Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt canon ip4700, usla färger just nu :=(

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en Canon ip4700 idag och jag har förstått att det är en bra skrivare för hemmabruk men jag blir inte klok på vilka inställningar som är bäst. Jag har en Panasonic LX3 att fota med och använder mestadels JPEG. Jag använder photoshop elements 7 för redigering men måste inte absolut skriva ut från det programmet utan kan tänka mig att spara den redigerade bilden och skriva ut med CVanons medföljande program. Nu till några frågor:
1. Spelar det någon roll om jag skriver ut från Elements direkt eller med canons program om jag har redigerat bilden i Elements?
2. Kan jag vid utskrift i Canons program ha samma val av tex färgprofil som när jag skriver ut direkt från Elements?
3. Jag har en vanlig LCD-skärm, ska/kan man kalibrera en sådan skärm också? Har förstått att det är en annan typ av skäm som används vid bildbehandling.
4. Mina utskrifter blir väldigt mörka jämfört med vad jag ser på skärmen samt i kameran. Även färgerna är riktigt usla, bl.a svart går åt ett blått håll. Jag har försökt att göra inställningarna riktigt i skrivarinställningarna samt i Elements men det gjorde ingen större skillnad, fortfarande uselt resultat - vad ska jag göra för att få bilder utskrivna med samma färger och ljus som jag ser på datorskärmen och i kameran?
5. Om jag skriver ut en bild direkt från kameran med pict bridge, har färgprofil och sådana inställningar betydelse också då eller tar kameran över profilen då?

Mycket tacksam för svar!

Vänligen / Magnus
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Det där är en hel vetenskap, som jag slutat bry mig i =)

Att det blir mörkt beror sannolikt på att fotot skrivs ut för att betraktas i dagsljus. Sitter du inomhus i "mörkret" och jämför med din belysta skärm kommer det ofrånkomligen att se mörkt ut.
Det går att justera upp svartpunkten (curves eller levels) lite innan du skriver ut.

Lite extremamatörtips från mig som slutat försöka =)
På min canonskrivare fungerar det någorlunda:

*Se till att bilden är i sRGB och inte i AdobeRGB. Fråga mig inte varför, men det blir ofta skillnad för mig =)

*I utskriftsmenyn. Se till att du valt "printer manages colors" och INTE "photoshop manages colors". Ja se till att skrivaren sköter ALLT, helt enkelt.

*Se till att du väljer rätt papper i skrivarens egenskaper.

Till sist har jag upptäckt att en helt oredigerad, eller lätt redigerad, bild i regel blir bra. Har jag petat i färger o.d. blir det sällan bra. Verkar som om skrivaren uppfattar redigeringen som starkare än vad skärmen gör.

Vill du se samma på skärmen som på utskriften är det ytterligare en hel vetenskap med kalibrering och fan och hans moster.

Vill du verkligen sätta dig in i hur det fungerar får du vänta på ett annat svar =)

/Tomas

PS. Du använder väl originalbläck?
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Tillägg

Jättetack Tomas!

Ja, jag kom på att jag glömde skriva det. Jag har absolut originalbläck och Canons egna papper, det med guldmarkering och 260g glossy II.

Hoppas på ytterligare svar också som tex kan bekräfta skrivare som val och sRGB.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ocksp köpt en ip4700 förra veckan. Inga problem. Har dock en kalibrerad skärm. Ljusar upp mina bilder med 0,6 steg för att få sammaljusintenstitet som på skärmen. Tror det beror på att det är en laptop.
Testat på HP och Kodak papper som jag råkade ha. Perfekt färgåtergivning och kvalité. Dock köpte jag papper från Clasohlson enligt rek. PC för Alla. J-vla skitpapper. Ser ut som man lagt på dis osh oskärpa på bilderna. Så är det när man köper billigt papper som enligt PC för alla var bra. Betyg 8 av 10!!!

/Stefan
 

Faster

Aktiv medlem
Jag har visserligen inte ip4700 utan ip5300, men jag hade tidigare samma problem som du. Numera får jag perfekta utskrifter genom att:

1. Skriva ut i sRGB.
2. I LR eller Elements ställa in att skrivaren ska ta hand om färgerna.
3. I skrivaren ställa in papperssort och utskriftskvalitét hög.
4. I skrivaren under "Manuell färgjustering" ställa in vilken bildtyp det handlar om (porträtt, landskap etc.), ställa ljusstyrkan på ljus och ibland även öka ljusheten med reglaget intensitet.
5. I skrivaren oftast behöva kryssa i rutan "vivid photo".

Det brukar räcka med 1-2 testutskrifter för att få det hela rätt mot tidigare bortåt 10.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Jag har en IP5300 med och jag har märkt att det blir bättre utskrifter via easy print, och val av papper "other photopaper"
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Tack för alla era svar! Nu ska jag få se om jag får till det lite bättre. Vet ni hur det funkar när man skriver ut från pict bridge. Vilken inställning använder skrivaren då? Något neutralt eller kanske någon information från kameran?

Kul att se att du Ellinor också fastnat för samma typ av kamera som jag, jag slog till på en LX3 för några veckor sedan och är väldigt spänd på vad jag kan få för resultat med nya skrivare.

Vänligen / Magnus

Jag har visserligen inte ip4700 utan ip5300, men jag hade tidigare samma problem som du. Numera får jag perfekta utskrifter genom att:

1. Skriva ut i sRGB.
2. I LR eller Elements ställa in att skrivaren ska ta hand om färgerna.
3. I skrivaren ställa in papperssort och utskriftskvalitét hög.
4. I skrivaren under "Manuell färgjustering" ställa in vilken bildtyp det handlar om (porträtt, landskap etc.), ställa ljusstyrkan på ljus och ibland även öka ljusheten med reglaget intensitet.
5. I skrivaren oftast behöva kryssa i rutan "vivid photo".

Det brukar räcka med 1-2 testutskrifter för att få det hela rätt mot tidigare bortåt 10.
 

iaken

Medlem
Har också utfört lite trial and error. Så nu hanterar photoshop färgerna. Jag konverterar till sRGB innan utskrift pga att aRGB blir blekta. Stänger av färghantering i skrivarn. Får snudd på perfekt matchning mot skärmen. :)

Jag har en 22" Eizo, S2231W kalibrerad med eye 1 display 2. Skrivaren är en ip4700. Skriver ut på canons papper...
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Jag ska prova även det alternativet. Jag har närmat mig ett godkänt resultat, så snart kanske jag är hemma! :=) Och i mitt fall är det absolut inte skrivaren som inte uppfyller förväntningarna, det är min redigering och vad jag ser på skärmen som inte blir som den bild som kommer ut. Beroende på att jag sitter med en vanlig skärm (tn?) som väl inte går att kalibrera? Skrivaren i sig är jag mycket imponerad av, kvaliteten är högre än när jag beställer från någon fototjänst.


Har också utfört lite trial and error. Så nu hanterar photoshop färgerna. Jag konverterar till sRGB innan utskrift pga att aRGB blir blekta. Stänger av färghantering i skrivarn. Får snudd på perfekt matchning mot skärmen. :)

Jag har en 22" Eizo, S2231W kalibrerad med eye 1 display 2. Skrivaren är en ip4700. Skriver ut på canons papper...
 

Mankan G

Aktiv medlem
De flest av er gör fel!!! och låter slumpen avgöra.

Vill ni ha rätt färger eller bra färger? Vad är bra färger föresten?

Det här ämnet är riktigt svårt. Finns massor av fel man kan göra. Knappast några genvägar heller. Gör ni fel så kan det bli pannkaka hela tiden eller bara med några bilder. Är allt rätt iställt så blir det bra HELA tiden......

För att få rätt färger måste ni till att börja med kalibera skärmen. Hur skall ni annars kunna bedömma utskriftens verklighetstrognad. Nästa steg är att stänga av färghanteringen i skrivarens drivrutin och låta PS göra det istället. Har ni bägge påslagna så blir det dubbel kompensering och slutresultatet kan bli hur som helst. Både PS och printern gör alltså sina kompenseringar och.......bildresultatet kan bli hur som helst.

Nästa steg är att använda rätt profil till respektive papper. För att få rätt färg måste alltså även printern kaliberas. Detta steg har jag hoppat över då det finns (i alla fall för mig) tillräckligt bra profiler att ladda hem från min pappersleverantör. Varje papper har sin egen profil som skall vara anpassad till varje skrivare. Det är här som i alla fall jag har fått tillräckligt bra resultat med en generisk profil från pappersleverantören.

När det gäller eRGB vs AdobeRGB så spelar det faktiskt mindre roll om allt är korrekt inställt. Den stora skillnaden mellan sRGB och Adobe RGB rent tekniskt är att Adobe RGB innehåller fler färger. Praktiskt så är sRGB ofta att föredra om du skickar bilder till framkallning då dessa företags flöde är anpassat till sRGB.

Det finns en hel del bra artiklar i ämnet här på FS om ni tittar under artiklar....

Om färgrymder = tex sRGB http://www.fotosidan.se/cldoc/6445.htm

Del 4 av 4 om hur du får rätt färger vid utskrift http://www.fotosidan.se/cldoc/5956.htm De övriga delarna finns på samma plats
 
Senast ändrad:

BugEyes

Aktiv medlem
Vad Magnus säger är det man bör göra för att få det så korrekt det kan bli.
Jag har själv en Canon Pixma IP5000, äldre modell men snarlik 4700.
I det fall man väljer att ta en genväg och låta skrivaren sköta färghanteringen har det för mig funkat bra om bilden ligger i SRGB, skrivarprogramvaran verkar förutsätta det och återger inte adobe RGB rätt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har precis som köpt en ip4700. Använder LR skrivarfunktion och låter skrivaren sköta färghanteringen. Bilderna skickas till skrivaren med adobeRGB och det enda jag behöver göra är att justera upp ljuset med 0,6 steg för KODAKpappret jag använder för tillfället.

EDIT: Jag låter heller inte skrivaren göra nåt annat, typ VIVID eller AUTOjusteringar etc eftersom jag vill ha mina bilder precis som de ser ut på skärmen.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Har precis som köpt en ip4700. Använder LR skrivarfunktion och låter skrivaren sköta färghanteringen. Bilderna skickas till skrivaren med adobeRGB och det enda jag behöver göra är att justera upp ljuset med 0,6 steg för KODAKpappret jag använder för tillfället.

EDIT: Jag låter heller inte skrivaren göra nåt annat, typ VIVID eller AUTOjusteringar etc eftersom jag vill ha mina bilder precis som de ser ut på skärmen.

/Stefan
Ett helt galet förfarande men om det fungerar så...... Jag är helt övertygad om att bilderna på pappret inte blir som på skärmen om du tittar efter ordentligt. Hur i hela friden skall skrivaren veta hur din skärm visar färgerna? Du skrev inte om din skärm är kaliberarad eller inte med om så inte är fallet så är det ännu mer otroligt att det blir rätt.

Men nu kommer det intressanta: Det spelar egentligen ingen roll om det är rätt eller inte. Så länge som du är nöjd så är det inget problem eller hur?
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ett helt galet förfarande men om det fungerar så...... Jag är helt övertygad om att bilderna på pappret inte blir som på skärmen om du tittar efter ordentligt. Hur i hela friden skall skrivaren veta hur din skärm visar färgerna? Du skrev inte om din skärm är kaliberarad eller inte med om så inte är fallet så är det ännu mer otroligt att det blir rätt.

Men nu kommer det intressanta: Det spelar egentligen ingen roll om det är rätt eller inte. Så länge som du är nöjd så är det inget problem eller hur?
Ja, fast. Om skärmen inte är kalibrerad kan den ju visa lite hur som helst. Samma gäller för skrivaren. Rätt vad det är så lyckas någon få en kombination av skärm och skrivare som faktiskt fungerar riktigt bra ihop.

Man vet aldrig =)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ett helt galet förfarande men om det fungerar så...... Jag är helt övertygad om att bilderna på pappret inte blir som på skärmen om du tittar efter ordentligt. Hur i hela friden skall skrivaren veta hur din skärm visar färgerna? Du skrev inte om din skärm är kaliberarad eller inte med om så inte är fallet så är det ännu mer otroligt att det blir rätt.

Men nu kommer det intressanta: Det spelar egentligen ingen roll om det är rätt eller inte. Så länge som du är nöjd så är det inget problem eller hur?
Intressant. Jag ska prova med profilen som kom med skrivaren istället för att att låta skrivaren helt hantera färgerna.
Ja, skärmen är kalibrerad och jag tycker mig ha likvärdigt resultat från Crimson, skärmen och skrivaren när jag jämför de två bilderna sida vid sida mot skärmen. Men kanske kan jag få bättre resultat och det vill man ju alltid sträva efter... Som jag ofta brukar nämna... "Fast man är nöjd kan man alltid bli nöjdare.

/Stefan
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Jag har en samsung syncmaster 931BW,går det att syncronisera en sån skärm? Och i så fall hur? Jag har väl egentligen ingen lust att köpa en kalibreringsutrustning för 2000 när skärmen kostade detsamma.

Mvh / Magnus
 

Mankan G

Aktiv medlem
Alla skärmar går att kalibrera men resultatet kan givetvis variera. Det är egentligen inte skärmen du kalibrerar utan det som sker är att grafikkortet justerar utsignalen till skärmen. Fortfarande så gäller att om skärmen inte kan visa en viss färg så lär den inte kunna göra det efter justeringen heller. Dock mår de allra flesta skärmar bra av att kalibreras.

De billigaste kalibereringsverktygen kostade när jag kikade senast ca 700 kr. Har inte kollat på en tid så de kanske har gått upp eller? Dock skulle det vara ett av de allra första prylar jag skulle köpa om jag skulle börja om från början. Har man väl en gång börjat så inser man hur stort behovet egentligen var. Det gäller givetvis bara om du har tänkt dig att skriva ut bilder och till viss de presentera dem för andra på annat sätt. Tex på webben men det är inte alls lika viktigt där då väldigt många sitter bakom okalibrerade skärmar.
 

iaken

Medlem
Intressant. Jag ska prova med profilen som kom med skrivaren istället för att att låta skrivaren helt hantera färgerna.
Ja, skärmen är kalibrerad och jag tycker mig ha likvärdigt resultat från Crimson, skärmen och skrivaren när jag jämför de två bilderna sida vid sida mot skärmen. Men kanske kan jag få bättre resultat och det vill man ju alltid sträva efter... Som jag ofta brukar nämna... "Fast man är nöjd kan man alltid bli nöjdare.

/Stefan
Oavsett imbäddad profil i bilden så kommer alltid den konverteras till skrivarens profil baserad på det papper du väljer & skriver ut på. För med skrivaren kommer det ju runt 8 profiler, för olika papper. Så hur menar du med skrivarens profil? Eller har jag missuppfattat det här..? :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Oavsett imbäddad profil i bilden så kommer alltid den konverteras till skrivarens profil baserad på det papper du väljer & skriver ut på. För med skrivaren kommer det ju runt 8 profiler, för olika papper. Så hur menar du med skrivarens profil? Eller har jag missuppfattat det här..? :)
Nej, du har inte missuppfattat alls. Det är bara jag som inte har den nödvändiga kunskapen inom utskrift och skrivare och det beror på att jag aldrig ägt en skrivare förräns nu. Dessutom spenderar jag mer tid att bilddbehandla än att fota och allra minst tid att skriva ut.
Och när jag behvöer ha utskrifter så skickas dom till Crimson efter att ha softproofat bilderna på en kalibrerad skärm och jag har alltid fått bilderna leverede 1-2 dagar efter beställning med den kvalité jag eftersökt, dvs som på min bildskärm.
Dessutom är det billigare att beställa än att själv göra det.

Men nu har jag en färgskrivare och får väl sätta min in i det så kan man ju åtminstone få bilder upp till A4 storlek på några minuter.
Men krångligt verkar det som som du säger så upptäckte jag när jag kom hem att det fanns en drös profiler. Dessutom finns inga skrivareprofiler att ladda ner till Kodakpapprena jag har, eller HP för den delen heller.
Men jag gråter inte för utskrifterna är riktigt bra trots jag låtit skrivaren själv hantera färgerna än så länge, men eftersom jag eftersträvar bättre än just nu så vill man ju sätta in sig i det. Får väl bli på semestern i sommar när jag har mer tid haha.

/Stefan
 

Xoffis

Aktiv medlem
Jag har också nyligen köpt skrivare å har inte alls bra koll, varken skärm eller skrivare är kallibrerade (vad jag vet)

Men när jag skriver ut använder jag alltid Canons pluginprogram i PS (och liknande program) Easy-PhotoPrint PRO och XPS drivrutinen för skrivaren (vilket jobbar med 16bitars färghantering) och bilderna blir ta mig fan underbara på alla sätt och vis!

nej, dom matchan inte skärmen, de blir så extremt mycket bättre!

Nu kanske detta skiljer från skrivare till skrivare, jag har en Pro9500mkII
 
ANNONS