Annons

Förbättra bildens skärpa i efterhand!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
TS har fått tips om mjukvara för speciella ändåmål och det är ju fantastiskt att det finns så kunniga personer här som känner till och använder sådana program - FS är ju en bra kunskapskälla!

Jag tolkade frågan som mer generell kring uppskärpning och inte bara den bilden. Jag instämmer i det som sagts kring kamerainställningar. Ingen mjukvara kan göra mirakel och det är bäst om man kan få till rätt inställning från början.

Ibland är det bråttom men man kan ju spara kamerainställningar till olika shooting banks och där kan man ju spara en auto-ISO som prioriterar högre slutartid och större bländare mm så det bara är att hämta detta customläge då det blir bråttom. Man kan spara olika profiler för olika situationer. Vi amatörer har oftare lite mer tid att hitta en inställning än en proffsfotograf vars levebröd kan vara att få till en bild oavsett hur plötsligt det händer och sedan måste försöka rädda den i efterbehandlingen. En amatör kan ju välj att inte ta bilden utan rätt inställning i många fall.
Bra skrivet, extra plus med början med Vi amatörer, gamla fotoskolan byggde på att lära sig rätt inställningar för olika händelser/motiv, lättare i dag att ta om bilder och slösa lite med antalet, vilket var svårare då en 36 bilder film satt i kameran och man fick vänta på resultatet.
 

iSolen.se

Guest
Jag antar att du provat uppskärpning i PS eller Lightroom eller liknande? Om inte, gör detta först. Man kan leka med skärpeverktyget, kontrast och clarity. Själv gör jag en viss uppskärpning i LR med skärpeverktyget men då jag personligen avskyr överskärpta bilder (blir halos runt konturer då) så dkärper jag försiktigt. Clarity ökar mikrokontrast och ger mer synliga detaljer på liten skala som t ex bark i träd. Försök detta först innan du köper plugins om du inte gör detta idag.
Notera att de vanliga LR/PS verktygen sharpen, sharpen edges, sharpen more, smart sharpen, unsharp mask för skärpning inte skärper bilden, de jobbar med konstgjord lokal kontrast

Det kan man lätt se genom att rita lite på en vit yta med 50% grått, brush med hårdhet 100%. Ta i med valfritt sharpenverktyg. Zooma in till 300%. Kontrasthöjning ger pixlar som har mer än 50% grått.

Summa summarum, det finns inget lätt sätt att fixa skärpa i efterhand. Verktygen funkar bäst på redan hyfsat skarpa bilder, inte speciellt bra för att rädda suddiga.

Ni som föreslår Photoshop och Lightroom, vet ni om dessa program använder avfaltning (dekonvolution) som Topaz Infocus gör? Avfaltning gör lite mer än vanlig s.k. uppskärpning även om det inte kan ske några underverk.
Förklara, det låter intressant, jag skulle vilja prova på en riktig skärpning någon gång, om det fungerar.
 

PMD

Aktiv medlem
Sök på "Richardson–Lucy deconvolution".

F.ö. så är det visst skärpning som de vanliga LR/PS-verktygen gör. Skärpa är en slags kombination av kontrast och upplösning. Förbättrar man kontrasten så har man även förbättrat skärpan. Upplösningen är betydligt svårare att åtgärda i efterhand (och det finns förstås även gränser för hur mycket man kan förbättra kontrast). Avfaltning (i fotografiska sammanhang) innebär att man antingen känner till eller approximerar punktspridningsfunktionen och sen använder inversen av den för att korrigera bilden.
 

iSolen.se

Guest
Sök på "Richardson–Lucy deconvolution".

F.ö. så är det visst skärpning som de vanliga LR/PS-verktygen gör. Skärpa är en slags kombination av kontrast och upplösning. Förbättrar man kontrasten så har man även förbättrat skärpan. Upplösningen är betydligt svårare att åtgärda i efterhand (och det finns förstås även gränser för hur mycket man kan förbättra kontrast). Avfaltning (i fotografiska sammanhang) innebär att man antingen känner till eller approximerar punktspridningsfunktionen och sen använder inversen av den för att korrigera bilden.
Nu ska vi inte märka ord men när jag läste digital bildbehandling (en av de roligaste kurser jag någonsin läst f ö) på högskolan kallade vi inte det för äkta skärpa.

Verktygen i PS/LR jobbar i alla fall med lokal kontrast istället för att försöka återskapa kanter och andra detaljer vilket är mycket svårare även om man känner till funktionen som skapar oskärpan.
 

hne

Aktiv medlem
Nu ska vi inte märka ord men när jag läste digital bildbehandling (en av de roligaste kurser jag någonsin läst f ö) på högskolan kallade vi inte det för äkta skärpa.

Verktygen i PS/LR jobbar i alla fall med lokal kontrast istället för att försöka återskapa kanter och andra detaljer vilket är mycket svårare även om man känner till funktionen som skapar oskärpan.
Smart Sharpen i Photoshop har jag hört gör avfaltning/deconvolution I'm pneumonia begränsat. Använd rätt kan avfaltning, till exempel adaptiv Richardson-Lucy, ta bort så väl skakningsoskärpa som aberrationer i objektivet eller atmosfäriska störningar. Rent matematiskt går det att göra perfekt så länge det inte finns brus i bilden och punktspridningsfunktionen är känd. Det är så äkta skärpa man kan komma.

http://www.clarkvision.com/articles/image-restoration2/
 

iSolen.se

Guest
Smart Sharpen i Photoshop har jag hört gör avfaltning/deconvolution I'm pneumonia begränsat. Använd rätt kan avfaltning, till exempel adaptiv Richardson-Lucy, ta bort så väl skakningsoskärpa som aberrationer i objektivet eller atmosfäriska störningar. Rent matematiskt går det att göra perfekt så länge det inte finns brus i bilden och punktspridningsfunktionen är känd. Det är så äkta skärpa man kan komma.

http://www.clarkvision.com/articles/image-restoration2/
Jag provade smart sharpen och den levererar pixlar över 50% grått trots att ingenting i bilden före applicering var mer än 50% grått men de blandar säkert tekniker.
 

hne

Aktiv medlem
Om än eller I'm pneumonia... Mobilen byter ut ord bakåt i meningen om den tycker ett annat språk passar bättre.

Själv använder jag nästan uteslutande oskarp mask. Det är mycket sällan jag behöver mer skärpa än så.
 

stefohl

Aktiv medlem
Förklara, det låter intressant, jag skulle vilja prova på en riktig skärpning någon gång, om det fungerar.
Ta hem en testversion av Focus Magic och kolla. Vad den gör är att den analyserar delar av bilden som borde ha återgivits som en skarp punkt, men genom skakningsoskärpa återges som en utdragen punkt. Efter denna analys kan den då räkna baklänges och på det sättet skärpa bilden. Räkna inte med några underverk, men bilden blir något lite skarpare.

Först blev väl denna teknik känd när det visade sig att Hubbleteleskopets spegel hade hamnat några bråkdelar av millimetrar fel, vilket medförde att bilderna blev suddigare än vad man förväntat sig. Men här hade man ju tillgång till perfekta punktformiga delar av bilden (stjärnorna), så att det var relativt enkelt att räkna ut hur man skulle korrigera bilderna.
 

iSolen.se

Guest
Ta hem en testversion av Focus Magic och kolla. Vad den gör är att den analyserar delar av bilden som borde ha återgivits som en skarp punkt, men genom skakningsoskärpa återges som en utdragen punkt. Efter denna analys kan den då räkna baklänges och på det sättet skärpa bilden. Räkna inte med några underverk, men bilden blir något lite skarpare.

Först blev väl denna teknik känd när det visade sig att Hubbleteleskopets spegel hade hamnat några bråkdelar av millimetrar fel, vilket medförde att bilderna blev suddigare än vad man förväntat sig. Men här hade man ju tillgång till perfekta punktformiga delar av bilden (stjärnorna), så att det var relativt enkelt att räkna ut hur man skulle korrigera bilderna.
Det var precis ett sånt fall min kompis gjorde exjobb på.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Väcker liv i denna tråd igen. Topaz InFocus har blivit ersatt med Topaz AI Sharpen.
Sjukt imponerad vad den kan göra med bilder man kanske tänkt slänga pga bildkvaliten inte höll måttet, men kanske känslan eller nåt ögonblicksbild man ändå valt spara bilden. Den skärper även väldigt bra på redan superskarpa bilder.
Jag har testat den i några dagar nu. Den är relativ ny så det är lite barnfel i den. Dessutom är den processorhungrig!!!

Testversion 30 dagar
https://topazlabs.com/sharpen-ai

Recension
https://petapixel.com/2019/03/04/review-topaz-sharpen-ai-is-amazing/

/Stefan
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Väcker liv i denna tråd igen. Topaz InFocus har blivit ersatt med Topaz AI Sharpen.
Sjukt imponerad vad den kan göra med bilder man kanske tänkt slänga pga bildkvaliten inte höll måttet, men kanske känslan eller nåt ögonblicksbild man ändå valt spara bilden. Den skärper även väldigt bra på redan superskarpa bilder.
Tillräckligt bra för att det inte spelade någon roll att du inte var konsekvent med i vilken ordning bilden före och efter skärpningen ligger i dina exempel. :)

Jag måste hålla med om att det ser imponerande ut (med en liten reservation för det lilla formatet i forumet).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tillräckligt bra för att det inte spelade någon roll att du inte var konsekvent med i vilken ordning bilden före och efter skärpningen ligger i dina exempel. :)

Jag måste hålla med om att det ser imponerande ut (med en liten reservation för det lilla formatet i forumet).
Ja, blev lite litet. De är skärmdumpar visade i 1:1 för annat ändamål gjort under flertal tillfällen. därför de blev lite okonsekvent ordning. Sedan har jag krympt ner det till 800px bredd när jag väl tänkte tipsa om det här i forumet.
Här är iaf 2st som är 1:1 avsedd för FS begränsningar i samma ordningsföljd :)
Mjukvaran tar även effektivt bort brus mha AI.

/Stefan
 

Bilagor

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja, blev lite litet. De är skärmdumpar visade i 1:1 för annat ändamål gjort under flertal tillfällen. därför de blev lite okonsekvent ordning. Sedan har jag krympt ner det till 800px bredd när jag väl tänkte tipsa om det här i forumet.
Här är iaf 2st som är 1:1 avsedd för FS begränsningar i samma ordningsföljd :)
Mjukvaran tar även effektivt bort brus mha AI.

/Stefan
Om vänster bild är direkt ur kameran, ser det ju väldigt bra ut. Intressant :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om vänster bild är direkt ur kameran, ser det ju väldigt bra ut. Intressant :)
Japp. Båda bilderna visar ett utsnitt på personer som är ur fokus. Huvudpersonerna i bilderna (ej visat här) är i fokus så det är inte jag som missat fokus utan här ville jag bara se potentialen i mjukvaran.

Spring ifatt hästen och ta tag i tömmarna igen. ;)
Imponerande i sig, men särskilt den nedre bilden innehåller en hel del falska och märkliga detaljer.
Man ska maska där.man vill ha skärpan och jag har nog överdrivit spakarna. Den var ju urkass urspungsbilden.


/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Spring ifatt hästen och ta tag i tömmarna igen. ;)
Imponerande i sig, men särskilt den nedre bilden innehåller en hel del falska och märkliga detaljer.
Jo, Petapixels artikel om programmet påvisade en del sånt också. Programmet sysslar inte med magi så man får ha realistiska förväntningar på det, men det är ändå imponerade vad det klarar av.
 
ANNONS