Annons
Gammal 2018-05-05, 08:10
Astroscapist

meglan skrev: Det är i regel väldigt varierande klimat. Bergen och norra Japan är väl snarlikt Sverige om än något bittrare vintrar.

Sydkusten är väl mer åt Frankrike/Spanien och sen är det en ögrupp som ligger i höjd med Taiwan där tropiskt klimat råder.
Osäker om ens Taiwan heller har tropiskt klimat faktiskt. Men oavsett vad så kan kondens bildas var som helst. Beror på luftfuktigheternas variation och temperatur.
Jag visste vad som kunde hända i Filippinerna. Men vad ska man göra?!?! Jag ville fota så då gjorde jag det. Hade inte tid att böka med plastpåsar och tider för konditionering av utrustning.
Bara var glad o fota på :)
Pajar sakerna så ha en bra försäkring.

/Stefan
Gammal 2018-05-05, 09:48
pmaxelsson

oavsett om jag är på ett varmt eller kallt ställe, låter jag alltid kameran (efter en fotosessions) ligga kvar i väskan några timmar el längre, innan jag plockar upp den. och i kameraväskan har jag alltid minst 2 tyg knytpåsar (10x10 cm) fyllda med silica beads, funkar jättebra, jag har aldrig haft problem med kondens vare sig jag vistats i -30 el +40.

https://www.amazon.com/Industry-Stan.../dp/B01LXVXCWX
Gammal 2018-05-05, 10:15
meglan

Kan tyvärr bara säga att jag blir mer och mer förvirrad över det här.

Nu blir det hotellrum i vilket fall pga vissa omständigheter.

Det jag får för mig, så är det varm miljö till kall som är det som kan vara problematiskt? Och då ska kameran hinna bli varm innan man tar ur den? Eller helst plocka av objektet innan man går in?
Gammal 2018-05-05, 10:20
meglan

Astroscapist skrev: Osäker om ens Taiwan heller har tropiskt klimat faktiskt. Men oavsett vad så kan kondens bildas var som helst. Beror på luftfuktigheternas variation och temperatur.
Jag visste vad som kunde hända i Filippinerna. Men vad ska man göra?!?! Jag ville fota så då gjorde jag det. Hade inte tid att böka med plastpåsar och tider för konditionering av utrustning.
Bara var glad o fota på :)
Pajar sakerna så ha en bra försäkring.

/Stefan
Bra försäkring vet jag inte.. hemförsäkring med nått tillägg för om värdesaker skulle bli stulna eller paja om nån unge välter dem i golvet. Fast försäkringsbolag gör väl allt för att lägga felet på ägaren..
Gammal 2018-05-05, 10:59
Astroscapist

meglan skrev: Bra försäkring vet jag inte.. hemförsäkring med nått tillägg för om värdesaker skulle bli stulna eller paja om nån unge välter dem i golvet. Fast försäkringsbolag gör väl allt för att lägga felet på ägaren..
Ja, tyvärr är det så.

/Stefan
Gammal 2018-05-05, 12:26
PMD

Astroscapist skrev: Osäker om ens Taiwan heller har tropiskt klimat faktiskt.
Taiwans södra tredjedel (ungefär) ligger söder om kräftans vändkrets så den delen ligger i tropikerna. De japanska öarna öster om Taiwan som Nille skrev om ligger strax norr om kräftans vändkrets så deras klimat kanske bör kallas subtropiskt, men klimatet följer inga skarpa gränser så det kan mycket väl vara tropiskt klimat där också.
Gammal 2018-05-05, 12:32
PMD

Silica beads
pmaxelsson skrev: https://www.amazon.com/Industry-Stan.../dp/B01LXVXCWX
Bra kattsand består av kiseldioxid och är rätt mycket billigare.
Gammal 2018-05-05, 13:31
Ventures

PMD skrev: Taiwans södra tredjedel (ungefär) ligger söder om kräftans vändkrets så den delen ligger i tropikerna. De japanska öarna öster om Taiwan som Nille skrev om ligger strax norr om kräftans vändkrets så deras klimat kanske bör kallas subtropiskt, men klimatet följer inga skarpa gränser så det kan mycket väl vara tropiskt klimat där också.
Men det är ju bara en kort semesterresa.
Kameran lär inte paja för en vecka i solsken. Det handlar ju inte om att bosätta sig i regnskogen.
Fota på och var glad istället.
Gammal 2018-05-05, 13:46
Astroscapist

PMD skrev: Taiwans södra tredjedel (ungefär) ligger söder om kräftans vändkrets så den delen ligger i tropikerna. De japanska öarna öster om Taiwan som Nille skrev om ligger strax norr om kräftans vändkrets så deras klimat kanske bör kallas subtropiskt, men klimatet följer inga skarpa gränser så det kan mycket väl vara tropiskt klimat där också.
Kommer inte ihåg, men jag kollade runt lite förra året vad tropisk klimat var när vi ändå skulle till Filippinerna.
Var på jordklotet spelar ingen roll.Tror tropiskt klimat betyder typ att alla månaderna på året är över en medeltemperatur. Men i skolan då vi lärde oss detta var det ju enkelt att endast ta upp vändkretsarna.
Som sagt så kvittar det. Problemet kvarstår, men är mer påtaglig såklart på dessa platser. Särskilt nu när luftkonditionering allt mer blir vanligare även i dessa länder.

/Stefan
Gammal 2018-05-05, 16:48
pmaxelsson

PMD skrev: Bra kattsand består av kiseldioxid och är rätt mycket billigare.
ok =)
den som vill spara några hundralappar för att skydda utrustning som kanske kostar tiotusentals kr så kanske man kan välja kattsand... =)
Gammal 2018-05-05, 16:53
PMD

pmaxelsson skrev: ok =)
den som vill spara några hundralappar för att skydda utrustning som kanske kostar tiotusentals kr så kanske man kan välja kattsand... =)
Ja, det tycker jag att man kan göra. Det är samma substans så effekten blir densamma, men man får betydligt mer för pengarna.
Gammal 2018-05-05, 16:57
PMD

Astroscapist skrev: Tror tropiskt klimat betyder typ att alla månaderna på året är över en medeltemperatur.
Ja, om du slår upp det på t.ex. Wikipedia så får du veta vilken temperatur det handlar om också. :-)

Men i skolan då vi lärde oss detta var det ju enkelt att endast ta upp vändkretsarna.
Tropiskt klimat och tropikerna är inte samma sak, även om de överlappar geografiskt. Tropikerna är det område på jorden där solen står i zenit minst en gång om året.

Som sagt så kvittar det. Problemet kvarstår, men är mer påtaglig såklart på dessa platser. Särskilt nu när luftkonditionering allt mer blir vanligare även i dessa länder.
Ja, kondensproblem kan man få lite här och var så det är bra att vara förberedd på det närhelst man går ut och fotograferar (samt kommer in igen :-).
Gammal 2018-05-05, 23:43
Erik X

PMD skrev: Bra kattsand består av kiseldioxid och är rätt mycket billigare.
Njae de flesta varianterna av kattsand består av bentonitlera (sånt man tänker packa in kärnavfallet i) sen finns varianter med sågspån mm. Och Bentonit i sig är tydligen ett varierande begrepp eftersom den kommer från vulkanaska.. Aluminiumsilkat verkar i alla fall vara huvudbeståndsdelen
http://www.eytonsearth.org/bentonite...orillonite.php
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bentonit
Gammal 2018-05-05, 23:47
PMD

Det var därför jag skrev "bra kattsand".
Gammal 2018-05-08, 10:07
MrKarisma

Jag har aldrig skyddat mina kameror (Eos 350D, Nikon D5000, Nikon D3200, Nikon D3, Nikon D600, Nikon J1, J3 och J5, Panasonic Lumix LX3, Fujifilm X100F, Olympus E-pm2, Panasonic Lumix GX80 osv) och jag har aldrig råkat ur för problem, varken i Texas, Vietnam eller i Sverige, oavsett temperatur, varmt eller kallt eller spö-regn. Regnar det så försöker jag självklart skydda kameran under armen, men några vattendroppar på utsidan är inget farligt. Är kamerans värde under 10.000 kronor så tycker jag att du ska sluta oroa dig och fotografera istället.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:23.