Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Magiskt eller bara teknik?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag har drabbats av ett köpsug som inte vill stilla sig. Ni kan bli avgörande om det blir MF eller Canon 5dsr. Jag har en 7d idag efter att ha sålt min 5dmkiii och 7d mkii. 5d mkiii var min första kamera jag riktigt gillat och jag hann med 30000 exp medan 7d mkii blev en kort bekantskap. Jag sålde dem av rädsla för att förlora mycket pengar när 5dmkiv släpps. Den kommer troligen ha en mycket bättre sensor med ett dynamiskt omfång som åtminstone närmar sig Sonys sensorer med tanke på 80d:s framsteg på denna front. Problemet hade varit löst om jag inte sökt hög upplösning 36-50 mpix. 5 dmkiv hade varit given. Nu fotar jag mycket i studio och cropmöjligheterna samt detaljrikedomen hos högupplösta sensorer lockar. 5 dsr hamnar då i blickfånget och jag tror den skulle vara ett steg framåt även gällande dr. I dessa tankar har jag befunnit mig ganska länge och har till och med en köpesannons ute på köp och sälj. För någon vecka sedan läste jag dock om Pentax 645z och fick akut GAS. Hur har denna kamera lyckats hålla sig dold för mig så länge? Konspirationsteorier hos Pentaxianer är kanske berättigade. MF har känts enbart dyrt och bökigt men 645 z ger ett helt annat intryck. Ok inte fullt så smidig som en bättre FF men fullt acceptabel för skiftande situationer (ej sport). 50mpix med ett fantastiskt dynamiskt omfång. Priset är högt kontra en 5 dsr där jag redan äger viss optik men inte onåbart med lite försäljning av Canonobjektiv. Kanske skulle 645z kunna vara den kamera som blir en följeslagare länge och som växer ihop med mig. 5dmkiii var på god väg men redan före jag visste vad dr var hamnade jag i lägen då jag saknade möjligheten att i LR lätta skuggorna mer utan att fult brus uppstod och många gånger blev det för lite pixlar kvar i de studiobilder som gynnades av kraftig crop. Kan 645z hänga med mig i 5-6 år eller ännu längre kan priset vara berättigat då dessa problem inte bör uppstå. En 5 dsr kommer jag få svårt att behålla om version ii kommer med liknade dr som 645z och det blir ju inte billigt heller. Ok nu börjar vi närma oss frågan till er. Vem vet vad en 35 mm FF kan prestera om 5-6 år. Kanske har utvecklingen tagit dess sensorer gällande upplösning och dr mm långt förbi sensorn i 645z. Ska då inte en ny GAS uppstå så måste det jag får från en stor sensor alltid skilja sig positivt från den mindre 35mm sensorn och då kommer vi till det magiska. De som använder MF pratar ofta om en magi när väl bilden hamnat på minneskortet. De fotar hellre med en gammal trög häck till kamera och ett gammalt digitalt bakstycket med 22 mp framför en ny fin FF dslr pga en mer 3D liknande känsla och en vacker övergång från skärpa till oskärpa. Finns denna magi när allt stämmer kommer MF betala sig även om FF går förbi med effektivare sensorerer med högre dr och pixeltäthet. Finns inte denna skillnad utan den enbart är styrd av teknikutvecklingen kommer troligen 5dsr mkii vara minst lika bra som 645z och samtidigt mer användbar i fler situationer. Alltså, finns magin eller handlar det bara om att förbättra tekniken och sätta snabbare objektiv på FF så kommer magin? Är så fallet ska jag definitivt inte köpa Pentax 645z för både version ii och kanske iii av denna lär få passera innan nytt köp blir aktuellt. Blanda inte in -"Det spelar väl ingen roll, bilderna kommer ju bli bra oavsett vad du väljer att köpa, om du är en skicklig fotograf avgör inte kamerahusen osv". Jag är den jag är och kan jag trots mina begränsningar ibland få valuta ur bildkvalitetsynpunkt pga teknikutvecklingen så lockar det mig oavsett, även om jag kunde fått ut mer av att träna på att fotografera ( vilket jag också gör😃). Alltså finns magin eller är det bara ren fysik. En större sensor av samma generation som en FF sensor samlar mer ljus och kan därför bli bättre. Punkt

Mvh
Jonas
 

Hansanders

Aktiv medlem
Hej!

Jag har drabbats av ett köpsug som inte vill stilla sig. Ni kan bli avgörande om det blir MF eller Canon 5dsr. Jag har en 7d idag efter att ha sålt min 5dmkiii och 7d mkii. 5d mkiii var min första kamera jag riktigt gillat och jag hann med 30000 exp medan 7d mkii blev en kort bekantskap. Jag sålde dem av rädsla för att förlora mycket pengar när 5dmkiv släpps.

Men om du köper en 5Dmk4, så måste du väl sälja den snarast, det kommer väl ännu bättre modeller vad det lider.....och då kommer du att tappa ännu mera i kronor räknat.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag har drabbats av ett köpsug som inte vill stilla sig. Ni kan bli avgörande om det blir MF eller Canon 5dsr. Jag har en 7d idag efter att ha sålt min 5dmkiii och 7d mkii. 5d mkiii var min första kamera jag riktigt gillat och jag hann med 30000 exp medan 7d mkii blev en kort bekantskap. Jag sålde dem av rädsla för att förlora mycket pengar när 5dmkiv släpps.

Men om du köper en 5Dmk4, så måste du väl sälja den snarast, det kommer väl ännu bättre modeller vad det lider.....och då kommer du att tappa ännu mera i kronor räknat.[/QUOTE

Absolut men då det huset med all sannolikhet inte kommer ha så hög pixeltäthet blir den bara en värdeminskare för 5dmkiii och inget jag kan köpa. Genom att sälja 5dmkiii innan detta händer blir jag köpstarkare när rätt hus ska väljas😃. 5dsr begagnad är väl mest troligt att det blir men beror ju av responsen på min fråga.
 

lofling

Aktiv medlem
Om du behöver lätta på skuggor på studiobilder så att du får mycet brus med de kamerorna, då är det inte kamerorna som är fel. Du behöver investera i bra en fotokurs. Sedan bra ljussättning och objektiv. Troligen så bör du också sluta sitta och titta på bilderna enbart på skärm i 100 eller 200 %. Oavsett vem du är. Man är den man är men det betyder inte att man inte kan lära sig något nytt.

Det kommer inte komma en kamera som tar bra bilder åt dig. Det måste du lära dig själv. Det har inte med Mf kontra FX eller DX att göra.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag har ingen aning om vad tråden egentligen handlar om. Formatera texten och samla tankarna.

Det viktigaste har lofling och VisualD redan sagt; använd grejerna du har istället. Den där lusten till att köpa nytt och/eller bättre kommer alltid finnas där. Det är lika bra att bara leva med det. Men sättet du skriver påminner allt för mycket om DPreview-forumet - där liksom ingen är uttryckligen intresserad av att fota utan mer intresserad av att se till att man har den "bästa" sensorn för kalenderkvartalet.

Du skriver också om vad jag tolkar som rena rama ångesten över värdefall på dina kamerahus. Det kommer ju alltid vara ett faktum. Köp eventuella nya kamerahus begagnade istället så blir det lättare för dig - då har någon annan redan tagit den värsta smällen.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, jag tror det kan vara värt att ta det lite lungt för att undvika akut GAS. Lyssna på Fs utmärkta Podradio som faktiskt tar upp det ämnet i ett av de senare avsnitten!

För mig personligen, så är jag relativt sätt ganska "oromantisk" gällande materiella saker, och ser inte någon speciell kamera, kameramärke eller sensorstorlek som "magisk". De har alla sina olika styrkor och fördelar, men inget som skapar magi.

Magi skapas av dig som fotograf när du funderar på ett koncept, genomför bildtagningen, och sedan redigerar det till ett slutresultat. Alternativt så skapas magin i betraktarens ögon, eller rättare sagt hjärna, när denne tar in ditt färdiga fotos känsla och estetik.

Skall vi sedan vara lite praktiska/konkreta kring MF så är det säket lönt att ändå vänta (dvs om din GAS har lagt sig, och du fortfarande är seriöst intresserad). Förutom Pentax så kommer ju Hasselblad min sin nya lanserade X1D, och det verkar som om många förväntar sig att även Fujifilm kommer att annonsera sin produktplaner kring MF till Photokina.

Så tror det kan vara lönt att ta det lungt och vänta lite, både för att roa ner eventuell akut GAS, och även rationellt för att avvakta och se vad som händer på marknaden (har aldrig hänt så mycket inom digitalt MF som just nu).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Om du behöver lätta på skuggor på studiobilder så att du får mycet brus med de kamerorna, då är det inte kamerorna som är fel. Du behöver investera i bra en fotokurs. Sedan bra ljussättning och objektiv. Troligen så bör du också sluta sitta och titta på bilderna enbart på skärm i 100 eller 200 %. Oavsett vem du är. Man är den man är men det betyder inte att man inte kan lära sig något nytt.

Det kommer inte komma en kamera som tar bra bilder åt dig. Det måste du lära dig själv. Det har inte med Mf kontra FX eller DX att göra.
Tack för ditt inlägg.
När det gäller dr så är fallen få när jag har nytta av det i studion såklart men det händer. Senast hade jag gjort en ljussättning som var snygg för en person men plötsligt ville kunden vara med själv tillsammans med barnet. Det fanns inte tid för att ändra utan det skedde mer spontant. Det såg ut att bli bra men på just de bilderna som blev bäst i övrigt hade skuggor hamnat fel pga att den ena blockade ljuset för den andra. Skuggorna kunde vara där men inte så uttalade. Jag fixade inte att höja dem i den utsträckning som behövdes och fick ta till kloning i PS. Det har också funnits lägen då någon av blixtarna inte löst ut där också bättre dr kunnat rädda sitsen. Det finns ju många trådar här på FS angående dr och här råder verkligen delade meningar. Jag tillhör de som vill ha mer dr. Klarar jag mig bra med dr 12.4 som för 5dsr? Troligen med lite bättre teknik och träning. Däremot att kunna göra olika utsnitt från samma bild och ändå ha pixlar kvar till en stor utskrift kan jag inte få till med en fotokurs och genom att sluta titta i 200%. Du har dock en poäng i stort såklart och jag tycker jag fått fram det själv i mitt uppsnack inför frågan.

Mvh
Jonas
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack för kloka tankar. Jag har lyssnat på Görans pod och det gäller att som några skriver ta ett djupt andetag och inte rusa iväg. Jag har dock ända sedan d800 och d800e kom ut sneglat avundsjukt på dessa och verkligen önskat ett Canonalternativ. I första hand för att bli friare när jag väljer utsnitt från studiobilder. Dr kommer lite längre ner på önskelistan men definitivt inte något jag tackar nej till. 5dsr löser huvudproblemet och köper jag beg får jag till och med lite över från försäljningen av 7dmkii och 5dmkiii. Den affären är inte att rusa iväg eftersom tankarna funnits i flera år. Däremot att köpa 645z efter några veckors googlande vore att rusa iväg. Jag vill helt enkelt veta mer kring MFoch höra tankar från de som har erfarenhet. Denna gången är mitt fokus på magi eller inte magi med MF.

Mvh
Jonas
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det eventuella magin skulle till en del kunna bestå av är att du kan få tag i bättre optik för många mellanformatsystem, samt att toleranserna för sådant som t.ex chromatisk aberrration blir större ju större sensorn är. I övrigt är det nog du som fotograf som får stå för magin. En del av magin kanske kommer av att mellanformatare ofta står på stativ och är ganska tröga tingestar som inbjuder till lugnt och sansat arbeta som ger fotografen tid att tänka. Kan också vara så att bara de fotografer som kan skapa tillräckligt med magi får in tillräckligt med kulor för att få råd med mellanformatprylar.

Rent fysikaliskt borde det gå att få lika bra resultat oavsett sensorstorlek. Det är bara det att om v t.ex i skulle få samma resultat med säg m4/3 skulle vi behöva tillverka riktigt bra och mer än dubbelt så skarp optik. Riktigt bra optik har en tendens att vara stor tung och dyr. Vem skulle köpa ett 25/0.95 som var 25 cm lång, hade 77mm filtergänga och vägde ungefär ett kilo för kanske 80 0000 till sin lilla Olympus Pen F mk II (som alla de som vill ha 50mpixel sensor i m4/3 format förgäves väntar på). Ett sådant objektiv skulle bli en rejäl förlustaffär för Olympus.

Med bra optik är det mycket svårt att se skillnad mellan APS-C och småbild, och i de fall vi faktiskt kan se skillnad beror det ofta på att vi ser skillnader i skärpedjup p.g.a att det finns ljusstarkare objektiv för småbild (i förhållande till sensorstorleken).

Skillnaden i sensorstorlek mellan APS-C och småbild är större än skillnaden mellan småbild och små mellanformat som t.ex. de för Pentax, Leica S, och den nya Hasselbladaren. Så väljer du bra optik till din fullformatkamera bör det vara mer eller mindre omöjligt att se skillnad, annat än på att mellanformatet är lite mindre avlångt. Mellanformatoptik är dessutom ofta ganska ljussvaga så det är inte svårt att hitta småbildsoptik som ger kortare skärpedjup, så mellanformat är inte nödvändigtvis bästa valet om man är ute efter sådant.

Sedan undrar jag lite över varför välja Pentax 645 i studio. Pentax har väldigt trist blixtsynctid ,. Det finns visserligen ett 75 mm objektiv med centralslutare men det saknar autofokus. Likaså borde väl dynamiskt omfång inte vara så kritiskt i studiomiljö där du kontrollerar ljuset. Pentaxen är nog i så fall bättre som landskapskamera. Om jag varit som du hade jag väntat till den nya billiga hasselbladaren kommer ut och se om optiken till den håller måttet innan du fattar beslut om mellanformat. Den får blixtsync till upp till 1/2000 sekund, men de första objektiven som kommer ut är inte så ljusstarka så en bra småbildskamera kan nog slå den vad det gäller kort skärpedjup.

Har du lite is i magen kommer du snart se betydligt bättre småbildskameror än Canons 5dsr. Det ryktas ju bl.a. om 72 megapixelsensorer från Sony. Sony verkar ju dessutom satsa på optik bla med en ny normal designad av Zeiss.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ja, jag tror det kan vara värt att ta det lite lungt för att undvika akut GAS. Lyssna på Fs utmärkta Podradio som faktiskt tar upp det ämnet i ett av de senare avsnitten!

För mig personligen, så är jag relativt sätt ganska "oromantisk" gällande materiella saker, och ser inte någon speciell kamera, kameramärke eller sensorstorlek som "magisk". De har alla sina olika styrkor och fördelar, men inget som skapar magi.

Magi skapas av dig som fotograf när du funderar på ett koncept, genomför bildtagningen, och sedan redigerar det till ett slutresultat. Alternativt så skapas magin i betraktarens ögon, eller rättare sagt hjärna, när denne tar in ditt färdiga fotos känsla och estetik.

Skall vi sedan vara lite praktiska/konkreta kring MF så är det säket lönt att ändå vänta (dvs om din GAS har lagt sig, och du fortfarande är seriöst intresserad). Förutom Pentax så kommer ju Hasselblad min sin nya lanserade X1D, och det verkar som om många förväntar sig att även Fujifilm kommer att annonsera sin produktplaner kring MF till Photokina.

Så tror det kan vara lönt att ta det lungt och vänta lite, både för att roa ner eventuell akut GAS, och även rationellt för att avvakta och se vad som händer på marknaden (har aldrig hänt så mycket inom digitalt MF som just nu).
Tack för bra svar. Jag är också tveksam till någon magi men tycker ändå frågan är lite spännande eftersom det skrivs en hel del om hur överlägset MF är. Jag tror att FF duger gott. MF verkar ligga ca en generation före (cmos) pga av storleken på sensorn och lär väl alltid göra det precis som mellan aps-c och FF. Finns inga andra (magiska) fördelar kopplade till att mer ljus samlas in behöver MF bli billigare och ännu mer dslr-lika för att ge mig som amatör något skäl att köpa. Men hur är det då med de som prisar sina 22mpix bakstycken och aldrig kan tänka sig en nyare och mer effektiv FF sensor? Har de fel eller finns magin kanske pga bättre objektiv till MF eller något annat? Några proffs som uteslutande använde Hasselblad talade om MF som avgörande för bättre hudtoner i porträtt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att läsa tekniska diskussioner om olika kameror leder ofta fel.Journatlisterna får testa betakameror som oftst inte har den slutliga programvaran och bara kan hantera jpg. När sedan den slutliga produkten lanseras så är det redan en kall nyhet.

Jag har förmånen att få låna Hasselbladskameror när de ajälva har demokameror att låna ut.
Så 50 mpix senorn som sitter i Pentax har jag testat. Den är liten till ytan för att vara MF.
Fast den är ganka bra-
Så hur stor skillnad ser man då mellan en fullformat 5Ds r och en MF 50 C Mpix.
Mindre är du trott är mitt svar. Det finns killnader men de är små. Troligen mer beronde på att de objektiv jag fått låna från Hasseblad är så myvket bättre än mina Canon objektiv.
Det finns en skillnad mellan fasta objetiv som kostar över 50 tusen ocn en 24-105/4 IS.Jo jag har bättre objektiv också från Canon. Fast inget som kan matcha Hasseblads Fuji objektiv.

Det är väl här nästa överrasknig inträffar. Det är inte stor skillnad mot Fuji X-PRo2 som har lika bra objektiv från samma underleverantör som Hasselblad objektiven.
Visst kan man se skillnader emellan en 50 Mp MF sensor och Fuji X-PRo2. Fast printade i A2 knappt synbar.
Så att tro man köper sig till bättre bilder den vägen är fel väg att gå.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det eventuella magin skulle till en del kunna bestå av är att du kan få tag i bättre optik för många mellanformatsystem, samt att toleranserna för sådant som t.ex chromatisk aberrration blir större ju större sensorn är. I övrigt är det nog du som fotograf som får stå för magin. En del av magin kanske kommer av att mellanformatare ofta står på stativ och är ganska tröga tingestar som inbjuder till lugnt och sansat arbeta som ger fotografen tid att tänka. Kan också vara så att bara de fotografer som kan skapa tillräckligt med magi får in tillräckligt med kulor för att få råd med mellanformatprylar.

Rent fysikaliskt borde det gå att få lika bra resultat oavsett sensorstorlek. Det är bara det att om v t.ex i skulle få samma resultat med säg m4/3 skulle vi behöva tillverka riktigt bra och mer än dubbelt så skarp optik. Riktigt bra optik har en tendens att vara stor tung och dyr. Vem skulle köpa ett 25/0.95 som var 25 cm lång, hade 77mm filtergänga och vägde ungefär ett kilo för kanske 80 0000 till sin lilla Olympus Pen F mk II (som alla de som vill ha 50mpixel sensor i m4/3 format förgäves väntar på). Ett sådant objektiv skulle bli en rejäl förlustaffär för Olympus.

Med bra optik är det mycket svårt att se skillnad mellan APS-C och småbild, och i de fall vi faktiskt kan se skillnad beror det ofta på att vi ser skillnader i skärpedjup p.g.a att det finns ljusstarkare objektiv för småbild (i förhållande till sensorstorleken).

Skillnaden i sensorstorlek mellan APS-C och småbild är större än skillnaden mellan småbild och små mellanformat som t.ex. de för Pentax, Leica S, och den nya Hasselbladaren. Så väljer du bra optik till din fullformatkamera bör det vara mer eller mindre omöjligt att se skillnad, annat än på att mellanformatet är lite mindre avlångt. Mellanformatoptik är dessutom ofta ganska ljussvaga så det är inte svårt att hitta småbildsoptik som ger kortare skärpedjup, så mellanformat är inte nödvändigtvis bästa valet om man är ute efter sådant.

Sedan undrar jag lite över varför välja Pentax 645 i studio. Pentax har väldigt trist blixtsynctid ,. Det finns visserligen ett 75 mm objektiv med centralslutare men det saknar autofokus. Likaså borde väl dynamiskt omfång inte vara så kritiskt i studiomiljö där du kontrollerar ljuset. Pentaxen är nog i så fall bättre som landskapskamera. Om jag varit som du hade jag väntat till den nya billiga hasselbladaren kommer ut och se om optiken till den håller måttet innan du fattar beslut om mellanformat. Den får blixtsync till upp till 1/2000 sekund, men de första objektiven som kommer ut är inte så ljusstarka så en bra småbildskamera kan nog slå den vad det gäller kort skärpedjup.

Har du lite is i magen kommer du snart se betydligt bättre småbildskameror än Canons 5dsr. Det ryktas ju bl.a. om 72 megapixelsensorer från Sony. Sony verkar ju dessutom satsa på optik bla med en ny normal designad av Zeiss.
Tack för ett lärorikt svar.
Varför Pentax? Pga pris och handhavande i dagsläget. Det finns nackdelar såklart (främst blixsyncen)men sett till de alternativ som står till buds idag är den mest rätt och mest prisvärd. 64900kr med 55 2.8 billigast i Sverige just nu.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Att läsa tekniska diskussioner om olika kameror leder ofta fel.Journatlisterna får testa betakameror som oftst inte har den slutliga programvaran och bara kan hantera jpg. När sedan den slutliga produkten lanseras så är det redan en kall nyhet.

Jag har förmånen att få låna Hasselbladskameror när de ajälva har demokameror att låna ut.
Så 50 mpix senorn som sitter i Pentax har jag testat. Den är liten till ytan för att vara MF.
Fast den är ganka bra-
Så hur stor skillnad ser man då mellan en fullformat 5Ds r och en MF 50 C Mpix.
Mindre är du trott är mitt svar. Det finns killnader men de är små. Troligen mer beronde på att de objektiv jag fått låna från Hasseblad är så myvket bättre än mina Canon objektiv.
Det finns en skillnad mellan fasta objetiv som kostar över 50 tusen ocn en 24-105/4 IS.Jo jag har bättre objektiv också från Canon. Fast inget som kan matcha Hasseblads Fuji objektiv.

Det är väl här nästa överrasknig inträffar. Det är inte stor skillnad mot Fuji X-PRo2 som har lika bra objektiv från samma underleverantör som Hasselblad objektiven.
Visst kan man se skillnader emellan en 50 Mp MF sensor och Fuji X-PRo2. Fast printade i A2 knappt synbar.
Så att tro man köper sig till bättre bilder den vägen är fel väg att gå.
Tack för bra svar utifrån egna erfarenheter. Kan passa på och fråga hur du upplever filerna från 5dsr. Har läst/sett någonstans (kanske inlägg från dig ;) att filerna tål en hel del bearbetning. Bättre än vad 12.4 dr borde möjliggöra.

Måste vara toppen att få möjlighet att testa fina Hasselbladare😃. Jag tycker det är riktigt synd att privatpersoner inte kan hyra utrustning. Det går bara att läsa sig till information till en viss grad sedan skulle en helg med utrustningen behövas för att bli tillräckligt säker.

Blir det aktuellt att sälja din 5dsr i en nära framtid så skicka gärna en blänkare till mig. Finns inte många på begagnatfronten😉

Mvh
Jonas
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack för ett lärorikt svar.
Varför Pentax? Pga pris och handhavande i dagsläget. Det finns nackdelar såklart (främst blixsyncen)men sett till de alternativ som står till buds idag är den mest rätt och mest prisvärd. 64900kr med 55 2.8 billigast i Sverige just nu.
Svarade inte på din fråga gällande dr. Jag fotar ju mer än studio och ibland vore ett bättre dr bra. Tex kan det i ett lite stressat läge vara skönt att endast fokusera på att högdagrarna inte går i taket och sedan höja de skuggpartier som blev för mörka i efterhand. Klassiska himmel och förgrundsproblemet kan lösas utan dubbelexponeringar eller andra tekniker. Ibland fallerar något i studion som ger en för markant skugga på fel ställe just i den bild som är bäst i övrigt, då kan bra dr också fixa problemet smidigt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för bra svar utifrån egna erfarenheter. Kan passa på och fråga hur du upplever filerna från 5dsr. Har läst/sett någonstans (kanske inlägg från dig ;) att filerna tål en hel del bearbetning. Bättre än vad 12.4 dr borde möjliggöra.

Måste vara toppen att få möjlighet att testa fina Hasselbladare😃. Jag tycker det är riktigt synd att privatpersoner inte kan hyra utrustning. Det går bara att läsa sig till information till en viss grad sedan skulle en helg med utrustningen behövas för att bli tillräckligt säker.

Blir det aktuellt att sälja din 5dsr i en nära framtid så skicka gärna en blänkare till mig. Finns inte många på begagnatfronten😉

Mvh
Jonas
Hasselblad har en bra supportavdelning- Är man seriös spekulant kan man få låna en kamera och testa. Nu kommer det säkert in en hel del H5D med 50C sensor när de börjar leverera H6D med 100 Mp. Kanske kan man få köpa en sådan till bra pris. Nu brukar de inte vilja släppa ut begnatkameror på kameraknaden.
Fast pratar du med dem kan du kasnke få köpa en till ett hyfsat pris. De är ju trots allt affärsmän.
Nu skall man vara ganska säker på vad man vill innan man köper en sådan kamera. Den är stor, objektiven suveräna men tunga. Deras normal zoom kostar skjortan och väger nog för att göra den skjortan svettig.
En kameraväska med en H5D och 3 fasta objektiv innebär att man vill hyra en sherpa. Det går att släpa på men blir svettigt.
NU tycker jag inte bäst om deras lilla CMOS sensor. Utan ders största 60 MP CCD sensor. Den ger magiska bilder men har förstås CCD sensorns negativa egenskaper med sig.
En 5Ds r är en helt annan kamera. Mycket mer allround. Fungerar för de flesta områden. Även sport om man nu är intresserad av det. Lite få bilder per sekund men med ett bra följande fokus. Följande fokus kan du förresten glömma på Hasseldblad.

Jag kunde sedan länge fått köpa en Hassebladare till et bra prid. Det har jag inte gjort. Skälet är helt enkelt att det är en kamera som inte passar mitt fotograferande.Jag kan välja mtivområden och utnyttja kamerans fördelar. Fast det finns också mycet jag gillar att fotografera som Hasselblad är usel på.
Hasselblads kameror och objektiv är helt fantastiska och en dröm att fota med. Fast de öär inga allroundkameror. Så innan man köper en sådan skall man vara helt klar över ders begränsningar.
Tittar man på nätet så har de som använder en sådan kamera oftast också en gedigen Canon eller NIkon utrustning också.
Så ring Hasselblad och be att få låna en H5D 50C en helg. Är du en seriös spekulant så är de absolut villiga att hjälpa dig.

Vad gäller min egen 5Ds r så lirar den inte riktigt i samma liga. Den är bra men inte på samm sätt.
NU när jag också har X-PRO2 med några av ders bästa objektiv som kommer från samma tillverkare som Hasselblad objektiven så inser jag nog att det är objektiven som brister.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hasselblad har en bra supportavdelning- Är man seriös spekulant kan man få låna en kamera och testa. Nu kommer det säkert in en hel del H5D med 50C sensor när de börjar leverera H6D med 100 Mp. Kanske kan man få köpa en sådan till bra pris. Nu brukar de inte vilja släppa ut begnatkameror på kameraknaden.
Fast pratar du med dem kan du kasnke få köpa en till ett hyfsat pris. De är ju trots allt affärsmän.
Nu skall man vara ganska säker på vad man vill innan man köper en sådan kamera. Den är stor, objektiven suveräna men tunga. Deras normal zoom kostar skjortan och väger nog för att göra den skjortan svettig.
En kameraväska med en H5D och 3 fasta objektiv innebär att man vill hyra en sherpa. Det går att släpa på men blir svettigt.
NU tycker jag inte bäst om deras lilla CMOS sensor. Utan ders största 60 MP CCD sensor. Den ger magiska bilder men har förstås CCD sensorns negativa egenskaper med sig.
En 5Ds r är en helt annan kamera. Mycket mer allround. Fungerar för de flesta områden. Även sport om man nu är intresserad av det. Lite få bilder per sekund men med ett bra följande fokus. Följande fokus kan du förresten glömma på Hasseldblad.

Jag kunde sedan länge fått köpa en Hassebladare till et bra prid. Det har jag inte gjort. Skälet är helt enkelt att det är en kamera som inte passar mitt fotograferande.Jag kan välja mtivområden och utnyttja kamerans fördelar. Fast det finns också mycet jag gillar att fotografera som Hasselblad är usel på.
Hasselblads kameror och objektiv är helt fantastiska och en dröm att fota med. Fast de öär inga allroundkameror. Så innan man köper en sådan skall man vara helt klar över ders begränsningar.
Tittar man på nätet så har de som använder en sådan kamera oftast också en gedigen Canon eller NIkon utrustning också.
Så ring Hasselblad och be att få låna en H5D 50C en helg. Är du en seriös spekulant så är de absolut villiga att hjälpa dig.

Vad gäller min egen 5Ds r så lirar den inte riktigt i samma liga. Den är bra men inte på samm sätt.
NU när jag också har X-PRO2 med några av ders bästa objektiv som kommer från samma tillverkare som Hasselblad objektiven så inser jag nog att det är objektiven som brister.
Det som lockar med Pentax är att det inte blir så stor skillnad mot den vanliga dslr-en. Fota med Hasselblad är ju något helt annat. Självklart skulle det vara roligt att testa men har inga drömmar kring att jobba fullt ut med deras kameror. Däremot att få prova 645z under en helg vore trevligt och kanske skulle det sedan bli affär om allt kändes rätt. Har inte läst något negativt mer än kring den låga blixtsyncen och att de nya objektiven är dyra. Hasselblads nya spegellösa kan kanske bli något framöver😃. Ja drömma går ju men verkligheten är nog ändå att satsa på 5dsr och Canons bättre objektiv. Synd att du inte tycker den hänger med riktigt. Speciellt i jämförelse med X-PRO2. Har du provat nya 35 1.4?

Nu hamnar jag lite utanför tråden.
Vilket system skulle du välja främst för studio, porträtt och produktfotografering om priset fick hamna runt 50000kr och viktigaste brännvidderna är 35 och 70-85. Jag tänker mig att behålla ett Canon hus och objektiv i sådant fall för annars räcker inte 50000kr långt om flera brännvidder ska täckas in.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du behöver ju inte tänka så mycket på vikten. Så jag skulle slagit till på en 5Ds r.
Du kan ju i studion också hålla dig till låga ISO. Med bra objektiv så är detaljrikedomen i bilderna fantastiska för att vara småbild.
Vid utskrift i A2 har du fortfarande 360 dpi native. Alltså utan interpolering.
 
ANNONS