Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sortera bilder Jag är ny hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Men hur får du det till att jag är "inlåst"? Mina bilder kräver en efterbehandling (därav mitt prat om arbetsflöde). Om bilderna ska användas någonstans exporterar jag dem för det ändamålet och får då med både efterarbete och nyckelord. Varför är det en begränsning?

Hur efterbehandlar du bilderna i Windows? Du använder väl ett program för det? Är inte det - med din logik - en begränsning och inlåsning?

I Lightroom kan jag efterbehandla flera hundra bilder från samma fotosession OCH märka dem med nyckelord i några få handgrepp. Hur löser du det i Windows?
Med inlåst avser jag att du endast kan hantera nyckelorden i LRcat med LR. Du kan inte använda någon annan produkt för att administrera dem. För att komma åt nyckelorden med andra program måste du exportera, redigera i annat program och sen importera igen.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Nej. Explorers / Finders taghantering genererar (eftersom den inte har någon central databas) en jäkla massa CPU och I/O-last som du inte får i LR (Eller eventuella andra program med en metadatabas).
Windows har faktiskt en central databas för filsystemet. Du kan tom skriva SQL-frågor mot den. Filer indexeras automatiskt till den. Vilket gör att när du utför en sökning behöver den inte gå igenom hårddiskarna för att hitta sökresultatet. Slå av indexering på en disk så kommer du märka enorm skillnad. Från omedelbar träff till många minuter.

tillägg: Google släppte en populär produkt Google Desktop som gör samma sak. Men det finns som sagt inbyggt i windows nu.
 

j2^

Aktiv medlem
Windows har faktiskt en central databas för filsystemet. Du kan tom skriva SQL-frågor mot den. Filer indexeras automatiskt till den. Vilket gör att när du utför en sökning behöver den inte gå igenom hårddiskarna för att hitta sökresultatet. Slå av indexering på en disk så kommer du märka enorm skillnad. Från omedelbar träff till många minuter.
Nähä? Meeeeenar du det? Problemet är att den enda info som lagras där är den som du har installerat iFilters för.
 

iSolen.se

Guest
Nähä? Meeeeenar du det? Problemet är att den enda info som lagras där är den som du har installerat iFilters för.
Jag sökte just på två år gamla bilder enbart tagg/keywordinformation. Fick träff inom en sekund.

Sökningen var "road" och antalet träffar var 1243 fördelat över tre hårddiskar. Bildarkivet omfattar 106 000 bilder men sökte generellt, dvs smalade inte ner sökningen till exempel till bara bilder.

Jag har inte installerat några "iFilters".
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Med inlåst avser jag att du endast kan hantera nyckelorden i LRcat med LR. Du kan inte använda någon annan produkt för att administrera dem. För att komma åt nyckelorden med andra program måste du exportera, redigera i annat program och sen importera igen.
Då förstår jag hur du menar. Det känns dock som ett konstruerat problem eftersom behovet att redigera nyckelord i andra program än det man använder i sin bildhantering är obefintligt.

Jag har använt Lightroom sedan det kom. Innan dess försökte jag märka mina bilder enligt egen lösning i Windows filhantering. Inte en enda gång sedan jag gick över till Lightroom har jag haft behov av att hantera nyckelorden någon annanstans än i Lightroom. Det tycker jag säger allt.
 

iSolen.se

Guest
Då förstår jag hur du menar. Det känns dock som ett konstruerat problem eftersom behovet att redigera nyckelord i andra program än det man använder i sin bildhantering är obefintligt.

Jag har använt Lightroom sedan det kom. Innan dess försökte jag märka mina bilder enligt egen lösning i Windows filhantering. Inte en enda gång sedan jag gick över till Lightroom har jag haft behov av att hantera nyckelorden någon annanstans än i Lightroom. Det tycker jag säger allt.
För dig som kör 100% LR är det klart inget problem, du är ju nöjd som det är :) Men det finns ju andra personer som inte jobbar som du.

Jag kör windows keywording och numera mest DeepMeta och av och till LR. Deepmeta har exakt samma problem som LR, dvs att databasen är inlåst. Det spelar ingen roll hur fantastiskt LR är. Det är inte det enda programmet och så småningom kommer något bättre eller något som gör något som LR inte kan. Deep Metas fördel tex är att det använder istocks metadatabas som är ovanligt noggrann.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
För dig som kör 100% LR är det klart inget problem, du är ju nöjd som det är :) Men det finns ju andra personer som inte jobbar som du.

Jag kör windows keywording och numera mest DeepMeta och av och till LR. Deepmeta har exakt samma problem som LR, dvs att databasen är inlåst. Det spelar ingen roll hur fantastiskt LR är. Det är inte det enda programmet och så småningom kommer något bättre eller något som gör något som LR inte kan. Deep Metas fördel tex är att det använder istocks metadatabas som är ovanligt noggrann.
Det som är intressant i den här diskussionen är att Lightroom är det program som bäst tillgodoser en fotografs behov för ett rationellt arbetsflöde. Jag reserverar mig för vad Aperture kan, eftersom jag aldrig använt det programmet.

Du ser en databas som ett problem. Jag ser den som en fantastisk tillgång som möjliggör ett otroligt flexibelt och effektivt arbetsflöde. Där ligger skillnaden mellan våra val.
 

iSolen.se

Guest
Det som är intressant i den här diskussionen är att Lightroom är det program som bäst tillgodoser en fotografs behov för ett rationellt arbetsflöde. Jag reserverar mig för vad Aperture kan, eftersom jag aldrig använt det programmet.

Du ser en databas som ett problem. Jag ser den som en fantastisk tillgång som möjliggör ett otroligt flexibelt och effektivt arbetsflöde. Där ligger skillnaden mellan våra val.
Jo och det är viktigt att du just gjort ett val. Du är medveten om inlåsningen och du har inget problem med det eftersom du har hela ditt arbetsflöde i LR.

Jag tycker också LR har bästa arbetsflödet. Som jag tidigare sagt övergav jag det pga att RAW-konverteraren inte var lika bra som Nikons egen.

Synd att du inte ser eller accepterar att andra kan ha andra behov.
 

jaan v

Aktiv medlem
För att (något oväntat kanske) återgå till din ursprungliga fråga tycker jag du ska ta en till på exiftoolGUI, fritt och duktigt.
 

Johannes G

Aktiv medlem
För att (något oväntat kanske) återgå till din ursprungliga fråga tycker jag du ska ta en till på exiftoolGUI, fritt och duktigt.
Jag kollade på det, men det var inte den smidigaste vägen att lägga taggar osv. Däremot har jag upptäckt att man kan lägga taggar på bilder i Nikon ViewNX 2.
 

iSolen.se

Guest
Jag kollade på det, men det var inte den smidigaste vägen att lägga taggar osv. Däremot har jag upptäckt att man kan lägga taggar på bilder i Nikon ViewNX 2.
Det går bra i Capture NX2 också. Och de ligger i själva bildfilen så de följer med bilden om du flyttar runt den/skickar till andra. Och följer med om du sparar i andra format.
 

JarJarBinks

Medlem
Alldeles för kort tid!!! Jag vill ha gratisprogram som går att ha tills jag känner att jag har pengar att lägga på mer avancerad mjukvara. Jag ska i höst börja ettan på gymnasiet...
Jag skaffade nyligen en ny Windows 7 dator och installerade Googles Picasa (som är helt gratis) mer eller mindre av en slump. Jag använder Photoshop Elements för bildbehandling, men för att titta på bilder och mata in nyckelord fungerar Picasa utmärkt. Den analyserade alla mina bilder och kan visa den i kronologisk ordning. jag har inte haft behov av att sortera enligt kategori, så jag kan inte kommentera den biten. När jag första gången öppnade Picasa var nog min attityd negativ typ "inte kan väl detta vara någonting att ha" men jag blev positivt överraskad.

mvh,

Johan
 
ANNONS