Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expression Media <=> Caption One4 arbetsflöde?

Produkter
(logga in för att koppla)

FreddiDjup

Aktiv medlem
Vad jag har förståt så finns det många som använder dessa program för sina bilder!? media för att kalalogisera bilderna och skriva in caption och keewords, sedan använda C1 för att fram kalla Raw filder. stämmer det? Jag har expression media och har fotat jpeg hittils men nu skall jag ta klivet till Raw.

Nu är frågan den hur gör ni ni som använder dessa program som är så bra! När jag har försökt lite nu så när jag har redigerat bilden i C1 och prosesat en och tar in den i Media så finns ingen IPTC information kvar. keewords och captions allt är borta. Hur skall man då hålla reda på sina bilder efter att man prosesat dem. inte vill jag skriva in allting en gång till då inte.

Hur gör ni som har dessa program? Har ni något annat bra bildförde att rekomender med Raw filer som alla skryter så om, bildkvalliteten är bra men bildflödet lider mycket av dena brist...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej, Det måste finnas flera stycken här på fotosidan som använder Expression Media (Iview Media Pro) och C1 Pro för det har varit trådar tidigare om detta.
Själv har jag båda och köpte dem av samma skäl som du beskriver. Jag ville ha ett arbetsflöde där DAM ( Digital asset managemen) ingick så jag kunde hålla reda på mina svällande foto filer.
Tyvärr har jag aldrig fått arbetsflödet att fungera bra och numera använder jag bara Light Room.
Om du inte redan gjort det så ta en titt på Expression medias egen manual om integration med C1. http://downloads.iview-multimedia.com/manuals/ivmp_c1pro.pdf
Hela detta arbetsflöde känns som gjort för proffs men är klumpigt för amatörer. Som amatör vill jag inte ha 4-5 mappar med samma bilder.
Sedan lagrar Expression media metadatan i en databas. Om man ändrar och döper om mappar så får E. Media spader och kan inte hitta filerna. Det verkar som att enda lösningen är att importera dem igen och då är metadatan borta. Detta gäller definitivt raw-filer där det inte finns någon inbäddad metadata. Att sedan lägga in metadatan i JPEG bilderna ock synka tillbaka till raw-filen känns bakvänt. Det är lättare att lägga till metadata vid importen och sedan bara uppdatera variabel data som personnamn när man går igenom bilderna.
Att jag sedan inte kan se mina raw-filer korrigerade utan bara som de kom direkt från kameran ser jag som en neckdel. Jag måste lagra bilden som en JPEG för att kunna se den som den blir efter ändringar i raw konverteraren.
Capture One Pro är en mycket bra raw-konverterare och kanske den på marknaden som ger bäst kvalitet ut. Igen känns programmet först och främst gjort för proffs som tar sina bilder under kontrollerade former och mängder av exponeringar med samma ljusförhållande och kontrollerad exponering nära det korrekta.
Så beskrivs också det hela också i samtliga deras tutorials som jag sett. Idag känns C1 arbetsflöde som bökigt, verktygen för att korrigera är trubbiga och de är från sprugna med hästlängder av nya koncept som Light room.
Egentligen är C1 och E. Media bara 2 olika program som kommersiellt paketerats ihop men när det gäller arbetsflödet inte har några funktioner för att jobba bra tillsammans. E. Media har komiskt nog lättare att plocka upp metadata från Light room. Vi får dse om den nya C1 pro som varit på gång i snart ett år kommer med något nytt. Jag har fortfarande 2 gratis uppdateringar kvar så kanske kan man få någon valuta för sina pengar.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag använder C1 och ME

MEN.....

Jag har enbart RAW filerna indexerade i ME, alla JPG som jag redigerar lagrar jag på en annan disk och dessa har jag inte i ME, dock har jag samma struktur på båda diskarna.

Så hittar jag RAW filen så är det enkelt att kitta JPG filen.

Att jag har två diskar skyddar mig lite med haverier, dock har jag backup av båda dessa till andra usb2 diskar.

Fördelen med att göra så är att man slipper samma bild flera ggr, jag lär mig mer o mer, så en jpg som jag gjort för ett par år sen lönar det sig att redigera om.

Så flödet är enkelt:
1. Läs av minneskortet med Downladerpro och lägg på datum först i varje filnamn yymmdd-fil.cr2

2. Döp om katalogen till nått vettigt, tex Lunedet, 080124

3. Gör backup av katalogen dels till lös usb2 disk samt NAS

4. Gå igenom bilderna i C1

5. Konvertera de som skall till hemsidan

6. Skapa album på hemsidan, www.roine.nu

7. Låt datorn läsa in RAW filerna i ME
 
ANNONS