Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför fortsätter Nikon sälja gamla kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Topic? Menar du: Varför försätter Nikon sälja gamla kameror?
Ja. De gör det förmodligen av samma skäl som Sony, Fuji och Canon gör det.
Fast kommer säkert i framtiden sälja billigare kameror till deras nya spegellösa. Allt av samma skäl. Att locka in nya fotografer till deras system.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Okej då ;)
Jag tar tillbaka det jag sa, uppenbarligen så är det inte bara Nikon som gör detta utan väldigt många andra också :)

Önskar att ännu fler gjorde det då det är bra för oss som inte har behov av det absolut senaste!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ett sådant uttalande säger inte så mycket om du inte berättar åtminstone vilken typ av kontakter. Om det är kontakter i Canons ledning så är du mycket trovärdig.
Jag har inga kontakter med Canons ledning. Fast Canon rumors har många källor med insyn i Canon. Så jag läser vad de skriver och det var det jag hänvisade till.
 

PMD

Aktiv medlem
Du har alltså samma "kontakter" som jag? Jag tjatar lite om det här för att kunna bedöma sannolikheten i de uppgifter du för fram.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du har alltså samma "kontakter" som jag? Jag tjatar lite om det här för att kunna bedöma sannolikheten i de uppgifter du för fram.
Canon rumors har ju funnits länge. De har vägar för källor kan anonymt lämna information. De får naturligtvis en massa strunt men också sådant som verkligen visar vad som är på gång. Canon rumors har nog funnits minst så länge jag haft Canon. Alltså från cirka 2005. De brukar vara väldigt nära sanningen redan flera veckor innan någon prakt släpps.
Att Canon kommer släppa APS-C kameror med EOS-R fattning kan vi nog vara säkra på.
Om det kommer finnas APS-C anpassade objektiv till den fattningen är mer osäkert.
Varje kameraföretag behöver instegsmodellen för att locka in nya fotografer till märket. Det är få som fotat med mobil som går ochköper en dyr FF med dyra objektiv för 50 000 kr. De vill definitivt mjukstarta. Sony har alternativ för detta, det har också Fuji. Canon och Nikon kommer säkert också komma ut med det för sina nya kameror.
Många av oss som köper avancerade kameror startade fota på 70 eller 80 talet. De måste ersätta dessa långsamt utdöende konsumenter med nya annars
går det för dem som med Facit som inte hade någon backspegel som de tittade i.
 

PMD

Aktiv medlem
Att Canon kommer släppa APS-C kameror med EOS-R fattning kan vi nog vara säkra på.
Någon gång i framtiden, eventuellt, kanske, men det är knappast speciellt nära förestående. Det här är det senaste om APS-C för RF på Canon Rumors:

AA: Which brings us onto APS-C with the R system…

MB: Yes, the system could support it, but again it’s not a priority because we have the M, and what we need to fill out is the lens range for the EOS R full-frame.

Om det kommer finnas APS-C anpassade objektiv till den fattningen är mer osäkert.
Varje kameraföretag behöver instegsmodellen för att locka in nya fotografer till märket. Det är få som fotat med mobil som går ochköper en dyr FF med dyra objektiv för 50 000 kr. De vill definitivt mjukstarta. Sony har alternativ för detta, det har också Fuji.
Som Mike Burnhill från Canon påpekar i intervjun ovan så har även Canon alternativ för det.
 
ANNONS