Annons

Fota med blixt och bouncer

Produkter
(logga in för att koppla)
Har någon erfarenhet av och/eller kunskap om blixt och bouncer? Min fråga är följande (använder f ö nikon 900):

Om man fotar inomhus (t.ex. i en kyrka), ska man då ha på bouncern om man vill studsa blixten i taket eller blir skenet för svagt med bouncern på?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Bouncern sprider ljuset så pass mycket så att det inte är lönt att studsa ljuset när det är högt i tak.
Frågan är om det överhuvud räcker med att studsa blixten även utan bouncer.

Om det är mycket skumt i kyrkan och det befintliga ljuset inte räcker till så är det nog separata blixtar med softboxar eller paraplyer som gäller. Nödlösningen är att köra med bouncer på kamerablixten och vinkla den ca 45 grader uppåt. Det är en fördel om man kan hålla blixten en bit från kameran i stället för att ha den monterad på kameran, t.ex. med hjälp av en blixtskena.

Prova innan det är dags. Gå in i en stor lokal och experimentera.
Lycka till, J O
 

acke

Avslutat medlemskap
Om du med bouncer menar "omnibounce", den vita plastkoppen som man sätter på blixten, så är svaret nej. Omnibounce ger effekt bara om man har reflekterande tak och/eller väggar inom några metera avstånd från kameran.

Om man plåtar utomhus eller inomhus i stora lokaler så är det ingen vits att använda plastkoppen. Den gör bara att blixtens batterier tar slut fortare.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Omnibouncer har bara effekt om det finns något som reflekterar ljuset mot motivet (vägg, tak el. dyl)

Kan man inte reflektera ljuset så bör man förstora ljuskällan för att få ett mjukare ljus. Det vanligaste är paraply, softbox eller reflexskärm.

Blixt rakt på från kameran är nästan alltid det sämsta alternativet.
Kan fungera hjälpligt som upplättning i t.ex i knepiga motljussituationer.
 

Månsson

Medlem
Blixt i kyrkan

Jag kör blixten direkt i tak och/eller vägg. Du har ju ofta en kalkad väg bakom / vid sidan om altaret och den reflekterar ljuset bra i en del kyrkor. Har du ett större avstådnd mellan blix och brudpar och inte kan använda vägg/tak skulle jag använda paraply för att få ett mjukt riktat ljus
 

TA0

Aktiv medlem
Skulle blixten dra mer ström med omnibounce på ?? :)
Jo, vanligtvis. Dagens automatiska blixta vräker ut ljus tills tillräckligt mycket har träffat motivet. Om du har en Omnibouncer som sprider ut ljuset så behövs mera ljus ut från blixten innan motivet har fått sin beskärda del. Därmed går det åt mera ström.

Om du däremot fotar i en kyrka och studsar blixten i taket så kör blixten troligtvis på full effekt oavsett om du har bouncer eller inte så då spelar det ingen roll.

---/samoht
 

Brandin

Aktiv medlem
Skulle blixten dra mer ström med omnibounce på ?? :)
Ja.

För samma mängd ljus ska nå objektet du fotograferara så måste blixten använda högre effekt när du har på en omnibounce. Annars hade bilderna blivit mörkare. Så svaret är ja.

Edit: Missade att Tomas hann före...
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag håller nog inte med om alla svaren här. När du kör med Bouncern, så det inget måste som jag ser det att du skall studsa ljuset i tak eller vägg. Snarare tvärtom, bouncern skall ju sprida ut och softa ljuset. Mycket hänger ju på hur mycket ljus du har i kyrkan. Om du plåtar portätt eller interiör där.

Att köra med Bouncern utomhus tycker jag personligen är utmärkt. Det ger ett mjukare ljus är en hård blixt rak på. Så det kan jag rekommendera.

Som någon rekommenderade så gå in i en kyrka innan och testa! Skall du slå blixten i typ tak vägg, så är det säkert bouncer av som gäller. Jag hade dock testat med bouncer, Testat olika vinklar från 45 grader till rakt upp. Men även rakt på. Allt beror ju på motiv och avstånd.

Tycker att Nikons CLS fungerar väldigt bra! Men, att testa och va förberedd är ju A och O.

Lycka till!
 

kpt

Aktiv medlem
Hur mjukt ljuset blir är en funktion av blixtens storlek i förhållande till objektet som ska fotograferas. Om du studsar blixten mot en vägg blir den väggen en ganska stor ljuskälla och därför blir ljuset mjukt. Kör du blixten rakt på så är det inte speciellt mjukt eftersom blixthuvudet är ganska litet. Solen är också en liten ljuskälla: trots att solen är jättestor är det samtidigt långt borta och ljuset blir hårt med mycket skarpa skuggor.

Utomhus finns inget att studsa på så jag ser inte hur en bouncer skulle kunna göra blixtljuset mjukare.
 

acke

Avslutat medlemskap
Kjell har helt rätt. Plastkoppen ger inte mjukare ljus om det inte finns ytor i närheten om ljuset kan reflekteras mot.

Möjligen kan plastkoppen+vinklad blixt ge lite annorlunda ljus än rakt-på-blixt utan plastkopp, eftersom vinkeln mellan ljuskällan och kameran är större. Men mjukare blir det inte.
 
ANNONS