Annons

Vägrad garanti?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highbeam

Aktiv medlem
Är det nån här som blivit vägrad garanti pga av du köpt en grej begagnad och inte står som första köpare på kvittot?
 

Highbeam

Aktiv medlem
Inget som varit med om nåt? Jag har en D300 som har pajjat och när jag ringde till butiken som den var köpt på, sa säljaren att garanti avtalet gällde bara mellan första köpare och butiken. Han sa dock att jag kunde prova skicka in den till Nikon och har jag tur får jag det på garantin ändå.
 

Anders Östberg

Guest
Ja det är väl det normala att garantin är ett avtal mellan säljaren och första köparen, och är inte knuten till produkten. Begagnat är utan garanti eller ibland en begränsad garanti om butiken står för det själva.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Inget som varit med om nåt? Jag har en D300 som har pajjat och när jag ringde till butiken som den var köpt på, sa säljaren att garanti avtalet gällde bara mellan första köpare och butiken. Han sa dock att jag kunde prova skicka in den till Nikon och har jag tur får jag det på garantin ändå.
Har inte reglerna ändrats på senare tid så har säljaren/butiken helt rätt i att garantin gäller endast för första ägaren, däremot finns andra regler som gäller för privbatsålda beg prylar där säljaren då har vissa skyldigheter mot köparen tror det är 3 mån men inte säker, kolla med Din kommuns konsumetrådgivare de vet!!
 

Highbeam

Aktiv medlem
Så när folk skriver att det är si och så mycket garanti kvar på grejer som säljs begagnat är det bara skitsnack?

Man får väl hoppas att dom lagar min kamera gratis ändå, ska skicka den till lasses idag.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Så när folk skriver att det är si och så mycket garanti kvar på grejer som säljs begagnat är det bara skitsnack?

Man får väl hoppas att dom lagar min kamera gratis ändå, ska skicka den till lasses idag.
Dessvärre så är det inget värt när det står så i privata beg annonser, men det låter bra och invaggar köparen i en falsk trygghet och då ju säljaren inte ljuger för det finns garanti kvar på prylen så är det svårt att göra något åt, men det som är synd är ju just att den kvarvarande tiden inte följer med produkten när den säljs.
 

Anders Östberg

Guest
Ja dom vet väl inte vad som gäller, i och med försäljningen så gäller inte resten av garantin.

Det händer rätt ofta att tillverkarna ändå reparerar gratis, du får hoppas på deras goda vilja.
 

kurrep

Medlem
Har inte reglerna ändrats på senare tid så har säljaren/butiken helt rätt i att garantin gäller endast för första ägaren, däremot finns andra regler som gäller för privbatsålda beg prylar där säljaren då har vissa skyldigheter mot köparen tror det är 3 mån men inte säker, kolla med Din kommuns konsumetrådgivare de vet!!
Hej, jag tror inte garantin är bunden till köparen utan ägaren för annars skulle det bli konstigt om du fått en present eller köpt en ny bil av en bilfirma som inte står som förste ägare.

Det är klart att ett eller två års garanti från inköpstilfället gäller det oavsätt ägare så länge du har ett orginal kvitto.

Men kolla med konsumentköplagen finns att läsa på nätet.
Mvh Kurre

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674
 
Senast ändrad:

Highbeam

Aktiv medlem
Går ju alltid "bluffa" om man har nära till en service verkstad. bara gå in där lämna kameran och kvittot. och lämna telefonnummer dom ska ringa när den är klar. Så hämtar man upp själv, så dom slipper skicka till annat namn/adress än kvittot säger.
 

zatopek

Aktiv medlem
På den "Gula lappen" som följer med Nikons produkter står det väl att garantin bara gäller orginalköparen.

Konstigt är det, för produkten borde väl garanteras sin funktion oavsett vem som just nu äger den.

/Mats
 

kurrep

Medlem
På den "Gula lappen" som följer med Nikons produkter står det väl att garantin bara gäller orginalköparen.

Konstigt är det, för produkten borde väl garanteras sin funktion oavsett vem som just nu äger den.

/Mats
kollade på Nikons suport sida och där stog inget om att garantin gäller bara för orginalköparen.

3. Om du yrkar på garantireparation (se garantisedeln bifogad med din produkt) skall alltid inköpskvitto med serienummer och/eller komplett ifylld garantisedel med återförsäljares signatur bifogas. Annars vänligen indikera ditt maxbelopp för en debiterbar reparation alternativt om du önskar erhålla kostnadsförslag. Notera att undersöknings- och adminstrations-/transportavgifter kommer debiteras om du begär kostnadsförslag men avböjer reparation, f.n. 300 + 180 SEK exklusive moms, tot. 600 SEK inklusive moms.

Kurre
 

Hansanders

Aktiv medlem
Konsumentköplagen

Konsumentköplagen gäller inte vid affärer mellan privatpersoner ej heller mellan företag.
Däremot mellan företag och konsument.
 

Anders Östberg

Guest
Jag tror (är rätt övertygad) att det är så här:

- Garanti och tilläggsförsäkringar är avtal mellan säljare och köpare och kan i princip ha vilka villkor som helst, men det finns en "normalnivå" på ett eller två år som butiker erbjuder, och garantin är uppbackad av tillverkaren som tar kostnader under den perioden.

- Ett avtal kan inte överföras till en annan person så om man handlar begagnat av en privatperson så gäller andra lagar, säljaren har ett visst ansvar. Däremot har varken den ursprungliga säljaren (butiken) eller tillverkaren något ansvar för garantin längre.

- En butik kan ge en garanti på begagnat, Scandinavian Photo ger t.ex två månaders garanti, men då tas eventuella reparationskostnader av butiken, inte av tillverkaren.

- Man har en lagstadgad reklamationsrätt under tre år som gäller även om man köpt begagnat, men då är det upp till köparen att visa att det funnits t.ex. ett tillverkningsfel, och då pratar man med tillverkaren, inte den ursprungliga butiken.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Hej, jag tror inte garantin är bunden till köparen utan ägaren för annars skulle det bli konstigt om du fått en present eller köpt en ny bil av en bilfirma som inte står som förste ägare.

Det är klart att ett eller två års garanti från inköpstilfället gäller det oavsätt ägare så länge du har ett orginal kvitto.

Men kolla med konsumentköplagen finns att läsa på nätet.
Mvh Kurre

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674
Nej det är olika regler för handel mellan butik och konsument än mellan leverantör butik, så om Du köper en kamera/bil som ska ges bort i present så är Du köpare men mottagaren blir ägare och har Då garanti, men ofta måste man som köpae fylla i namn mm för den blivande ägaren, detta är viktigt för att garantin ska funka problemfritt.

Sen när det blir fråga om affär mellan två privatpersoner så har konsumetköplagen inget med det att göra utan det är helt andra regler som gäller, och grundgarantin som är 2 år följer inte med vid försälning mellan privatpersoner utan då är det som sagt andra regler och dessa kan jag inte så kolla med konsumentvägledningen!
 

Hansanders

Aktiv medlem
Anders Östberg här ovan har HELT rätt.
Så enkelt är det.
Däremot är det vanligtvis så att en butik backas upp av importör/generalagent beroende på god sed eller avtal dem emellan.
 

Per

Aktiv medlem
Visst är det väl så att det brukar ligga en lapp i lådan som man ska skicka in för att 'registrera sig' som den första ägaren som däremed omfattas av garantin, vilket skulle lösa problemet med att ge bort t.ex. en kamera i present? Vore spännande att höra om någon blivit vägrad en garantireparation på grund av att man inte skickat in en sån lapp, jag har i alla fall aldrig hört talas om det?

Just Nikon har ju istället hittat på NPU/? som en metod att få köpare att frivilligt registrera sina Nikon-produkter - de som köper en sån beg kan nog vara rätt säker på att inte få nån garanti 'på köpet'..

Per
 

idasjögren

Aktiv medlem
Hmm.. jag har jobbat på lite olika ställen & där har vi ALDRIG brytt oss om det är kundens namn på kvittot eller någon annans. Många gånger ger man ju bort saker till andra?

Skulle butiker börja tjura om sånt är det ju bara att vägra lämna namn & så vidare nästa gång du handlar, på så vis får du ju ett anonymt kvitto. Det känns ju självklart att varan är knuten till garantin, inte köparen!
 
ANNONS