Annons

Nattfoto med stjärnor och månar

Produkter
(logga in för att koppla)

Majorna

Medlem
Jag har lite funderingar kring hur man kan få den där perfekta natthimlen med stjärnor och måne. Har försökt fånga natthimmel några gånger men antingen fräter man ut ljuspunkterna med en alltför lång exponering - för övrigt på bilden ska synas - eller så får man lagon mycket ljus från månen och så är resten av bilden becksvart. Någon som har några praktiska tips?

Vänl
Hallberg
 

Per N

Aktiv medlem
Att få månen välexponerad är ju som sagt inga problem, men att få stjärnorna som starka pricka samtidigt som månen är välexponerad är nog dessvärre omöjligt. Kameran har inte lika stort dynamiskt omfång som ögat och då får man helt enkelt välja vilket man vill ha korrekt exponering på. Ett sätt att kringgå är att ta en korrekt exponerad bild på månen och sedan en korrekt exponerad bild på stjärnorna och sen lägga ihop dem i photoshop. Alltså ta bort den överxponerade månen och ersätta med den andra.

Ett annat problem man får med långa exponeringar mot stjärnorna är ju att de rör sig (eller rättare sagt jorden roterar) och man får ljussträck istället. Men 15-20 sekunder med en stor bländare och iso 800-1600 brukar funka bra för mig.

Mvh/Per
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Månen varierar väldigt i ljusstyrka, ibland är den väldigt klart lysande, man får kanske välja sina tillfällen så allt harmoniserar där uppe. Annars....vill man ha den ljusstarka månen perfekt exponerad ELLER stjärnorna välexponerade.
 

Majorna

Medlem
Antingen eller.

Tack för repons, jag behöver alltså välja måne eller stjärnor. Det ska nog gå bra. Antar dock att många foto med perfekta natthimlar med synlig omgivning antingen är manipulerade eller ljussatta på något sätt.
Mvh
 

drejjan

Aktiv medlem
Antar dock att många foto med perfekta natthimlar med synlig omgivning antingen är manipulerade eller ljussatta på något sätt.
Mvh
Jag tippar på att det skulle handla om någon form av efterbehandling snarare än ljussättning, det är lite svårt att ljussätta månen/stjärnor ;-)

MVH
André (som bara var tvungen, inget illa menat!)

Edit: om du verkligen vill göra arbetet helt själv utan efterbehandling eller liknande kan du ju på något sätt hänga upp ett ND-filter framför objektivet just där månen ligger. Hur du ska lösa det vet jag ej, och jag vet inte heller om tillräckligt mörkt för att "filterkanten" ska komma med i bild, men det är ju en tanke. Alltså att strypa ljustillförseln på månen och således exponera mot stjärnorna för att få en jämnare exponering.
 

L-G

Aktiv medlem
Om månen är uppe (och något sånär fylld) lyser den upp stor del av himlen (atmosfären) så man får inte den svarta bakgrundshimlen man vill ha. Himlen blir gråblå och dränker de ljussvagare stjärnorna med sitt ljus. Vill man ha med många stjärnor får man vänta tills månen inte är uppe.
 

Majorna

Medlem
Tack för alla synpunkter. Är inne på att jag vill manupulera så lite som möjligt. Jag ger mig ut igen, med kamera, stativ, och ljusmätare. Detdär med filter på månen verkar ju intrikat men det kanske kan gå

Hallberg
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Javisst ut och fota. Det bästa sättet att hitta rätt inställningar och att lära av sina misstag. Iso 200 & f/8 - f/11 kan väl vara bra att utgå ifrån. Tiden kan man exprimentera med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns speciella riggar för astronomifotografering.
RIggen följer stjärnornas gång

Ingen aning om var man får tag på dem men sök lite på nätet så kommer du att hitta info
 
ANNONS