Annons

550D+kitobjektiv - inte nöjd med kvaliteten

Produkter
(logga in för att koppla)

winmtb

Medlem
Kan ni rekommendera ny kamera (system). Bakgrund: köpte Canon 550D + kitobjektiv (EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS + EF-S 55-250 f4-5.6 IS + EF 50 f1.8) men är inte nöjd med kvaliteten (på flera sätt). Ville att det skulle vara stor skillnad jämfört med kompaktkamera (Canon S90) men det är det inte + att den är stor och klumpig. Jag har provat fota snabb sport med tele och den har ofta svårt att fokusera. Jag har tagit naturbilder men den har svårt att klara dynamiken tex. med solljus genom löven. Jag har provat att fota utan blixt i svagt ljus och det brusar för mycket. Visst är kit-objektiven skarpare än kompaktkameran, men det är inte så där knivskarp som jag sett andra bilder (tex. ögon). Om jag jämför med min gamla 35mm analoga systemkamera med 135mm tele så fick jag där lättare så där skönt kort skärpedjup.
PS. Jag anser mig fotografiskt/tekniskt insatt och tror mig veta hur man skall ställa in slutartid, bländare och ISO för att inte få rörelseoskärpa etc DS.

Har läst flera tester och är fortfarande inte klok på vad som är värt att satsa på. Nikon brukar få bättre värden på DXO men det känns som Olympus, Panasonic och Sony är mest framåt nu på andra sätt, de är kompakta, har hög bildhastighet och bra stabilisering. Vill helst inte satsa mer än 15000 för ett system med 2-3 objektiv. Är det bäst att satsa det mesta av pengarna på optiken?

Det känns som jag är orealistiskt kräsen eller har orimliga krav? Men de viktigast kraven är i alla fall snabb och exakt fokusering vid rörliga motiv samt knivskarpa bilder (med kort skärpedjup).

NÂgra av de system jag tittat pÂ:
APS-C:
Nikon 5600 + 18-55 AF-P 7850kr: är det bättre optik, bättre dynamik och snabbare focus?
Canon 77D 9200kr: Kan använda gamla optiken. Har ’dual pixel auto focus’ = bra fokusering via skärmen och vid video.
Fuji X-T20 + kit 9720kr
Sony a6000 + kitobjektiv 6000kr:

4/3:
Panasonic GX80 + kitobjekt 5990kr: Verkar snabb och prisvärd med många finesser tex 4k-photo, men 4/3-sensor ger mer brus, sämre skärpa och inte lika kort skärpedjup.

Olympus OM-D E-M10mkII + kit 5800kr:

Fullformat:
Sony A7 + kitobjektiv 9990kr: Billigaste fullformat

Kompakt (ej system):
Panasonic TZ1000 6900kr: 10x zoom, en tum sensor.

Mina gamla grejor har fått följande testvärden (för vad det nu är värt):
550D: DXO-mark 66, DP-review 77%
EF-S 18-55 3.5-5.6 IS: DXO-score 13, sharpness 8 Mpix
EF-S 55-250 4-5.6 IS: DXO-score 10, sharpness 6 Mpix
EF 50 1.8 ?
 

larjo

Aktiv medlem
Kitobjektiv är varken kända för att ge kort skärpedjup, vara ljusstarka eller ha snabb autofokus. Med 50/1.8 borde du kunna få kort skärpedjup och få någorlunda bra bilder inomhus. Sen har ju några år på nacken och är ganska brusig på höga ISO. Sen är AFen inte så avancerad att den klarar snabba sporter.
Det är svårt att få både lågt brus och snabb AF till rimliga priser. Vill du ha en kamera som funkar bra inomhus fungerar en FF-sensor och fasta objektiv bäst. För sport funkar 7D2, 80D eller D500 bäst.
/Lars
 

winmtb

Medlem
Hur har du tänkt att få kort skärpedjup med ljussvaga objektiv?
Jag visste inte riktigt vad som var viktigast när jag köpte kameran utan det är sådant man märker när man använder den. 50mm objektivet har ju bättre ljusstyrka och betydligt bättre skärpa men har inte bildstabilisering. När man har begränsad budget så får man försöka välja, jag valde då att få 3 enklare objektiv varav 2 zoom för att få fler användningsområden. Frågan är vad jag borde välja idag?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bildbehandling

Det där ser ut som en exponering som är lätt att bildbehandla som man vill ha den. Vad är det för fel med den menar du?
 

winmtb

Medlem
Det där ser ut som en exponering som är lätt att bildbehandla som man vill ha den. Vad är det för fel med den menar du?
Det ser inte klokt ut på träden mot solen om man förstorar, det "klipper". Borde ha använd -2 bländarkompensation och efterbearbetat i datorn. Tyvärr alldeles för vanligt att den överexponerar lite.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hjälper nog inte

Fast om du exponerat bilden fel hjälper nog inte ett kamerabyte. Det gäller ju att lära sig hur man ska exponera i olika situationer för att få bilden som man vill ha den. Att exponera som kameran föreslår utan att korrigera kommer du aldrig ifrån. Förvisso har du lite större möjligheter att sänka högdagrarna lite mer (och att höja skuggor om man vill det) i en raw-fil med en modernare kamera. Fotograferar du i jpg gäller förstås att sätta exponeringen någorlunda oavsett kamera. Fast jag kan hålla med om att sensorn i din kamera inte är jätterolig för just landskapsbilder men det går att göra betydligt bättre bilder med den än den du visar upp om man exponerar lite bättre och lägger på lite enkelt efterarbete.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag vill minnas att Canon brukade säga att de optimerat exponeringen för utskrift, vilket tenderar att ge bilder som är för ljusa vid betraktande på bildskärm.

Jag tror att om du skulle skriva ut den bilden så skulle det nog ge ett intryck som ligger hyfsat nära verkligheten

Så långt det nu är möjligt. Ingen kamera är i närheten av att hantera det dynamiska omfång som våra ögon gör.

För att kompensera för det så måste man använda olika metoder, t.ex. ändra exponering, använda högdagerprioritet, fota i RAW, gaffla etc, HDR etc

Men för att maxa det man kan få ut är det oundvikligt att lägga tid i efterbehandlingen och förstå lite av sambanden mellan lokal kontrast och intrycket av skärpa, och därtill veta hur man i efterbehandling gör för att skärpa.

Det år klart att en 550D med kitobjektiv inte är cutting edge, men det är på inga sätt dåligt och det finns mycket att krama ur dem, med rätt teknik och kunskap, samt efterbehandling.

Jag har själv både en 100D och en 7D, som i princip har samma sensor som 550D, och så länge det är gott om ljus så är skillnaden mot min fullformat 6D för all normal betraktning försumbar.

Därmed inte sagt att utrustningen saknar betydelse. Dyrare objektiv, nyare och större sensorer ger bättre bildkvalitet, men inget ger lika mycket pang för pengarna som rätt exponering och rätt efterbehandling

Tyvärr envisas ju Fotosidan med att hårdhänt sampla om bilder man laddar upp, så t.ex. skärpeexempel är lite svåra att visa
 
ANNONS