Annons

Mellanlagringsenhet - vad finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebermark

Avslutat medlemskap
Nej. exFAT är (lyckligtvis) fortfarande väldigt ovanligt.

exFAT är proprietärt, patenterat, och en licens ifrån Microsoft krävs för varje implementation.

Dessutom, exFAT ger idag endast en enda fördel över FAT32, exFAT är det enda i plattformarna inkluderade filsystemet som transparent kan flyttas mellan OS/X och Windows om man vill använda filer >4GB. Alla andra "fördelar" med exFAT rör sig ärligt talat om stöd för enheter som är så stora att de rör lagringsenheter som troligen ingen av oss som läser denna tråd kommer att uppelva i en konsumentprodukt under våran livstid.
I och för sig en rätt viktig fördel att kunna hantera filer som är större än 4GB. Och vad spelar det för roll som slutanvändare vilken sorts licens det faller under om hårdvaran och mjukvaran man använder redan har stöd för det?
 

j2^

Aktiv medlem
I och för sig en rätt viktig fördel att kunna hantera filer som är större än 4GB. Och vad spelar det för roll som slutanvändare vilken sorts licens det faller under om hårdvaran och mjukvaran man använder redan har stöd för det?
Det spelar roll på två huvudsakliga sätt:

1. Licensen är inte gratis. Det är en kostnad för själva licensavtalet, samt en kostnad per såld enhet. Denna kostnad är tillverkarna inte ännu beredda att ta i konsumentprodukterna.
2. Det finns hur många färdiga "enkretslösningar" som helst för att hantera FAT32. Det finns väldigt få som stöder exFAT. ( Vi kan anta att (2) till stor del beror på (1) )
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Det spelar roll på två huvudsakliga sätt:

1. Licensen är inte gratis. Det är en kostnad för själva licensavtalet, samt en kostnad per såld enhet. Denna kostnad är tillverkarna inte ännu beredda att ta i konsumentprodukterna.
2. Det finns hur många färdiga "enkretslösningar" som helst för att hantera FAT32. Det finns väldigt få som stöder exFAT. ( Vi kan anta att (2) till stor del beror på (1) )
Väldigt få? Ptja, en av världens populäraste telefoner har exFAT-stöd i kerneln. Sen finns det ju givetvis många andra modeller som också har det, och SDXC-kort har exFAT som standard...ovanligt skulle jag då inte kalla filsystemet.
 

j2^

Aktiv medlem
Väldigt få? Ptja, en av världens populäraste telefoner har exFAT stöd i kerneln. Sen finns det ju givetvis många andra modeller som också har det, ovanligt skulle jag knappast kalla det.
Ja, Apple har licensierat exFAT, helt korrekt.

Jag hävdar fortfarande "väldigt få" eftersom jag skulle vilja hävda att mindre än bråkdelen av de konsumentenhter som finns på marknaden stöder exFAT sett globalt.

Jag tänker fortsätta att kalla stöd för exFAT väldigt ovanligt.
 

afe

Aktiv medlem
Ta gärna diskussionen om filsystem i en egen tråd eller via mejl, och håll den här tråden till ämnet (som är mellanlagringsenheter).
 

j2^

Aktiv medlem
Men, när nu exFAT kommit på tal så bör man vara medveten om att inte någon av mellanlagringsstationerna HyperColor eller den Wolverine som B&H säljer har något stöd för exFAT. Så, kör man exFAT får man kika på andra mellanlagringsstationer.

För, oavsett vad somliga tycker om formatets förträfflighet och standardisering så är det väldigt få tillverkare som hoppat på det tåget (ännu).

Dessutom, jag erkänner gärna när jag har fel: Jag förväxlade HC med XC. Mina SDXC kör mycket riktigt exFAT som standard, men kan med lätthet formatteras om till FAT32. Alla enheter bör svälja det utan problem, sålänge kortet är 32GB eller mindre.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Men, när nu exFAT kommit på tal så bör man vara medveten om att inte någon av mellanlagringsstationerna HyperColor eller den Wolverine som B&H säljer har något stöd för exFAT. Så, kör man exFAT får man kika på andra mellanlagringsstationer.
Hyperdrive läser givetvis SDXC-kort.
 

Per

Aktiv medlem
/Oscar, som vägrar använda en TELEFON som mellanlagringsenhet....
Nej, det vore ju nästan lika tåssigt som att fotografera med en TELEFON! Eller navigera, skicka e-post, surfa på nätet, lyssna på radio, spela film eller spel, osv. En pryl per ändamål ska det vara, och den som har flest när han dör vinner. ;)

Skämt åsido, här diskuteras ju olika varianter, med bara delvis överlappande funktionalitet. För den som ffa behöver mer minne för att vara säker på att kunna plåta kontinuerligt är det nog bara extra minneskort som gäller. Men det ger ingen backup, vilket den dedikerade mellanlagringsenheten däremot gör. Den i sin tur saknar gränssnittet mot nätet, och är en extrapryl som inte fyller några andra funktioner. Om det nu är så att mobilen fyller hela ens behov, och gör det enbart med hjälp av en sladdstump på några gram så är det en tilltalande lösning.
 

tommypeters

Aktiv medlem
Om di kortläsare har knappar för funktionskontroll, eller är av "multikorttyp" så kan det bli problem.

De flesta implementationer förväntar sig att hitta en enhet som enbart mappar mot en enda profil/instans.
Det är i alla fall inga problem för mig med en Galaxy S2, en OTG-kabel, en icke separat strömförsörjd multikortläsare från Transcend och ett SDXC-kort.
 
ANNONS