Annons

Starta eget?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Intressant diskussion. Jag funderar själv på att starta eget.

Men som student känns det inte som att jag kan driva företaget så hårt i början - och därför kanske Frilans Finans är ett bra alternativ. Ska läsa mig till mer om det, verkar intressant...

Vad som oroar mig med att starta eget är ju skatterna och allt. Jag trodde att det skulle bli enkelt. Jag får min skattsedel och kan börja fakturera, men så smidigt är det ju tydligen inte.

Nåväl. Jag hoppas på fler visa svar i tråden. :)
 

egaeci

Aktiv medlem
om man vill kunna fakturera privatpersoner kan man använda sig av www.bolagsbolaget.se. det är liknande frilansfinans.

däremot gillar inte a-kassan varken bolagsbolaget eller frilansfinans. jag gjorde ett fotojobb åt min nuvarande arbetsgivare (i en annan bransch), och fakturerade detta via frilansfinans för att det skulle bli lättare för dem. a-kassan stoppade min ersättning i fem veckor, tills de hade utrett att "en gång är ingen fara", men om jag gör så igen blir jag av med ersättningen. så har ni a-kassa, var försiktiga och fråga först...
 

Djarven

Aktiv medlem
Tycker man det känns intressant att starta eget så är det nog inga problem med bokföring och deklarationen. Har man bara bra koll på ekonomin så ska det inte vara några större problem.

Jag ser frilansfinans som ett mindre bra alternativ, kan inte sätt fingret på det exakt men kanske för att jag känner att det inte är något som jag kan växa i på samma sätt som om jag startar eget.

Sen har väl drömmen alltid funnits där att starta eget på ett eller annat sätt. Gäller som sagt bara att det ska bli vinstdrivande, vilket jag i nuläget inte känner ska vara några större problem.
 

Djarven

Aktiv medlem
egaeci skrev:
däremot gillar inte a-kassan varken bolagsbolaget eller frilansfinans.
Det där låter ju inte så trevligt om man tänker sig att använda sig av bolagsbolaget eller frilansfinans.
Förstår inte vad a-kassan har emot det. Någon som vet?
Någon fler som upplevt samma sak?
 

Mette B

Aktiv medlem
Någon som vet hur inkomst från hobbyverksamhet beskattas? Finns det något gränsinkomst för när man bör starta firma?
 

Hedlunda

Aktiv medlem
Med all respekt för alla goda råd som givits under diskussionen; jag rekommenderar starkt att du går någon form av starta-eget kurs innan du sätter igång. Det är viktigt att ha tänkt igenom alla aspekter när det gäller bolagsform (enskild firma är antagligen bäst för den begränsade verksamhet du beskriver), budgets, redovisning, skatter osv. En sådan kurs ger dig en bra bas och även om du inte kommer att sköta allt själv så är det bra om du vet ungefär hur det fungerar.

Jag jobbade många år i bank och har sett båda framgångsrika och mindre framgångsrika egenföretagare och gemensamt för de framgångsrika är att de vet vad de gör och de spenderar inte pengar som de inte har.

Jag tror att en begränsad verksamhet som du beskriver har alla förutsättningar att fungera väl om du bara sköter skatterna (inkl moms) och inte tar krediter för att investera. Då är riskerna begränsade. I synnerhet om du har en anställning vid sidan av.

Lycka till!

//PO
 

Olsin

Aktiv medlem
Djarven skrev:
Förstår inte vad a-kassan har emot det. Någon som vet?
Någon fler som upplevt samma sak?
När du fakturerar via t.ex. Frilansfinans så får du en "anställning" hos dem. Eftersom du har en anställning så är du inte berättigad till A-kassa och eftersom du inte har något riktigt anställningsavtal så har du svårt att bevisa hur mycket du jobbar åt Frilansfinans, som du egentligen inte jobbar åt.
 

Djarven

Aktiv medlem
Olsin skrev:
När du fakturerar via t.ex. Frilansfinans så får du en "anställning" hos dem. Eftersom du har en anställning så är du inte berättigad till A-kassa och eftersom du inte har något riktigt anställningsavtal så har du svårt att bevisa hur mycket du jobbar åt Frilansfinans, som du egentligen inte jobbar åt.
Men detta gäller väl enbart om du är arbetslös (och får a-kassa) och inte har ett riktig arbete vid sidan om, eller?
 

egaeci

Aktiv medlem
Olsin skrev:
När du fakturerar via t.ex. Frilansfinans så får du en "anställning" hos dem. Eftersom du har en anställning så är du inte berättigad till A-kassa och eftersom du inte har något riktigt anställningsavtal så har du svårt att bevisa hur mycket du jobbar åt Frilansfinans, som du egentligen inte jobbar åt.
nej, knäckfrågan är om man ska ses som självständig eller osjälvständig uppdragstagare. som min handläggare skrev, "vi bryr oss inte om hur du fakturerar, vi bryr oss om det sätt på vilket arbetet utförs". man kan ha en deltidsanställning och få a-kassa upptill. och frilansfinans skriver arbetsgivarintyg åt dig, enligt lag, så a-kassan kan se hur mycket du jobbar. om du fakturerar en kund som varken har lokaler eller utrustning eller nånting för det jobb du gör, då ses du som självständig och har inte rätt till a-kassa. om din kund vill fakturera för att slippa arbetsgivaransvar, och det i princip handlar om en dold anställning där kunden har all utrustning och bestämmer över hur du jobbar, då är det en annan sak. då kan du ses som osjälvständig, och då kan du ha rätt till a-kassa upptill. men man ska alltid kolla med sin a-kassa först!
 

stinneli

Aktiv medlem
Men om jag redan har ett jobb (inte så himla spännande men det betalar hyran osv), men det händer då och då att jag ska göra ett fotojobb åt någon eller sälja en bild.. kan/ska jag starta egen firma. Jag har inga planer på stora inkomster i nuläget och ska heller inte göra några investeringar. Det kan väl inte va så krångligt? Hur gör t.ex alla de som säljer bilder på sin hemsida?
 

jakk

Aktiv medlem
Djarven skrev:
Men detta gäller väl enbart om du är arbetslös (och får a-kassa) och inte har ett riktig arbete vid sidan om, eller?
Precis. Om du har ett annat ordinarie jobb blir Frilans Finans som en extra anställning. Du är skattemässigt projektanställd av Frilans Finans AB, det är också det som kommer att stå på skattedeklarationen.

Om du sedan blir arbetslös kan det bli aktuellt med att fastställa din a-kassegrundande inkomst. Där ska du kunna räkna med den inkomst du haft från Frilans Finans, utöver din ordinarie inkomst alltså. Sen finns ju också de som endast har inkomst från Frilans Finans. Läs:
http://www.frilansfinans.se/main.php?page=faq#akassan

Jag vet inte hur man sen räknar vad du haft för inkomst från Frilans Finans. Kanske det du deklarerat för i fjol? I princip borde man kunna räkna med detta i SGI också (sjukpenning, föräldrapenning m.m.), har inte provat.

Skattemässigt ska Frilans Finans gå att jämföra med andra tillfälliga jobb du kan tänkas ta, telefonförsäljning, udda städjobb etc.

Jag har inte lyckats få inkomsten från Frilans Finans medräknat i bolåneansökan (än!), banken tyckte att det var en lite väl osäker inkomst. De bad mig återkomma när jag har en längre inkomstlista att visa från Frilans Finans, t.ex. 2 år...
 

KMZ2

Aktiv medlem
Att a-kassan protesterar är bara som det skall vara. Har man skaffat sig en inkomstkälla under tiden man stämplar så finns det heller ingen anledning till att man samtidigt får ersättning från a-kassan. De har ju sina regler och det åligger ju varje medlem i kassan att ta del av dessa regler.

Och lite vid sidan om ämnet. Vem vill betala en svensk företagare, de tar ju alltid mer än hutlöst betalt. Det förstår man ju om man följer detta forums olika debatter. Och det lär väl inbegripa fotografer också?
 

jakk

Aktiv medlem
stinneli skrev:
Men om jag redan har ett jobb (inte så himla spännande men det betalar hyran osv), men det händer då och då att jag ska göra ett fotojobb åt någon eller sälja en bild.. kan/ska jag starta egen firma. Jag har inga planer på stora inkomster i nuläget och ska heller inte göra några investeringar. Det kan väl inte va så krångligt? Hur gör t.ex alla de som säljer bilder på sin hemsida?
Du har tre alternativ.

1. Deklarera denna inkomst som hobbyverksamhet
(upp till 30.000 kr brutto / år såvitt det inte blivit ändrat sen i somras)
2. Fakturera via Frilans Finans
3. Starta eget

För nr. 1 är det svåra att fakturera företag. Säljer du till privatpersoner kan du skriva ut egna kvitton / köpa ett kvittoblock i bokhandeln och sen deklarera samtidigt med din ordinarie skattedeklaration. Denna inkomst läggs då på din ordinarie inkomst och så räknar man ut skatten utifrån det.

Ex.vis så har du en ordinarie inkomst på 250.000 / år brutto. Du tjänar 25.000 brutto genom hobbyverksamhet. Då beräknar Skatteverket din slutliga skatt på 275.000 kr. Har du betalat in mindre skatt än vad du borde ha gjort utifrån detta får du betala restskatt.

Jag har för mig att det fanns en separat blankett man deklarerar hobbyverksamhet på, minns inte vad den heter.

För nr. 3 gäller bl.a. följande:
När du har eget företag betalar du in skatten i förväg genom s.k. preliminärskatt. Du anmäler till Skatteverket vad du tror du kommer att tjäna. Skatteverket räknar då ut din preliminärskatt per år och du betalar in detta per månad.

Om du t.ex. ska betala in 48.000 kr i preliminärskatt / år får du pröjsa 4.000 kr / månad. När året gått kollar Skatteverket vad din verkliga skatt blev och antingen får du tillbaka eller så får du betala in mer. Skatteverkets ambition är att preliminärskatten ska vara så rätt som möjligt. Har du tjänat så mycket att du borde betalat bra mycket mer än du gjort justeras preliminärskatten uppåt för nästa år.

Preliminärskatten betalar du alltså in oavsett om du får in pengar eller inte. Det gäller m.a.o. att ha en buffert som du kan ta pengar ur de månader du inte får in pengar så det räcker till preliminärskatten.

Första året kan du uppskatta din inkomst till noll kronor. Då betalar du ingen preliminärskatt. Vid utgången av året gör du bokslut (helst via redovisningskonsult) och skickar in det till Skatteverket. Då vet Skatteverket vad du faktiskt tjänade under det gånga året - och justerar din preliminärskatt därefter. Har du inte betalat in någon preliminärskatt (om du uppskattade vinsten till noll kronor) men har ändå tjänat en och annan slant får du betala in det som restskatt. Och för följande året räknas din preliminärskatt utifrån vad du faktiskt tjänade under första året.
 

jakk

Aktiv medlem
KMZ2 skrev:

Och lite vid sidan om ämnet. Vem vill betala en svensk företagare, de tar ju alltid mer än hutlöst betalt. Det förstår man ju om man följer detta forums olika debatter. Och det lär väl inbegripa fotografer också?
I allra högsta grad. Om jag vill tjäna 100 kr på ett foto (som jag säljer t.ex. som en tavla) så räknar jag såhär:

1. Mina kostnader 100 kr
2. Jag vill tjäna 100 kr
3. Skatter+avgifter 100kr
= 300 kr
+ 25% moms = 375 kr.

Kunden pröjsar m.a.o. 375, jag får 100 kr. Detta är ca 27 % av vad kunden betalar.

Visst, det finns billigare länder...
 

KMZ2

Aktiv medlem
27% Det är ju riktigt bra förtjänst. Mer än vad många fotohandlare kan räkna med. Så en "fotograf" bör med andra ord ej gnälla i den utsträckning som nu görs.

Vore jag i den sitsen att jag skulle behöva några bilder tagna så bör jag göra som det rekommenderas att man skall göra på fotosidan.se när det gäller kameraköp. Vända mig till ett företag utomlands.
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
KMZ2 skrev:
Vore jag i den sitsen att jag skulle behöva några bilder tagna så bör jag göra som det rekommenderas att man skall göra på fotosidan.se när det gäller kameraköp. Vända mig till ett företag utomlands.
Du tror inte att det är dyrare att betala en utländsk fotograf resa hit och hotellrum än att anlita en svensk fotograf? Jag tror inte att utländska fotografer är så mycket billigare...
 

egaeci

Aktiv medlem
KMZ2 skrev:
Att a-kassan protesterar är bara som det skall vara. Har man skaffat sig en inkomstkälla under tiden man stämplar så finns det heller ingen anledning till att man samtidigt får ersättning från a-kassan. De har ju sina regler och det åligger ju varje medlem i kassan att ta del av dessa regler.
det skulle vara helt ok om a-kassan minskade ersättningen med den aktuella betalningen för jobbet, eller tar bort en hel dag om man har ägnat hela dagen åt jobbet, precis som de minskar ersättningen de veckor man har jobb på sitt deltidsjobb. men att de klipper den helt, det förstår jag inte. i andra europeiska länder är det ok att driva företag på 50% och stämpla resten.
 

jakk

Aktiv medlem
egaeci skrev:
tjänar man under 30 000 är man inte momspliktig. men man ska skatta från första kronan.
Precis det jag menar. Man kan ha hobbyverksamhet upp till 30.000, skatt betalar man på varje öre. Se mina inlägg ovan.
 
ANNONS