Annons

Problem med tullen & UPS

Produkter
(logga in för att koppla)

sualo

Aktiv medlem
Min canon blixt har varit på reparation hos B&H i NY USA.
Nu har jag efter lång tid fått besked av B&H att den är lagad. Äntligen tänker jag, till UPS ringer och vill ha 715 kr i tull och moms. Icke säger jag. Jag har inte importerat varan den har bara varit på reparation. Detta godtar de inte utan kräver mig på Tull ID som jag inte fick när jag skickade med posten. de kan då ompröva ärendet innan klockan 2100 ikväll för endast (ironi här) 150 kr i avgift Personen från UPS mumlar dock något om att jag kan ompröva ärendet utan kostnad hos tullen i efterhand. och då kanske få tillbaka mina pengar.
Är den NÅGON som har ett tips på hur jag bäst löser denna härva? jag vill ju inte betala för en vara jag inte köpt!!!

Tacksam för svar
Jonas Johannesson
 

ThomK

Avslutat medlemskap
sualo skrev:
Min canon blixt har varit på reparation hos B&H i NY USA.
Nu har jag efter lång tid fått besked av B&H att den är lagad. Äntligen tänker jag, till UPS ringer och vill ha 715 kr i tull och moms. Icke säger jag. Jag har inte importerat varan den har bara varit på reparation. Detta godtar de inte utan kräver mig på Tull ID som jag inte fick när jag skickade med posten. de kan då ompröva ärendet innan klockan 2100 ikväll för endast (ironi här) 150 kr i avgift Personen från UPS mumlar dock något om att jag kan ompröva ärendet utan kostnad hos tullen i efterhand. och då kanske få tillbaka mina pengar.
Är den NÅGON som har ett tips på hur jag bäst löser denna härva? jag vill ju inte betala för en vara jag inte köpt!!!

Tacksam för svar


Jonas Johannesson
Du sparade väl som vanligt en massa pengar när du inte köpte blixten i Sverige, så du blir säkert inte ruinerad om du betalar tull och moms.
/Thomas..
 

Petlan

Aktiv medlem
Re: Re: Problem med tullen & UPS

ThomK skrev:
Du sparade väl som vanligt en massa pengar när du inte köpte blixten i Sverige, så du blir säkert inte ruinerad om du betalar tull och moms.
/Thomas..
Jösses.... Dagens smartaste inlägg. Vaknat på fel sida?
 

KMZ2

Aktiv medlem
Du skulle ha sett till att B&H bifogade en pro formafaktura när de skickade blixten till digoch där angett att det handlar om en artikel som endast skickats till USA för reparation och som därefter skall återsändas till dig efter utförd reparation.

Det är i alla fall det normala förfarandet när något skall skickas tillbaka till USA för reparation. När vi skickar instrument till ett företag i USA är det oerhört noga med att bifoga en pro forma-faktura för att undvika onödigt krångel med tullen. Detta är något som faktiskt UPS kan bistå med och som B&H borde känna till.

Utan de korrekta dokumenten kan man räkna med att det blir "problem". Och kanske det kan vara ett skäl till att köpa sina prylar inom landets gränser. Det är som regel när det krånglar som fördelarna med att handla lokalt visar sig.
 

sualo

Aktiv medlem
tack för svaren.
Så det verkar alltså som att det är B&H som har klabbat till det? jaha, jag har skickat ett mail till dem får se vad de svarar.
Hur bedömmer ni mina chanser att få tillbaka pengarna från tullverket i efterhand? Jag borde väl kunna få fram papper från posten som visar att varan blivit skickad till USA? då borde väll saken vara styrkt eller?

Jag är förvånad över att ups visar prov på så dålig serviceanda. Att inte kunna ge mig chansen att fixa till ett ev missförstånd utan att ta ut avgifter för det. Som det är nu måste jag betala 715:- annars får jag inte min vara.
 

Enicar

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Problem med tullen & UPS

Petlan skrev:
Jösses.... Dagens smartaste inlägg. Vaknat på fel sida?
Allvarligt talat, varför skicka blixten på service i USA?
Om det beror på att den är köpt där så kanske det ligger nåt i vad Thomas Karlsten skrev om sparade pengar vid inköpet. = ingen moms och tull t.ex
Bara en liten fundering.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Nä det är inte B&H som klantat det, det är faktiskt du som skulle tullat ut varan när det gick för reparation. På något sätt måste svenska tullen veta att varan ursprungligen kommer infrån Sverige.
 

KMZ2

Aktiv medlem
Nja, det är nog inte UPS som har visat dålig serviceanda. Det är nog snarare B&H som inte sett till att bifoga erforderliga handlingar. Men det är också så att den som skickar en artikel för service i USA bör se till att göra detsamma. Men det är ju inte det lättaste för en privatperson att känna till. Hade det bifogats de rätta handlingarna redan från din sida hade B&H med automatik också fått en vink om att se till att bifoga korrekta handlingar.

Så du har verkligen kommit i kläm.
 

Enicar

Aktiv medlem
Vad jag egentligen ville med mitt tidigare inlägg var INTE att moralisera om betalningang av moms och tull etc. vid utlandsköp. Det var snarare ett (tyvärr ngt mästrande) ironiserande över det faktum att det är en del att tänka på i den nya sköna globala internethandeln.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Samma ska hände med mig när jag fick hem mitt 400/5.6L. Betalade tull och moms i vanlig ordning. Det var tyvärr defekt (skrapljud från AF) Jag kontaktade B&H och UPS kom och hämtade gluggen. Ny glugg levererades och jag fick naturligtvis betala moms igen. Jag bestred detta, men var tvungen att betala UPS dessa pengar. Fick väldigt bra hjälp av UPS med alla papper som behövdes (de frakthandlingar som användes för export, samt intyg att varan exporterats). Jag begärde omprövning hos tullen i Malmö och hela förfarandet tog ca 2 veckor. Sedan fick jag tillbaka alla pengar. Fast vid min första kontakt med tullmyndigheterna så sa kvinnan i luren blankt nej och att jag skulle ordnat detta innan jag skickade iväg varan. Men det löste sig alltså med rätt papper och en skriftlig förklaring av händelseförloppet.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Problem med tullen & UPS

Petlan skrev:
Jösses.... Dagens smartaste inlägg. Vaknat på fel sida?
Snälla Peter, det handlar inte om vilken sida jag har vaknat på...

Vissa, ingen nämnd eller glömd bedriver en sport i att skryta över hur billigt dom har köpt något till sin kamera antigen innom EU eller utanför.

Man kan med tro att det är en sport att "köpa"
en kamerautrustning så billigt som möjligt utanför Sverige och våra otroliga skatter och återförsäljarnas do: vinster.
Men var tar bildskapandet vägen ??

Att sedan vissa har mage att jämra sig över
ålagda kostnader i brist på bevis från ägaren på hur det förhåller sig med anl av reklamationsärendet, måste väl i rimlighetens namn berättiga till mitt förra inlägg.

/I'm not young enoug to know everything yet....
/Thomas..
 

alfin

Aktiv medlem
Du Thomas,
det skiljer 5500 kr efter frakt, tull och moms på att köpa en Eye-One Photo från B&H jämfört med YFO, Scandinavian Photo etc, tycker du det är en rimlig extraavans för svenska butiker att ta ut bara för att konkurrenssituationen i Sverige är obefintlig?

För du tror väl inte på fullaste allvar att vi som handlar utomlands på något sätt lurar dig, staten och proletariatet på sina rättmätiga bidrag?

Handla smart själv istället för att vara avundsjuk på andra!

Mvh/Lars-Erik
 

ThomK

Avslutat medlemskap
alfin skrev:
Du Thomas,
det skiljer 5500 kr efter frakt, tull och moms på att köpa en Eye-One Photo från B&H jämfört med YFO, Scandinavian Photo etc, tycker du det är en rimlig extraavans för svenska butiker att ta ut bara för att konkurrenssituationen i Sverige är obefintlig?

För du tror väl inte på fullaste allvar att vi som handlar utomlands på något sätt lurar dig, staten och proletariatet på sina rättmätiga bidrag?

Handla smart själv istället för att vara avundsjuk på andra!

Mvh/Lars-Erik

Hej Lars-Erik har du bytt namn till Peter!!!

Du behöver inte vara "advokat" i någon annans namn, låt Peter svara själv...

Vad betr: prisskillnaden så har du väl tagit det
från din fromma förhoppning eller önskedröm.
OBS: inga mer svar, bara från PETER.
/ Thomas..
 

Damocles

Aktiv medlem
Svar från Peter - Coming right up!

Om nu vissa tycker att vissa andra inte bör jämra sig om vissa saker så kan ju faktiskt vissa se det som att det är vissas egnas angelägenheter som vissa andra inte har någonting med att göra. Om vissa inte gillar detta och vissa inte har så mycket att tillföra diskussionen så kan vissa nog låta bli att svara på vissas forumposter som dryftas i ett visst forum där väldigt många vissa har viss access.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Re: Svar från Peter - Coming right up!

Damocles skrev:
Om nu vissa tycker att vissa andra inte bör jämra sig om vissa saker så kan ju faktiskt vissa se det som att det är vissas egnas angelägenheter som vissa andra inte har någonting med att göra. Om vissa inte gillar detta och vissa inte har så mycket att tillföra diskussionen så kan vissa nog låta bli att svara på vissas forumposter som dryftas i ett visst forum där väldigt många vissa har viss access.




Kan du Peter inte på ett vettigt sätt kan besvara min åsikt utan att ösa sarkasm över mitt inlägg/åsigt så är det väl du som ska låta bli att svara !!
Om problematiken skulle bestå av en privat natur
(vissas egna angelägenheter) så kan jag inte sluta förundra mig över varför detta dyra problem offentligjörs på FS.

Är detta forum endast till för de som vill tala om vilka klipp dom har gjort vid kameraköpet
utanför Sverige och på något sätt klarat sig utan moms och tull(Obs: ingen nämnd i dett ex;)
för att sedan jämra sig när allt inte är gratis vid tex.en reklmation.

Med förhåppning om ett relavant svar från trådskaparen !!
/Thomas..
 

Bostromi

Aktiv medlem
Man måste ange i handlingarna när man skickar iväg ett objekt att det är för reparation och retur till avsändaren. Då utgår ingen tull eller moms vid returfrakten.
 
ANNONS