Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det läge att byta till Canon nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Re: OT..

Niclasfoto skrev:
Den som verkligen studerar analogt korn parallellt med digitalt brus ser rättså snart att brus och korn inte ens egentligen borde jämföras eller likställas..

Om vi utgår ifrån en hypotetiskt genomsnittlig "brusnivå på 50%" och en bild med "analogt korn på 50%".. Det blir helt uppenbart att 50% med digitalt brus "stör" mer än 50% analogt brus.

Digital simulering av analogt korn har ju blivit affär på många sätt.. pga de uppenbara olikheterna i korn och brus såklart.
Och om du jämför si och så många procent korn/brus vid ett visst ISO-tal så går det heller inte att jämföra film och digitalt, då digitalt brusar mycket mindre;-)

Edit: Man behöver inte jämställa för att kunna jämföra. Vill man HA korn så är film snyggare. Vill man INTE ha korn så slipper man det även vid ganska höga känsligheter digitalt.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
ja, jag påstår inget om att digitalt "brusar" mer än film "kornar"..
EDIT: Min hypotes grundar sig på två lika stora enheter korn resp. brus i en bild.

Det är ju uppenbart att korn och brus jämställs som två Lik-nande kvalitetsaspekter från två olika världar.
För mig så är det två O-lika kvalitetsaspekter från två olika världar.

Slippa korn med digitalkameran,, hmm,, hehe har aldrig sett korn i en digital fil jag..

**
Jaja, nu har jag fått sagt det.

Har irriterat mig över detta så otroligt många gånger här inne...

MVH Niclas,
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
ja, jag påstår inget om att digitalt "brusar" mer än film "kornar"..
EDIT: Min hypotes grundar sig på två lika stora enheter korn resp. brus i en bild.

Det är ju uppenbart att korn och brus jämställs som två Lik-nande kvalitetsaspekter från två olika världar.
För mig så är det två O-lika kvalitetsaspekter från två olika världar.
Visst är det olika på många sätt, men jag tycker att det är dags att börja jämföra på lite mer lika villkor. Det var därför jag startade tråden om "snyggt brus". Det kanske aldrig blir lika snyggt, men jag tycker att det är fånigt att brus i alla former alltid ska förkastas som något värdelöst. Det kan man göra med filmkorn också i så fall. Att det inte ser likadant ut är skitsamma. Det kan vara en vacker defekt.

Slippa korn med digitalkameran,, hmm,, hehe har aldrig sett korn i en digital fil jag..

**
Jaja, nu har jag fått sagt det.

Har irriterat mig över detta så otroligt många gånger här inne...
Brus? ;-)

Nu ska vi kanske inte besudla den här tråden med mer snack om brus vs korn, men kom gärna med åsikter här som sagt: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73515

Det hela handlade ju från början om ifall Nikon ger alldeles för brusiga bilder i förhållande till Canonkameror. Och ja, det gör de, om man absolut hatar allt form av brus och vill ha bästa bildkvalitet vid enormt höga känsligheter.
 

Photocon

Aktiv medlem
Makten skrev:
Det hela handlade ju från början om ifall Nikon ger alldeles för brusiga bilder i förhållande till Canonkameror. Och ja, det gör de, om man absolut hatar allt form av brus och vill ha bästa bildkvalitet vid enormt höga känsligheter.
Diskussionen är befogad eftersom så många suktar efter brusfria bilder. Det finns brus och brus! Jag har självklart mina gamla Nikonbilder kvar och jämför dem med dem jag tagit med Canon på motsvarande högiso.

Personligen får jag intrycket av att resp märke brusar i princip lika mycket. Fast på olika sätt. Canon ger i mina ögon ett mer harmoniskt brus än Nikon och "lurar" ögat på det viset.

Lika personlig är åsikten att bruset ses som ett överdrivet problem. Lika ofta är det en tillgång i bildskapandet och kan användas kreativt. Tycker att många verkar alldeles för ängsliga över brusnivåer. Även om Nikonbruset ibland är mer detaljförstörande.

Ta fram ett gammalt fint porträtt taget med Tri-X (som har harmoniskt korn) och jämför med en närmast brusfri digitalbild i lågisoområdet. Då ser ju den digitala bilden plastig och "olevande" ut. Filmkorn och brus är inte direkt jämförbart, men båda går att använda kreativt.
 

sla

Aktiv medlem
Hej alla! Eftersom jag startade tråden och den drar iväg åt alla håll, så tackar jag för all info.

Och med tanke på Nikon gluggar och ekonomi så behåller jag Nikon, ett tag till. Och sparar mina stackars slantar till en storebror till D200 :)

Tack alla för inlägg.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
sla skrev:
Hej alla! Eftersom jag startade tråden och den drar iväg åt alla håll, så tackar jag för all info.

Och med tanke på Nikon gluggar och ekonomi så behåller jag Nikon, ett tag till. Och sparar mina stackars slantar till en storebror till D200 :)

Tack alla för inlägg.
APPLÅDER!!!!!!!!
 

niklasl

Aktiv medlem
cmyk skrev:
brus? tja, även prisbelönta canon-bilder kan innehålla brus:

http://www.naturvardsverket.se/dokument/press/2006/maj/bilder_p060524/B_Ostling_Cat2_white-tailed4_b.jpg

roligt är det i alla fall att d200 jämförs med en 1d mkiii som kostar tre gånger så mycket..
Kolla exif-info: iso 1600 och exponeringskompensation -1 steg... motsvarar alltså iso 3200 (för att få 1/640s med 600mm telet på bl 4.5)... sedan kontrasthöjande kurva på det... och skärpning o ökad färgmättnad... inte illa. :)
 

Makten

Aktiv medlem
Den där bilden fanns i FOTO 11/2005 över ett helt uppslag (och i hans bok förstås). Jag tänkte aldrig på att den var brusig alls. Nu när jag kollar efter så syns det, men det stör inte det minsta.

niklasl skrev:
Om man inte har Canon!
Inte om man har Nikon heller, här alltså. Jag ser inget bra Canonalternativ till D200 i samma prisklass? ;-)
Fördelarna är olika. Var och en väljer.
 

KMZ2

Aktiv medlem
På:

"Garv!

Gunnar Österlund (KMZ2) skrev:
Gräset är alltid grönare på andra sidan staketet!

Om man inte har Canon!"

Eller tycker du som jag att detta ältande om vilket märke som är bäst är ganska löjligt? Trodde att detta ältande skulle ha dött ut, men tycks vara lika intensivt idag som för 30 år sedan.
 

jorgene

Aktiv medlem
Makten skrev:
Den där bilden fanns i FOTO 11/2005 över ett helt uppslag (och i hans bok förstås). Jag tänkte aldrig på att den var brusig alls. Nu när jag kollar efter så syns det, men det stör inte det minsta.
Nej, just det! Och folk borde lära sig lite mer om hur lite brus faktiskt syns, när man använder sina bilder "på riktigt" -- och inte bara sitter och pixelgranskar bildfiler i posterstorlek, med näsan 15cm från skärmen.

Mer än en gång har jag blivit mycket förvånad över hur bra en utskrift blivit, jämfört med bilden visad på skärm. Särskilt på 800-1600ISO (och dessutom med en s.k. "brusig" Nikon).
 

Makten

Aktiv medlem
jorgene skrev:
Nej, just det! Och folk borde lära sig lite mer om hur lite brus faktiskt syns, när man använder sina bilder "på riktigt" -- och inte bara sitter och pixelgranskar bildfiler i posterstorlek, med näsan 15cm från skärmen.

Mer än en gång har jag blivit mycket förvånad över hur bra en utskrift blivit, jämfört med bilden visad på skärm. Särskilt på 800-1600ISO (och dessutom med en s.k. "brusig" Nikon).
Nu råkar jag avsky det här snacket om att en bilds kvalitet bara har betydelse vid utskrift. En bild är precis lika "på riktigt" på skärmen, och det är snararst så att utskriften inte är tillräckligt precis för att återge hur det egentligen ser ut (om vi nu talar stora utskrifter). Men, självklart är det meningslöst att bedöma brusigheten vid 100% visningsgrad på en bild med så stor totalupplösning. Vill man se hela bilden så är det vettigt att kolla på den vid samma upplösning som skärmen har, vilket är i storleksordningen 1-2 megapixel oftast, om man inte har mastodontskärm.
Sen är väl ett tidningstryck inget vidare jämfört med en bra utskriven bild. Raster och så.
 

Photocon

Aktiv medlem
Alltid eller aldrig läge...

att byta till annat MÄRKE (inte specifikt Canon, alltså). Jag undrar om människan inte blir vimsig av alla val som ska göras. Kanske är detta lite OT, men jag kan inte låta bli efter att inspirerats av en hjärnkirurg.

Han drabbades av reumatism o kunde inte fortätta som hjärnkirurg. Numera är han konsulterande läkare och föreläsare.

Den "moderna" mänskliga hjärnan är inte mer än 50.000 år gammal och är, enl honom, i stort sett oförändrad till uppbyggnad och funktion. Hjärnan har många funktioner. En av de viktigaste är att göra val.

Enl samme man tvingas vi idag att träffa fler val än vad hjärnan fixar och är konstruerad för. Detta framtvingar, förutom många dåliga beslut, även stress o därmed sjukdom i förlängningen.

Hårddisken vi har mellan öronen arbetar mao inte i takt med RAM-minnet. Och vi har inga fler bussar under kalufsen att trycka in fler DIMM-moduler.

Våra hjärnor blir alltså mer och mer fragmenterade eller folkligare uttryckt: De många valmöjligheterna gör oss vimsiga i bollen.

Men valmöjligheter är självklart av godo. För få möjligheter gör att vi känner oss som fångar. Paradoxalt blir vi också fångar av FÖR många möjligheter; tanke/handlingsförlamning.

Det gäller alltså att hitta sin fristad i hjärnan för att må bra och träffa rätt val.

Allt ovanstående enligt hjärnkirurgen.

Egna tankar: Jag köper hans resonemang till stora delar. Om vi översätter det på kamera/utrustningsval kommer jag fram till att valmöjligheterna är så många utan att vara speciellt olika att jag tror vi håller på med ganska crazy saker.

Med risk att få på käften hävdar jag att alla kameramärken är både bra och dåliga. Det går alltid att hitta en Pentax, Sony, Fuji, Canon, Nikon, Olympus etc som är fina fotoverktyg.

Pointen är att de bilder jag ser och personligen tycker är väldigt bra oftast är tagna av personer som är ganska "ointrsserade" av själva utrustningen. Inte så att de skiter i vad de använder och är slarviga med sin utrustning.

Däremot så plåtar de med vad de har och använder sin hjärna till att göra bildmässiga val utan att tänka så mycket på utrustningen för den har de lärt sig så grundligt med tiden att det sitter i den delen av ryggmärgen där det hela sker med automatik.

Andra jagar sin egen svans. Känner även folk som har så många prylar och byter dem så ofta att de drabbas av klassisk beslutsångest när de väl ska ut och fotografera. "Ska jag ta den gluggen, eller den, fan kan jag verkligen lämna den hemma, tänk om det blir si eller så, bäst att ta med för säkerhets skull, nej helvete det är nog bättre med den diffraktonsdämpandeantiperspi-rerandekromitiskkorrigerade appagrunken. Fast den har jag ju inte hunnit testa."
Och så pustar de iväg med hela skiten och njuter inte ett skvatt av dagen i all ängslan.

Innan ni kastar er över tangentbordet för att skriva att det är den där dårfinken Aspman som har hårddisken på sned vill jag besvara frågan i själva tråden.

Ja, det är läge att byta till Canon nu om det gör mig till bättre fotograf.

Är man inte säker på det så svär jag på att man mår mycket bättre av att hålla fast vid sitt gamla invanda märke.

Förnekar inte att det kan vara inspirerande att plåta med nya prylar. Ibland även ge en kick till "nystart" i sitt plåtande.

Men enda orsaken till att byta märke, efter långt grubbel och slitage på hjärnan, borde väl vara att man är missnöjd med sina bilder och verkligen till 100% vet att orsaken till att ens bilder blir kass bara beror på den nuvarande utrustningen. Oavsett om den heter Nikon, Canon, Pentax eller Socialstyrelens Utprovade Folkkamera.

Lever jag själv enligt det axiomet? Gissa! En ledtråd: Jag önskar jag gjorde det. Mina bästa bilder tog jag nämligen under en sjuårsperiod då jag inte bytte ut en enda del av min utrustning. Utom en batterihållare och lite filter samt en blixt som lade av.

Och om jag nu har den här insikten undrar jag vafan jag sitter och dreglar över rapporter om nya kameror och objektiv.

Sens moral: Hitta på en själva, Min hjärnas selektivitet har drabbats av för många alternativval.

Mvh/Lennart

PS. Ursäkta OT:n! Om det nu var OT. DS.
 
Senast ändrad:

niklasl

Aktiv medlem
KMZ2 skrev:
På:

"Garv!

KMZ2 skrev:
Gräset är alltid grönare på andra sidan staketet!

Om man inte har Canon!"

Eller tycker du som jag att detta ältande om vilket märke som är bäst är ganska löjligt? Trodde att detta ältande skulle ha dött ut, men tycks vara lika intensivt idag som för 30 år sedan.
Trodde det skulle räcka med smileyn högst upp med den stora skrattande munnen. Funderade ett tag på att lägga till ett förtydligande om inläggets skämtsamma natur men trodde inte att någon läsare skulle ta det hela på allvar... Ironi är svårt. Eller känner man som Nikon-ägare skuggan av ett tvivel, när dagen går mot natt? :) (<-- OBS! Smiley!)
 
ANNONS