Gammal 2019-03-15, 17:36
MrKarisma

4-everD70 skrev: Är jag den enda som aldrig betalar i förskott just för rädslan att bli lurad?
Jag betalar alltid i förskott, men inte förrän jag känt efter vad magkänslan säger, efter 37 år har den ännu inte haft fel :)
Gammal 2019-03-17, 10:44
jpgrahn

Nytt rekord för begärt pris på Blocket?
https://mobil.blocket.se/annons/orebro/nikon_d_32

Länk verkar inte fungera från en dator.
Prova denna
https://www.blocket.se/orebro/Nikon_...88456.htm?aw=1

Senast redigerad av jpgrahn den 2019-03-17 klockan 11:07.
Gammal 2019-03-17, 10:49
Uffe_Nordholm

jpgrahn skrev: https://mobil.blocket.se/annons/orebro/nikon_d_32
Kanske lite milt övervärderat, men om man lägger till affektionsvärdet så...

Fast lite seriöst så tror jag att det är ett skrivfel. Jag har tidigare sett en båt få sitt pris nersatt med cirka 90% efter att säljaren skrev en nolla för mycket i slutet på priset.
Gammal 2019-03-17, 11:05
jpgrahn

Uffe_Nordholm skrev: Kanske lite milt övervärderat, men om man lägger till affektionsvärdet så...

Fast lite seriöst så tror jag att det är ett skrivfel. Jag har tidigare sett en båt få sitt pris nersatt med cirka 90% efter att säljaren skrev en nolla för mycket i slutet på priset.
- - -
Min tolkning också!
Gammal 2019-03-17, 12:28
martley

jpgrahn skrev: - - -
Min tolkning också!
Det kan kanske handla om en naiv eller hoppfull säljare som tror eller hoppas att det går att få ut så mycket. Andrahandsvärde sjunker förvånansvärt fort, så en pryl man betalade en månadslön för för bara några år sedan (eller 10) hittar man på Tradera nu för några hundralappar. Märkligt nog verkar objektiv stå sig bättre än kamerahus.
Gammal 2019-03-17, 13:12
jpgrahn

martley skrev: Det kan kanske handla om en naiv eller hoppfull säljare som tror eller hoppas att det går att få ut så mycket. Andrahandsvärde sjunker förvånansvärt fort, så en pryl man betalade en månadslön för för bara några år sedan (eller 10) hittar man på Tradera nu för några hundralappar. Märkligt nog verkar objektiv stå sig bättre än kamerahus.
- - -
Fast ingen lär väl ha betala 32 miljoner för sin kamera?!?! Detta är med all säkerhet ett rent misstag.
Men jag håller med. En del tror att man kan få tillbaka nästan vad man betalat för kameran då den var ny för fem år sedan eftersom den knappt blivit använd.
Såg en analog Nikon för 5000 nyligen. Men det händer inte så ofta. Ibland kan det vara tvärtom också. Fast tillfällena blir allt mer sällsynta.
Någon ärver en utrustning efter sin pappa eller äldre släkting och lägger ut den.
Eller så orkar man inte hålla på längre och sätter bara ett lågt pris för att bli av med sakerna. Vilket jag utnyttjat vid några tillfällen.
Gammal 2019-03-17, 15:05
Oförbätterlig

martley skrev: Märkligt nog verkar objektiv stå sig bättre än kamerahus.
Kanske missuppfattar sarkasmen, men en kvalitetsglugg har en lång livslängd som produkt i handeln innan den ersätts av en nyare och en ännu mycket längre livslängd hos en användare där den bibehåller funktionen och kvalitén bara den inte misshandlas. Den går inte ned i pris på begagnatmarknaden förrän bättre alternativ pressar ned det, det tar ofta flera år. Ett digitalkamerahus håller värdet betydligt kortare tid då utvecklingen mot nya modeller går betydligt snabbare. Nästan hela prestandan sitter i processorkraft och förfinade tillverkningsmöjligheter, och det utvecklas hela tiden enormt snabbt.
Gammal 2019-03-17, 18:55
Modestil

Vad tror ni?
Tradera-auktionen 600mm F4

En 600mm ligger ute på tradera (igen). Personen som har lagt ut den till försäljning nu, budade hem objektivet för några dagar sedan 11 000kr.
Den är mest troligt sönder eftersom i första auktionen skrevs det:

"Jag vet ej om den funkar så säljes utan några som helst garantier. Så ha detta i åtanke när ni budar."

Nu i nya auktionen:

"Jag vet ej om den funkar så säljes utan garantier, Så ha detta i åtanke när ni budar."

...Vem köper ett begagnat objektiv för 11 000kr, lägger ut det till försäljning igen - men vet inte om det fungerar?

Vad tycker ni?

Uppdatering (fick meddelande från säljaren på Tradera):
"Nej tyvärr jag har inte möjlighet att testa det. När jag tog hem den så hade jag inte avsikt att använda den själv. Den säljs vidare i befintligt skick pga av att jag köpte den åt någon annan som sedan ångra sig, så den kommer upp på tradera igen."
Gammal 2019-03-17, 19:18
martley

Oförbätterlig skrev: Kanske missuppfattar sarkasmen, men en kvalitetsglugg har en lång livslängd som produkt i handeln innan den ersätts av en nyare och en ännu mycket längre livslängd hos en användare där den bibehåller funktionen och kvalitén bara den inte misshandlas. Den går inte ned i pris på begagnatmarknaden förrän bättre alternativ pressar ned det, det tar ofta flera år. Ett digitalkamerahus håller värdet betydligt kortare tid då utvecklingen mot nya modeller går betydligt snabbare. Nästan hela prestandan sitter i processorkraft och förfinade tillverkningsmöjligheter, och det utvecklas hela tiden enormt snabbt.
Det var ingen sarkasm utan ett krasst konstaterande. Det kan för övrigt vara bra att veta ifall man börjar med aps-c och senare vill gå över till ff så kan man ofta få en slant för sina gamla gluggar.
Jag är fullt medveten om utvecklingen på kamerahusen, jag köpte nyss ett nytt kamerahus som är bra mycket mer avancerat än mitt gamla. Det finns även kritiska rörliga delar i kamerahuset som slutare och spegel vars funktion kan försämras.
Fast utvecklingen går framåt med objektiv också, bildstabilisering börjar bli standard, och det blir nya och bättre material i linserna.
Det ska tilläggas att jag nog såg annonsen efter att priset har korrigerats. Jag kan inte så mycket om nikonmodeller men ett par tusen för en systemkamera med tillbehör kan kanske vara rimligt, om det är rätt modell.
Gammal 2019-03-17, 20:10
PMD

jpgrahn skrev: https://mobil.blocket.se/annons/orebro/nikon_d_32

Länk verkar inte fungera från en dator.
Prova denna
https://www.blocket.se/orebro/Nikon_...88456.htm?aw=1
Knappt halva nypriset. Det är väl inte ohemult?
Gammal 2019-03-17, 20:19
Astroscapist

PMD skrev: Knappt halva nypriset. Det är väl inte ohemult?
Urspungspriset var drygt 30 miljoner.

/Stefan
Gammal 2019-03-17, 20:22
PMD

Aha. Kameran kanske var gjord av unobtainium. :-)
Gammal 2019-03-17, 20:24
PMD

Modestil skrev: Vad tycker ni?
Om jag bodde i Skåne så skulle jag be om att få komma och prova hur bra objektivet fungerar på min kamera.
Gammal 2019-03-17, 20:27
PeterWem

Modestil skrev: Tradera-auktionen 600mm F4

En 600mm ligger ute på tradera (igen). Personen som har lagt ut den till försäljning nu, budade hem objektivet för några dagar sedan 11 000kr.
Den är mest troligt sönder eftersom i första auktionen skrevs det:

"Jag vet ej om den funkar så säljes utan några som helst garantier. Så ha detta i åtanke när ni budar."

Nu i nya auktionen:

"Jag vet ej om den funkar så säljes utan garantier, Så ha detta i åtanke när ni budar."

...Vem köper ett begagnat objektiv för 11 000kr, lägger ut det till försäljning igen - men vet inte om det fungerar?

Vad tycker ni?

Uppdatering (fick meddelande från säljaren på Tradera):
"Nej tyvärr jag har inte möjlighet att testa det. När jag tog hem den så hade jag inte avsikt att använda den själv. Den säljs vidare i befintligt skick pga av att jag köpte den åt någon annan som sedan ångra sig, så den kommer upp på tradera igen."
Såg annonsen i dag igen, fast ny säljare. 600/4L, är det ett sådant som totalhavererar när AF går, d.v.s. inte ens MF fungerar?
Gammal 2019-03-17, 20:51
Fredrik AVT

PeterWem skrev: Såg annonsen i dag igen, fast ny säljare. 600/4L, är det ett sådant som totalhavererar när AF går, d.v.s. inte ens MF fungerar?
Säljaren borde veta om den fungerar eller ej då försäljningspriset skiljer så enormt på fungerande eller trasig på denna. Bara för säljaren att låna en kamera eller testa på fotoaffär om denne inte har någon. Dessutom i en av annonserna fanns vad som verkar vara en fokusenhet löst som separat objekt och det har man inte om den är hel. Hela historien låter som att säljaren mycket väl vet att den är trasig men hoppas klämma ut lite mer pengar än att sälja den som "reparationsobjekt" (som i o f s är nästan omöjlig att få lagad idag).
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.

Elinchrom ELB 500 TTL