Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)

Krisiun

Aktiv medlem
Fractal Designs R4 är ett av de bästa i den storleken och i det får du plats med Noctuan :)

Fläktarna som följer med är mest för att skapa ett föde genom chassit och därmed också kyla av komponenter (minne, moderkort, hårddiskar...men det klarar inte att kyla en processor. Till det behöver du en processorkylare. Den som följer med processorn (benämns "boxed") är mycket mindre (både fläktdiameter och kylfläns) än Noctua:n vilket gör att den är mer högljudd och varmare.

Du kan ju låta Inet testa att montera Noctua:n i ditt ursprungliga chassi, men funkar inte det så skulle jag i alla fall satsa på att köra på Noctua + Fractal R4 combo.
 

afe

Aktiv medlem
Om du inte tänker överklocka så finns det poäng att välja i7 3770 (utan K). Dels är den ett par hundralappar billigare, och dels har den bättre virtualiseringsstöd (fast det är förstås bara intressant om du kommer köra virtuella maskiner).

Jag har Fractal Design Define XL (de gör mycket bra och tysta lådor), och även i den där får du som sagt plats med en bättre kylare än den som följer med processorn. Jag rekommenderar Noctua NH-D14 (det var den jag köpte och den har fått väldigt bra betyg i många tester). Även om du inte behöver kylaren för just kylning, så är den tystare än Intels.

Jag köpte också K-processorn, trots att jag inte tänkt mig överklocka och kör mycket virtuellt - jag visste helt enkelt inte att den versionen saknar en del instruktioner som finns på den billigare varianten som inte är lika bra för överklockning ...

Grafikkort kan du nog som sagt vänta med, men fler och fler program får stöd för att använda det för beräkningar.

I det här inlägget kan du se hur min dator ser ut invändigt om du vill jämföra storleken på Intels kylare med den Noctua jag rekommenderar ;) http://www.fotosidan.se/blogs/afe/lucka-14-kyligt-och-nordigt.htm
 

ubbe73

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att jag inte vet om jag behöver överklocka processorn. En liten förklaring till när jag kan tänkas behöva K-processorn??

När det gäller chassi så kommer jag att behålla detta Fractal-chassi. Det känns som om det är mer förberett för ev. utbyggnad. Fläkten bör jag nog också lägga till om jag tolkar era kommentar rätt.

Känns som om jag börjar hamna rätt nu...... En enorm skillnad i pris om man skall ha samma prestanda hos ex. Mediamarkt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att jag inte vet om jag behöver överklocka processorn. En liten förklaring till när jag kan tänkas behöva K-processorn??.
Om du inte vet om du behöver överklocka så behöver du det troligen inte ;) En i7 3770 är ganska ordentligt snabb också utan överklockning, och K-varianten gör bara överklockning enklare (och har något högre klockfrekvens från början om jag inte minns fel). De flesta som överklockar gör det för att kunna visa fina siffror för likasinnade, och inte för att de faktiskt behöver det ...

Det är dessutom inte alltid helt enkelt att överklocka processorn och hålla datorn stabil - jag föredrar oftast en dator som är något långsammare än en snabb en som krashar då och då ;)
 

Krisiun

Aktiv medlem
Precis som Anders säger är det nog mest spelare som vill klämma ut några extra frames-per-second eller datorbyggare som vill stoltsera med lite högre benchmarks som gillar att överklocka :) Med nyare moderkort är det dock rätt enkelt att överklocka och har man en rejäl kylare (typ Noctua:n) så är det inte svårt att överklocka med både stabilitet och låga temperaturer. 159 kronors skillnad mellan 3770 och 3770K på Inet. Du får suga på karamellen hur viktig skrytfaktorn är ;)

R4 är ett mycket fint chassi som är synnerligen genomtänkt. Tyst och välkylt är det med...och så känns det ju extra bra att köpa svenskt ;)

Och ja, jämför du med elkedjorna så får du en dator som har genomgående bättre komponenter som inte är 1-2 generationer gamla, snabbare, billigare...och skräddarsydd precis som du vill ha den.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag skulle valt minnen med lägre latency.
Och om jag skulle jag köpa dyrare minnen, än vad TS valt, skulle jag i sådana fall välja högre frekvens, allt enligt:

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scaling-choosing-the-best-ddr3/8

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/ivy-bridge-ddr3_7.html#sect0

Jag kan inte hitta någon testare som rekommenderar lägre Cas Latency (CL) före högre klockcykel på DDR3 minnen, som det kanske var aktuellt med de tidigare DDR och DDR2 minnena där det gick att mäta prestanda skillnader på CL 2.5 och CL 3

När jag tänker efter, för fotosammanhang och stora filer, så skulle jag hellre köpa 2x 8GB 1600Mhz till, som lätt kan köpas och tryckas i senare.


Michael - För mer minne -
 

ubbe73

Aktiv medlem
Och om jag skulle jag köpa dyrare minnen, än vad TS valt, skulle jag i sådana fall välja högre frekvens, allt enligt:

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scaling-choosing-the-best-ddr3/8

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/ivy-bridge-ddr3_7.html#sect0

Jag kan inte hitta någon testare som rekommenderar lägre Cas Latency (CL) före högre klockcykel på DDR3 minnen, som det kanske var aktuellt med de tidigare DDR och DDR2 minnena där det gick att mäta prestanda skillnader på CL 2.5 och CL 3

När jag tänker efter, för fotosammanhang och stora filer, så skulle jag hellre köpa 2x 8GB 1600Mhz till, som lätt kan köpas och tryckas i senare.


Michael - För mer minne -
Hej
Syftar du på att det kan vara bra att stoppa i ytterligare 16GB från början?

//Urban
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Och om jag skulle jag köpa dyrare minnen, än vad TS valt, skulle jag i sådana fall välja högre frekvens, allt enligt:

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scaling-choosing-the-best-ddr3/8

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/ivy-bridge-ddr3_7.html#sect0

Jag kan inte hitta någon testare som rekommenderar lägre Cas Latency (CL) före högre klockcykel på DDR3 minnen, som det kanske var aktuellt med de tidigare DDR och DDR2 minnena där det gick att mäta prestanda skillnader på CL 2.5 och CL 3

När jag tänker efter, för fotosammanhang och stora filer, så skulle jag hellre köpa 2x 8GB 1600Mhz till, som lätt kan köpas och tryckas i senare.


Michael - För mer minne -
priset skiljer praktiskt taget ingenting på cl10- och cl9-minnen, så det finns ingen anledning att välja de "sämre"
 

ubbe73

Aktiv medlem
priset skiljer praktiskt taget ingenting på cl10- och cl9-minnen, så det finns ingen anledning att välja de "sämre"
Har cl-10 i min kundvagn ser jag. Får fundera om jag skall stoppa i ytterligare 16GB på en gång. Blir lite fundersam angående fläkten. Kollade på ett annat forum där man påpekade att den fläkt jag valt ej monteras i på Inet pga. vikten.....

Hör även här att det kanske inte behövs en Noctua NH-U12P som jag valt.

Vad säger ni om OS? W7 eller W8?

//Urban
 

Michael f8

Aktiv medlem
Hej
Syftar du på att det kan vara bra att stoppa i ytterligare 16GB från början?

//Urban
Jag ser nu att det "bara" skiljer en 50-lapp mellan CL9 och CL10, det är "hugget som stucket", för något som är svårt att mäta :)

Det är en avvägningsfråga om man ska trycka i 16GB till direkt, om det tar två till tre år till innan du "behöver" mer än 16GB ram till vardags, kan det eventuellt vara knepigt att då hitta minnen som matchar, men om priserna då kanske har mer än halverat pris och då kanske man köper nya 4x 8GB matchande för en billig peng, i framtiden när Windows 9, Photoshop CS 7 samt 50MP kompakt kamerorna presenteras:)


Michael - Svårt att sia om framtiden -
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag läste om en kille i en tråd här på FS som jobbade proffisionellt (ingen aning om HUR) med video o ökade minnet succesivt.
Från 8 till 16 hände massor.
Från 16 till 24 märktes.
Från 24 till 32 kändes inte som ngn skillnad.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag läste om en kille i en tråd här på FS som jobbade proffisionellt (ingen aning om HUR) med video o ökade minnet succesivt.
Från 8 till 16 hände massor.
Från 16 till 24 märktes.
Från 24 till 32 kändes inte som ngn skillnad.
men om man bygger själv finns det ingen anledning att snåla för minne är billigt, om man inte kör ny imac där det är svårt att byta själv. Oavsett jag maxade min nya o stoppade i 32gb i den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
men om man bygger själv finns det ingen anledning att snåla för minne är billigt, om man inte kör ny imac där det är svårt att byta själv. Oavsett jag maxade min nya o stoppade i 32gb i den.
Nej inte mer än ekonomiskt.
Men att vänta på datorer blir dyrt i längden o jävligt irriterande.
1,5 h film i Premiere Pro tar mig 15-20 minuter att stänga ner programmet.
Men just det momentet går mot mekanisk hårddisk.
Autospara cancellerar jag hela tiden.
Jag skall skaffa SSD.

Renderingar är hopplöst att vänta på om de ligger över 2000 frames. O här spelar RAM roll.

Jag hade tryckt i 32 direkt. Av skadan blir man vis.
 
ANNONS