Annons

Position i Kyrkan

Produkter
(logga in för att koppla)

Thury

Medlem
Hej

Jag ska fota ett bröllop på Lördag nu.

Kyrkan som de ska vara i är ganska lite och jag undrar vart man ska stå ?

Är mitten av kyrkan bäst eller ska man vara långt framme ?

Tacksam för alla svar
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej

Jag ska fota ett bröllop på Lördag nu.

Kyrkan som de ska vara i är ganska lite och jag undrar vart man ska stå ?

Är mitten av kyrkan bäst eller ska man vara långt framme ?

Tacksam för alla svar
Det finns säkert de som har mycket mer erfarenhet än jag men jag skulle råda dig att vara rörlig. Om du är där som fotograf och inte i första hand som åskådare.
Ett bröllop innehåller ju en rad kritiska moment som alla fotograferas bäst från olika vinklar.
Paret kommer in, står framför prästen, byter ringar, vänder sig om mot åskådarna, går ut ur kyrkan, kommer ut och tas emot av gratulanter etc.
Tänk igenom vad som är viktigast och placera dig därefter.
Lycka till!
Hur ljust är det i kyrkan? Det påverkar om du kan använda blixt.
/johan
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag samtalar med prästen innan bröllopet för att vi ska komma överens om hur mycket rörelse som kan vara lämpligt och var jag kan och helst inte ska stå, det fungerar utmärkt.

Jag tror det hela löser sig om du pratar med vigselförrättaren, de har normalt stor erfarenhet av fotografer och hur det jobbar.
 

lottawe

Aktiv medlem
Hoppas för både din och parets skull att det inte är ett uppdrag där paret har förväntningar på dig och bilderna eller att du gett löften om att fixa bra bilder från var händelse när du är osäker på detta...

Och några tips ang.plats och sånt..

1. Mitten framifrån vid ingången.
2. Sedan vid sidan av altaret alternerat med gången vid vissa delar.
3.Och eftersom bra bilder från var händelse i princip kräver att du är rörlig (och vet vad som händer när under en vigsel) så rekommenderar jag skor som inte låter. Och kläder som gör dig osynlig också. En bröllopsfotograf bör varken höras eller synas.
 

Thury

Medlem
Hoppas för både din och parets skull att det inte är ett uppdrag där paret har förväntningar på dig och bilderna eller att du gett löften om att fixa bra bilder från var händelse när du är osäker på detta...

Och några tips ang.plats och sånt..

1. Mitten framifrån vid ingången.
2. Sedan vid sidan av altaret alternerat med gången vid vissa delar.
3.Och eftersom bra bilder från var händelse i princip kräver att du är rörlig (och vet vad som händer när under en vigsel) så rekommenderar jag skor som inte låter. Och kläder som gör dig osynlig också. En bröllopsfotograf bör varken höras eller synas.
Hej

jag har inga krav på mig utan bara att ta bilder. Paret vill inte ha det stort och har frågat mig för att de känner mig. Jag får heller inget betalt tror jag utan de vill bara att någon ska ta kort på deras bröllop.

Mvh Pontus
 

Maxe

Aktiv medlem
Orgelläktaren är också en bra plats att stå på.

Brukar försöka vara två fotografer i kyrkan. En på läktaren och en framme vid altaret.

// Maxe
 

Fiskfan

Aktiv medlem
Jag håller med ovanstående.

Viktigast är att prata med prästen/vigselförättaren.
Sen är klädsel väldigt viktigt, du ska smälta in och inte dra till dig uppmärksamhet (utöver att du har en systemkamera och blixt på den) :)
Se till att röra på dig så du inte blockerar en och samma besökare på någon av bänkraderna.

/Erik
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag håller med ovanstående.

Viktigast är att prata med prästen/vigselförättaren.
Sen är klädsel väldigt viktigt, du ska smälta in och inte dra till dig uppmärksamhet (utöver att du har en systemkamera och blixt på den) :)
Se till att röra på dig så du inte blockerar en och samma besökare på någon av bänkraderna.

/Erik
Jag instämmer med i allt också. Nästan iaf.... För det med blixt skulle jag nog faktiskt avråda helt från inne i kyrkan. Höga ison och ljusstarka objektiv är ett bättre val tycker jag. Och helst inte bara ett kamerahus heller. Två om möjlighet finns är en skön säkerhet och bekvämt eftersom utrymme för objektivbyten sällan finns under en vigsel och ibland kanskeman vill nära inpå detaljerna, ibland på vidvinkel..
 

Fiskfan

Aktiv medlem
Jag instämmer med i allt också. Nästan iaf.... För det med blixt skulle jag nog faktiskt avråda helt från inne i kyrkan. Höga ison och ljusstarka objektiv är ett bättre val tycker jag. Och helst inte bara ett kamerahus heller. Två om möjlighet finns är en skön säkerhet och bekvämt eftersom utrymme för objektivbyten sällan finns under en vigsel och ibland kanskeman vill nära inpå detaljerna, ibland på vidvinkel..
Håller med, två hus såklart. Blixt brukar jag dock gilla att ha, dock har jag kollat med prästen före.
 
ANNONS