Annons

Sortera bilder Jag är ny hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jo jag förstår din/er ståndpunkt. Sårbarheten är en aspekt. Inlåsningen en annan. Det finns tillfällen där det är trevligt att kunna använda olika program för redigering av bild samt nyckelord. Precis som .NEF inte är ett Nikon-only format är nyckelorden i windows öppet och tillgängligt för alla program. Inte LRcat men å andra sidan är LR i sig väldigt öppet.
Jag har dock lite svårt att ta in varför man skulle vara inlåst genom att använda Lightroom. Jag är inte mer inlåst än du. Utan Windows kan du inte heller göra något med nyckelorden i dina filer.

Det Lightroom tillför - och som därmed gör programmet vida överlägset Windows filhanterare - är den flexibilitet som finns kring bland annat nyckelordshanteringen.

Ditt arbetsflöde omfattas kanske inte av något efterarbete utan dina bilder går direkt ur kameran som färdiga JPG-filer. I så fall kan jag se att Lightrooms alla fördelar är onödiga för din del.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
blue marine
(möjligen, hittade bara lite länkar, utger sig i alla fall för något liknande Lightroom)
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har bytt dator i helgen och i samband med det uppgraderat mig från Win XP till Win 7. Faktum är att sökfunktionerna i Win 7 börjar bli riktigt användbara. Borta är den tid då man bara söker på filnamn. Idag går det snabbt och ganska enkelt att söka på t.ex. nyckelord och liknande. Indexeringen verkar dessutom göra att det går snabbt. Man kan också spara sökningar så att man enkelt kan återanvända dem i framtiden.

Men jag har fortfarande svårt att se att det skulle vara lika enkelt, snabbt, flexibelt och kraftfult som t.ex. Lightroom om man ser till helheten.

Gratisprogram som gör det Lightroom gör? Nja, det blir nog svårt..... det är inte för inte som LR har blivit så populärt och omtyckt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hur gör du då med en bild där din mamma håller en blomma i ena handen och en myra i den andra? Alltså: hur gör du med bilder som passar i flera genrer samtidigt?

Hur många bilder har du? Orkar du hålla detta system igång med 10-20-50-100.000 bilder?
Då blir det under familj. Jag tar ung 25.000 bilder per år och sparar kanske 3000. Alla de 3000 har jag redigerat så när jag sparar om filen så använder jag denna kod med 4 siffror
 

pdahlen

Aktiv medlem
Bra tänk att slippa databaser.

Varför tycker du det bättre att använda filnamnet istället för att använda taggar för kategorier, keywords, titel och beskrivning som redan finns inbyggt? Och som ger sökmöjlighet, sorterbarhet, visas direkt i windows samt kan förstås av alla andra? Flickr lär ju inte kunna lägga på rätt nyckelord tex. :)
Har aldrig använt manuell taggning så jag vet inte hur detta skulle fungera. Jag använder ju koden för att få bilderna sorterade vid visning, min erfarnhet är att om jag använder windows taggning (typ när bilden togs) så tar det betydligt med datakraft än att enbart ha visning med filnamnet
 

iSolen.se

Guest
Har aldrig använt manuell taggning så jag vet inte hur detta skulle fungera. Jag använder ju koden för att få bilderna sorterade vid visning, min erfarnhet är att om jag använder windows taggning (typ när bilden togs) så tar det betydligt med datakraft än att enbart ha visning med filnamnet
Taggningen, keywording, i windows används av många program och funktioner. Tex Windows-F, dvs vanliga sök. I de mappar som visar bilder kan du välja att visa tex titel osv som en extra kolumn till höger om storlek osv. Du kan därmed även sortera efter dem.

Datakraft? Nej det är nog det omvända, använder du denna metod sparar du CPU.
 

iSolen.se

Guest
Jag har dock lite svårt att ta in varför man skulle vara inlåst genom att använda Lightroom. Jag är inte mer inlåst än du. Utan Windows kan du inte heller göra något med nyckelorden i dina filer.

Det Lightroom tillför - och som därmed gör programmet vida överlägset Windows filhanterare - är den flexibilitet som finns kring bland annat nyckelordshanteringen.

Ditt arbetsflöde omfattas kanske inte av något efterarbete utan dina bilder går direkt ur kameran som färdiga JPG-filer. I så fall kan jag se att Lightrooms alla fördelar är onödiga för din del.
Inlåst? Du kan ju inte keyworda bilderna i LR och, utan export, använda denna datakälla utanför LR. Du måste aktivt exportera och importera informationen. En onödig begränsning.

Om mitt arbetsflöde, varför det nu är relevant, så efterarbetar jag i princip alla bilder utom det dokumentära. Windows eller mac spelar ingen roll, problemet är detsamma med LR.
 

j2^

Aktiv medlem
Inlåst? Du kan ju inte keyworda bilderna i LR och, utan export, använda denna datakälla utanför LR. Du måste aktivt exportera och importera informationen. En onödig begränsning.

Om mitt arbetsflöde, varför det nu är relevant, så efterarbetar jag i princip alla bilder utom det dokumentära. Windows eller mac spelar ingen roll, problemet är detsamma med LR.
Under catalog settings hittar du inställningarna för att automatiskt uppdatera metadata för XMP och liknande filer. Huruvida den inställningen även slår mot JPG vet jag inte, och bryr mig inte om, eftersom jag inte använder JPG annat än vid export.
 

iSolen.se

Guest
Under catalog settings hittar du inställningarna för att automatiskt uppdatera metadata för XMP och liknande filer. Huruvida den inställningen även slår mot JPG vet jag inte, och bryr mig inte om, eftersom jag inte använder JPG annat än vid export.
Det har vi redan utrett.
 

j2^

Aktiv medlem
Datakraft? Nej det är nog det omvända, använder du denna metod sparar du CPU.
Nej. Explorers / Finders taghantering genererar (eftersom den inte har någon central databas) en jäkla massa CPU och I/O-last som du inte får i LR (Eller eventuella andra program med en metadatabas).
 

j2^

Aktiv medlem
Tillägg till #112. Såväl Explorer som Finder är tillräckligt smarta för att mellanlagra viss metadata (Exempelvis filnamn, referenspunkt och ACL-info) men ingen av dem mellanlagrar utökad metadata.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Inlåst? Du kan ju inte keyworda bilderna i LR och, utan export, använda denna datakälla utanför LR. Du måste aktivt exportera och importera informationen. En onödig begränsning.

Om mitt arbetsflöde, varför det nu är relevant, så efterarbetar jag i princip alla bilder utom det dokumentära. Windows eller mac spelar ingen roll, problemet är detsamma med LR.
Men hur får du det till att jag är "inlåst"? Mina bilder kräver en efterbehandling (därav mitt prat om arbetsflöde). Om bilderna ska användas någonstans exporterar jag dem för det ändamålet och får då med både efterarbete och nyckelord. Varför är det en begränsning?

Hur efterbehandlar du bilderna i Windows? Du använder väl ett program för det? Är inte det - med din logik - en begränsning och inlåsning?

I Lightroom kan jag efterbehandla flera hundra bilder från samma fotosession OCH märka dem med nyckelord i några få handgrepp. Hur löser du det i Windows?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Menar du att det inte går att lägga taggar i filer på mac?
Jo, det går bra. Men man måste ha en Mac för att göra det. Man är alltså (med den logik Ola använder) låst till att använda dator. Det senare är givetvis fullständigt självklart, och det är därför jag inte förstår resonemanget med att man skulle vara mer låst om man använder Lightroom.
 

Johannes G

Aktiv medlem
Jo, det går bra. Men man måste ha en Mac för att göra det. Man är alltså (med den logik Ola använder) låst till att använda dator. Det senare är givetvis fullständigt självklart, och det är därför jag inte förstår resonemanget med att man skulle vara mer låst om man använder Lightroom.
Jag förstår absolut inte hur man är låst i något av sätten att göra på...
Du skrev att man måste ha en Mac för att göra det, vad menar du? kan inte Mac läsa de nyckelord som jag lagt in med Windows?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag förstår absolut inte hur man är låst i något av sätten att göra på...
Du skrev att man måste ha en Mac för att göra det, vad menar du? kan inte Mac läsa de nyckelord som jag lagt in med Windows?
Jodå, nyckelorden är plattformsoberoende.

Mitt exempel med att man måste ha Windows eller Mac handlar enbart om att man är beroende av en dator. På det sättet är man lika "låst" som om man använder något enskilt program.

Har man tid och lust att hantera sina nyckelord i Windows eller Macs filhanterare kan man absolut göra det, men man ska vara medveten om att det tar oerhört mycket mer tid i anspråk än att använda en programvara som är gjord för att optimera ett arbetsflöde för bilder.
 

Johannes G

Aktiv medlem
Jodå, nyckelorden är plattformsoberoende.

Mitt exempel med att man måste ha Windows eller Mac handlar enbart om att man är beroende av en dator. På det sättet är man lika "låst" som om man använder något enskilt program.

Har man tid och lust att hantera sina nyckelord i Windows eller Macs filhanterare kan man absolut göra det, men man ska vara medveten om att det tar oerhört mycket mer tid i anspråk än att använda en programvara som är gjord för att optimera ett arbetsflöde för bilder.
Då ska det alltså inte vara problem att byta från PC till mac.
 
ANNONS