Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa FE 55mm 1.8 från eBay. Något jag behöver tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

alexashman

Medlem
Hej, har märkt att sony-objektiven, och säkert andra objektiv, går att hittas mycket billigare på eBay än i svenska butiker. Som fattig student låter detta väldigt lockande. Men är det något jag behöver tänka på när jag beställer? Kommer det till någon extra kostnad? Vore det bättre att köpa någon annanstans?

http://www.ebay.com/itm/SALE-Sony-Sonnar-T-FE-55mm-F1-8-ZA-Lens-f-1-8-Black-SEL55F18Z-Carl-Zeiss-/251735734460?fromMakeTrack=true

Detta är objektivet jag syftar på. Kostar över 9k i Sverige.
 

Vassius

Aktiv medlem
Om det är så mycket billigare inom EU så "slarvar" troligtvis säljaren med momsen. Det är upp till var och en om man vill ta risken att handla av en ohederlig säljare. Vad mer fuskar de med?

Själv kör jag efter devisen att inte låta snålheten bedra visheten.
 

alexashman

Medlem
För mig är det lite grann just nu som att snålhet är det enda alternativet. Säljaren har dock 99.7% positiva reviews, erbjuder 1 års garanti och jag kontaktade dem och de sa att inga extra kostnader skulle komma.
 

Oscar Haraldsson

Aktiv medlem
Säljaren har inget med momsen att göra det är något du betalar när du "importerar" objektivet.
DVS, om du beställer objektivet är det äldigt stor risk att posten tar betalt för moms + tull + hanterings avgift när du hämtar ut paketet.
 

Vassius

Aktiv medlem
För mig är det lite grann just nu som att snålhet är det enda alternativet. Säljaren har dock 99.7% positiva reviews, erbjuder 1 års garanti och jag kontaktade dem och de sa att inga extra kostnader skulle komma.
Titta lite närmare på de negativa omdömena säljaren har fått. En hel del om skadade paket, sena leveranser, leverans från utanför EU (moms tillkommer när du hämtar ut paket), etc.

Om jag var på en tight budget skulle jag hellre köpa en gammal manuellt fokuserad 50mm med Pentax-K-fattning + adapter, eller motsvarande*. Då kommer du undan med en tusenlapp, och slipper oseriösa handlare. Manuell fokus är ju inga problem på en spegellös kamera.

*) Jag har gjort just detta. Köpte min Sony A7 med Zeiss 35mm, men utöver det kör jag bara gamla manuella objektiv som jag hade liggande på hyllan sedan tidigare.
 

alexashman

Medlem
Såhär svarade de på mitt mail

"Item will be dispatched from the UK and there won't be any taxes to pay when the item arrives."

Skrev till säljaren igen om förtydligande.
 

CaNiPe

Medlem
Såhär svarade de på mitt mail

"Item will be dispatched from the UK and there won't be any taxes to pay when the item arrives."

Skrev till säljaren igen om förtydligande.
Jag beställde från samma säljare sista veckan Fujifilm Xe-1 på mondag och på fredag hade jag kameran med mig ( förlåt min dålig svenskan) i Finland. Ingen extra kostnader, bara postage 40 € via DHL. Jag använde också PayPal.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
"Item will be dispatched from the UK and there won't be any taxes to pay when the item arrives."

Skrev till säljaren igen om förtydligande.
Det ska inte tillkomma några skatter när man handlar som privatperson inom EU.

Som företagare får du betala in moms för varan i Sverige, men då drar handlaren av det landets moms från priset du betalar.
 

Sabud

Aktiv medlem
Ser väl ut som en bra deal, så köp är mitt förslag. Sedan har du ju konkret ställt frågor du fått svar på
och säljaren tillämpar 14 dagars returrätt. Vidare har Ebay / Paypal ett riktigt bra kundskydd om det skulle
komma till oegentligheter.

Det negativa skulle vara det omak som det innebär att ha säljaren så långt bort vid eventuella frågor, till exempel gråimport vid garantifall.

/Stephan
 

eskil23

Aktiv medlem
Säljaren har inget med momsen att göra det är något du betalar när du "importerar" objektivet.
DVS, om du beställer objektivet är det väldigt stor risk att posten tar betalt för moms + tull + hanterings avgift när du hämtar ut paketet.
Posten tar aldrig betalt för moms eller tull. Möjligen gör tullen det ifall du har oturen att ditt paket fastnar i en kontroll, men oftast inte.

UPS däremot betalar alltid tull och moms som du sedan för betala när du hämtar ut paketet. Så kolla om säljaren skickar med UPS eller någon annan.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Posten tar aldrig betalt för moms eller tull. Möjligen gör tullen det ifall du har oturen att ditt paket fastnar i en kontroll, men oftast inte.

UPS däremot betalar alltid tull och moms som du sedan för betala när du hämtar ut paketet. Så kolla om säljaren skickar med UPS eller någon annan.
Om jag förstod rätt så gäller detta en handlare i Storbritannien. Om man är privatperson är det som att handla i Sverige förutom valutaomräkningen. Någon tull eller moms behöver inte betalas.

Företagare betalar svensk moms istället för brittisk.

Utanför EU tillkommer både moms och tull för alla.
 

Maffe

Aktiv medlem
Jag har tittat på denna lösning också, då beg priserna på za55/1.8 är högre än nypris+frakt från England...
 

alexashman

Medlem
Deras förtydligande :
"479 GBP will be the final price you will have to pay. We are not sure how much in Swedish kronor after the conversion you may need to check with your bank. There won't be any customs or taxes to pay when it arrives."

Jag tror jag kommer slå till och i värsta fall så lär jag få alla pengar tillbaka om något inte stämmer.

Uppdaterar. Tack
 

batsman

Avslutat medlemskap
Jag har köpt både A7 II och S/Z 55 1,8 från E-Infinity. Skickar från Storbrittanien. Kameran 12 500:- och objektivet 7000:-. Sedan dess har priset höjts ca1300:- på kamerahuset. Innan de skickade med DHL och tracknr. mailade dom en bild på paketet med min adresslappp. Försändelsen tog 24 tim i båda fallen. Tog ett par dagar innan de skickade dock. Även Peakdesign skickade från sitt GB lager när jag handlade från deras Webbutik i USA.
 

Prauter

Aktiv medlem
Posten tar aldrig betalt för moms eller tull. Möjligen gör tullen det ifall du har oturen att ditt paket fastnar i en kontroll, men oftast inte.
Jo, posten har börjat ta betalt för importdeklaration. Vilket alltså är pappersarbetet i samband med moms och tullavgift. Kostar 125 kr. Se här. I detta fallet handlar det ju dock om EU-import så inga kostnader tillkommer, som många påpekat.


Angående frågan.

Detta handlar inte om några oärliga företagare som inte betalar moms och skatt som några här verkar tro. Däremot handlar det om gråimport. Det betyder ju alltså att säljaren inte har importerat via de "officiella" kanalerna utan t.ex. har köpt av en grossist i Hong Kong och skött importen själva. För dig som konsument betyder det oftast att tillverkaren (Sony i detta fallet) inte lämnar någon garanti på varan, utan du är beroende av säljarens egna garantier. Du kan därmed behöva skicka tillbaka objektivet till England för en eventuell reparation.

Det finns vissa ställen som säljer gråimport där tillverkarna faktiskt lämnar garanti, HDEW är ett sånt. Däremot funkar det aldrig med cashback-kampanjer eftersom de inte är "authorized resellers".

Mitt råd är köp. Jag köpte själv en d750 för strax under 14k nyligen, men valde då HDEW pga garantin trots att den var ännu billigare på Kacha. HDEW säljer dock inte Sony så du får förlita dig på ebay.
 

Antonjb

Aktiv medlem
Köpt både min a7s och 55 1.8 från eBay. Läs bedömningen noga och kolla upp villkoren för affären så borde allt vara lugnt:)
 

alexashman

Medlem
Det gick bra!

Hej. Ville bara återkoppla till denna tråd och meddela om att allt gick utmärkt. Fick objektivet på 4 arbetsdagar via DHL och det är i fint skick, inget fel med det som jag kan märka.

Behövde inte heller betala något extra.

Tack för hjälpen.
 

Smw

Aktiv medlem
Posten tar aldrig betalt för moms eller tull. Möjligen gör tullen det ifall du har oturen att ditt paket fastnar i en kontroll, men oftast inte.

UPS däremot betalar alltid tull och moms som du sedan för betala när du hämtar ut paketet. Så kolla om säljaren skickar med UPS eller någon annan.
Jodå, svenska posten tar 300 för att ta betalt.

//MW
 
ANNONS