Annons
Gammal 2018-12-28, 21:31
afe

Jag har nu efter många om och men bestämt mig för åka till MediaMarkt och inhandla en Mavic 2 Pro i morgon (med ett par extra batterier).

Jag kommer enbart att använda den för mitt eget höga nöjes skull, för film och förmodligen mest stillbilder. Jag har ingen som helst erfarenhet av att använda drönare, och skulle uppskatta om ni som har det har tips på hur jag enklast kommer igång i stället för att jag kör trial and (dyrt) error :)

Jag är fullt medveten om det juridiska kring bildskrivning, flygzoner och annat så det behöver ni inte ta upp.
Gammal 2018-12-28, 21:36
Danne B

afe skrev: Jag har nu efter många om och men bestämt mig för åka till MediaMarkt och inhandla en Mavic 2 Pro i morgon (med ett par extra batterier).

Jag kommer enbart att använda den för mitt eget höga nöjes skull, för film och förmodligen mest stillbilder. Jag har ingen som helst erfarenhet av att använda drönare, och skulle uppskatta om ni som har det har tips på hur jag enklast kommer igång i stället för att jag kör trial and (dyrt) error :)

Jag är fullt medveten om det juridiska kring bildskrivning, flygzoner och annat så det behöver ni inte ta upp.
Kolla igenom denna video.

https://www.youtube.com/watch?v=tYrnNYgbglY
Gammal 2018-12-28, 21:37
gunnargren

afe skrev: Jag har nu efter många om och men bestämt mig för åka till MediaMarkt och inhandla en Mavic 2 Pro i morgon (med ett par extra batterier).

Det är väldigt enkelt att flyga, men testa att flyga i simulatorn som finns i appen först. Sen kan det väl vara bra att flyga på ett öppet fält första gången, du kan även tänka på att du först lyfter nån meter och se att allt verkar stämma innan du flyger högre.
Gammal 2018-12-28, 21:47
iSolen.se

Flyg mycket och ta det försiktigt. Öva-öva-öva innan du rör dig nära objekt.

Använd en stor mobil eller platta om möjligt.

Börja enkelt, rör den utan att rotera, bara fram bak upp ner. Vänta med kameran.

Tydlig start och landningsplats är viktigt. Inget gräs.

Om du vill kan du provflyga min.

Du köper fly-more combon?
Gammal 2018-12-28, 22:11
gunnargren

En nackdel med Mavic mot Phantom-modellerna är att den är väldigt låg. Min P4P har mycket högre landningsställ jämfört med Mavic-modellerna, vilket gör att man måste vara mer noggrann var man lyfter och landar ifrån.
Gammal 2018-12-28, 22:15
snap01

gunnargren skrev: En nackdel med Mavic mot Phantom-modellerna är att den är väldigt låg. Min P4P har mycket högre landningsställ jämfört med Mavic-modellerna, vilket gör att man måste vara mer noggrann var man lyfter och landar ifrån.
Jag landar min phantom alltid i handen bara plocka ner den.
Gammal 2018-12-28, 22:23
gunnargren

snap01 skrev: Jag landar min phantom alltid i handen bara plocka ner den.
Men det känns också lättare med Phantom än Mavic, då du har landningsställen att ta handen med. Men vet att det går med Mavic också, men känns svårare utan att jag testat själv. Hur stänger du av maskinen då, kan man på något sätt vända den upp- och ned och få den att stänga av? Testade det en gång, men då fick den frispel :-)

Edit: Eller stänger du bara av den på vanligt sätt?
Gammal 2018-12-28, 22:30
snap01

gunnargren skrev: Men det känns också lättare med Phantom än Mavic, då du har landningsställen att ta handen med. Men vet att det går med Mavic också, men känns svårare utan att jag testat själv. Hur stänger du av maskinen då, kan man på något sätt vända den upp- och ned och få den att stänga av? Testade det en gång, men då fick den frispel :-)
Med joysticken med andra handen. Phantom har stort landningsställ har aldrig provat på maverick. Om du landar phantom på lite ojämnt underlag är risken att då slår i någon propeller i backen, o då går några sönder samt kanske drönaren.

Betydligt säkrare att plocka ner den o enkelt.
Gammal 2018-12-29, 00:58
Third eye

Kul, och grattis!
Du kommer att ha riktigt kul när första köpångesten lagt sig ;-)
Är inne på min andra drönare och gick från p4 till p4pro just för fotandets skull.

Vad gäller övandet, förutom höger, vänster, upp och ner och få in flygtimmar i kroppen.
Stresstesta, m.a.o lär dig vad som händer och hur drönaren reagerar när du dels släpper spakarna i panik, och vad som händer när du slår tvärt om på spakarna (kort reverse), vilket händer förr eller senare när du kommer nära en buske eller träd.
Leta upp ett öppet fält och gå från full fart till stopp/bakåt...helt enkelt ta lite höjd och gå bananas för att få en känsla för vad som händer i panikmanövrar.
Du kommer redan samma dag du köper den kunna kryssa i låg fart mellan träd i skogen...så lätt är det att flyga den. Men en plötslig sidovind brukar resultera i överkompensation. Då är det bra att redan ha "provat" :-)
Gammal 2018-12-29, 07:03
snap01

Nu kör jag inte maverick men med phantom gick det att köra ett övningsläge så kunde man (flyga) den inomhus på själva skärmen. Då fick man känsla för spakarna fram/bakåt etc.
Det du behöver ha koll på är åt vilket håll du flyger den, vänder du på den så blir reglagen åt andra hållet.
Du har antagligen sensorer på den så den kommer varna när du kommer för nära något o stanna då. Glöm inte att ta bort klisterlapparna på dom, när jag flög min phantom pro 4 2.0 så höll jag på att sätta den i en stolpe på första flygtureren när jag skulle testa att den stannade.
Som tur var stannade jag själv drönaren 30centimeter från stolpen o hittade klisterlapparna på sensorerna när jag plockat ner den.
Tänk på att höja flyhome knappens höjd till en höjd som inte träd är över o skulle du köra drönaren till batteriet börjar ta slut o den börjar flyga tillbaka själv, så kan du alltid avbryta o ta över flygningen hem genom att bara röra spakarna.
Mitt råd är att aldrig köra till batteriet börjar varna för lite tid kvar, är du långt borta o du flyger i motvind o det ör kallt så kan den suga batteri.
Så enkla råd
1 börja på ett öppet fält, ha koll på viker håll den är åt, lär dig kontrollerna.
2 flyg inom synhåll o stå ej med stora byggnader mellan dig o drönaren.
3 landa starta på platt underlag.
4. Ha en plan innan var du ska starta, vart du aka flyga o var du ska landa.
5. Kör mjuka rörelser i början.
6. Flyg ej nära något se upp med teleledningar etc kan vara svåra att se.
7 försök undvika att flyga i kraftigt motljus.
8 ha kul.

Är du i Sthlm så kan jag visa dig med min drönare basic grejerna.

Punkt 8 är enklast.
Gammal 2018-12-29, 09:21
iSolen.se

Kompassen gillar inte metall så biltak och betong med armeringsjärn är inga bra startpunkter.

Flyg INTE inomhus i början.

Vänta in att den registrerat homepoint, först då fungerar return to home.

Prova return to home och att cancellera en return to home innan det blir skarpt läge. Jag flög under en kraftledning när batteriet tog slut. Då ville den upp på 30 meter och hem.

Vid start kolla att det inte finns några kablar och ledningar nära. Man vet aldrig hur flygturen blir.

Lyssna efter helikoptrar.

Teckna DJIs försäkring inom 48 timmar.
Gammal 2018-12-29, 19:21
afe

Tack för alla hjälpsamma tips! I morgon blir första provflygningen (efter att jag också tecknat Djis försäkring), så jag lär återkomma med bildresultat. Nu står allting på laddning :)
.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Drone_2018-12-29.jpg
Visningar:	28
Storlek:	126.1 KB
ID:	147099  

Gammal 2018-12-30, 13:19
afe

Nu har jag varit ute och kört slut på alla tre batterierna (och två propellrar) :D

Jag tog en hel hög med bilder - trodde jag! På minneskortet hittade jag en bild och var resten tog vägen har jag ingen aning om ...

Får bli ett nytt försök när batterierna är laddade och jag kollat inställningarna.
Gammal 2018-12-30, 13:27
gunnargren

afe skrev: Nu har jag varit ute och kört slut på alla tre batterierna (och två propellrar) :D

Jag tog en hel hög med bilder - trodde jag! På minneskortet hittade jag en bild och var resten tog vägen har jag ingen aning om ...

Får bli ett nytt försök när batterierna är laddade och jag kollat inställningarna.
Kolla om dem är sparade på själva drönaren, har för mig att den har inbyggt minne också.
Gammal 2018-12-30, 13:52
ArneB

Mitt tips vid start och landning är att jobba med visuell kontakt och att ha drönaren rättvänd, dvs så att spakrörelser motsvarar verkliga riktningar. Den sista metern ner vid landningar ska vara rakt ner. Riktningsförändningar nära marken leder till att drönaren lutar och propellrar riskerar att slå i marken.

Lycka till!
Besvara

Bokmärken

Taggar
dji , drönare , mavic , mavic pro , phantom

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:34.

Miops Capsule360