Annons

Video PS CS: Fixa och exportera enskilda klipp först innan man klipper ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, jag är en total noob på video, vet inte ens om det är något som diskuteras här på fotosidan, men jag undrar följande:

Jag filmar i 4K, tycker det går att "color correcta" så extremt mycket mer utan att det blir artefakter då. Så undrar, kan jag filma i 4K, fixa varje enskilt klipp med kontraster o färger, exportera och sen efteråt klippa ihop hela filmen med övergånga, text o toningar osv? Är det liksom ett bra tillvägagångssätt, eller bara dumt? Hur ska jag sen exportera varje enskilt klipp för att inte förlora för mycket kvalitét i den slutgiltiga videon - eftersom varje klipp kommer exporteras 2 ggr. Vill inte exportera i 4K vid första färg och kontrast-korrigeringen utan i 1080p, och sen klippa ihop videon med alla färdig-fixade klipp och exportera den färdiga filmen i 1080p igen.. Går det göra såhär? Använder Photoshop för redigering eftersom jag inte har råd att köpa Premiere också.. Vilket alternativ ska jag välja vid första exporten för att inte förlora kvalité i 1080p? Förlåt om det låter förvirrande, kan inga korrekta termer för video ännu.. :)

Tack!
 
ANNONS