Annons

Färgprofiler gör mig galen :) eller :(!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har laddat hem Stefans makro och dubbelklickat på det(installerat?), tackar.

Nu är frågan VAD är makropanelen för ngt? Var hittar jag den o jag har engelsk version av CS6.
Hur kör jag makrot?
Tacksam för snabb hjälp av vem som.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har laddat hem Stefans makro och dubbelklickat på det(installerat?), tackar.

Nu är frågan VAD är makropanelen för ngt? Var hittar jag den o jag har engelsk version av CS6.
Hur kör jag makrot?
Tacksam för snabb hjälp av vem som.
Action heter funktionsmakro på engelska. När du öppnat panelen väljer du Sänka Mättnad. När du valt detta makro klickar du på spela upp tangenten (triangeln i nederkanten). När makrot är färdig har du ett justeringslager av typen Hue/Saturation. Till detta lager är en mask kopplad som skyddar dina blekare färger. Öppna justeringslagret och klicka på pipetten som finns i övre, vänstra hörnet. Klicka på den färg som du har problem med och dra mättnadsreglaget åt vänster till dess att färgmättnaden är lagom. Det är en fördel om du softproofar din bild mellan du gör detta. Har du dessutom en skärm som har ett stort färgomfång har du riktigt bra kontroll över utseendet.

Jag hoppas den fungerar på engelsk version, jag har gjort den på en svensk.

Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tar in bilden i PS
Hittat Actions o valt sänka mättnad
Trycker på "play"

The object "back layer" is not currently available.
jag väljer continue inte stop
The command "Merge Visible" is not currently available.
jag väljer continue inte stop
The command "Move" is not currently available.
jag väljer continue inte stop
Det rasslar lite...och
The object "layer "bild kopiera"" is not currently available.
jag väljer continue inte stop
Warning: No pixels are more than 50% selected.
The selection edges will not be visible
jag väljer ok
Justera maskens svärta så att masken skyddar bildens mättade färger.
jag väljer continue inte stop
en ruta Levels kommer upp
jag väljer ok

Det tog mig sedan ett tag att fatta vad som menades med pipetten. Men du menar PS vanliga pipett.
Jag klickade på det mättade området o drog ner saturation. Ser fint ut.

Jag tackar o bockar ödmjukast o hoppas att jag gjort rätt
Saved by the bell, eller Stefan.

Jag förstår att jag har massor att lära men Rom byggdes inte på en dag.
O tanken är att jag skall köpa en bättre skärm senast 2015.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Efter detta makro o jag är nöjd.
Bör jag göra Edit->Convert to Profile med Blurbs Icc profil för att göra bilden till 8bitars CMYK.
Eller sköts det via InDesign när jag gör PDFen?
 

stefohl

Aktiv medlem
Efter detta makro o jag är nöjd.
Bör jag göra Edit->Convert to Profile med Blurbs Icc profil för att göra bilden till 8bitars CMYK.
Eller sköts det via InDesign när jag gör PDFen?
Om du har ställt in InDesign korrekt så kommer den att göra det. Enklast gör du det genom att ställa in Photoshops färginställningar och sedan spara dem. Sedan kan du synka inställningarna till InDesign och Acrobat via Bridge.

Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bilderna blir väldigt pixliga i InDesign. Skall det vara så?
Det är inte så i varken LR eller PS, faktiskt inte ens i Windows,
 

ZinneD

Aktiv medlem
Låter alldeles för just. Oftast är det bättre att jämför en korrekt gjord utskrift med samma bild som fil på skärmen. Ser de likadana ut när du kollar på din utskrift under ett vettigt betraktningsljus, då har du rätt ljusstyrka. Normalt brukar det ligga på 35-50% på moderna skärmar.

Jag skulle nog kolla min skärm innan jag skickar iväg din bok.
Jag har också funderingar på att kanske införskaffa Spyder4Express för att kalibrera min iMac 27" (Late 2012).

Kostnaden är ju inte direkt hög, ligger väl kring 1200-1300 kr för hårdvaran men kommer det göra tillräcklig skillnad? Kommer kalibreringen att bli korrekt?
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Jag har också funderingar på att kanske införskaffa Spyder4Express för att kalibrera min iMac 27" (Late 2012).

Kostnaden är ju inte direkt hög, ligger väl kring 1200-1300 kr för hårdvaran men kommer det göra tillräcklig skillnad? Kommer kalibreringen att bli korrekt?
när det gäller din iMac 27 så kalibrerar du inte skärmen utan du skapar en skärmprofil och troligen blir resultatet bättre än den inlagda profilen från fabriken
 

ZinneD

Aktiv medlem
när det gäller din iMac 27 så kalibrerar du inte skärmen utan du skapar en skärmprofil och troligen blir resultatet bättre än den inlagda profilen från fabriken
Ja, korrekt. Men att det blir bättre är inte tillräckligt, den är bra som den är. Men är den korrekt? Det vet jag inte och det är det jag tänkte ha Spyder4Express till att kontrollera och ifall det behövs rätta till.

Kommer den kunna skapa en färgmässigt korrekt profil, en som mjukvara inte har tillräcklig förmåga att skapa? Detta så man vet att färger verkligen blir korrekta för eventuella trycksaker.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om du läser hela tråden så borde du få en väldigt bra bild av hur det hänger ihop.
Spydern ser till att det du ser på skärmen bli bra.
Men för trycksaker måste du s edan sooftproofa.
Det är väl först med egen printer o ett visst papper som du behöver en profil, tror jag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tackar alla som har hjälpt mig o Stefan i synnerhet.
Utan er hjälp hade jag nog fått lägga på månader i tid.
I går beställdes boken av Blurb.
Mina varmaste tack!
 

ZinneD

Aktiv medlem
Om du läser hela tråden så borde du få en väldigt bra bild av hur det hänger ihop.
Spydern ser till att det du ser på skärmen bli bra.
Men för trycksaker måste du s edan sooftproofa.
Det är väl först med egen printer o ett visst papper som du behöver en profil, tror jag.
Jag saknar mycket kunskap på området, därför frågar jag.

Jag är ute efter att färgerna på skärmen ska vara korrekta så att jag bildernas färger är de samma när jag väljer att använda dem på canvas eller bok.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag saknar mycket kunskap på området, därför frågar jag.

Jag är ute efter att färgerna på skärmen ska vara korrekta så att jag bildernas färger är de samma när jag väljer att använda dem på canvas eller bok.
En skärmkalibrator gör tre olika saker, dels kan du använda den för att kalibrera din skärm. Det innebär att du kan ha den som hjälp för att ställa in skärmens ljusstyrka och färgtemperatur. En del avancerade skärmar gör detta automatiskt, på andra måste du göra det med hjälp av knapparna på skärmen. Men för en hel del skärmar går inte att kalibrera färgtemperaturen på. Din iMac är ett sådant exempel.

När din skärm är kalibrerad måste program som Photoshop och Lightroom få veta hur din skärm visar färgerna. Det gör du genom en profilering, en uppmätning av skärmens färger som sedan skapar en profil som programmet läser in. På en skärm som inte kan kalibreras är detta det enda moment som genomförs. Om du ändå vill ändra på vitpunkten, oftast för att göra den varmare, skapar du i samband med kalibreringen en justering av signalen som går ut från videokortet. Nackdelen med detta är att du förlorar så många valörer att du kan få bandningseffekter, man ser övergången mellan en färgton och den angränsande.

Tredje steget är en validering, det vill säga en kontroll över att färgerna visas korrekt. Den kan göras på olika sätt. Den mest avancerade är att man bestämmer en tryckmetod och använder den tryckprofil som används för denna. Utifrån profilen kan man räkna fram exakt vilka färger som ska visas. Sedan visas dessa färger på skärmen och de mäts upp av kalibratorn. Sedan jämförs de framräknade färger med de uppmätta. Då får man en kontroll på att skärmen visar dessa färger korrekt.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En iMac är inte optimal. Den ligger runt sRGB och är blå och väldigt ljus i sin grundinställning.
Jag har 2 stycken i huset. Så jag känner dem väl.
Så det går inte att att få en iMac att bli en fullfjädrad dator med sin inbyggda skärm för fotoredigering om kraven är extremt höga.
Detsamma gäller Apples externa skärmar. Samtidigt ser man ofta professionella fotografer som använder dem. Hur kan professionella fotografer välja så fel?

Svaret är enkelt. En iMac som är rätt profilerad når målet till 98%.
Jag kör också en MBPr med ett par externa Dell skärmar som är kalibrerade med hjälp av knapparna. Program för automatisk kalibrering finns för PC men inte för Mac. Dessa Dell 3014 ger mycket goda värden vid kontroll av kalibreringen.
Kollar man sedan dessa bilder på en profilerad Mac Book Air, en iMac 21 eller iMac 27 så är skillnaderna inte särskilt stora.
Om jag redigerade en blid på en iMac så jag tyckte den blev som jag ville och sedan skrev ut den på min Epson R3000 som hanterar en större färgrymd blev jag inte besviken och att den hade lite mer nyanser i vissa kulörer skulle snarare var positivt. Att softproofa har jag aldrig sett ge någon större skillnad.
Vad jag försöker förmedla är att det är viktigt att veta hur ens skärm visar den bild man ser. En standardskärm i en lap top eller externskärm visar oftast helt fel. Generellt är de för blå och för ljusa.
En del laptopskärmar år hopplösa men de flesta kan ändå fås att bli mycket bättre av en profilering.
Så jag tycker inte vi skrämma folk för komplexiteten och kostnaden för att nå 100%. De kan trots allt ganska enkelt nå 80%.
Detta räcker för de flesta amatörer som vill skriva ut en kalender som både gör fotografen och svärmor glad. En hyfsad inställd skärm är nummer et för bra bilder.
En hyfsat profilerad skärm är bättre än ingen koll alls.
För den som vill ha allt 100% måste vi också börja prata, Kalibrerad kamera med färgprofil typ Color checker, skärm för 10 000 eller mer, rätt målade väggar, ljus i rummet och betraktiningsljus av utskriften under speciella lampor.
Jag tycker att om de flesta förstod varför man måst profilera sina skärmar och förstod hur man ställde in skärmen så hade man kommit långt.
Då skulle färre bli missnöjda med sina utskrifter och få färre kommentarer varför deras bilder är så röda, blå eller gröntonade på nätet.
Färghantering Foto till Print är fortfarande ett mycket svårt ämne. Kan man få de flesta att inse att man måste se saker och ting någorlunda rätt för att kunna få rätt resultat så vore mycket vunnet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Berätta gärna om resultatet när du fått boken.
Jag är helnöjd.
Ngt mattare papper än jag hade förväntat mig men det är väldigt snyggt, framförallt till porträtt.
13x11 premium lustre.

Startat med bok nr 2... Men det blir nog Photobox dels pga prisrabatt(halva priset gör ju flera hundra kronor) men oxå att den kan fås 4 cm bredare. Än så länge håller jag bara på med urval av bilder så vi får se vart det bär hän.
 
ANNONS