Annons

Nikon D90 & Nikkor 85 mm 1.8D "ljusproblem"? Vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikFischer

Medlem
Hej

Vet inte riktigt hur jag ska ställa frågan, men förhoppningsvis förstår någon mitt problem.

Idag så bytte jag objektiv på min D90, och satte på Nikkors 85 mm 1.8D. Det är ju ett äldre objektiv, men har funkat kanon tidigare, även med autofokus osv. Nu blir bilderna oerhört mörka, och även om jag försöker justera slutare/bländare/ISO så sker ingen direkt förändring i M/S/A lägena. Detta har det gjort tidigare. Jag bytte tillbaka till ett par andra objektiv och då funkar det som vanligt igen...

- En ledtråd är att det i sökaren blinkar (från vänster) en punkt, ljusmätarskalan och blixtikonen. Någon som vet vad detta kan bero på? Punkten beror väl förmodligen på att jag har ett objektiv utan autofokus, men det finns ju motor i kameran....
- Har satt den lilla "låsknappen" på objektivet på 16 och låst den.

Kompletterar med lite info då jag testat lite mer. Tycker jag får väldigt märkliga värden
S-läget - ISO 800 - Får en slutartid på 2,5 sek när bländaren f16, och 5 sek vid f 4.5.
A-läget - ISO 800 - Får en slutartid på 1 sek vid f10.

Tacksam för hjälp, oerhört irriterande...
 

eskil23

Aktiv medlem
Det låter som om bländaren har börjat kärva och inte öppnar upp som den ska. Kolla om bilderna blir bra på bländare 16 (eller vad som nu är minsta bländare) eller om de blir mörka då också.
 
ANNONS