Annons

Photoshop CS5 köptips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodor Jonsson

Aktiv medlem
Hej alla fantastiska fotsidan-medlemmar jag har nu börjat fundera på att börja redigera lite mera seriöst. Har hittills kört med googles picasa men har länge känt att detta inte räcker. Nu har jag bestämt mig för att uppgradera mig, men nu är frågan: Photoshop CS5 eller Lightroom (3 i så fall)?

Jag har fotat på hobbynivå 15 månader ungefär och vill ha ett kraftfullt redigeringsverktyg som kan användas länge. Jag är inte så familjär med varken Lightroom eller Photoshop CS 5 men tvekar inte en sekund på att lära mig :) Min bror är student och har studentkort (CSN-tror jag det är) och det borde väl räcka som bevis på att man pluggar, alltså om man ska köpa från Adobe education.

Det smått osannolika priset på 200 € för photoshop cs 5 extended http://tinyurl.com/ps-cs-5-price (Jag tycker iaf det lät sjuukt bra)
Sjukt bra pris var det på lr3 också :) http://tinyurl.com/pslr3-price

Är det någon som använder dessa hjälpmedel (rolig fråga att ställa på ett foto-forum) så får ni gärna berätta hur ni upplever detta, jag vill höra alla röster både amatörernas och proffsens.

Tack på förhand! /Teodor Jonsson
 

azek99

Aktiv medlem
cs6 väntar runt hörnet, vänta ut den. Hämta trialversonerna under tiden leta på instruktionsfilmer och testa. moderskeppet.se, youtube, det finns hur mycket kul som helst att ta del av. Hoppas du hittar det verktyg som passar dig bäst!
 

pellepiano

Aktiv medlem
Photoshop innehåller i princip Lightroom, i och med ACR och Bridge,och är samma sak vad gäller att hantera RAW-formatet.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Som sagt är det nya versioner av både PS och LR runt hörnet så det är värt att vänta på. Du kan ändå ladda ner och köra trial i 30 dagar för att testa och utvärdera själv vad som är rätt för dig.

För djupare och mer avancerad redigering är det Photoshop som gäller, Lightroom är mer en råkonvererare med fina katalogiseringsmöjligheter och en del annat ovanpå. Du kan göra allt i Photoshop som du kan göra i Lightroom men inte tvärt om.

Vi som jobbar med bildbehandling använder ofta Lightroom för grundjusteringarna och PS för själva retuscheringen, det ger ett bra arbetsflöde. Men det går att åstadkomma samma sak med PS och dess inbyggda råkonvererare ACR.

Du ska således satsa på Photoshop i första hand så har du inga begränsningar, senare kan du välja till Lightroom eventuellt.
 

Teodor Jonsson

Aktiv medlem
Som sagt är det nya versioner av både PS och LR runt hörnet så det är värt att vänta på. Du kan ändå ladda ner och köra trial i 30 dagar för att testa och utvärdera själv vad som är rätt för dig.

För djupare och mer avancerad redigering är det Photoshop som gäller, Lightroom är mer en råkonvererare med fina katalogiseringsmöjligheter och en del annat ovanpå. Du kan göra allt i Photoshop som du kan göra i Lightroom men inte tvärt om.

Vi som jobbar med bildbehandling använder ofta Lightroom för grundjusteringarna och PS för själva retuscheringen, det ger ett bra arbetsflöde. Men det går att åstadkomma samma sak med PS och dess inbyggda råkonvererare ACR.

Du ska således satsa på Photoshop i första hand så har du inga begränsningar, senare kan du välja till Lightroom eventuellt.
Tack för svaret, men jag funderar på att fixa ps5 och/eller lr3 när de ändå reas ut billigt när 6/4:an kmr ut. För varken ps5 eller lr3 blir ju sämre för att de andra kommer ut.

/Teodor Jonsson
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Jag tycker att man ska fundera lite på vad för slags redigering som man vill göra och vilken profil man har som fotograf. Personligen är jag ganska minimal i mitt redigerande och det handlar om att räta ut sneda horisonter, öka/minska färger och mättnad, ljusare/mörkare, bättra på skärpa, beskära, osv. Sådana här ändringar i bilder klarar de flesta program för redigering.

Jag skulle uppskatta att ungefär 90% av mitt redigerande handlar om att trixa med enklare redigering och det klarar Lightroom mycket bra.

Men om du har större ambitioner och tycker om att tillbringa tid framför skärmen så ger PS större möjligheter. Ska man t ex plocka bort en lyktstolpe ur en bild så skulle jag nog hellre jobba med PS men jag har inte sådana behov. På sin höjd tar jag bort en liten suddig fågel från himmel men det fixar jag i Lightroom.

Sedan har vi det där med pengar. Jag tycker att en PS-licens är snuskigt dyr för en privatperson och för det lilla behovet jag har av avancerad redigering så lägger jag hellre pengarna på annat.

Slutligen så har jag upptäckt att jag själv är ganska styrd av humör när jag redigerar bilder. Om jag har jobbat med en bild en dag och varit nöjd med ljus, färger och beskärning så är det inte alls säkert att jag är lika nöjd en tid senare. Då är det en fördel att arbeta med Lightroom för man rör aldrig originalbilden vid redigeringen utan information om alla ändringar lagras i en databas. Först när du väljer att skapa utdata (bild för tryck eller skärm) så tillämpas ändringar på den exporterade bilden men du har fortfarande kvar den ursprungliga bilden helt intakt. Det här ger mig frihet att börja om med redigering utan att behöva leta fram en gammal backup av en bildfil.

Jag tror (men jag kan ha fel) inte att PS jobbar på samma sätt. Jag tror att det här är lite av en filosofifråga om hur man jobbar med bilder. Jag gör mesta jobbet med kameran och finslipar i datorn. Andra kanske lägger mer tid på att redigera men sådan är inte jag och då funkar Lightroom bäst för mina behov. Lightroom utesluter inte PS men jag har inte råd med bägge för mina behov så då prioriterar jag Lightroom.

Vill du bilda dig en uppfattning om Lightroom så har Moderskeppet utmärkta kurser på DVD och dessa finns att låna på bibliotek (i alla fall i Stockholm) om du inte vill köpa.

/Anders
 

joakim d

Aktiv medlem
Jo det blir dom, därför att det slutar komma stöd för nya kameror i raw konvereraren.
Om man sitter nöjd med den kamera man har så finns det ingen anledning att vänta, då kan man lika gärna uppgradera när det väl blivit dags att köpa en ny kamera och då kanske LR 5 eller CS7 redan finns ute.
 

jens_a

Aktiv medlem
Kanske Photoshop CS är lite overkill om man är amatörfotograf - så jag ville nog börjat med Lightroom. Jag använde mycket PS förut men efter LR3 kom ut har jag nästan inte rört Photoshop als. I mitt tycke är Lightroom mycket mer smidigt och intuitivt för en fotograf. PS är väl mer till montager samt jobba i lager mm, och veldig bra om man måste retusjera bilden mycket tex till magasiner, stora annonser etc. Lasta ner dom och testa!
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Kanske Photoshop CS är lite overkill om man är amatörfotograf - så jag ville nog börjat med Lightroom. Jag använde mycket PS förut men efter LR3 kom ut har jag nästan inte rört Photoshop als. I mitt tycke är Lightroom mycket mer smidigt och intuitivt för en fotograf. PS är väl mer till montager samt jobba i lager mm, och veldig bra om man måste retusjera bilden mycket tex till magasiner, stora annonser etc. Lasta ner dom och testa!
Jag gjorde likadant när LR3 kom ut. Jag använde det till nästan all redigering, ca 75-80%, av mina bilder. Men jag har "återupptäckt" CS5, framförallt Lab Colors, och nu har mitt arbetssätt svängt så att jag numera gör det allra mesta i CS5.
 

tommypeters

Aktiv medlem
All info du kan tänkas behöva för att eventuellt kunna utnyttja studenrabatt hittar du här:
http://www.moderskeppet.se/studentpriser/
Man funderar ju lite på minimikravet för att få utnyttja rabatterna. Det finns ju två krav:

  • ”Skolan ska erbjuda examensutbildningar som omfattar studier motsvarande minst två års heltidsstudier”
  • Du själv ska gå en utbildning på den skolan, inklusive deltid, som ger dig en godkänd studentlegitimation - eller undervisa.
Vilket är den bästa kombinationen här?
 

Teodor Jonsson

Aktiv medlem
Tack för alla svaren, ja kanske jag klarar mig med Lightroom (700:) men frågan är om inte den bästa kombon är LR3 och PS5 båda två får man för ett pris (2300:) som jag tycker är betalbart. Jag har kollat massa tutorials på båda programmen och jag känner att ps5 är för mer drastisk redigering (som jag gillar) och så har den HDR vilket skulle vara jättekul att testa. LR3 har däremot fantastisk kategoriseringsfunktion vilket jag nog skulle behöva (så stökig som man är). Om man skulle vänta med att köpa så känns det som att ps6 kommer kosta runt 4000 för en studentversion och det gillar jag inte.

Nu rinner väl tiden iväg för snart står väl både cs6 och lr4 på tröskeln och då kommer jag sitta där med picasa som jag inte är ett stort fan av. Jag kommer också behöva köpa en ny dator så nu känns det som jag sitter i skiten, rent ekonomiskt :p
 

Teodor Jonsson

Aktiv medlem
För alla er som föreslagit att jag ska pröva båda så kan jag säga att jag prövat lightroom redan men var inte så insatt då, och med laptopen jag tyvär inte kan ladda ner något från Adobe :(
 
ANNONS