Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta jobb åt sig själv (o andra)

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag undrar hur folk hittar uppdrag (speciellt bröllop). Hittills har jag hört bröllopstorget (personligen tycker jag den sidan känns väldigt ostrukturerad) och även google ads (detta har jag aldrig gjort - vad har ni för erfarenhet med detta?)

En ide hade ju varit att dela med sig - personligen har jag fått 3 förfrågningar den 20e September. Kändes ju dumt att jag inte kunde peka vidare.
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Jag fotar inte bröllop, är inte min grej helt enkelt så jag är inte till någon hjälp till dig angående det Magnus.

Men jag vill helt spontant säga att ditt sätt är beundransvärt, att i denna värld läsa att en person så tydligt vill hjälpa och få hjälp är fantastiskt. Idag så skall vi ju inte tänka på andra utan bara på sig själv, ju större egoist desto bättre.

Hatten av Magnus och hoppas att du får många bra gesvar och kontakter för dina ideér!

//Ronney
 

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
Tack!

Det var verkligen fina ord - fast för mig är det en självklarhet.

Jag läste i en bok som summerade det bra. Ifall du har en jättebra ide och sedan delar med dig av det till 10 personer så har du ju "förlorat" din bra ide fast ifall de sedan delar med sig tillbaka så får du TIO bra ideer.

Hur som helst, än så länge har jag inte fått något svar så verkade inte funka.
 

Popcorn

Aktiv medlem
Hej,

En ide hade ju varit att dela med sig - personligen har jag fått 3 förfrågningar den 20e September. Kändes ju dumt att jag inte kunde peka vidare.
Och varför kände du att du inte kunde hänvisa vidare, för att du inte känner till några andra fotografer, eller?

Jag får väldigt många fler förfrågningar än jag kan ta och i mina tack-för-förfrågan-men-nej-tack-mail brukar jag alltid lägga in en mening om att om de vill ha tips på andra fotografer kan jag rekommendera XX och NN etc. När jag tipsar gör jag det utifrån hur förfrågan har utformats och utifrån vad jag tror skulle passa bäst för dem (porträtt, dokumentärfoto, prisbild etc.). Vid korta mailförfrågningar vet man ju sällan så mycket så då kan det bli att bara nämna några namn, men om det är någon som ringer har man bättre möjligheter att anpassa sina hänvisningar.

En del av de fotografer jag hänvisar till vet om att jag gör det och en del har nog ingen aning om att jag skickar kunder till dom :).

Jag tänker att om jag ändå inte kan ta ett jobb kan jag lika gärna främja de som jag tycker är duktiga, jobbar på marknadsmässiga villkor och håller uppe kvalitén i branschen.
 

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
exakt!

Japp jag kände inte några fotografer då - men nu gör jag det :) Jag pekade faktiskt de till din och julianas sida.

Eftersom vi ändå har en grupp tillsammans på fotosidan så kan man ju hjälpa varann - exempelvis ifall man får en förfrågning som man inte kan ta så kanske man göra:

1. Det du gjorde Linda - rekommendera andra.
2. Skapa en email lista med folk som är intresserade av att dela med sig - på så sätt så får alla i gruppen dela med sig och även kunna erbjuda sin tjänst?
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej! Vi är ju ganska nya i gemet och tar det lite försiktigt så här i början. Vi vill inte ta på oss mer är att vi kan hålla den kvalitet vi står för och därför har vi faktiskt hänvisat vidare till vissa andra här som håller en likvärdig eller bättre kvalitet än oss samt förstås med en stil som vi gillar.
I början måste man bygga upp sitt rykte på ett bra och kontrollerat sätt tror jag.
Således om vi inte vill eller kan ta uppdraget så skickar vi det vidare.
Bra att du tar upp detta Magnus!
 

lottawe

Aktiv medlem
För er stadsbor borde det ju vara lätt att finna fler;) Ni är ju många..

Här i Värmland där jag suttit med fler förfrågningar än jag kunnat ta bokningar på genom sommaren och nu även inför sommaren 2009 så finns typ en enda fotograf jag tycker är tillräckligt bra för att vilja hänvisa till om det handlar om mer än porträtt, och jag tror han också är rätt bokad.. Så finns fler i mina trakter får ni gärna ge mig en vink.

Mina trakter med en 15milsradie = från Örebro-Brålanda (fast det händer att jag drar ut den 22 mil till Gtbg) och på båda sidor värmländska/norska gränsen västerut. (Österut så hamnar jag i mitt i sjön)

Men nu har jag det lugnt med bröllop efter sommaren ända till november, så har någon förfrågningar i mina trakter och tycker jag duger så har jag lite tid över denna årstiden;)

EDIT: Jag är urkass på att uppdatera hemsidan (är några år sedan sist,) men här finns lite mer från bröllop iaf och ny hemsida med betydligt mer kommer också upp innan 1 oktober. Jag plåtar bara minst halvdagar och aldrig endast porträtt när det gäller bröllop.)
 
Senast ändrad:

BugEyes

Aktiv medlem
Jag har fått många jobb via kollegor och givit rekommendationer tillbaka.

Just nu har jag en förfrågan för 13/9 som jag svarat på med adressen till flera andra som dom kan lyssna med (inklusive trådstartaren och en till i tråden).

Tror vi har allt att vinna på denna typ av samarbete om vi alla både ger och tar.

Är det någon hyfsat erfaren som kan fota på Blidö den dagen så hör av er till mig så skickar jag den rekommendationen också, själv ska jag vara vid stadshuset.

Men jag rekommenderar bara fotografer med portfolio och fotorörelse.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Bröllopsfolket har funnit mig enbart via google. Då inte genom att jag pungar ut till googles annonser utan ren och skär SEO.
Jag hoppas de bröllopspar som jag fotograferat fortsätter rekommendera mig så att det inte enbart är internetkunder som dyker upp utan en bredare skara.
 
ANNONS