Annons

A700 visa bilder på tv:n, hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

jinnarparen

Aktiv medlem
A700 skall ju ha möjligheten att via en hdmi-kabel kunna visa bilder på en tv.
Jag hade tänkt prova detta, men får inte till det.
Det går att visa de bilder som är taget direkt med kameran.
Men de bilder som jag redigerat i photoshop och sen läst tillbaka på minneskortet vill inte synas.
Jag får hela tiden felmeddelandet "Kan inte visa".
Efter lite läsande i manualen komjag fram till att bilden skall heta DSC0xxxx (xxxx=bildnummer).
Bilderna är i jpg-format. Formatet är 1600x1200 (eller i närheten beroende på hur jag har beskurit dem, bilderna är på ca 500kB/st)

Finns det någon som har fått detta att fungera och vill dela med sig av sina erfarenheter.
 

kurrep

Medlem
Hej, jag tror att det är så enkelt att när du skickar bilderna från kameran till tv´n så måste bilderna ha rätt format för kameran,( så att du kan se dom på kamerans lsd skärm), men vill du se dom bilderna som du lagt in i kameran från datorn så funkar det inte för att kameran inte känner igen formatet. Men om du från tv,n kan se kameran som externt minne så ser du dom förmodligen och kan visa dom.Du får väl döpa om din bilder till (Dsc1.jpg o.s.v och lägga dom i mappen "Dcim") så funkar det nog. Jag har inte testat visa bilder från min kamera men det borde funka.
Kurrep
 
Senast ändrad:

jinnarparen

Aktiv medlem
Jag kom på vad som var felet, i mitt fall.

När jag arbetar med bilderna i photoshop så använder jag färgprofilen "Adobe RGB (1998)", men tydligen så stödjer inte kameran detta alternativ.
Så när jag öppnade PSbilder i Image Data converter SR (detta medföljer när man köper kameran) fick jag upp felmeddelandet att programmet inte stödjer detta samt en fråga om man ville konvertera till AdobeRGB eller sRGB.
Jag valde då att konvertera till sRGB, och då gick det genast mycket bättre. Bilderna visas på tvn men syns fortfarande inte på kameraskärmen, fast det kan jag leva med.

I något fall konverterade jag till AdobeRGB också och det fungerade också...tror jag? det blev en del bilder att konvertera så jag kan ha blandat ihop det.
 

kurrep

Medlem
Jag kom på vad som var felet, i mitt fall.

När jag arbetar med bilderna i photoshop så använder jag färgprofilen "Adobe RGB (1998)", men tydligen så stödjer inte kameran detta alternativ.
Så när jag öppnade PSbilder i Image Data converter SR (detta medföljer när man köper kameran) fick jag upp felmeddelandet att programmet inte stödjer detta samt en fråga om man ville konvertera till AdobeRGB eller sRGB.
Jag valde då att konvertera till sRGB, och då gick det genast mycket bättre. Bilderna visas på tvn men syns fortfarande inte på kameraskärmen, fast det kan jag leva med.

I något fall konverterade jag till AdobeRGB också och det fungerade också...tror jag? det blev en del bilder att konvertera så jag kan ha blandat ihop det.
Kul att det funkar men som jag ser det så visar du inte bilderna från kameran till tv´n ,,utan du ser bilderna från tv´n till kameran som vilken som helst yttre minne. mvf det funkar det är det viktiga.
Kurrep
 

jinnarparen

Aktiv medlem
I det aktuella fallet blir det så som du skriver.
Något som jag dock inte blir riktigt klok på är varför bilder som är konverterade i photoshop till sRGB inte vill visas.
Jag måste tvunget använda Sonys egen produkt för att få rätt på det.
 
ANNONS