Annons

"Gråtande barnen" hårt retuscherade

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
De gråtande barnen har nog de flesta sett i media. Dessa foton ser hårt retuscherade ut, och med avsikt för att få bilderna att se ut som paintbrushmålningar - antar jag. Om man tycker det är fint eller inte är en annan femma, men jag är mer nyfiken på hur man retuscherade. Hyn har "smetats" ut en hel del, och färgerna ser starka ut, men vad mer är gjort tro? ...ni som kan.
 

iSolen.se

Guest
De gråtande barnen har nog de flesta sett i media. Dessa foton ser hårt retuscherade ut, och med avsikt för att få bilderna att se ut som paintbrushmålningar - antar jag. Om man tycker det är fint eller inte är en annan femma, men jag är mer nyfiken på hur man retuscherade. Hyn har "smetats" ut en hel del, och färgerna ser starka ut, men vad mer är gjort tro? ...ni som kan.
Länk?



.
 

Fstop

Aktiv medlem
Om du googlar på "jill greenberg effect" alt "tutorial" så lär du få mängder av träffar över principen. Jag skulle säga att dodge/burn spelar en stor roll i receptet.
 

iSolen.se

Guest
Om du googlar på "jill greenberg effect" alt "tutorial" så lär du få mängder av träffar över principen. Jag skulle säga att dodge/burn spelar en stor roll i receptet.
Efter att bilden av Paul Hansen valdes till årets bild har jag lagt om mitt eget redigerande. Tycker egentligen det är fel (det är manipulation) för press men det är tydligen ok så då gör jag det också.

Kanske inte så mycket dodge and burn men flera lager med olika exponeringar så att det inte ser så HDR-aktigt ut.
 

afe

Aktiv medlem
Hur får du det till manipulation, när det redan konstaterats att de inte är det av juryn i WPP?
 

iSolen.se

Guest
Hur får du det till manipulation, när det redan konstaterats att de inte är det av juryn i WPP?
Antar att du riktar din kommentar till mig.

Det är min åsikt, jag tycker, eller tyckte i alla fall, att när man började jobba med ljuset (flera RAW-exponeringar i lager och masker som Paul gjorde) så häftigt att bilder börjar få HDR-karakteristik att det var för långt ifrån orginalet för att räknas som omanipulerat.

Men som sagt, jag har anpassat mig och gör det själv nu, i åtminstone mindre utsträckning, dvs jag följer utkomsten av vad juryn kom fram till.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Hyn har "smetats" ut en hel del, och färgerna ser starka ut, men vad mer är gjort tro? ...ni som kan.
Det smetas inte direkt inte ut, utan dels förstärker man kontraster med dodge&burn och lägger även till ljus och lågdagrar.

Ljuset är också speciellt. Hon kör med 2 blixtar framifrån varav den mittersta är en ringblixt och sen ett gäng blixtar bakifrån.

Lite större bild med detaljer .... http://2.bp.blogspot.com/-QiHaQZKXE9g/UF14-eA4SWI/AAAAAAAACuU/VHZDNgSw3LI/s1600/jill-greenberg-crying-photoshopped-babies-end-times-17.jpg
 
ANNONS