Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw-program

Produkter
(logga in för att koppla)

Kpedersen

Medlem
Hej

På vägen till det perfekta programmet för hantering av mina Rawbilder dök ACDSee.Pro 2 upp.
Någon annan som har/håller på att testa det?
Gränsnittet är fräscht och omedelbart verkar det snabbt men man har ju varit optimist förr och blivit besviken.
KP
 

Gutenisse

Aktiv medlem
Jag har använt ACDSee sedan 1995 (minns inte versionen) och har alltid gillat det. Förr använde jag det endast som bildvisare, men numera så sköter jag all bildhantering i ACDSee.

Har mer och mer börjat använda katalogiseringsfunktionerna i programmet också, från att tidigare endbart placerat bilderna i rätt katalog på hårddisken (vilket jag gjorde i Utforskaren). Idag försöker jag betygsätta och "keyworda" bilderna dessutom och all filhantering sköter jag i ACDSee.

Jag gillar layouten, snabbheten och funktionaliteten i programmet.

Dessvärre är inte Pro 2 (som jag har) så stabil som tidigare versioner varit (har aldrig haft problem med tidigare versioner), men jag räknar med att dessa stabilitetsproblem åtgärdas i kommande uppdateringar.

En annan fördel är priset. Tycker man får väldigt mycket för pengarna.
 

Rolf E

Aktiv medlem
Jag har precis köpt pro-versionen. Jag valde mellan denna och Adobes lightroom, men ACDSee känns mycket tydligare i layout och överskådlighet. Även RAW-hanteraren verkar bra så vitt jag kan bedöma. Väger man sedan in priset också så var det ingen tvekan. Jag kan verkligen rekommendera programmet. Eventuell stabilitet kan jag inte bedöma än, men det verkar otroligt snabbt. Jag körde med sorteraren i Elements 4.0 innan, men det kraschade hela tiden och är rätt långsamt, så jag tröttnade

Rolf Ericsson
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag använde ACDSee tidigare och även Elements men använder idag Lighroom. Ett problem med ACDSee var (är?) att det tar ganska lång tid innan de uppdaterar med stöd för RAW från nya kameror.

Jag tror t ex att de fortfarande saknar stöd för Canon 40D trots att kameran funnits 2 månader på marknaden.

Det är dock mycket att gilla i ACDSee och gränssnittet i den nya ser ju läckert ut att dömma av screenshots.

Jag tycker i alla fall att du bör överväga Lightroom innan du bestämmer dig.
 
ANNONS