ex. att ens nuvarande känns tråkig och att det kan vara kul med en ny. :)
Upplevde aldrig att min tidigare kamera var svår att fota med så som den jag har idag kan vara. Förstår även att det beror på fotografen såklart.

Jo, anledningen varför jag skriver här är för jag vill uppgradera mig från det jag har idag pga den börjar ha gjort sitt. Klarar inte av när något krånglar och är ute efter något som är snäppet bättre än de jag har idag när jag ändå ska köpa mig en ny kamera.

Då vill jag gärna att kameran ska vara enklare att fota i svaga ljusförhållanden och bra i rörelse.
är inte så kunnig på den fronten, finns ju så otroligt mycket att välja bland. :)
Vet kanske inte riktigt vad jag bör tänka på för att få det jag vill ha. :/
 
ANNONS