Annons

Chrome ger fel färger

Produkter
(logga in för att koppla)

ldn99

Aktiv medlem
Senaste Chrome 53.02 tycks ha fått spatt när det gäller att visa färger. Alla bilder med en inbäddad profil blir fel. Otaggade bilder blir rätt, bortsett från att Chrome ignorerar skärmprofil.

Jag skapade en bild med sRGB 220,50,86 som jag sedan sparade som:
untagged
tagged sRGB
konverterad till aRGB och taggad aRGB
tilldelad och taggad aRGB

Skärmen kalibrerad och profilerad till sRGB
Nedanstående är resultatet med den uppladdade filen taggad sRGB
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Senaste Chrome 53.02 tycks ha fått spatt när det gäller att visa färger. Alla bilder med en inbäddad profil blir fel. Otaggade bilder blir rätt, bortsett från att Chrome ignorerar skärmprofil.
Chrome har alltid varit dålig på att visa färger. Enda sättet att få färgerna att ligga nära det rätta är att spara dem i sRGB. Sedan spelar det ingen roll om du infogar profilen eller inte, Chrome läser inte profilen. Men sedan krävs det att den skärm som visar dina bilder är inställd på att visa sRGB korrekt.
 

ldn99

Aktiv medlem
Provat vidare. Det verkar som om Chrome nu använder skärmprofilen, men utgår från att det alltid är den primära skärmens profil som gäller. Byter man skärmprofil, måste Chrome startas om för att det skall bli rätt (samma som t ex Photoshop). Otaggade bilder antas inte vara i sRGB, enligt i standard, utan visas direkt med skärmprofilen.

Slutsats:
Chrome visar bara rätt färg om du har en skärm kalibrerad till sRGB och skärmprofil med sRGB.

Med Firefox räcker det att byta kalibreringen till sRGB eftersom Firefox struntar i skärmprofilen.
 

stefohl

Aktiv medlem
Provat vidare. Det verkar som om Chrome nu använder skärmprofilen, men utgår från att det alltid är den primära skärmens profil som gäller. Byter man skärmprofil, måste Chrome startas om för att det skall bli rätt (samma som t ex Photoshop). Otaggade bilder antas inte vara i sRGB, enligt i standard, utan visas direkt med skärmprofilen.

Slutsats:
Chrome visar bara rätt färg om du har en skärm kalibrerad till sRGB och skärmprofil med sRGB.

Med Firefox räcker det att byta kalibreringen till sRGB eftersom Firefox struntar i skärmprofilen.
Aktiverar du Firefox färghantering så kommer den att läsa din inbäddade profil och kommer att konvertera den till din skärmprofil. Men du måste alltså ändra på Firefox inställningar. Skriv in about:config i adressraden. I den dialogruta som då dyker upp skriver du in color i sökrutan. Då får du upp ett antal alternativ. Välj gfx.color_management.mode till 1. För att få Firefox att veta vilken skärmprofil du använder väljer du söksträngen till din skärmprofil under gfx-color_management.display_profile.
 

ldn99

Aktiv medlem
Aktiverar du Firefox färghantering så kommer den att läsa din inbäddade profil och kommer att konvertera den till din skärmprofil. Men du måste alltså ändra på Firefox inställningar. Skriv in about:config i adressraden. I den dialogruta som då dyker upp skriver du in color i sökrutan. Då får du upp ett antal alternativ. Välj gfx.color_management.mode till 1. För att få Firefox att veta vilken skärmprofil du använder väljer du söksträngen till din skärmprofil under gfx-color_management.display_profile.
Jo, det är sant. Gick litet för fort när jag skrev. Jag kör faktiskt så. Men eftersom all? inbäddad video är otaggad (normalt ungefär sRGB) så blir det hiskeliga färger på dessa om monitorn är kalibrerad till wide gamut. Jag har Dell skärmar med en kalibrering för max omfång och en för sRGB. Dell display manager (DDM) kan automatiskt byta kalibrering men ej profil på monitorn efter program. Firefox är därför hårdkodad till sRGB-profilen som du beskriver och DDM byter till sRGB kalibrering.

För de flesta andra program, som ej hanterar skärmprofiler, räcker det med att låta DDM byta kalibreringen till sRGB och låta skärmprofilen ligga kvar i maxomfång.

Borde kanske också lagt till att jag kör Windows 10.
 

alfin

Aktiv medlem
Chrome läser inbäddade ver 2 profiler, men inte ver 4 profiler. Chrome konverterar numera till skärmprofilen på samma sätt som Firefox och PS om det finns en inbäddad profil i bilden.

Firefox läser såväl ver 2 som ver 4 profiler och konverterar till skärmprofilen om man ställt in färghanteringen korrekt. Man behöver dock inte peka på vilken skärmprofil som används. Firefox använder OS inställningarna om inget annat anges, precis som Chrome.

Firefox kan ställas in att färghantera all grafik även om den inte har inbäddad profil. Det kan man inte med Chrome. Utan inbäddad profil blir det fel i Chrome.
 

lonian

Aktiv medlem
Har själv haft mycket problem med detta i win10. Det löste sig när jag gick in inställningar för färgprofil i win10.
 
ANNONS