Annons

Rolleicord - frågor om inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Simson

Avslutat medlemskap
Nybörjare på analogt foto och har skaffat mig en Rolleicord. Tänkte använda min digitalkamera som ljusmätare och pröva mig fram. Några inställningar fattar jag inte:

1. Asa/DIN-reglaget: hur funkar det? (Jag har en ISO 400-rulle i, vad motsvarar det?)

2. Bländare/slutartid: Om jag ställer ex. bländare 8 och slutare 60. Då visas 12 på en skala jämte bländarskalan. Vad står det för?
 

KMZ2

Aktiv medlem
1. 400 ISO motsvarar 400 ASA / 27 DIN.

2. Siffran 12 är ett exponeringsvärde. Nu vet jag ju inte om din Rolleicord har en inbyggd exponeringsmätare. Men oavsett det så var det ganska vanligt, för att inte säga normalt, att de lösa exponeringsmätarna hade en exponeringsvärdesskala och att man då läste av detta värde och ställde in på kameran. Bländaren och slutartiden var då ihopkopplade så om man ändrar tidsinställningen så följer bländaren med automatiskt.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Siffran 12 står för EV (elektronvolt) och är ett ljusvärde som en del exponeringsmätare har, framför allt äldre modeller. Till Rolleicorden finns väl oftast ingen mätare utan man får ha lös/separat mätare. Man får ställa in filmens ISO på mätaren och sedan mäta. Har du en EV-mätare ställer man med vissa kameror (förmodligen även din modell) in det ev-värde mätaren visar så kan du sedan ändra bländaren och tiden som du behagar utan att behöva räkna om, bara samma ev-värde syns så är det rätt exponering. En del äldre kameror har också en kopplingsfunktion så att bländaren och tiden ändras automatiskt till rätt värde när man ändrar någon av dom.
 

Fredrik Simson

Avslutat medlemskap
Tack för svaren, nu lärde jag mig massor!
Max ASA på min kamera är 160 (DIN 23) så jag antar att jag får ha den där. (Minimum verkar vara ASA 8/DIN 10). Hur kompenserar man för det i exponeringen?

Angående EV: Är det alltså så att om jag skaffar en ljusmätare som ger mig ett EV-tal, ex. 12 så ser jag till att det står 12 på kameran och så får jag automatiskt rätt förhållande mellan tid och bländare?

På baksidan kameran finns en schematisk bild som visar just förhållande ASA/DIN/sol/snö/skugga m.m. Och en massa siffror som jag inte förstått tidigare. Men det handlar ju säkert om EV-värden.
 

hansen

Aktiv medlem
Mig veterligen finns det ingen Rolleicord med ljusmätare. ASA-inställningen påverkar alltså inte kamerans funktion utan är en indikator för att påminna en om vilken filmtyp som sitter i.
 

KMZ2

Aktiv medlem
Nils: EV står definitivt INTE för elektronvolt när det gäller kameror och fotografi. Det betyder nu som det alltid har gjort Exposure Value och se det är en himmelsvid skillnad från din definition.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Fredrik Simson skrev:
Tack för svaren, nu lärde jag mig massor!
Max ASA på min kamera är 160 (DIN 23) så jag antar att jag får ha den där. (Minimum verkar vara ASA 8/DIN 10). Hur kompenserar man för det i exponeringen?

Angående EV: Är det alltså så att om jag skaffar en ljusmätare som ger mig ett EV-tal, ex. 12 så ser jag till att det står 12 på kameran och så får jag automatiskt rätt förhållande mellan tid och bländare?

På baksidan kameran finns en schematisk bild som visar just förhållande ASA/DIN/sol/snö/skugga m.m. Och en massa siffror som jag inte förstått tidigare. Men det handlar ju säkert om EV-värden.
Lite krångligt att ha den andra kameran som bara har ISO upp till 160. Rekommenderar istället att köpa t.ex en begagnad billig lös mätare som det finns en del av på beg.marknaden billigt. Själv använder jag en ny digital Gossen Digisix som också visar även EV. Man kan då välja vilket man föredrar, att överföra EV-värdet eller tid/bländarkombinationen om man har en kamera som visar EV.

Kompensera med din andra kamera som mätare går givetvis men ställ då kamerans mätare på 100 ISO istället för 160 så kan då bara minska exponeringen som kameran visar med två steg. Visar den t.ex 1/60 och bl 8 så ställer du in det värdet på kameran och då får du EV12, Ändra då så att det blir EV 14 istället så blir det samma sak som att du hade kameran/mätaren inställd på 400ISO för rätt inställning av bländare/tid.

Tabellen är värdefull och kan användas om du inte har mätare. Funkar förvånansvärt bra. Det är förmodligen EV-värden eller tid/bländarvärden som visas för olika ISO och ljusförhållanden.
 

Urr

Aktiv medlem
På Rolleiflex är det inte ovanligt med ljusmätare, men jag kan inte heller minnas att jag sett en Rolleicord med ljusmätare. Det är endast för minnet som inställningen finns.
 

Graal

Avslutat medlemskap
KMZ2 skrev:
Nils: EV står definitivt INTE för elektronvolt när det gäller kameror och fotografi. Det betyder nu som det alltid har gjort Exposure Value och se det är en himmelsvid skillnad från din definition.
Tackar för rättelsen men det funkar fint i det här sammanhanget vad det än står för.
 

hansen

Aktiv medlem
Jag tror Fredrik menar att det är Rolleicorden som går att ställa på max 160. Vilket som sagt inte spelar någon roll eftersom det bara är en filmtypsindikator, inte ett reglage som påverkar hur kameran arbetar.
 

Fredrik Simson

Avslutat medlemskap
Det stämmer att det är Rolleicorden som bara visar upp till ASA 160. Men det spelar ju inte någon roll då, om jag fattar det rätt.
Ja, jag tyckte att det var lite meckigt att ha med digitalkameran för att mäta ljuset, så jag skaffar nog en ljusmätare. Tack för tipset.
Till dess använder jag tabellen på kameran.
 
ANNONS