Annons

Sålde mitt objektiv, köparen säger nu att det inte fokuserar, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag sålde mitt kamerahus samt ett objektiv (Canon EF 50 mm/1.4).
Skickade det till södra Sverige. Köparen ringde mig nyss och sa att objektivet inte fokuserar, varken i manuellt eller automatiskt läge.

Jag har ju själv använt objektivet och jag har aldrig haft några problem med det. Så, jag blev ytterst förvånad när han sa att det var fel på det.

Köpte objektivet på Kameradoktorn den 18 oktober 2005. Jag har kvar kvittot.

Hur råder ni mig att agera nu?
Vilket ansvar har jag som säljare?
Kan man ställa Posten till svars för att objektivet har gått sänder under frakten?

Det är väl bara ett års garanti på objektiv?

Jag skickade objektivet med kamerahuset mot Postförskott.
 

KMZ2

Aktiv medlem
Ställa Posten till svars för skada? Tveksamt, då det är avsändaren som skall se till att innehållet är så bra emballerat att det tål att transporteras. Men det kan ju aldrig skada att reklamera. Det gäller då att emballage och packmaterial finns kvar så att det finns en rimlig möjlighet att avgöra var ansvaret ligger.

Beträffande garantin så kan du inte räkna med att den skall täcka en skada som kan ha uppkommit under transporten.

Förresten, kan det vara så att köparen har ändrat sig och inte vill ha grejorna men inte vill/törs erkänna det utan föredrar att hävda att grejorna är trasiga för att få häva köpet?
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Jag har dålig erfarenhet av postens rekalmationsservice. De betalar ett schablonvärde som baseras på försändelsen vikt. Skickar man lite mindre och dyrare prylar så får man inte ens 10% av värdet tillbaka.

Men när du säger att kunden inte kan fokusera vare sig med AF eller manuellt så låter det skumt. Skramlar det om gluggen? För mauellt bör det alltid funger så länge som det inte är saker som lossnat eller fel saker som sitter fast.

Rent krast så har du inget större ansvar som säljare. privat-privat handel är nästan alltid till säljarens fördel.
 

nicrosoft

Aktiv medlem
Det finns kanske ngn på FS som bor i närheten som kan titta på felet och konstatera om det är fel på det du sålt.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Du har sålt kamerahuset och objektivet i befintligt skick antar jag ( dvs inget avtal om återköp eller garanti). Om du då vet med dig att objektivet fungerade när du skickade det så har du ingen skyldighet att häva köpet.

Alltid lätt att vara efterklok, men när man köper/säljer prylar så är bör man ha ett avtal om ev. returrätt eller inte returrätt.

Mvh J O
 

Ersko

Aktiv medlem
Det där hände mig en gång att jag inte kunde fokusera. Det visade sig va att jag hade kommit på en grej som finns brevid sökaren som man kan dra upp och ner och då ändras fokus. Vet inte vad man ska ha den till mistänker om man har glasögon kanske, finns det nåt sånt på huset som du sålde? kanske den du sålde till har kommit åt den på nåt sett isåfall
 

Ola_H

Aktiv medlem
En möjlighet skulle kunna vara att utnyttja "communityn" Fotosidan och be någon hjälpsamt lagd medlem i närheten av köparen hjälpa till att kontrollera att det verkligen inte funkar. Det låter extremt konstigt att det varken fokuserar manuellt eller med AF. Om det var väl packat gissar jag att det måste till en riktig fetsmäll för att skapa den typen av fel.

OM det skall vara ide att engagera någon "3:e part" så måste du iofs först tänka igenom vad du skall göra om objektivet faktiskt är trasigt.

Edit: såg att förslaget redan kommit på tal. Ursäkta "dubbleringen".

En fråga: Rör sig objektivets skärpeinställning inte alls eller blir det bara inte skarpt?
 

whenever

Aktiv medlem
FredrikArvidsson skrev:
Jag sålde mitt kamerahus samt ett objektiv (Canon EF 50 mm/1.4).
Skickade det till södra Sverige. Köparen ringde mig nyss och sa att objektivet inte fokuserar, varken i manuellt eller automatiskt läge.

Jag har ju själv använt objektivet och jag har aldrig haft några problem med det. Så, jag blev ytterst förvånad när han sa att det var fel på det.

Köpte objektivet på Kameradoktorn den 18 oktober 2005. Jag har kvar kvittot.

Hur råder ni mig att agera nu?
Vilket ansvar har jag som säljare?
Kan man ställa Posten till svars för att objektivet har gått sänder under frakten?

Det är väl bara ett års garanti på objektiv?

Jag skickade objektivet med kamerahuset mot Postförskott.


Jag tror att det är SKIT bakom spakarna... Han har ju köpt ett av världens mysigaste objektiv...
Att påstå att det inte går att focusera manuelt? har han en hand? har focus låst sig? jag hajar inte vad han menar.

/ G
 

Makten

Aktiv medlem
Köparen får väl förklara ordentligt vad det är för fel. "Går inte att fokusera" är en ovettig förklaring, eftersom det inte framgår om AF arbetar, om bilderna blir bra, om fokus ändras i sökaren, och så vidare. Kan köparen inte förklara så är det säkert köparen det är fel på.
 

Kijana

Aktiv medlem
Man kan ju också be köparen anstränga sig lite mer när det gäller felsökningen. Objektivet i fråga fokuserar alltså inte. Handlar det bara om objektivet med just den kameran du sålde samtidigt? Fungerar objektivet med andra motsvarande kameror? Fungerar kameran med andra motsvarande objektiv?
 

Buse

Aktiv medlem
3 veckors bytesrätt?

Gäller inte 3 veckors bytesrätt även för denna typ av köp? Jag vill minnas att det är så, och i så fall måste alltså köparen kunna få ångra sig om tiden inte löpt ut. Hur det än är med den saken, säger jag alltid när jag säljer prylar begagnat, att köpet går tillbaka om kunden inte är nöjd efter att ha testat.

Fast det är naturligtivs väldigt surt att tvingas ta tillbaka ett söndrigt objektiv som man vet fungerade när man skickade iväg det.
 

tombom

Aktiv medlem
Som sagt, det låter mycket märkligt om inte manuell fokusering fungerar åtminstone. Det skulle inte förvåna mig om du har att göra med en köpare som har blandat ihop begreppen zoom och fokus...

Mera felsökning och tydligare felbeskrivning krävs!

Ifall objektivet verkligen har gått sönder så skulle i alla fall jag välja att betala tillbaka en del av köpesumman (även om det inte finns någon lag som tvingar mig). Man vill ju inte framstå som en lurendrejare.
 

P.R.

Aktiv medlem
Re: 3 veckors bytesrätt?

Hjompe skrev:
Gäller inte 3 veckors bytesrätt även för denna typ av köp?
Du kanske kan börja med att berätta för vilka köp 3 veckors bytesrätt skulle gälla...

Det enda jag känner till är att det finns en lagstadgad ångerrätt under två veckor vid distansköp (postorder-, internet- och telefonförsäljning) och hemförsäljning (dörrknackare) när en privatperson köper av ett företag.

Alla andra bytesrätter, öppet köp eller vad man nu kallar det är helt frivilliga från säljarens sida.

Att ha en sådan policy som du vid begagnatförsäljning mellan privatpersoner är snällt och trevligt men inget man som begagnatköpare kan förvänta sig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Re: 3 veckors bytesrätt?

Hjompe skrev:
Gäller inte 3 veckors bytesrätt även för denna typ av köp? Jag vill minnas att det är så, och i så fall måste alltså köparen kunna få ångra sig om tiden inte löpt ut.
Någon sådan lag har jag då aldrig hört talas om.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Man har ju ingen aning om vilka kunskaper köparen har. Han kanske tror att det är ett zoom-objektiv han köpt, och att zoomen inte fungerar, varken manuella eller den automatiska (har man bara haft en digital kompakt eller liknande innan, så kanske det inte är så konstig fråga).
Det är min gissning.
 

virot

Aktiv medlem
Jag har 2st 50/1,4 hemma... Första råkade falla ur väskan ca 40-50 cm o landa dåligt.. Troligen på framsidan vilket resulterade i att den linsen inte längre går att fokusera, manuellet eller med automatik.

Skickade du linsen i orginal förpackning eller typ jiffypåse??

50/1,4 verkar vara mest stötkänsligt vid kontakt framifrån, samtliga linser var hela, den funkar bra.. om man inte bryr sig om att ställa sig på rätt avstånd innan man fota. =)
 

Dajo

Aktiv medlem
Säljaren ansvarar för att varan är i det utlovade skicket.

Problemet här är bevisningen.

Någon ångerrätt eller liknande finns inte.
Inte heller någon garanti ifall varan går sönder nästan med en gång såvida inte det var känt av säljaren innan förssäljningen.

tipset om att låta någon annan emdlem här på Fs kika på det är ju klockrent.
Sedan är det ju lite dåligt med felbeskrivning.

Ett objektiv som inte focuserar manuellt är antingen toktrasigt eller så vet köparen inte hur kameran fungerar.

Att krångla med posten innan man vet exakt vad som är fel duger inte.
 

Buse

Aktiv medlem
Jag ställde en fråga (med anledning av att jag inte vet,,)

Det var väl ändå uppenbart att jag inte känner till om lagen om tre veckors bytesrätt faktiskt gäller för den typ av försäljning det här är frågan om? Jag ställde ju en fråga om saken, och har därför själv inga juridiska detaljer att förtälja.

Tycker dock att det verkar konstigt att man som köpare inte har någon ångerrätt vid försäljning mellan privatpersoner. Ponera att säljaren packat prylarna bristfälligt och att det är därför som de nu är sönder. Är det då rimligt att köparen får skylla sig själv?
 
ANNONS