Annons

lithprinting

Produkter
(logga in för att koppla)

_UF0_

Aktiv medlem
tjena..jag håller på och testar att köra vanligt fotopapper i lithframkallare...jag står å väntar å väntar vid framkallaren till allt ser bra ut sen rycker jag den lille rackarn, ner i stoppet å sen vidare ner i fixet...å nu kommer problemet som jag bara tänkte kolla om det är normalt och så....i fixet smäller det nämligen till och kontrasten kliver iväg typ tre fyra steg och allt blir skitfult...är det meningen att det ska bli så?...för det värkar ju drygt...känns ju lite som att hela grejjen med snatchpoint å de försvinner...forte polywarm förresten..nån som har nå tips på hur man ska tänka eller komma förbi problemet?

mvh niclas
 
Jag är själv nybörjare och har ingen jätte erfarenhet, men jag kan rekomendera "The Master Photographer's Lith Printing Course" av Tim Rudman, en suverän bok.

Annars vet jag att Lars Erik steinick har gjort en del Lith Printing, men det var ett tag sedan. Han kan kanske ge dig några råd!
 

pej

Aktiv medlem
_UF0_ skrev:
i fixet smäller det nämligen till och kontrasten kliver iväg typ tre fyra steg och allt blir skitfult...är det meningen att det ska bli så?...för det värkar ju drygt...känns ju lite som att hela grejjen med snatchpoint å de försvinner...
Är det inte snarare så att bilden blir ljusare i fixet än att kontrasten ökar? Det är helt naturligt och man lär sig att kompensera för det i framkallningsbadet.

Om sedan den slutgiltiga bilden har för hög kontrast så kan du prova med att öka belysningstiden och sänka framkallningstiden.
 

_UF0_

Aktiv medlem
jo det kankse är så det är..men det känns som kontrasten ökar...jajja tack det var ett sånt svar jag sökte
 

pej

Aktiv medlem
Jo visst är det så men man måste inte använda lithfilm när man gör en lithförstoring...
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det är samma som med vanlig film. Emulsionen är mjölkvit/grå, och i framkallaren omvandlas silverhaliderna till svart silver. I fixet så försvinner de oexponerade silverhaliderna från filmen. Filmen "klarnar" och blir transparent på de icke belysta områdena.

Vill man ha gråskala på lithfilm så måste man använda en mycket mjukarbetande framkallare. Men då kan man lika gärna använda en annan typ av film.
 

steinick

Aktiv medlem
Jag behöver svar på några frågor för att kunna ge råd:

Hur exponerar du papperet i förhållande till bilder som framkallas i normalframkallare?
Vilken lithframkallare använder du?
Hur mycket späder du den?
hur lång är framkallningstiden?
 
ANNONS