Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Skarström

Aktiv medlem
1. Skattepengar har använts av länstyrelsen på grund av Terje.
Är det Terjes fel? Eller är det ett problem när Länstyrelsen spenderar pengar på vad en person säger? Kan det vara så att man kanske bör analysera hur det kommer sig att de litar på en fotograf?

.
Ja helt otroligt att de litar på årets fotograf när han fotat en mårdhund i området. Eller?
 

Dorthe

Medlem
"... så ser man ju i en del fall att det inte ens är riktigt bra gjort."

Det är det som är så förbryllande. Taffliga montage, som han måste ha insett en dag skulle avslöjas! Skulle tro att TH:s ekonomiska problem blev den destruktiva drivkraften för montagen. Alternativt eller på samma gång, som figurerat på Flashback, han ville börja mäta sig mot Jim Brandenburg.

Alltnog, så är det för mig klart att Terje är en jäkligt bra konstnärlig naturfotograf och jag hoppas han kommer tillbaka.
En ting er i hvertfall sikkert, selv om Terje var kjent i fotomiljøet var han ikke videre kjent blant andre. Nå derimot er situasjonen en helt annen. Jeg håper Terje en dag kan komme med en forklaring, Jeg håper også når den dagen kommer at like mange kan fatte interesse og ikke minst høre på det han har å si. Akkurat nå er jeg mest glad for at han fortsatt er i live.
 

Merlin

Aktiv medlem
En ting er i hvertfall sikkert, selv om Terje var kjent i fotomiljøet var han ikke videre kjent blant andre. Nå derimot er situasjonen en helt annen. Jeg håper Terje en dag kan komme med en forklaring, Jeg håper også når den dagen kommer at like mange kan fatte interesse og ikke minst høre på det han har å si. Akkurat nå er jeg mest glad for at han fortsatt er i live.
Det är jag med.
 

Mesch

Aktiv medlem
En ting er i hvertfall sikkert, selv om Terje var kjent i fotomiljøet var han ikke videre kjent blant andre. Nå derimot er situasjonen en helt annen. Jeg håper Terje en dag kan komme med en forklaring, Jeg håper også når den dagen kommer at like mange kan fatte interesse og ikke minst høre på det han har å si. Akkurat nå er jeg mest glad for at han fortsatt er i live.
Självklart, något annat vore ju djupt tragiskt.
 

Billingen

Aktiv medlem
Men herregud... karln måste ju nästan tro på sig själv när han skriver det där. Skulle alltså så skygga djur som lodjur bara söka sig till honom så att han måste tvinga sig att inte mata den med godis...? Det är ju helt galet. Att han kunde hållas så länge utan att bli avslöjad...
Det finns många liknande inlägg på hans blogg. Det mest anmärkningsvärda kanske ändå är kommentarerna.

Man får bilden av en sagoberättare med häpna barn runt sig, eller snarare en guru med sina lärljungar.

Många av kommentarerna fälls av duktiga naturfotografer. Om dem vill jag inte säga någonting, men här finns en psykosocial aspekt som är intressant. Hur kunde så många kunniga människor låta sig duperas av denne karismatiske artist, hur kunde man gå på sådana otroliga berättelser i ord och bild?

Analysen återstår att göra, men kanske kan man av det hela dra slutsatsen att (natur)fotosamfundet borde fokusera mer på bilder och mindre på fotografer. Här föreligger ju uppenbart en hjältedyrkan som inte varit hälsosam, inte för fotografin och definitivt inte för Terje Hellesö.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Ja helt otroligt att de litar på årets fotograf när han fotat en mårdhund i området. Eller?
Ja, när jägare och annan viltvård experter säger något annat? Han är trots allt en fotograf. Eller ska vi Lennart Nilsson tillfrågas i medicinska frågor som enda källa?

Kan man tänka sig att en fotograf, skulle kunna tänkas ljuga för att sälja sina bilder? Är det helt orimligt att tänka sig att det kan finnas ett egenintresse? Borde myndigheter ta den lilla lilla detaljen i beaktning när de tar beslut?

Årets fotograf inom X område gör inte fotografen till en absolut auktoritet inom X. Definitivt inte nog så för att ta politiska beslut baserat på den personen som enda källa. Speciellt inte när han/hon har ett ekonomiskt/personligt intresse i det? Eller?
 

krukvaext

Aktiv medlem
Ja, när jägare och annan viltvård experter säger något annat? Han är trots allt en fotograf. Eller ska vi Lennart Nilsson tillfrågas i medicinska frågor som enda källa?

Kan man tänka sig att en fotograf, skulle kunna tänkas ljuga för att sälja sina bilder? Är det helt orimligt att tänka sig att det kan finnas ett egenintresse? Borde myndigheter ta den lilla lilla detaljen i beaktning när de tar beslut?

Årets fotograf inom X område gör inte fotografen till en absolut auktoritet inom X. Definitivt inte nog så för att ta politiska beslut baserat på den personen som enda källa. Speciellt inte när han/hon har ett ekonomiskt/personligt intresse i det? Eller?
Bildbevis väger väl tyngre än muntligt bevis... är väl ofta så.
 

Canyon

Aktiv medlem
Undran: Är det denna bild som fick det att rinna över hos någon så till den grad att han gick till Gunnar Glörsen?? (I desperation efter att ha sett de mest besynnerliga montage gjorda av TH, men som ingen annan sett eftersom högupplösta bilder inte fanns tillgängliga...)
 

krukvaext

Aktiv medlem
Så. Är det inte där diskussionen borde vara? Eftersom det är så "lätt" att ändra "bevisen" numer.
Frågan är hur pass blåögda de i styrelsen i Mullsjö verkar vara... undrar om en lågupplöst .jpg-fil visande en mårdhund var det enda som krävdes för att de skulle starta sitt Mårdhundprojekt?

Starta ett nytt foruminlägg vetja, gällande den diskussionen. Blir lite svårt hålla reda på alla utlagda trådar annars..
 

krukvaext

Aktiv medlem
Undran: Är det denna bild som fick det att rinna över hos någon så till den grad att han gick till Gunnar Glörsen?? (I desperation efter att ha sett de mest besynnerliga montage gjorda av TH, men som ingen annan sett eftersom högupplösta bilder inte fanns tillgängliga...)
Jag är rätt så säker på att det var den bilden som ledde till att fotografen kontakta GG.
 

Mesch

Aktiv medlem
För dem som försvarar Terje borde denna text vara en tankeställare.!
Finns det någon som försvarar Terje? Att det finns de som tycker synd om honom har jag sett men det är ju inte samma sak som att försvara det han gjort.

Jag skulle tro, med den starkt begränsade bild jag har, att Terje behöver vård.

Det han gjort i flera år kan inte en frisk människa göra.

Att driva en linje så hårt på forum, föreläsningar, intervjuer och mot familj och vänner samtidigt som man gör något helt annat hemma på kammaren kan inte vara lätt.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Skulle duinte sluta posta här? Tråkig teknik i diskussioner har du..
Nej? Sa jag det? Jag frågade ju bara om inte problemet ligger hos observatörerna och den inkompetens inom länsstyrelsen snarare än hos den/de som ljuger? Man kan ju tycka att de borde ha kompetens att avslöja någon som ljuger om deras område? Eller åtminstone tillfråga de som vet bättre, innan de fattar beslut? Tycker det är rätt relevant eftersom diskussionen har landat där den har?
 

Zewrak

Aktiv medlem
Det hör till god ton att föra rätt diskussion på rätt plats. Den här tråden har rubriken "Årets naturfotograf anklagas för fusk".
Ah. Förlåt, då gled jag ifrån ämnet. Såklart har de 40+ sidorna handlat om priset och de bilder som har med priset att göra. Inget om paret Hellesö, deras ekonomi, medicinska tillstånd etc. Utan 40 sidor som endast rör priset.

Vilket får mig att undra, är det fel på Terje eller på de som låter honom behålla priset?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS