Annons

"Blaskiga" färger i webläsaren.

Produkter
(logga in för att koppla)

zooper

Medlem
Hej,
Upptäckte just ett fenomen som jag inte kan förklara och hoppas att någon här kan hjälpa mig med.

Följande bild: http://dump.linuxburken.se/bilder/IMG_1405-Edit.jpg
har ganska dåliga färger i webläsaren, men om man väljer att spara ner bilden lokalt till datorn i från webläsaren och öppnar den i valfritt bildvisningsprogram så blir det "korrekt".
Hur kommer detta sig?


Jag har andra bilder som jag har använt samma workflow på(RAWfil -> LightRoom -> Photoshop), och där blir det korrekt rakt igenom.

Mvh Tomas
 

tobbj712

Aktiv medlem
vilken webbläsare kör du i?

Safari och IE kan ofta inte läsa inbäddade profiler och det gör att bilderna på webben ser konstiga ut. Har också råkat ut för detta problem med vissa av mina bilder.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Lite fel där.

vilken webbläsare kör du i?

Safari och IE kan ofta inte läsa inbäddade profiler och det gör att bilderna på webben ser konstiga ut. Har också råkat ut för detta problem med vissa av mina bilder.
Inte riktigt korrekt där.
Safari har stöd för att läsa inbäddade profiler, vilket också är "påslaget" som default. I alla fall nyare versioner.

IE har inget som helst stöd för inbäddade profiler, och gör därför ingen som helst "avkodning" av bilden. Utan visar den "rakt av".

Firefox har stöd för profilhantering endast i version tre.
Det är dessutom inte aktiverat som "default", utan måste aktiveras.
Annars tar inte heller FF 3 hänsyn till inbäddade profiler.

Det enda "vettiga" är att exportera bilder från Lightroom med sRGB-profil.
Detta ger den "bästa" kontrollen av hur bilden kommer att uppfattas av besökaren.
Den absoluta majoriteten på internet sitter bakom skärmar som vare sig är kalibrerade eller profilerade. Inte heller har den stora majoriteten webläsare som tar någon som helst hänsyn till inbäddade profiler.
Trist, men sant.
 

zooper

Medlem
Inte riktigt korrekt där.
Safari har stöd för att läsa inbäddade profiler, vilket också är "påslaget" som default. I alla fall nyare versioner.

IE har inget som helst stöd för inbäddade profiler, och gör därför ingen som helst "avkodning" av bilden. Utan visar den "rakt av".

Firefox har stöd för profilhantering endast i version tre.
Det är dessutom inte aktiverat som "default", utan måste aktiveras.
Annars tar inte heller FF 3 hänsyn till inbäddade profiler.

Det enda "vettiga" är att exportera bilder från Lightroom med sRGB-profil.
Detta ger den "bästa" kontrollen av hur bilden kommer att uppfattas av besökaren.
Den absoluta majoriteten på internet sitter bakom skärmar som vare sig är kalibrerade eller profilerade. Inte heller har den stora majoriteten webläsare som tar någon som helst hänsyn till inbäddade profiler.
Trist, men sant.
Tackar så mycket för svaret.
Skall pröva och se vad som händer, men det låter ju onekligen som att du har koll på läget.
/Tomas
 

tobbj712

Aktiv medlem
i mitt safari blir mina bilder blaskiga men inte i FF och jag hittar ingenstans i Safari 3 för att sätta på läsning av färgprofiler.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
i mitt safari blir mina bilder blaskiga men inte i FF och jag hittar ingenstans i Safari 3 för att sätta på läsning av färgprofiler.
Låter som att det är något som inte stämmer med profilerna i dina bilder.

I Safara 3 är profilhanteringen påslagen som "default".
I Firefox är den avslagen som default.
För Firefox finns en plugin som gör det enkelat att slå av/på profilhanteringen för bilder.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6891
 
ANNONS