Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus vid låg ISO (100) med Canon 550d

Produkter
(logga in för att koppla)

johannesbergil

Ny medlem
Hej, äger sedan 1 1/2 år tillbaka en Canon 550d som jag varit mycket nöjd med. Har dock på senaste tiden upptäckt att bilderna blir brusiga eller "fläckiga" när jag fotar. Normalt brus förekommer vid högre ISO men detta uppstår även nere på 100. Ser väldigt digitalt/pixligt ut i brist på bättre ord att förklara det med... Jag använder mestadels Canons 50mm 1:1.8 II som jag köpte med kameran och brukar fota svartvitt (Bildstil monokrom). Någon som också varit med om detta och/eller vet vad det kan bero på? Och någon som har en lösning?

Johannes
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
En bild säger mer än tusen ord.

Om du kan lägga upp en bild någonstans, så som den kommer från kameran, så går det att se vad det är du är ute efter, men med texten du har skrivit är det omöjligt att sluta sig till någonting.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ser inte alls det du ser TS.
Men låt bli att använda sharpness 7 och Auto Lighting Optimizer. Använd då hellre Canon Digital Photo Professional. Fungerar även om du inte fotograferar i råformat.
Datorns uppskärpning är bättre än din kameras skulle jag tro. Fotograferar du i råformat kan du dessutom använda oskarp mask för att uppskärpa en bild istället för den vanliga sharpnessfunktionen.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Självklart! Här är en bild jag tog för några dagar sedan. Syns rätt tydligt över huvudena på skuplturen och precis ovanför bryggan.

http://postimage.org/image/wg9jg5fs1/
Det som syns där är inte brus, utan posterisering, en jpeg-artefakt som kommer av att komprimeringen inte kan hantera den jämna gradienten i tonen. Du ser det också om du öppnar bilden i ett bildbehandlingsprogram och tittar på histogrammet. Det är otroligt taggigt för att vara en bild direkt ur kameran, och det hänger ihop med valen av bildstil och kontrast.

Jag tror att det bästa sättet att undvika den här sortens fel är att arbeta från råfilen, och möjligen kan man slippa det om man gör efterbehandlingen till svartvitt på annan plats än i kameran. Om du till exempel provar att ta med kamerans grundinställning i färg. Men bäst resultat får du antagligen om du utgår från RAW.
 
ANNONS