Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kundlogin

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej på er!
Vi ser att en del kunder ger kritik för att vi har för små bilder för påsikt i vårt kundlogin.
Får man fråga er vad ni tycker är rimlig storlek på bilder för bildval i ett kundlogin då bilderna inte är behäftade med en fet logotype. Ska man köra med logotype över bilderna och köra med större bilder?
160 pixels långsida är ju smått men vi betonar även att vi inte lägger upp tekniskt dåliga bilder för val.
Tycker ni att ett kundlogin är en bra service eller är det bättre att man som fotograf istället väljer ut bilderna för kunden?
 

Popcorn

Aktiv medlem
Skulle jag vara kund och bara få se bilder med 160 pixlars långsida så skulle jag nog också gnälla lite, inte för att jag tror att den tekniska kvalitén inte håller (jag skulle inte välja någon jag inte litar på i det avseendet) men för att det borde vara omöjligt att se ansiktsdetaljer på så små bilder! Handlar det om riktiga närbilder kanske det går an, men lite vidare bilder?

I mina urvalsgallerier har jag bilder med 500 pixlar på längsta sidan, dvs. samma storlek som det är på de bilder jag lägger upp här.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Tack Linda!
Jaha ja, jag ska inte försöka försvara mig här nu. Vi valde den storleken eftersom man annars kan anta att kunden kör print screen på alla 100 till 150 bilder.
Du har rätt i att man inte ser några ansiktsdetaljer om det inte är ett porträtt men vår aviskt var ju mer att man ska få se en helhet av bilden och inte detaljer.
Om man lägger upp 500 pixlar, rekomenderar du ett watermark då eller?
Vi får nog ta och justera detta hur som helst.
 
Senast ändrad:

Popcorn

Aktiv medlem
Tack Linda!
Jaha ja, jag ska inte försöka försvara mig här nu. Vi valde den storleken eftersom man annars kan anta att kunden kör print screen på alla 100 till 150 bilder.
Du har rätt i att man inte ser några ansiktsdetaljer om det inte är ett porträtt men vår aviskt var ju mer att man ska få se en helhet av bilden och inte detaljer.
Om man lägger upp 500 pixlar, rekomenderar du ett watermark då eller?
Vi får nog ta och justera detta hur som helst.
Det där med kopiering av bilderna är ju naturligtvis en fråga för sig men samtidigt tycker jag att det är självklart att kunden ska få göra sitt eget urval (i alla fall som utgångspunkt - jag har mindre och billigare paket där jag väljer själv för att dra ned arbetstiden) och då måste man ju också ge dem en rimlig chans att faktiskt se vad de väljer mellan! Ett alternativ är ju att träffa paret och gå igenom bilderna tillsammans men det kan ta lååååång tid om man har mycket bilder att gå igenom (jag har gjort det med några par men då har jag krävt att de har ett grundval med sig).

Mina kunder får alltid med sitt urvalsgalleriet på cd-skiva så om de kopierar ned bilderna från nätet eller inte spelar inte mig någon roll eftersom de ända får bilderna i den storleken med sig i paketet. Vill de har större bilder än så digitalt får de dock betala duktigt för dem, men att ge dem en digital kontaktkarta är faktiskt bra för mig också för då kan de komma tillbaka senare med efterbeställningar (och det händer).
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Det var en del kloka ord :)
Vi kommer nog att göra om så det blir minst 350 pix och en svag logotype över bilden.
Att leverera en kontaktkarta kan ju vara klokt och enkelt. Vi får ta en sak i sänder.
 

Popcorn

Aktiv medlem
Mats, vill du se exempel på ett kundgalleri kan du höra av dig via min mail (finns på hemsidan). Det är inget jag lägger ut offentligt här men du kan få en direktlänk om du vill se hur det kan se ut.
 

Jolly_Jumper

Aktiv medlem
Jag tror nog att det är få som kör en print screen. Jag lägger ut mina bilder i 800pixlar på största sidan. Vad jag vet så har alla kunder köpt bilder i alla fall då de flesta vill ha dem printade och då litar på att mina utskrifter är bättre än vad de själva kan åstadkomma och det är de förmodligen då de kommer från Crimson (där jag också presenterar bilderna för kunderna). Jag gör också som Linda och skickar med alla bilder på CD men även där brukar kunderna beställa utskrifter av mig i alla fall.
 

pogu

Aktiv medlem
Jag har lagt ett tunt kryss över mina "stora" bilder ( från hörn till hörn ) plus att det ligger en copyright text i nederkanten.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
tack Linda, du har mail :)
Ett tunt kryss räcker ju i alla fall och det kan nog min webdesigner fixa så det trillar dit av sig själv.
 
ANNONS