Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Drygt 500W i nätaggregatet...
Jag hade kollat runt lite vad som rekommenderas om man vill trycka i ett Geforce GTX 660Ti och uppåt i modellbeteckningarna.
 

afe

Aktiv medlem
Bra chassin har dock ett hål i plåten som moderkortet sitter på som gör att man lätt kommer åt, kan däremot inte svara för det i tråden valda chassit.
Det chassit Ubbe valt har en dylik lucka, så det är inte så krångligt att montera kylaren. Följer man bara monteringsanvisningarna (som brukar vara bra från Noctua) ska det inte vara några problem.

Jag rekommenderar också som sagt en extrakylare just för ljudnivåns skull. Ska man inte överklocka kan det dock kanske vara värt att börja med standardkylaren för att se (eller snarare höra) om man störs av den. Zalman lär ha en ny passiv kylare på gång som ska klara av att kyla en 3770K utan fläkt, så man kan ju alltid komplettera med en sådan senare :)
 

ubbe73

Aktiv medlem
Drygt 500W i nätaggregatet...
Jag hade kollat runt lite vad som rekommenderas om man vill trycka i ett Geforce GTX 660Ti och uppåt i modellbeteckningarna.
Kollade på EVGA GeForce GTX 660Ti 2048MB och rekommenderad effekt på datorn var 450W.

Tror jag nöjer mig med det jag valt. Nu var det bara fläkten som skall bestämmas. Att det skall vara så svårt att bygga en dator.

Lägger man 10 papp så borde inte 500kr hit och dit, eller .............
 

afe

Aktiv medlem
Kör med originalfläkten till att börja med, och om du tycker den surrar för mycket kan du komplettera i efterhand.

(Så gjorde jag med min som har en 3770K.)
 

Bullen03

Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mig att välja rätt värstingdator och passande skärm?

Ska till att uppgradera från min fyra år gamla Sony Vaio dator.
Vill köpa en bra dator som ska hålla för film,surfande och bild/film redigering.(ej spel)
Om ni rekomenderar pc-datorn vill jag även att ni rekomendera en passande skärm
som inte får kosta mer än 5.000kr.

Har fått en offert från Alina Systems på 22.000kr för en dator med följande specifikationer:
*Windows 7 Home Premium SP1 64-bit
*Gamer God Kronos
*Alina Case Midi Tower Silencio 550 Black Sound
*Antec TrueQuiet Pro 120
*Blu-Ray recorder
*Intel core i7 3820-No cooler
*Intel BXRTS2011LC Liquid Heat Sink 800
*Corsair Vengeance 8 Gb(2x4GB) XMS3 1866MHz
*Asus Geforce GTX 690 4GB
*Asus P9x79-Socket 2011
*Vertex 4 serie Sata III 2,5¨SSD-256
*Western Digital Caviar Green 2TB 64ram

Eller ska jag välja något av följande Macdatorer som ett par mediamark killar rekomenderar.

*Pris: 27.335kr
27-tums iMac
3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

--------------------------
Pris: 21.165kr
21,5-tums iMac
3,1 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB GDDR5

Tack på förhand för all eventuell hjälp och råd...
 

j2^

Aktiv medlem
Oavsett om du flyttar över i den andra tråden eller inte så är jag frestad att kalla maskinen från Alina som väldigt obalanserad.

För lite RAM och ett grafikkort som på inget sätt är prisvärt, för videoredigering.

Ett 670 eller 680 tillsammans med 32 eller 64GB RAM kommer att ge dig en väldigt mycket mer kraftfull maskin för videoredigering.

Kika exempelvis på http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Premiere-Pro-CS6-GPU-Acceleration-162 (mer exakt http://images.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=21599&width=631 )

Notera den ENOOOORMA (not..) skillnaden mellan 660 och 680. ... 690 kanske ger dig ett par procent till. Är du verkligen villig att betala mer än dubbelt så mycket för grafikkortet för en sådan liten ökning?

Vidare kan jag inte begripa deras val av kylare. Om du inte skall syssla med extrem överklockning så är en luftkylare (Exmpelvis min favorit NH-C14) ett mycket tystare val.

En maskin av den typ som alina föreslår kommer dock att fullständigt utklassa bägge Mac-datorerna gällande videoredigering.
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Ska till att uppgradera från min fyra år gamla Sony Vaio dator.
Vill köpa en bra dator som ska hålla för film,surfande och bild/film redigering.(ej spel)
Om ni rekomenderar pc-datorn vill jag även att ni rekomendera en passande skärm
som inte får kosta mer än 5.000kr.

Har fått en offert från Alina Systems på 22.000kr för en dator med följande specifikationer:
*Windows 7 Home Premium SP1 64-bit
*Gamer God Kronos
*Alina Case Midi Tower Silencio 550 Black Sound
*Antec TrueQuiet Pro 120
*Blu-Ray recorder
*Intel core i7 3820-No cooler
*Intel BXRTS2011LC Liquid Heat Sink 800
*Corsair Vengeance 8 Gb(2x4GB) XMS3 1866MHz
*Asus Geforce GTX 690 4GB
*Asus P9x79-Socket 2011
*Vertex 4 serie Sata III 2,5¨SSD-256
*Western Digital Caviar Green 2TB 64ram

Eller ska jag välja något av följande Macdatorer som ett par mediamark killar rekomenderar.

*Pris: 27.335kr
27-tums iMac
3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

--------------------------
Pris: 21.165kr
21,5-tums iMac
3,1 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB GDDR5

Tack på förhand för all eventuell hjälp och råd...
jag köpte denna macbook som jag kör extern skärm till för skärmen är för liten annars tycker jag.
http://store.apple.com/se/configure/MC976S/A?

Den är riktigt snabb till filerna från D800 rullar på grymt bra, har även beställt nya imac den större versionen med 32gb minne men den är det leverans tid på. Versionen jag köpte där är
http://store.apple.com/se/configure/MD096S/A?

jag har kört mac i 11 år utan några strul över huvud taget det enda som inte varit helt ok är att en gång så fick jag ett mail från apple att dom stod för ett ytbyte av batteriet till macbook pro för att dom upptäckt något möjligt fel o att dom mailade om utbyte av hårddisken i min gamla imac. Ang skärmen på imac så har jag inga problem att profilera den få den att stämma bra med det jag skriver ut o lämnar till kund. Har visserligen en extern proskärm om jag skulle behöva men jag har inga problem med imac skärmen. Dom flesta yreksfotografer jag känner kör mac o jag har som sagt var aldrig haft strul med någon det bara funkar o det är oerhört viktigt om man jobbar med bilder att man kan lita på prylarna.
Så om jag hade varit dig så hade jag antingen köpt mac book pro o en extern skärm eller kört på imac men maxat minnet till 32gb på den.
 

Falumas

Aktiv medlem
Både Macbooks och nya iMac kör på laptop-processorer som inte presterar i samma klass som desktopvarianterna. Så definitionen på att snurra på bra är olika beroende på vem du pratar med.

/Karl
 

Bullen03

Aktiv medlem
Svårt det här med att välja bra dator.

Det hela började med att jag var in till webbhallen som rekommenderade något av följande två datorer, efter att ha hört vad jag främst ska använda den till surfande,filmtittande samt film och fotoredigering.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165785-webhallen_config_d12-0403-i7-3770k-16gb-120gb_ssd__2tb-gtx_680m-dvd-win8

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165786-webhallen_config_d12-0404-i7-3770k-16gb-240gb_ssd__3tb-gtx_690-blu-ray-win8

Var därefter in till Alina som gav en offert på "enligt dem en bra dator" och deras färdigbyggda som skulle vara mer prisvärt än webbhallens nämnda datorer.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=KRONOS-Q123

Igår var jag in till Mediamark för att titta på datorskärmar vilket som jag märkt också är en djungel.
Får då tips från två killar där att istället sattsa på en imac dator,för då får jag allt i ett "bra dator med bra skärm för foto och fim redigering". Och behöver inte tänka på att leta efter bra extern skärm. De säger också att om jag ska ha en bra skärm så kommer jag behöva lägga ut minst 5-6000 och då hamnar jag i samma prisklass som deras imac datorer.

Jag har svårt för att bestämma mig för ifall jag ska sattsa på en värsting iMac som då kommer att gå på runt 31.255 eller köpa någon av Alinas eller webbhallens rekomenderade datorer. Problemet då blir ju att hitta en bra skärm som ska passa mitt syfte och även fungera bra med dessa värsting datorer.

Jag har investerat i en bra Sony AVCHD kamera och i en Nikon D800 med jätte bra objektiv och vill kunna jobba med raw filer enkelt och smidigt.Sedan så är det så att min fru väntar barn till sommaren och då kommer det att bli mycket fottande och filmade,som kommer att kräva en bättre dator än den jag har idag.
 

j2^

Aktiv medlem
De säger också att om jag ska ha en bra skärm så kommer jag behöva lägga ut minst 5-6000 och då hamnar jag i samma prisklass som deras imac datorer..
Nje... FÖr en tusenlapp får du en skärm motsvarande de som sitter i iMac.

För 5-6 000kr får du en semi-pro-skärm som helt enkelt är förbannat bra.
http://www.dustinhome.se/product/5010380195/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/
http://www.dustinhome.se/product/5010609257/hp-zr2740w-27-wide-tft-led-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

Det där är två _otroligt_ prisvärda Wide-gamut-skärmar. (De kan alltså visa i princip hela färgrymde AdobeRGB, medan Apple-skärmarna enbart (precis som de flesta skärmar) enbart visar sRGB.
 

j2^

Aktiv medlem
Tack för tipset på skärmarna,vilken dator skulle du rekomendera med tanke på vad jag ska använda den till.
Det har jag ju redan svarat på? En maskin liknande den Alina offererade, men byggd på "rätt" sätt.

Vi tar det igen:
Om du inte skall spela så har du INGEN prisnytta av ett 690 (Se den länkar jag redan bifogat)

En vätskekylning som du offererats låter mer än en luftkylning. Om du inte skall överklocka så är vattenkylning totalt fel väg.

Köp MER MINNE. Alina har offererat 8GB.. Det är väldigt lite för videredigering. Jag tycker att mina 32 är i underkant ibland.

Edit:
Okej, jag hatar att ge mig in i köpdiskussioner på fotosidan, men jag skulle personligen göra såhär:
http://i50.tinypic.com/2hp2ero.jpg

Jag lovar att den maskinen är _väldigt_ mycket tystare än Alina-offerten, och den KOMMER att springa i cirklar kring Alina-maskinen i Premiere Pro... FÖr att inte tala om hur otroligt mycket snabbare än Mac-förslagen den kommer att vara.
 

Bullen03

Aktiv medlem
Ok..ska prata med Alina på Måndag och ändra lite.
Får se vad de tar för en dator med:
*Intel core i7 3820-No cooler
*ASUS GeForce GTX 680 2GB
*64GB Ram
*luftkylning

Är det något mer som du tycker att jag bör ändra/prata med dem om?
 

j2^

Aktiv medlem
Ok..ska prata med Alina på Måndag och ändra lite.
Får se vad de tar för en dator med:
*Intel core i7 3820-No cooler
*ASUS GeForce GTX 680 2GB
*64GB Ram
*luftkylning

Är det något mer som du tycker att jag bör ändra/prata med dem om?
Du bör säga att du vill ha en maskin som är knäpptyst. Det som låter mest på mitt arbetsrum är tangentbordet jag skriver på. Det är förbannat skönt ;)

Mjo, och kasta ut Windows 7 och kör Windows 8.
 
ANNONS