Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus i Canon 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_tobias

Medlem
Hej,

Jag har filmat med DSLR några år men har på senare tid försökt ta "nästa steg" genom att köpa in lite kringutrustning, bl a mikrofoner. Nu till mitt problem.

Jag blir oerhört frustrerad över hur mycket brus det blir på mina filmer. Även om jag står i ett helt tyst rum utan fläktar eller andra störande ljud så är det oroväckande hög brusnivå. Faktum är att även när jag har kopplat in den externa micen (en Röde Videomic) och har den avslagen, dvs inte spelar in något ljud, så blir det brus på filmen.

Är det min kamera som det är fel på? Kan man hantera det här på något sätt?
 

Kimster

Aktiv medlem
Enkla svaret är att inte spela in ljud med DSLR alls. De är inge vidare.

Ett annat svar är se till att inte någon AGC (auto gain control) år påslagen då den kompenserar högre eller lägre beroende på vad den tror händer. M.a.o. använd manuell ljudinställning.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hjälper föga

600 har manuellt ljud men tyvärr brusar rödemikrofonerna mycket ändå. Klart bättre resultat (i brushänseende) får man med den inbyggda micken och manuellt ställt ljud.
 

dj_tobias

Medlem
600 har manuellt ljud men tyvärr brusar rödemikrofonerna mycket ändå. Klart bättre resultat (i brushänseende) får man med den inbyggda micken och manuellt ställt ljud.
Ååå vad jag önskar att jag hade läst detta innan jag köpte mina Rödemicar! :) Hur är det möjligt? Hur kan en mic som kostar från 1000 kr och uppåt ge så mycket brus? Jag kommer från dj/live-världen och där får man riktigt bra ljud ur en mic från 1000+ kr.

Gäller det Rödes alla micar? Vad rekommenderar du istället?
 

dj_tobias

Medlem
Det ska tilläggas att jag även testade deras budgetmygga, SmartLav, men den brusar såklart också. Dock liiite mindre än Videomicen
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ingen aning

Vet inte vad man ska köpa idag som är prisvärt och bra. Har själv gjort samma misstag. Det finns några gamla trådar om detta som säkert går att leta upp och väcka liv i.
 

dj_tobias

Medlem
Röde Videmic är returnerad till butiken och en Zoom H4n är beställd. Jag hoppas att det ska förbättra mitt ljud avsevärt. De gånger när de inbyggda micarna på H4n inte är optimala kommer jag att använda externa micar, antingen min studiomic eller någon konventionell PA-mic.

Jag behåller dock min Röde SmartLav då jag tycker att den lösningen är helt okej för den pengen (även om bruset är på tok för högt).
 
ANNONS