Annons

Fuji UK röker på?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Farligt är det inte.
Man kan fråga sig vad nakna bröst tillför en lansering av en kamera?
Fujis svar på det hela (själv är jag inte så känslig, även om jag kan förstå att vissa kan ha invändningar):

Fujifilm has a long tradition in photography, an art-form that covers many different genres.

In a workshop on 24th February to demonstrate one of our new products in a real-life shooting situation with a working professional photographer, the choice of shooting subject made by the photographer was not appropriate and we sincerely apologise for any offence that it might have caused.

The workshop itself was arranged by an external professional commercial photographer that we have previously worked with on many different projects. On this occasion, his choice of shooting subject was not in line with our company values.

Had we known in advance that this shooting subject was going to be used we would have requested an alternative subject for the workshop. We would never knowingly use such shooting subjects to promote our brand.
 

PMD

Aktiv medlem
Nakenhet är ganska naturligt. De flesta av oss föds nakna.
Det är alltså inte fel med en (halv)naken modell, tycker jag.

Felet som Fujifilm gjorde var förstås att inte även ha med en manlig topless modell. För jämställdhetens skull.
 

martinot

Aktiv medlem
Nakenhet är ganska naturligt. De flesta av oss föds nakna.
Det är alltså inte fel med en (halv)naken modell, tycker jag.

Felet som Fujifilm gjorde var förstås att inte även ha med en manlig topless modell. För jämställdhetens skull.
NU var det iofs fotografen de anlitade som gjorde det valet (sedan kan man ju argumentera att Fuji är ansvarig för alla som de väljer att anlita - men det var inte deras direkta val enligt de).

Annars så håller jag med dig, oavsett vem som tog valet, att det hade varit ett betydligt smartare val att ha en både kvinnlig och manlig modell som var lika mycket nakna, halvnakna eller påklädda.

Då tror jag att mycket av debatten dött ifrån början (om den ens startat).
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Om de tog en sumobrottare hade väl ingen brytt sig? [emoji14]
Jo, om hälften av fotograferna var tjocka. Då skulle dom säkert bli kränkta och upprörda. ...
En sumobrottare hade varit nog gått hem.
Men med en halvnaken smal tjej följs ett gammalt stereotypiskt ideal som idag förknippas med Lolita och anorexia.
 

iSolen.se

Guest
För att spela på Bildt angående Trumps uttalanden - Vad har Fuji rökt?

I samband med en workshop med nya GFX 50 så plockade Fuji fram en toplessmodell...

De bad visserligen om ursäkt efteråt.
http://metro.co.uk/2017/02/24/fuji-tried-to-promote-its-new-camera-by-providing-a-half-naked-model-to-photographers-6470997/
Tittar man på bilderna här på fotosidan verkar motivet inte helt ovanligt.

Känns lite mer relevant än en tjej i bikini på en bilmotorhuv.



Och varför är det så farligt?
Precis. Lite ovanligt men inte läge för mediastorm i alla fall.

Verkar som här i Sverige så är kroppar det farligaste som finns.
Det finns ett land i väster som är värre :)
 

"klick"

Aktiv medlem
Kanske inte smartaste draget i dagens medieklimat där varenda grej blåses upp. Personligen tycker jag det inte var så farligt. Som tidigare nämnts, skulle det varit en bikinibrud ala bilutställning så hade det varit varit löjligt.
 

tormig

Aktiv medlem
Jo, om hälften av fotograferna var tjocka. Då skulle dom säkert bli kränkta och upprörda. ...
En sumobrottare hade varit nog gått hem.
Men med en halvnaken smal tjej följs ett gammalt stereotypiskt ideal som idag förknippas med Lolita och anorexia.
Har du sett bilder på henne eftersom du tvärsäkert kan säga att hon är en "Lolita" med anorexia?

(Och om du med "Lolita" avser romanfiguren i Vladimir Nabokovs bok med samma titel så är hon 12 år vilket jag knappast tror att modellen i detta sammanhang var. Det hade verkligen varit något att skriva om.)
 

alfin

Aktiv medlem
Ja annat var det på den gamla goda tiden med Lektyr och Fib-aktuellt. Då var man så avtrubbad att man reagerade när brudarna hade linnet på sig...
 

GunnarW

Aktiv medlem
Ser ut att vara uteslutande män som svarat så frågan blir:
I den beskrivna situationen, skulle du känna dig bekväm med att din fru / dotter är modellen?


Varför / varför inte?
 

tormig

Aktiv medlem
Ser ut att vara uteslutande män som svarat så frågan blir:
I den beskrivna situationen, skulle du känna dig bekväm med att din fru / dotter är modellen?


Varför / varför inte?
Och varför är dina känslor relevanta i ett sådant sammanhang? Om din fru och eller dotter (vi förutsätter att båda är myndiga) vill vara krokimodeller t.ex. varför måste DU vara bekväm med det? Det viktiga är väl att det känns rätt för dem.
 

afe

Aktiv medlem
Modellen i fråga hade säkerligen inget emot att bli fotograferad med bara bröst, men uppenbarligen var inte alla fotografer medvetna om att det skulle bli halvnaket och kände sig illa berörda. De var där för att testa en ny kamera, och alla tycker inte det är ok med naket.

Detta är nog inte bara en "typisk svensk reaktion" eftersom det hände och uppmärksammades i Storbritannien.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Känslan Danny North förmedlar till mig i den länkade artikeln, och säkert även till TS och anledning till att han startade tråden, är långt ifrån en kroki-session. (Jag har varit på en sån och det var en HELT annan känsla.)
Fujis svar säger samma sak. De ursäktar, försöker flytta ansvaret på den anlitade och om vi hade vetat så ...

Det är klart att mina känslor är relevanta även om ev modellande/poserande familjemedlem är myndig. Om vi har en någotsånär normal relation så påverkar vi varandra ömsesidigt. Så relevant - ja.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Har du sett bilder på henne eftersom du tvärsäkert kan säga att hon är en "Lolita" med anorexia?

(Och om du med "Lolita" avser romanfiguren i Vladimir Nabokovs bok med samma titel så är hon 12 år vilket jag knappast tror att modellen i detta sammanhang var. Det hade verkligen varit något att skriva om.)
Hallå, det är inte 60talet nu.
Det finns en bild som jag antar är henne i länken (suddig bild för att inte uppröra?).
Om du läser en gång till lite långsammare så ser du att jag inte säger att "hon en "Lolita" med anorexia".
Jag skrev: "som idag förknippas med Lolita och anorexia."
Hur gammal hon är kan jag inte avgöra, men det finns mycket info om hur modeindustrin har med anorexia att göra.
Modeindustrins har ju ett Lolita och anorexia ideal sen andra världskriget och verkar inte vilja släppa den.
Orsaken kan vara att manliga homosexuella klädskapare vill se en ung manlig figur eller att det handlar om ett Auschwitz ideal.
Årtionde efter årtionde samma smala tjejer. Efter tredje världskriget kanske det blir muskulösa manliga modeller istället eller mulliga damer, vi som lever då får se. ...
 
ANNONS